جزئیات افزایش حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان در سال ۹۹

گروه اقتصادی الف،   3990130049 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

با افزایش ۲۱ درصدی مزد کارگران حداقلی بگیر در سال ۹۹، دستمزد پایه کارگران به یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۷ تومان افزایش یافت.

جزئیات افزایش حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان در سال ۹۹

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: نشست تعیین حداقل دستمزد سال ۱۳۹۹ کارگران به دلیل عدم توافق نمایندگان کارفرمایی و کارگری درخصوص درصد افزایش مزد و ورود به رأی گیری اعضا پایان یافت. در این جلسه، میزان افزایش دستمزد «کارگران حداقلی بگیر» و «سایر سطوح مزدی» تعیین و تصویب شد و در نهایت اعضای جلسه درصد افزایش مزد کارگران حداقلی بگیر را ۲۱ درصد و درصد سایر سطوح مزدی را ۱۵ درصد معادل ۹۱ هزار تومان رقم ثابت در ماه تصویب کردند.

با این حساب در این جلسه، دستمزد روزانه کارگران از ابتدای سال روزانه مبلغ ۶۱۱،۸۰۹ ریال تعیین شده است. این در حالی بود که دستمزد پایه کارگران حداقلی بگیر در سال ۱۳۹۸، یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ٨٨٢ تومان بود و امسال این مبلغ به یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۷ تومان افزایش یافت.

نکته قابل توجه این است که شورای عالی کار درخصوص حق مسکن کارگران هیچ مصوبه‌ای نداشت و کمک هزینه مسکن کارگران همچون سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان باقی ماند. باید گفت افزایش حق مسکن تنها ردیف فیش حقوقی است که با وجود تصویب در شورای عالی کار باید به تصویب هیأت وزیران نیز برسد؛ بنابراین تا پیش از تصویب هیأت وزیران، حق مسکن در سال ۹۹ به میزان ۱۰۰ هزار تومان سال قبل اعمال می‌شود، اما حق بن ماهانه کارگری به صورت نقدی به میزان ۴۰۰ هزار تومان برای این افراد تعیین شد.

از دیگر مزایای پرداخت شده به کارگران حق اولاد است. برای کارگران دارای فرزند زیر ۱۸ سال، به ازای هر فرزند ۱۸۳ هزار و ۵۴۲ تومان به عنوان حق اولاد پرداخت می‌شود، همچنین طبق مصوبات این جلسه پایه سنوات کارگران قرارداد موقت و دائم مشمول قانون کار با بیش از یک سال سابقه کار به ۱۷۵ هزار تومان رسید.

در این راستا احمد ميدری معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در هر سال کارگران علاوه بر حقوق ماهانه دو ماه عیدی و پاداش و یک ماه حق سنوات می‌گیرند.

به گفته معاون وزیر کار دریافتی هرماه کارگران بیش از ارقام فوق است و میزان دریافتی هر ماه را باید در عدد ۱۵ ضرب و بر عدد ۱۲ تقسیم کرد.

میدری با بیان اینکه دریافتی متوسط کارگران حداقل دو میلیون و ۹۱۹ هزار تومان خواهد بود، گفت: کارفرمایان علاوه بر مبلغ فوق، باید ۲۱ درصد به‌عنوان حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی بپردازند.

بر این مبنا حقوق یک کارگر بدون فرزند با حداقل دستمزد در یک ماه ۳۰ روزه، ۲ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۵۴۲ تومان و حقوق یک کارگر با یک فرزند با حداقل دستمزد در یک ماه ۳۱ روزه، ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۵۰ تومان خواهد بود.

حالا با تعیین دستمزد یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومانی کارگران در سال ۹۹، حداقل عیدی کارگران برای سال جاری، ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و حداکثر عیدی کارگران ۵ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان خواهد بود. یعنی عیدی سال ۹۹ کارگران نباید از ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان کمتر و از ۵ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان نباید بیشتر باشد.

نکته قابل توجه این است که علی رغم اینکه در متن ماده ۴۱ قانون کار کشورمان تصریح شده است که دستمزد باید به صورت منطقه‌ای تعیین شود، اما سال‌هاست که این ماده از قانون اجرا نمی‌شود. به اسم حمایت از کارگران مناطق محروم و برقراری عدالت نه تنها در حق همه کارگران ظلم می‌کنند و دستمزدی که تعیین شده هیچ وقت رضایت کارگران به خصوص کارگرانی که در شهر‌های بزرگ هستند را به همراه نداشته است، چرا که دستمزد تعیین شده همیشه کمتر از هزینه‌های زندگی و سبد معیشت آن‌ها بوده است.

از طرفی ظلم بزرگتری در حق کارگران مناطق محروم صورت گرفته است، چرا که در صورت پرداخت یکسان کارفرما‌ها امکانات و زیر ساخت‌های موجود در شهر‌های بزرگ و دسترسی که به بازار دارند را رها نمی‌کنند به مناطق دوردست و محروم بروند و هزینه حمل و نقل را هم به هزینه‌های خود بیافزایند. در نتیجه صنایع و واحد‌های تولیدی همه در اطراف شهر‌های بزرگ متمرکز شده‌اند و بهره‌ای جز بیکاری و فقر برای کارگران مناطق محروم در پی نداشته است.

با این وجود انصافاً در شرایط کنونی از سویی مبلغ ناچیز دستمزد ۹۹ کفاف معیشت کارگران را نمی‌دهد و همانند مُسکن مقطعی است و از سوی دیگر افزایش دستمزد‌ها هم برای کارفرمایان نمی‌صرفد، چراکه ادامه تولید وجود ندارد.

حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چقدر است؟

دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی درباره میزان حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین خواهد شد و بن این افراد از ۴۸ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان، حق اولاد از ۱۲ به ۱۵ هزار تومان، حق مسکن از ۲۲ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان، حق همسر از ۵۹ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و در نهایت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ۲ میلیون و ۹ هزار تومان تعیین خواهد شد.

به گفته دهقان کیا طبق ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، هر میزان حداقل حقوق کارگران اعلام شود، حقوق بازنشسته‌ها هم همان مبلغ است.

میزان حقوق کارمندان دولت در سال ۹۹

بر اساس تصمیم هیئت وزیران، حقوق شاغلان دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۳۹۹، ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافته، به طوری که پس از افزایش مذکور، حکم حقوقی آنان از ۲۸ میلیون ریال کمتر نخواهد بود.

همچنین، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به استثنای مشمولان قانون نظام هماهنگی پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۷ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۵۰۰ ریال و حداکثر حقوق و مزایای مستمر این قبیل کارکنان به میزان ۷ برابر حداقل حقوق مذکور در این بند تعیین می‌شود.

افزون بر این، حداقل حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۳۹۹ به میزان ۹ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال تعیین می‌شود که با احتساب فوق العاده‌های موضوع ماده (۶) قانون یاد شده این میزان نباید کمتر از ۱۷ میلیون و ۹۷۴ و ۵۰۰ ریال شود و مابه التفاوت آن تا این مبلغ به سقف محاسبه شده، اضافه خواهد شد.

گفتنی است، پس از اعمال افزایشات مذکور، مبلغ مابه التفاوت ریالی مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی (برای کارکنان رسمی و پیمانی) و قرارداد ماهانه (برای کارکنان قرارداد کارمعین و کار مشخص و طرحی) به نسبت مدت کارکرد از مبلغ ۲۸ میلیون ریال با عنوان " تفاوت تطبیق موضوع جز (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) " در احکام درج می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۱۸۲۱۹۱۲:۰۵:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۳۰
آقای دهقان کیا (حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی) راضی به اینهمه زحمت نبودیم خیلی خسته شدید
ناشناس۱۴۱۸۲۴۳۱۲:۳۲:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۳۰
دولت براي كاركنان شاغل دولت در اسفندماه ٩٨پنجاه درصد حقوق كارمندان را افزايش داد وبا احتساب 15درصد سال ٩٩ميانگين به هر كارمند سه ميليون تومان به حقوقشان اضافه شده وبراي باز نشستگان با احتساب كامل ١٥درصدوطرح همسان سازي روي هم ميانگين ٨٠٠هزار تومان افزايش پيدا كرده واين دولت با اجرا نكردن قانون خدمات كشوري براي باز نشستگان بيشترين فشار را به باز نشستگان آورده است
ناشناس۱۴۱۸۷۲۸۱۹:۰۰:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۳۰
سلام نه بابا کجا ۵۰ درصد اضافه کرده!!! کارمند شهرداری تبریز هستم رسمی حدود ۳۵۰ هزار اضافه کردند کجاست ۵۰ درصد؟ حدود ۱۱ درصد
ناشناس۱۴۱۸۹۰۵۲۲:۳۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۳۰
آقای ناشناس 50 درصد به کل حقوق اضافه نشده 50 درصد به یکی از آیتم های حقوقی اضافه شده یعنی اگر حساب بشه میشه نهایت 10 درصد نه 50 درصد
ناشناس۱۴۱۸۲۵۲۱۲:۴۰:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۳۰
واقعا چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید از سایر بازنشسته ها کمتر باشه؟!
ناشناس۱۴۱۸۷۱۲۱۸:۴۹:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۳۰
چون مفت خور نبودن و یک‌ عمر با عرق حبین دنبال روزی حلال بودن.
ALI۱۴۱۸۲۵۵۱۲:۴۲:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۳۰
خدا حکمتون کنه .. بی انصاف..ها..آخه اینم شد افزایش حقوق؟؟با این تورم 300 درصدی فقط 21 درصد ؟؟؟
ناشناس۱۴۱۸۲۶۱۱۲:۴۵:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۳۰
..این همه بحث وجنجال فقط واسه ۳۰۰هزار تومن پایه حقوق؟؟؟این رفتارتون یه بی حرمتی بزرگ به جامعه کارگری محسوب میشه.
ناشناس۱۴۱۸۲۹۸۱۳:۰۳:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۳۰
این جور افزایش حقوق در حالیکه منبع تامین آن برای دولت تعریف نشده، فقط کلاه گذاشتن سر ملت است. حتی قبل از دشت کردنش توسط حقوق بگیر، اثرات تورمی اش در بازار قابل مشاهده است.
ناشناس۱۴۱۸۳۰۹۱۳:۱۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۳۰
دولت فقط رو اعصاب مردم راه میره. از همین هفته قبل اثرات این افزایش در مایحتاج عمومی دیده میشه. پنیر پاستوریزه، حبوب، لبنیات و پنیر سنتی، بستنی یکی دو برند ، نان، ابزار و یراق، رنگ و چسب، لوازم یدکی و روغن اتومبیل همگی حداقل 20 درصد گران شده اند. در این میان روغن اتومبیل از همه جالبتر است که نه مرغه ، نه شتر! بهتره بگیم هم مرغه، هم شتر! چون؛ قیمت ارز میره بالا، گرون میکنن! قیمت نفت خام میره بالا، گرون میکنن. تحریم میشیم؛ گرون میکنن، نشیم گرون میکنن! معلوم نیست امروز که قیمت نفت خام به یک سوم قیمت قبل عیدش رسیده چرا باز گرونش کردند؟!!
ناشناس۱۴۱۸۳۱۰۱۳:۱۴:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۳۰
ظلم به کارگران و بازنشسته ها.
فرزاد بیچاره۱۴۱۸۳۱۱۱۳:۱۵:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۳۰
.. با این اضافات جلوی.. حرفی باقی نمیمونه مملکت ثروتمند حق مسکن بازنشسته ۶۰ تومن واقعا که خیلی ..‌‌
ناشناس۱۴۱۸۳۵۱۱۳:۳۹:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۳۰
یعنی کارمندان بیکار یک میلیون بیشتر از کارگران فعال میگیرند چرا
ناشناس۱۴۱۸۹۴۲۲۳:۲۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۳۰
کار داریم تا کار عزیزم
حیدر۱۴۱۸۳۵۹۱۳:۴۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۳۰
سلام همیشه پایین‌ترین قشر جامعه کارگر هست وباید کمترین دستمزد رابگیرد به اندازه اینکه فقط زنده بماند که کار کند تا آخر عمرش همیشه سواره از پیاده خبر ندارد سواره فقط میخواد پیاده جون داشته باشه که راه بره فقط این واقعیت جامعه ماست متاسفانه
ناشناس۱۴۱۸۳۶۳۱۳:۴۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۳۰
جایی که خود دولت میخواد حقوق بده افزایش میشه 15 در صد عیدی یک ملیون و دویست حق اولاد 10-20 هزار تومان و بن خواربار هم که نداره. ولی وقتی میخواد از جیب کارفرماها بده علی برکت..خوب معلومه که با این وضعیت اقتصادی کارفرماها به فکر دور زدن قانون و اخراج کارگر می افتند و کلا تولید میخوابه و کسب و کار هم میشه زیر زمینی
ایلامی۱۴۱۸۴۳۰۱۴:۴۵:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۳۰
حق همسر جالبه: از 59 به 60 هزار تومان افزایش داشته
باران۱۴۱۸۴۷۱۱۵:۲۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۳۰
شرم بر شما.
ناشناس۱۴۱۸۴۷۵۱۵:۲۱:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۳۰
هزار تومان افزایش حق همسر در ماه یعنی ۷ سنت. خدا انشالله .. تان را از بین ببرد
ناشناس۱۴۱۸۴۸۷۱۵:۲۹:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۳۰
برای چی خبر تکراری هر روز هر روز که چی بازنشسته های تامین اجتماعی یه امید پیدا کردن که شاید دولت قبول کنه افزایش حقوق رو
ناشناس۱۴۱۸۵۱۷۱۵:۵۷:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۳۰
دولت بین همسر و فرزندان بازنشستگان فرق قائل شده. همسران و فرزندان صندوق های کشوری و لشکری ارج و قرب بیشتری نسبت به بازنشستگان دولت استفاده کننده از صندوق تامین اجتماعی دارند.
ناشناس۱۴۱۹۷۱۰۱۴:۴۵:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۳۱
نه بابا کی گفته واسه لشگریا بیشتر شده از یک میلیون چهارصد شده یک میلیونو هشتصد هزارتومن
بازنشسته۱۴۱۸۵۵۳۱۶:۲۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۳۰
حقوق بازنشستگان کشوری فقط و فقط ۱۵درصد اضافه شد باتورم ۱۵۰درصدی در اقلام خوراکی و مصرفی وقدرت خرید ویران کننده
ناصر بازنشسته۱۴۱۸۵۶۰۱۶:۲۳:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۳۰
با سلام بنظر می آید در ارتباط با بازنشستگان کشوری جدول بدرستی اجرا نشده مابه التفاوت افزلیش 98 تا 99 یک میلیون ریال با توجه به اختصاص 5 میلیارد سال قبل و10 میلیارد امسال جای سئوال داره از طرفی چرا حق ما که اجرای همسان سازی است اجرا نمیشه این طلبکاری را از سال 96 باید بگورببریم.
ناشناس۱۴۱۸۵۷۲۱۶:۳۰:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۳۰
همسان سازی حقوق بازنشستگان از 4 تا 6 میلیون انجام نشده با توجه به اینکه حقوق کارمندان در پایان سال 98 افزایش داشته و مجددا در سال 99 هم 15 در صد افزوده گردیده!یعنی تمام بازنشستگان تا قبل از اسفند 98 از 4 تا 6 میلیون هم شامل این همسان سازی می شده اند!
ناشناس۱۴۱۸۶۵۲۱۷:۴۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۳۰
متاسفانه در این گزارش هیچ سخنی از حقوق ایثارگران معسر شامل رزمندگان با سابقه 6 ماه جبهه و جانبازان زیر 25 درصد نیامده است.چرا که این عزیزان فقط ماهانه 750 هزار تومان دریافت می کنند. که جا دارد حداقل پرداخت حقوق در مورد اینان نیز اعمال شود.
ناشناس۱۴۱۸۶۷۷۱۸:۱۳:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۳۰
دولت اینهمه زور چرا میگه آخه ما مستمری‌بگیران تا مین اجتماعی با حداقل حقوق چه خاکی سرمان بریزیم با دو بچه تورا خدا به آدمان برسین
درستی۱۴۱۸۷۱۶۱۸:۵۱:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۳۰
افزایش بن ، حق اولاد،حق مسکن،عائله مندی بازنشستگان تامین اجتماعی قابل توجه بود،چندین بار خوندم تا متوجه بشم.بیشتر شوخی به نظر میرسد .
درستی۱۴۱۸۷۱۹۱۸:۵۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۳۰
افزایش حق همسر هزار تومن !!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۴۱۸۷۳۶۱۹:۰۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۳۰
حقوق بازنشستگان فقط ۱۵ درصدافزایش داشته وهمسان سازی هم که دربوق و کرناکروند،دروغ بودمن بازنشسته ام وحقوقم ۵۸۰ هزارتومن اضافه شد،شرمشان بادبااین تورم بااین حقوق چه می توان کرد؟خدالعنت کندباعث وبانی این ظلم!!!
ناشناس۱۴۱۸۷۴۶۱۹:۱۹:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۳۰
بدترين قانون كار از نظر كارفرما قانون كار ايران است هر كارگر يا كارمندي كه وارد يك مجموعه شود ديگرخارج نميشود همه جاي دنيا كارگر وكارفرما براي ساعت كار توافق مي كنند اينجا تامين اجتماعي سر گردنه راگرفته
ناشناس۱۴۱۸۸۲۲۲۰:۲۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۳۰
چرادروغ به حقوق ماکه فرهنگی بازنشسته هستیم همون ۱۵ درصد فقط اضافه شده چرا
جانبازدفاع مقدس۱۴۱۹۲۰۵۰۹:۱۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۳۱
کل حقوق یک جانباز که جانش را برای دفاع ازاین اب وخاک گذشته یک میلیون وهفتصدونودهزار تومان شده درسال ۹۹خدایش انصاف هست.
کارگر بی زبان۱۴۱۹۹۷۵۱۷:۳۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۳۱
دارم از این همه عدالت وانصاف باتدبیر و امیدوار کننده به این دولت امیدوار می شوم .جمله معکوس یک کارگر که برای جهش تولید آماده می شود .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین