عرضه ۱۰ درصد سهام شستا در بورس؛ کارگران از این واگذاری نفعی می‌برند؟

وحید بلالی،   3990127024 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از مدتها عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شستا در بورس اجرایی شده و امروز این اقدام عملیاتی می شود، اقدامی که کارشناسان اقتصادی از آن دفاع کرده اما برخی از کارگران از آینده شستا را نگران کرده است.

عرضه ۱۰ درصد سهام شستا در بورس؛ کارگران از این واگذاری نفعی می‌برند؟

 برای اینکه ارزش این ابر شرکت را بشناسیم نگاهی اجمالی به فعالیت های بزرگترین هلدینگ دولتی کشور می کنیم:

شستا چیست و در چه حوزه هایی فعالیت می کند؟

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یا شستا از هشت هلدینگ بزرگ در حوزه های مختلف تشکیل شده است، درآمدهای عملیاتی این شرکت در خرداد ماه سال 98 عدد 316.517.763 میلیون ریال بوده که نسبت به درآمد سال گذشته در همین تاریخ کاهشی تقریبا 15 درصدی داشته و دلیل آن هم خروج بانک رفاه از مجموعه شستا در سال 98 است. این شرکت بزرگ در حوزه های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، سیمان، صنایع ارتباطی، صنعت دارویی، صنعت کشاورزی، صنعت دامپروری وصنعت لوازم خانگی فعالیت های گسترده ای را انجام می دهد.

جمع دارایی های شستا در خرداد 98 عدد 578.475.389 میلیون ریال بود در حالی که در همان تاریخ بدهی های شستا عدد 302.124.063 میلیون بود یعنی بیش از نیمی از دارایی های شستا را بدهی ها از بین برده است، سرمایه ثبت شده شستا در خرداد ماه 98 و در صورت مالی اعلام شده عدد 3900 میلیارد تومان بوده که در انتهای سال 98 این عدد به 8 هزار میلیارد تومان رسیده و شستا در این جهت توانسته رشد کسب کند.

هشت هلدینگ زیرمجموعه شستا عبارتند از: تاپیکو (هلدینگ صنعت نفت، گاز و پتروشیمی)، تیپیکو( صنعت دارویی)، تاصیکو( صنایع فلزی، معدنی، کاشی و سرامیک)، سیمان تامین( صنعت سیمان)، صبا تامین( بیمه، بازار سرمایه)، صنایع عمومی تامین( دامپروری، کشاورزی، لوازم خانگی)، رایتل( صنعت ارتباطی)، کشتیرانی جمهوری اسلامی( حمل و نقل دریایی)

این هشت هلدینگ بزرگ دارای شرکت های بزرگ بوده که از این میان 82 شرکت پیش از شستا بورسی شده اند، شستا دارای 187 شرکت است، برخی از شرکت های معروف شستا عبارتند از: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت رایتل، شرکت لوازم خانگی پارس، شرکت داروپخش، گروه صنعتی بارز، بیمه البرز، بیمه دانا، بیمه میهن، پخش دارویی هجرت، داروسازی اکسیر، سیمان شاهرود، سیمان فارس، سیمان خوزستان، سیمان بهبهان، پتروشیمی خارک، پتروشیمی فناوران، شرکت نفت ایرانول، پشم شیشه ایران و کاشی سعدی. 

حاشیه های همیشگی شستا 

عزل و نصب ها در شستا همیشه یکی از مسائل اصلی شستا بوده و برخی از کارشناسان این عزل و نصب ها را سیاسی و رانتی تعریف می کنند، حیف و میل هایی در شستا نیز همیشه خبرساز بوده و این هلدینگ بزرگ دولتی در مقطع های بسیاری تبدیل به حیاط خلوت دولت ها شده است، از ارتباط بابک زنجانی با شستا گرفته تا حضور سعید مرتضوی.

اما تمام شرکت های شستا رانتی عمل نکرده و برخی از آنها نیز توانسته اند گامی بزرگ برای شستا برای پیشرفت بردارند، شرکت نفت ایرانول که یکی از زیرمجموعه های هلدینگ تاپیکو است توانست برای تحول این شرکت قدlم هایی بردارد، البته هم زمان عزل و نصب های رانتی و مشکوک نیز در بخشی از مجموعه های تاپیکو خوزستان رخ داد تا نشان دهد عملکرد شستا در بعدهای مختلف چقدر متفاوت است.

سهم شستا پیش از ورود مستقیم به بورس بیش از 10 درصد بازار سرمایه بوده و با ورود مستقیم شستا می تواند سهم بیشتری از بازار سرمایه متعلق به شستا و شرکت های زیر مجموعه باشد، شستا حتی به طور مستقیم در صنعت بورس فعالیت کرده و دارای کارگزاری مجزا است. شستا تا سال 97 در صنعت بانکداری کشور نیز فعال بوده و بانک رفاه مجموعه ای از شستا بوده که در سال 98 آن را به بخش دولتی دیگر واگذار کرد.

  برخی از کارگران و بازنشستگان، بورس را محفل خوبی برای شستا ندانسته و معتقدند ریزش بازار سرمایه در صورت اصلاح قیمتی می تواند ضررهای زیادی را به بنگاه بزرگ وارد کند، در مقابل برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی معتقدند بازار سرمایه به علت شفافیت بهترین محفل برای حضور شستا است، زیرا شستا باید در سامانه کدال متعلق به سازمان بورس گزارش عملکرد یک ماهه، شش ماهه، 9ماهه و یک ساله را منتشر کند و این گزارش در دسترس عموم قرار بگیرد.

حال باید دید ورود شستا به بازار بورس تا چه حد می تواند به پویایی بازار سرمایه ایران و هم زمان سوددهی این ابر شرکت کمک کند؟، این شرکت تنها متعلق به دولت نبوده و تمام کارگران و بازنشستگان ایرانی در آن سهم دارند و این عامل باعث حساسیت های زیاد بر روی این شرکت شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۱۵۰۱۳۱۱:۱۵:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
خصوصی سازی یه چیزی شد که سرمایه های مردم به مفت به دست خودیها افتاد و اونها هم گوشتش رو خوردن و تفاله رو باقی گذاشتن.
رضا پویا۱۴۱۵۰۶۵۱۱:۵۱:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
این سهام حق کارگران شرکت هاست.
ناشناس۱۴۱۵۰۷۶۱۱:۵۹:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
شرکتی که سهامش در بورس عرضه می شود ولی رئیسش را دولت انتخاب می کند!!! چه شود!!!
ناشناس۱۴۱۵۰۸۴۱۲:۰۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
نویسنده عزیز یا نمیدونی یا دقت نکردی باید بدونید که کل شستا برای کارگران هست و دولت هیچ سهمی ندارد بعد شما میگویید شستا فقط متعلق به دولت نیست و کارگران هم در ان سهیم هستند؟؟؟؟
ناشناس۱۴۱۵۳۵۳۱۴:۵۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
شستا وابسته به تامین اجتماعی است!
الف ر۱۴۱۵۶۴۳۱۹:۰۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
متاسفانه تامین اجتماعی همواره با روسا رانتی و ناتوان مواجه بود اگر غیر این بود این سازمان نصف در آمد کشور تحصیل میکرد
ناشناس۱۴۱۵۱۰۱۱۲:۱۷:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲۷
کارگر بدبختترین شهروند تو ایران هست
ناشناس۱۴۱۵۱۶۶۱۳:۰۵:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ریاست محترم دیده بان شفافی و عدالت جناب آقای دکتر توکلی حدود یک ماه است که شاخص بورس بصورت حبابی در حال بالا رفتن است بدون آنکه پدیده خاصی در اقتصاد کشور صورت گرفته باشد
ناشناس۱۴۱۵۲۴۰۱۳:۵۲:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
لطفا به کارشناسان دستور پیگیری بفرمایند که مانند موسسات باعث زیان عده ای کثیر نگردد
ناشناس۱۴۱۵۲۵۰۱۳:۵۶:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
بورس که باید دماسنج اقتصاد باشد دما را درست نشان نمی دهد در حالی که رکود بسیار شدیدتر هم شده شاخص حبابی بالا رفته که بیانگر این است که از بورس برای لاپوشانی ... در بخش های دیگر دارد استفاده میشود که هر لحظه خطر انفجار ان بیشتر میشود
ناشناس۱۴۱۵۱۷۱۱۳:۰۶:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۷
متاسفانه گزارش شما صحیح نیست. اولا شستا اصلا متعلق به دولت نیست که بخواهد در موردش تصمیم بگیرد. سرمایه شستا متعلق به بیمه شدگان این سازمان می باشد که متاسفانه همیشه مورد تاخت و تاز دولت ها و حیاط خلوت مسئولان بوده است حتی دست درازی دولت به اموال شستا به جایی رسیده که پول قرارداد مربی فوتبال رو از شستا پرداخت می کنند.
ناشناس۱۴۱۵۲۶۵۱۴:۰۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
دولت اومده سهم خودشو عرضه کرده چه ربطی به سهم کارگرا داره.بجای اینکه از رشد بازار سرمایه حمایت کنید تخریب میکنید؟
ناشناس۱۴۱۵۴۴۲۱۶:۱۹:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۷
تامین اجتماعی با حق زحمت کارگرها اداره میشه
ناشناس۱۴۱۵۳۰۴۱۴:۳۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
پول فروش این شرکتها چه می شود؟ مالک این پول کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی هستند .نمی دانم دولت امول آنها را می فروشد و با پولش چکار می کند.چه بودجه جاری یا عمرانی را تامین کند و چه مدیرانش آنرا اختلاس کنند ، سرمایه بیمه شدگان تامین اجتماعی است که بر باد می رود.
ناشناس۱۴۱۵۳۰۵۱۴:۳۰:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
مخابرات که با سرمایه مردم توسعه پیدا کرده بود به راحتی و مفت به بخش خصولتی واگذار شد. اگر مردم که سهامدار مخابرات بودند نفعی از این واگذاری برده اند از شستا هم کارگران منفعت می برند!
موسی۱۴۱۵۳۱۴۱۴:۳۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۷
شاخص بورس بالا می رود چونکه تولیدات و فروش محصولات شرکتهای بورسی هر ماه در حال افزایش است... می توانید گزارشهای یکماهه را بخوانید... بعلاوه قیمت محصولات تولیدی هم در حال گران شدن است و به همین دلیل ارزش سهام شرکتها بالا رفته است
ناشناس۱۴۱۵۶۷۱۱۹:۳۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۷
اوس موسی ی تولید که بالا رفته را میشه نام ببری
ناشناس۱۴۱۵۷۳۷۲۰:۳۴:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
بالا رفتن قیمت محصول یک شرکت دلیل بر ارزش سهامش نیست.دلیل بر ناتوانی در تهیه مواد اولیه است و این یعنی فلاکت...
ناشناس۱۴۱۵۳۲۰۱۴:۳۸:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
بازار سرمایه وعرضه اولیه تنها برای از ما بهتران سود دارد ...
ناشناس۱۴۱۵۳۹۸۱۵:۳۹:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
نه این طوری نیست همه کدهای حقیقی می توانند عرضه اولیه بخرند و سود کنند
محمود تجملیان۱۴۱۵۴۱۱۱۵:۵۶:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
این شرکتها و سهام آنها متعلق به کارگرانی است که 30سال حق بیمه داده اند تا در پیری بازنشستگی داشته باشند .اگر دولت که هنوز میلیاردها تومان بدهی به تامین اجتماعی دارد به عواید ناشی از فروش جهت حل مشکلات فعلی چشم طمع داشته باشد باید بداند که حق ۴۵ میلیون بیمه کارگر خوردنی نیست
ناشناس۱۴۱۵۴۳۲۱۶:۱۱:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
میگم آقای توکلی لطفا به این عرصه اولیه ها زوم بشید چون روز اول به افراد حقیقی میدن لیکن یک ماه بعد این حقیقی ها دوباره بعد از اینکه30 درصد بالا رفت سهام شون را می فروشند و طی این مدت سهام دوباره سقوط میکنه خدای نکرده نفوذی ها و خودی ها دولت اونا میخرن به قیمت پایین و همون بالایی که سر هپکو و هفت تپه اومد سر اینا هم نیاد
حسینی۱۴۱۵۵۱۴۱۷:۲۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
این اِبرهلدینگ با این حجم سرمایه بزرگ چه نیازی به عرضه سهام و جذب سرمایه داره؟
ناشناس۱۴۱۵۵۵۳۱۷:۵۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
در دو دهه گذشته بیت المال به اسم خصوصی سازی چپاول شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین