دکتر مرندی در نامه‌ای به مراجع عظام تقلید و مسئولین: روزه داری در شرایط کرونا عارضه‌ای برای افراد سالم ندارد

گروه اجتماعی الف،   3990126096 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی به مراجع عظام تقلید و مسئولین در مورد روزه در شرائط کرونایی، نامه نوشت.

دکتر مرندی در نامه‌ای به مراجع عظام تقلید و مسئولین: روزه داری در شرایط کرونا عارضه‌ای برای افراد سالم ندارد

به گزارش تسنیم، دکتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در نامه‌ای به مراجع عظام تقلید و برخی مسئولان کشور، درباره روزه در شرایط کرونایی، توضیحاتی داد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

سلام علیکم

با احترام، موضوع روزه داری در بحران ویروس کرونا در جلسه ای با حضور اساتید متدین دانشـگاه‌ها از تخصص‌ها و فوق تخصص‌های مختلف و با مشارکت حجت الاسلام فلاحزاده رئیس موسـسه موضوع شناسـی فقهی در محل فرهنگسـتان علوم پزشـکی مورد بحث قرار گرفت و جمع بنـدی نظرات پس از مشورت بـا وزیر محـترم بهـداشت، و برخی از مسـئولین محترم ستاد مبارزه با کرونا و تائید آنان به پیوست جهت استحضار و هر گونه اقدام مقتضی تقدیم می‌شود.

دکتر سید علیرضا مرندی_رئیس فرهنگستان علوم پزشکی

متن نامه پیوست نیز به شرح ذیل است:

روزه داری در بحران ویروس کرونا

روزه داری ماه مبارک رمضان یکی از ارکان پنجگانه اسلام است که با قصد قربت و بندگی آفریدگار برای تکامل انسان فریضه واحب برای تمام مسلمانان است. در سال جاری علاوه بر بیماران و مسافرینی که از روزه داری معذورند. با توجه به بحران ویروس کرونا موضوعات خاصی در مورد سلامت انسان در روزه‌داری ماه مبارک رمضان مطرح می‌شوند که پرداختن به آنها برای امت اسلامی کشور عزیزمان ضروری است.

لازم بذکر است تبعیت محض از توصیه‌های ستاد مبارزه با بیماری کرونا لازم و ضروری است. پزشکان متفق‌القول هستند که نخوردن غذا بطور متناوب مانند روزه‌داری اسلامی نه تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی کند بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ‌های التهابی زیان‌بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می‌شود. لذا کلیه افراد سالم کمتر از 65 سال با رعایت موارد زیر می توانند روزه بگیرند.

1- رعایت کلیه توصیه های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مانند رعایت فاصله‌های اجتماعی، شستشوی مکرر دستها، پرهیز از نزدیک شدن به بیماران کرونایی

2- نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در فاصله افطار تا سحر

3- استفاده از نبولایزر و یا جوشاندن آب در ظروف در باز به منظور مرطوب نگهداشتن نسبی محیط منزل

4- کاهش مصرف چای و قهوه و مواد شیرین و افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات در فاصله افطار تا سحر

5- پرهیز از محیط های گرم و خشک در افراد سالمند (65 سال و بیشتر)، عوامل مساعد کننده ابتلا به بیماری کرونا به ویژه دیابت قندی، افزایش فشار خون چاقی مفرط، بیماریهای قلبی عروقی، سرطان و بیماریهای مزمن ریوی شایع می باشند و در صد قابل توجهی از سالمندان به علت کمی مراقبتهای سلامت، از وجود این بیماریها در خود بی اطلاعند.

از طرف دیگر براساس شناخت کنونی ما از ویروس کرونا به نظر می آید که افراد مبتلا به بیماری های زمینه‌ای نظیر فشار خون بالا، بیماری قلبی، سرطان و یا دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلای شدید به این ویروس هستند. نظر به اینکه در افراد مسن ابتلا به این ویروس ممکن است باعث نوع شدید بیماری شود لذا با احتمال ضرر برای آنها توصیه می شود در صورتی که دسترسی به پزشک ندارند علاوه بر رعایت توصیه های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا آنهایی که مطمئن نیستند روزه برای آنها ضرر ندارد احتیاطا از انجام این فریضه الهی پرهیز نموده و آنرا پس از اطمینان از اتمام همه گیری این بیماری قضا نمایند، مگر اینکه با نظر پزشک متخصص اطمینان از بی ضرر بودن روزه برای آنها حاصل شود.

افراد دچار لاغری بسیار شدید و چاقی مفرط نیز در فاصله‌گذاریها و رعایت توصیه های بهداشتی احتیاط بیشتری نمایند بیماری دیابت عامل مساعد کننده عمده برای ابتلا به ویروس کرونا است و لذا توصیه می شود فقط آن گروه از بیماران دیابتی اقدام به روزه داری نمایند که سن کمتر از 65 سال داشته و تحت درمان و مراقبت نزدیک پزشک باشند ( با رژیم غذایی با متفورمین، آکاربوز، گلوتازون، و گروه گلیپتینها ( مهار کننده های 4-DDP ) بوده، قند خون ناشتای کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر و یا هموگلوبولین A1c کمتر از 7 دارند)، آموزش‌پذیر و متعهد به پایش منظم قند خون هستند و اصول حفاظتی و پیشگیری توصیه شده ستاد بحران کرونای کشوری را به دقت رعایت می نمایند.

بیماران دچار فشار خون در صورتی روزه بگیرند که فشار خون آنها در کنترل مطلوب، یعنی فشار بالا (سیستولیک) کمتر از 140 میلیمتر جیوه و فشار پائین (دیاستولیک) کمتر از 80 میلیمتر جیوه باشد بیمارانی که پیوند اعضاء شده‌اند نباید روزه بگیرند. روزه گرفتن برای بیماران پیوند قرنیه بلامانع است.

در بیمارانی که مبتلا به سایر بیماریها هستند و قبلا روزه‌داری برای آنها منعی نداشته است، روزه‌داری در شرایط بحران ویروس کرونا متفاوت از سالهای دیگر نیست و در موارد خاص با نظر پزشک متخصص اقدام نمایند در مورد بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده و بهبود یافته‌اند توصیه می‌شود حداقل تا 6 هفته اقدام به روزه‌داری نکنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۱۴۰۲۴۱۳:۴۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۶
شما برای مردم و مراجع تعیین تکلیف نکن
ناشناس۱۴۱۴۰۲۶۱۳:۴۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۶
حالا شما روزه میگیری یا نه ؟!
ناشناس۱۴۱۴۰۴۰۱۳:۵۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۶
مطلب کاملا علمی و درست است اما چند درصد از مردم چنین شرایطی را می توانند مهیا کنند ؟ مرجع محترم تقلید بر اساس عموم مردم فتوا می دهند نه بر اساس قشر خاص و توانگر
ناشناس۱۴۱۴۰۴۴۱۳:۵۲:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۲۶
چنددکتردیگرنظرایشان راتاییدکرده اند؟
ناشناس۱۴۱۴۰۵۳۱۳:۵۵:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۲۶
خداوکیلی توی این شیوع بیماری کرونا ، ۳ دقیقه پاتو گذاشتی توی یه بیمارستان که توش بیمار کرونایی خوابونده باشن ؟!
ناشناس۱۴۱۴۰۵۷۱۳:۵۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۶
.. شما اگه نظر نمیدادی و نامه نمینوشتی ؛ مراجع عظام بلاتکلیف میموندن !!!!
ناشناس۱۴۱۴۰۵۸۱۳:۵۹:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۲۶
موارد پزشکی را اینچنین نمیتوان به صورت قطعی بیان کرد و با نظر یک شخص و یا حتی گروه از پزشکان حکم کلی صادر کرد . این موارد را باید خود شخص و پزشک خاص او تعیین تکلیف کند. و اساسا نیازی به نظر ایدئولوژی ندارد .
امیر۱۴۱۴۰۵۹۱۴:۰۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۶
روزه گرفتن واجب هست و ما هم مسلمان اماحالا کی از ایشون سوال کرد ؟ اونم بابت ویروسی که ابعاد ناشناخته بسیاری دارد
ناشناس۱۴۱۴۰۶۴۱۴:۰۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۲۶
خوب شد سخنرانی کردی والا ۸۴ میلیون نفر توی ماه رمضون بلاتکلیف بودن
ناشناس۱۴۱۴۰۶۶۱۴:۰۴:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۶
بر اساس شرایط زمان و مکان اگر حج میتواند تعطیل شود و اگر شک بر آن رود که روزه دار مخاط تنفسی اش خشک شود و امکان واگیری کرونا را زیاد کند باید تابع نظر پزشکان بود
ناشناس۱۴۱۴۰۸۰۱۴:۱۷:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۶
با تشکر از روشنگری، چند نقطه: 1- همه میدانیم که «پزشکان متفق‌القول» نیستند. در این موضوع و نه در موضوعات دیگر. 2- ابزاری نداریم تا بدانیم جزو «کلیه افراد سالم» هستیم یا خیر. ضمن آنکه نوشیدن مداوم آب برای پیشگیری از ابتلای شدید به کرونا توصیه شده است. 3- قبول که روزه داری «سبب تقویت ایمنی بدن» می‌شود. ولی آیا این سبب مربوط به زمانی که روزه هستیم هم است؟ آیا در زمان روزه داری بدن ضعیف تر نیست و تاثیر مثبت آن مربوط به زمان بعد از روزه داری نیست؟ این سوالها و ابهامات من است. الف جان، ممنون میشم جواب اینها را مشخص دریافت و اطلاع رسانی نمایید.
ناشناس۱۴۱۴۴۲۰۲۰:۲۵:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۶
آفرین منطقی و علمی سوال کردید البته عدم گرفتن روزه در این شرایط نباید باعث هنجار شکنی در ملا عام شود و عده ای بخواهند بگویند روزه و حج و عبادت مسلمین گرفته شد دکتر مرندی انسان دیندار و با شخصیتی است بیشتر از این منظر نگران هستند که عده ای بخواهند با روزه خواری پایه های اعتقادی مردم را سست کنند
ناشناس۱۴۱۴۰۸۷۱۴:۲۲:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۶
..باید وزارت بهداشت نظر نهایی دهد .
ناشناس۱۴۱۴۱۵۸۱۵:۰۹:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۶
مگه این جزئیات رو متوجه میشن؟
ناشناس۱۴۱۴۱۹۶۱۵:۳۶:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۶
مبنای علمی صحبت ایشان چیست؟ چگونه تاثیر روزه بر کرونا را تحقیق کرده؟ همینطوری میگوید؟ ..
علی۱۴۱۴۲۲۰۱۵:۵۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۶
ایشون دقیقا نمی دونن فرد روزه دار بدن ضعیف تری داره؟ بدن ضعیف تر توان کمتر جلوی ویروس داره؟ این متفق القول بودن رو از کجا آورده و در ضمن بفرمایید کی ایشون رو متخصص این امر کرده؟
رضا۱۴۱۴۲۲۹۱۶:۱۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۶
از یک پزشک با تخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان انتظار می رود در حدود دانش خود اقدام به توصیه کنند. ایشان در بحث جدا کردن آموزش پزشکی از وزارت علوم در دهه ۶۰ نیز نقش قابل توجهی داشتند اقدامی که آثار زیانبار آن گریبان ملت را گرفته است.
ناشناس۱۴۱۴۲۳۸۱۶:۲۵:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۲۶
من یک سوال دارم. مگر درباره چنین مسائل مهمی نباید ستاد مبارزه با کرونا نظر کارشناسی بدهد؟ اگر قرار باشد هر کسی احساس وظیفه کند و گروهی را جمع کند و نظرات کارشناسی خود را منتشر کنند که باز هم دچار حرف و حدیثها و کاهش سرمایه ی اجتماعی می شویم.
ناشناس۱۴۱۴۲۶۳۱۶:۴۳:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۶
مي ترسم كه اين نامه هم بشود مثل همان كاري كه گفتيم قرنطينه قم و حرم موردي ندارد و شد آنچه كه نبايست مي شد !!!
محمدرضا۱۴۱۴۳۱۵۱۷:۳۶:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۲۶
خوب الحمدالله این مشکل حل شد ،فقط مونده صد تا مشکل دیگه که اونم به همت مسئولین محترم بزودی حل میشه انشالله.
ناشناس۱۴۱۴۳۲۶۱۷:۵۱:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۶
صحبت بر سر اینست که بنابر توصیه پزشکان در طول روز گلو نباید خشک باشد و مرتب باید آب خورد که ویروس اگر در ابتدای ورود به ریه است به سمت معده هدایت شده و نهایتا ریه را درگیر نکند .‌ در مورد این موضوع آقای مرندی چه توصیه ای دارند؟
ناشناس۱۴۱۴۳۳۱۱۸:۰۲:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۲۶
عزیزم !!! این بیماری ۲ ماه است پدید آمده پزشکان عفونی به خودشون اجازه نمیدن راجع به کرونا اظهار نظر کنن شما پزشک نوزادان هستی ! و شما چه میدانی که کرونا چیست ؟ کرونا از ۱۰۰۰ بیماری بدتر است !
محمد حسین۱۴۱۴۳۳۴۱۸:۰۴:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۶
لطفاً از آقای دکتر مرندی بپرسید که آیا قرار است ما برای خوردن این ۸ تا ۱۰ لیوان آب از زمان افطاری تا سحری بیدار بمانیم؟
ناشناس۱۴۱۴۳۷۲۱۸:۵۲:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۶
همینجوری هر12ماه سال،رمضونه
بانام۱۴۱۴۳۷۶۱۸:۵۳:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۲۶
خیلی جالبه این روزها وزرای سابق بهداشت چقدر نگران روزه گرفتن مردم هستند کسی که اهل روزه و نماز و سالم باشد روزه اش را می گیرد چه در گرمای 50 درجه خوزستان چه با کرونا یا بی کرونا و اگر کسی هم اهل اینکار نباشد روزه نمی گیرد بهتر است که وزرای سابق بهداشت به جای صدور فتوی دنبال حل مشکلات و ارائه راهکاری مناسب برای سلامت مردم و جامعه باشند به هر حال خدای ناکرده یکروزی وزیر بودند
ناشناس۱۴۱۴۳۸۰۱۹:۰۱:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۲۶
ممنون از توضیحات خوب دکتر مرندی.متاسفانه عملکرد بد اقتصادی روحانی اثر منفی بر روی اعتقادات داشته است.
ناشناس۱۴۱۴۵۵۵۲۲:۲۳:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۶
به خودت بیا وخودتو اصلاح کن
ناشناس۱۴۱۴۴۲۱۲۰:۲۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۶
روزه بدن رو ضعیف میکنه، مرتبا اطبا توصیه کردن برای نوشیدن مایعات گرم
ناشناس۱۴۱۴۵۳۹۲۲:۰۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۶
ایشان سواد پزشکی جدید نداره همش تو کار سیاسی بوده اطلاعات پزشکی به روز نداره ضمنا طب اطفال خونده بنابر ابن نظراتش علمی نیست
ناشناس۱۴۱۴۵۴۴۲۲:۱۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۶
بنده به عنوان پزشک متخصص گوش و حلق و بینی که مستقیما درگیر کرونا هستیم گرفتن روزه در این شرایط از نظر تخصصی مضر می دانم جنبه های غیر پزشکی آن به متخصصین ارتباطی ندارد
ناشناس۱۴۱۴۵۵۰۲۲:۱۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۶
روزه داری اگر با رعایت اصول علمی و درست باشه خوبه.ولی در مورد کمبود آب بدن و خشکی گلو نظرات اغلب پزشکان بر اینه که مشاغل خاص نباید به مدت طولانی تشنه بمانند.بهتر استکه هر کس بسته به شرائط جسمی و کاریش با یه پزشک مشورت کنه یک پزشک.
ناشناس۱۴۱۴۵۵۷۲۲:۲۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۶
عزیز من شما .. تا یه ماه پیش می گفتید ماسک لازم نیست و یه سرماخوردگی ساده است دست بردارید
ناشناس۱۴۱۴۵۷۷۲۲:۳۹:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۶
اين نامه دير هنگام ناشي از نا هماهنگي وبي نظمي امور دارد چون مي بايد اين نامه قبل از فتواي مراجع نوشته ميشد اكنون اين نامه تاثيري در نظر مراجع ومردم ندارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. مجلس مقابل این اقدام بایستد

آخرین عناوین