دستکاری قانون بودجه ۹۹ به نفع نجومی‌بگیران/ دولت عزمی برای برخورد با حقوق‌های نجومی ندارد

گروه اقتصادی الف،   3990130063 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: طبق جزء ۳ بند «الف» تبصره ۲۱ قانون بودجه ۹۹ قرار بود آن دسته از درآمدهایی که دولتی‌ها تحت عنوان مزایا، اضافه‌کاری، تشویقی و ... دریافت می‌کنند؛ شفاف شود اما با دستکاری این بخش از قانون بودجه و حذف واژه «غیر مستمر» از متن این مصوبه، بستر تکرار حقوق‌های نجومی فراهم شد.

دستکاری قانون بودجه ۹۹ به نفع نجومی‌بگیران/ دولت عزمی برای برخورد با حقوق‌های نجومی ندارد

فارس نوشت: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه 99، در قالب جزء 3 بند «الف» تبصره 21 مصوب کرده بود: از ابتدای خردادماه سال ۱۳۹۶ هر گونه پرداخت مستقیم و مستمر و غیرمستمر به کلیه کارکنان دستگاه‌های اجرائی از محل اعتبارات هزینه‌ای و از منابع عمومی و اختصاصی صرفا پس از ثبت اطلاعات آنان در سامانه کارمند ایران، از اعتبارات تخصیص یافته با درآمد اختصاصی محقق شده دستگاه اجرائی ذی ربط توسط خزانه‌داری کل کشور به ذی نفع نهائی انجام می‌شود. در این اطلاعات هیچگونه حقی برای استخدام و به کارگیری اشخاص ایجاد نمی‌کند.

در واقع، کمیسیون تلفیق با تصویب این مصوبه قصد داشت حقوق و مزایای تمامی کارکنان دستگاه‌های اجرایی به صورت متمرکز از یک محل یعنی خزانه کل کشور پرداخت شود و شفاف گردد تا بدین صورت از وقوع پدیده‌هایی همچون حقوق‌های نجومی جلوگیری شود.

با این وجود، در اتفاقی عجیب و در فرآیند ارسال مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس درباره لایحه بودجه 99 به شورای نگهبان، واژه "غیرمستمر" از جزء 3 بند «الف» تبصره 21 حذف شد و در نتیجه، تمامی اهداف ناظر به اجرای این تبصره برای جلوگیری از وقوع حقوق‌های نجومی را از بین رفت زیرا با حذف واژه "غیرمستمر" الزام نظارت بر دریافتی کارکنان دستگاه های اجرایی ذیل عناوینی چون پاداش، تشویقی، اضافه‌کاری و ... برداشته شد و تنها حقوق مستمر آنها شفاف بوده و مابقی دریافتی‌های آنها همچنان غیرشفاف باقی ماند.

* با دستکاری قانون بودجه 99، بستر تکرار حقوق‌های نجومی فراهم شد

در این راستا حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزء 3 بند «الف» تبصره 21 قانون بودجه 99 گفت: طبق پیگیری‌هایی که بنده انجام دادم در گزارش نهایی قانون بودجه 99 که بعد از اصلاحات کمیسیون تلفیق به صحن ارسال شده؛ کلمه "غیرمستمر" وجود داشته است. اما در گزارش ارسالی مجلس به شورای نگهبان و همچنین در گزارشی که به دست دولت رسیده و توسط دولت ابلاغ شده است؛ واژه "غیرمستمر" که اتفاقا بار معنایی بسیار تعیین‌کننده‌ای در تبصره 21 دارد حذف شده است.

وی ادامه داد: البته توجه داشته باشید در لایحه اولیه دولت هم واژه "غیرمستمر" وجود نداشته بود. بنابراین این احتمال وجود دارد که افرادی از دولت با نفوذ در مجلس برای حذف این واژه اقدام کرده باشند تا تصمیم نمایندگان برای جلوگیری از وقوع حقوق‌های نجومی بی‌نتیجه باقی بماند.

حاجی‌دلیگانی همچنین افزود: البته احتمال دارد که حذف این واژه به صورت اتفاقی انجام شده باشد و مثلا در تایپ و تنظیم قانون بودجه 99 به صورت اتفاقی واژه "غیرمستمر" حذف شده باشد. اما به نظر من به احتمال زیاد حذف واژه "غیرمستمر" به صورت عمدی انجام شده؛ زیرا حذف همین یک کلمه کل اهداف مدنظر را زیر سوال می‌برد پس این اتفاق نمی‌تواند غیرعمدی باشد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به آثار حذف واژه "غیرمستمر" از جزء 3 بند «الف» تبصره 21 گفت: وقتی واژه "غیرمستمر" از محدودیت‌هایی که در تبصره گفته شده حذف شود؛ در واقع مجوز دریافت دو حقوق برای کارمندان دولتی داده می‌شود. بدین صورت کارمندان می‌توانند یک حقوق به صورت مستمر از خزانه دولتی دریافت کنند که طبق تبصره 21 قانون بودجه شفاف است و یک حقوق دیگر هم به صورت غیرمستمر از منابع اختصاصی شرکت دولتی مربوطه دریافت کنند که با توجه به حذف واژه "غیرمستمر" الزامی برای شفافیت آن وجود ندارد.

*دولت هیچگاه عزمی برای برخورد با حقوق‌های نجومی نداشته است

وی در ادامه توضیح داد: یعنی قصد ما این بود که با آوردن واژه "غیرمستمر" در تبصره 21 قانون بودجه، آن دسته از درآمدهایی که دولتی‌ها تحت عنوان مزایا، اضافه‌کاری، تشویقی و ... دریافت می‌کنند؛ شفاف شود تا بدین صورت بر تمامی دریافتی‌های کارمندان دولت نظارت صورت بگیرد و از وقوع حقوق‌های نجومی در شرایط کسری بودجه دولت جلوگیری شود.

حاجی‌دلیگانی تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته بارها شاهد پرداخت حقوق‌های نجومی به مسئولین دولتی بودیم و دولت نیز هیچگاه عزمی برای برخورد با این موضوع نداشته است. در حال حاضر هم با دستکاری‌ای که در قانون بودجه 99 شد و کلمه "غیرمستمر" حذف گردید تمامی اهداف تبصره 21 قانون بودجه از بین رفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان خاطرنشان کرد: بنده موضوع دستکاری قانون بودجه را تا شناسایی افراد خاطی پیگیری خواهم کرد و این افراد باید به محاکم قضایی معرفی شوند. همچنین لازم است با اصلاح تبصره 21 قانون بودجه بستر وقوع حقوق‌های نجومی از بین برود و هر نوع پرداختی به کارکنان دولت در سامانه ثبت شود.

دیدگاه کاربران

کوری که در خشت خام می بیند۱۴۱۸۳۱۲۱۳:۱۵:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۳۰
3 نون حیف نون اقتصادی کشور .. دکترین ژن برتر و ذخیر انقلاب وآقا زادگان و نجومی بگیران را ایجاد کردند باید ممنوع الخروج دستگیر و محاکمه شوند
کریمیان۱۴۱۸۳۱۹۱۳:۱۸:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۳۰
مسئولان .. پیام رهبری در مورد جهش تولید را اشتباه متوجه شده اند و حد اقل 25 درصد مایحتاح عمومی مردم نسبت به شب عید گرانتر شده و جهش در قیمت ها ایجاد شده است
ناشناس۱۴۱۸۳۳۳۱۳:۳۰:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۳۰
خوب مجلس .. برخی مسئولین برنامه و بودجه را بگیرد و پرتشان کند پیش قوه قضاییه
ناشناس۱۴۱۸۳۳۹۱۳:۳۴:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۳۰
متاسفانه چند سالی است که عده ای به محض اینکه از حقوق حرف می شود چشمشان را روی مدرک. قابلیت و زحمات افراد می بندند و توقع دارند حقوق یک فرد با مدرک سیکل و یک فوق دکترا که سالها تلاش و کوشش کرده و درس خوانده تا به این جا برسد برابر باشد به همین دلیل هر سال در افزایش حقوق ها . درصد افزایش حقوق افراد با مدرک بالا را بسیار ناچیز در نظر می گیرند که این اولا عدالت را زیر سوال می برد و ثانیا باعث فرار مغزها می شود و ثالثا انگیزه تلاش و مفید بودن را از نسل آینده می گیرد
ناشناس۱۴۱۸۳۴۲۱۳:۳۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۳۰
فدا سرشون. مردمی که با وعده بزن و برقص رئیس جمهور انتخاب کنن همان بهتر که از بدبختی ..
ناشناس۱۴۱۸۳۴۴۱۳:۳۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۳۰
آقای حاجی دلیگانی چرا مجلس در قانون خدمات کشوری تکلیف شرکتهای دولتی و سازمانهای با قانون خاص بودجه را در جهت اعمال قانون هماهنگ پرداخت نادیده گرفت و متاسفانه خیلی از سازمانها و شرکتهای دولتی باز هم تابع قانون خاص پرداخت و محاسباتی شدند؟سازمانهایی نظیر سازمان..و.. شرکت شهرکهای صنعتی و و .. که تعدادشان خیلی زیاد است چرا باید کارمندانش به عناوین مختلف دریافتی معادل چند برابر کارمندان سایر ادارات داشته باشند؟مگر هدف اصلی از قانون خدمات کشوری اجرای نظام هماهنگ پرداخت نبود؟مجلس چرا این بحث مهم را نادیده گرفت و قانون ناقص خدمات کشوری را دایمی اعلام کرد؟آقای حاجی دلیگانی دنبال نجومی بگیر می گردی؟شرکت گاز..مخابرات..برق و ..گناه کارمندان دیگر در سایر دستگاهها که قانون خاص ندارند چیست؟
ناشناس۱۴۱۸۳۶۲۱۳:۴۲:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۳۰
دولت نجومی هوای نجومی بگیران را با حقوق های نجومی دارد، هوای کارگران و مستضعفان را هم با وام یک ملیونی با سود، دارد!!!!
ناشناس۱۴۱۸۴۷۴۱۵:۲۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۳۰
حدود 40 روز دیگر مجلس دراختیار اصولگراها خواهد بود ، بسم الله ، قانون را اصلاح کنید و دست نجومی بگیران و رانت خواران و مفسدین را کوتاه کنید و هر چه اضافه گرفتند پس بگیرید .
ناشناس۱۴۱۸۴۹۹۱۵:۳۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۳۰
در زمانی که شورای نگهبان بودجه را برای اصلاح به کمیسیون عودت داد. آیا کمیسیون تلفیق نظرات مجلس تغییر داد؟. شورای نگهبان فقط مصوبات مجلس را بررسی کرد. پس مجلس پای نظرات خودش نبوده و دولت برعلیه بازنشستگان منابع خیلی بیشتری را به شاغلین اختصاص داده است. داستان کی بود، کی بود من نبودم.
ناشناس۱۴۱۸۵۳۹۱۶:۱۴:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۳۰
عجب معجزه ای که غیر مستمر خود به خود حذف شده، این نجومی بگیران خیلی مخلصن،
ناشناس۱۴۱۸۵۴۶۱۶:۱۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۳۰
نمک هم گندید لطفا قوه‌قضاییه ورود کنند و منشا این فساد را معرفی نماید در غیر اینصورت برای مجلس هم آبروئی نمیماند.
رشید۱۴۱۸۵۵۷۱۶:۲۲:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۳۰
با سلام ده پانزده نفر مجرم واختلاس گر اعدام بشن دیگر این موارد به وجود نمیاد تا هفت هشت سال حداقل
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین