در زمان کرونا چگونه باید با کودکان بازی کنیم؟

گروه اجتماعی الف،   3990127015

بازی یک عملکرد هدفمند است که حتی اگر نتیجه ای هم نداشته باشد، کودک از آن لذت می‌برد.

به گزارش فارس از شهرستان ساری، فاطمه آریانژاد،کارشناس‌ارشد روانشناسی اظهار کرد: برخلاف باور بیشتر مردم که بازی را تنها وسیله‌ای برای صرف انرژی مازاد می‌دانند، کودک هنگام بازی بخشی از نیروی ذهنی و بدنی خود را به کار می‌گیرد و آن را بخشی از زندگی خود می‌داند، اما نباید این نکته را فراموش کرد که بازی یک عملکرد هدفمند است که حتی اگر نتیجه‌ای هم نداشته باشد، کودک از آن لذت می‌برد.

وی افزود: تعطیلی مدارس و قرنطینه می‌تواند باعث ایجاد حس ملال‌انگیزی در کودکان شود، برای پرکردن اوقات بی‌کاری در منزل و ایجاد روحیه نشاط در کودکان، والدین می‌توانند با برنامه‌ریزی و با استفاده از امکاناتی محدود این بازی‌ها را انجام دهند.

*نقطه بازی

نقطه بازی یکی از بازی‌های خانوادگی است که معمولاً ساعت‌ها شما را سرگرم نگه می‌دارد، در این بازی ابتدا یک صفحه کاغذی را به صورت مربع شکل با نقطه پر می‌کنید و بعد بازی را شروع می‌شود. هرکس باید با خط‌هایی که به نوبت می‌کشد، یکی از چهارخانه‌ها را برای خود کند و هر خانه‌ای را که کامل کرد، اولین حرف اسم خود را در آن خانه بنویسد.

*کاردستی آسان بسازید

مقداری کاغذ و مقوای رنگی، چسب و قیچی برای دوران قرنطینه تهیه کنید، و با کودکانتان کاردستیهای ساده بسازید.

*کتاب بخوانید

هیچ لذتی بالاتر از کتاب خواندن نیست، چند کتاب با عناوین مورد علاقه بچه‌ها خریداری و برایشان بخوانید و اگر خودشان می‌توانند بخوانند، لذت کشف دنیای کتاب‌ها را به آن‌ها بدهید، برنامه ساعت کتاب‌خوانی مشترک خانوادگی بگذارید تا یاد بگیرند هر روز کتاب بخوانند و با دیدن والدین خود تشویق شوند.

*پانتومیم

بازی پانتومیم هم یکی از بازی‌های دسته جمعی پر طرفدار است، نحوه بازی به این صورت است که به دو گروه تقسیم می‌شوید، بعد از یارکشی، یکی از گروه‌ها، یک نفر از تیم حریف را انتخاب و کلمه مورد نظرش را به او می‌گوید تا او به اعضای گروه خودش بفهماند که گروه اول چه کلمه‌ای را انتخاب کرده اند.

با کمک یک زمان‌سنج می‌توانید به هر گروه فرصت معینی برای حدس زدن بدهید و هیجان بازی را بیشتر کنید.

*بازی جست‌وجوی اشیا را اجرا کنید

می‌توانید وسایل خانه را پنهان و با دادن سرنخ‌هایی کمک به یافتن آن‌ها کنید، با یک سربند، چشمان یک عضو خانواده را بسته و وسیله‌ای را پنهان کنید. بعد می‌توانید با روش‌های مختلف مانند تولید صدا یا دادن سرنخ‌ها کمک به یافتن آن کنید.

*بله - نه معکوس

آیا عسل شیرینه؟! نه! آیا شما گوشی موبایل دارید؟! مسلماً نه! اینجوری باید به سوال‌ها جواب بدید تا رکورد بزنید، در این بازی سوالات طبقه‌بندی ندارند فقط باید یک نفر در حکم پرسشگر ظاهر شود و از نفر مقابل سوال‌های بدیهی کند و بازیکن هر جایی که باید بگوید «بله»، «نه» جواب بدهد و بالعکس.

شخص پرسشگر باید پرحافظه و با تمرکز باشد و تا می‌تواند به بازی سرعت دهد تا کسی که به سوال‌ها جواب می‌دهد دستپاچه شود و اشتباه پاسخ دهد، کسی که در مقابل تعداد بیشتری از سوال‌ها مقاومت می‌کند، برنده بازی است.

*نامه بنویسید

بهترین فرصت است از کودکان بخواهید برای افرادی که دوستشان دارند، نامه بنویسند و با پست به دستشان برسانند، نامه‌ای به مادربزرگ و پدربزرگ، نامه به خاله و دایی، نامه به اعضای خانواده که دور از خانه هستند و …

*یک قلعه بسازید

با چادر، بالشت و وسایل بازی کودکان یک مخفیگاه بسازید، احتمالا چند ساعتی طول می‌کشد و حسابی بچه‌ها را سرگرم خواهد کرد، با همین قلعه دست‌ساز می‌توانید چندین روز بازی طراحی کنید.

*کتاب‌های رنگ‌آمیزی و پازل تهیه کنید

برای هر رده سنی انواع کتاب‌های پازلی یا رنگ‌آمیزی وجود دارد، چند کتاب بخرید و کنار بگذارید تا در صورت نیاز و بیکاری فرزندان به آن‌ها بدهید و سرگرم شوند.

*الگو بسازید

بچه‌ها عاشق ساختن هستند، ساختن چیزهایی با لگو یا بلوک‌های کوچک خانه‌سازی، پازل‌های با شکل‌های عجیب‌ و غریب که وقتی با خلاقیت بچه‌ها ترکیب می‌شوند، ساختارهایی پیچیده‌تر پیدا می‌کنند، می‌توانید چیزهایی مانند پل بسازید و قوانین فیزیک را یاد دهید.

*نمایش برگزار کنید

بهترین فرصت است انواع نمایش‌های بندانگشتی، عروسکی و حتی تئاتر را با بچه‌ها تمرین کنید. یک کارتن بزرگ بیاورید و از کودکان بخواهید درون آن‌ها رفته و با یک عروسک داستانی را تعریف کنند. برخی انیمیشن‌های معروف و دوستی داشتنی خودشان را دو نفره یا چند نفره بازی کنید.

این کارشناس ارشد روانشناسی می‌گوید: بدون شک انجام این بازی‌ها و گپ‌و‌گفت‌های خانوادگی تحمل قرنطینه را برای شما آسان‌تر کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین