نقدی بر مصوبه برنامه و بودجه اقتصادی ستاد عالی مدیریت کرونا

سید حسین عمادی سرخی، گروه تعاملی الف،   3990126077 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
نقدی بر مصوبه برنامه و بودجه اقتصادی ستاد عالی مدیریت کرونا

با توجه به ایراداتی که در نظام بودجه ای کشور (از وصول درآمدها تا تخصیص اعتبار) وجود داشته و سبب عدم همپوشانی اعتبارات تخصیص داده شده به دستگاه‌های دولتی با بازه‌ی زمانی امکان هزینه کرد اعتبارات (مثلا وصول بخش عمده ای از درآمدها و تخصیص اعتبارات در نیمه ی دوم سال مالی و لزوم انجام اکثر فعالیت‌های عمرانی در نیمه ی اول سال) وجود داشته است، در میان راهکار های فراوانی که موجود بود، با هدف ایجاد تسهیلات لازم در مصرف مؤثر و بهینه ی اعتبارات، بر اساس قانون اصلاح مواد 63 و 64 قانون محاسبات عمومی کشور مهلت هزینه کرد اعتبارات هزینه ای (جاری) برای دستگاههای دولتی تا پایان فروردین ماه و برای اعتبارات تملک دارائی های سرمایه ای (عمرانی) پایان تیر ماه سال بعد تعیین شده است. مهلتی که در برخی از سالهای قبل و در خصوص اعتبارات عمرانی، با توجه به شرائط خاص آن سالها، توسط مجلس شورای اسلامی و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام باز هم به مدت چندماه دیگر تمدید شده است.

امسال نیز با توجه به شرائط کرونایی کشور و مهیا نبودن شرایط انجام وظایف دستگاه‌های دولتی در این مهلت و هزینه کرد اعتبارات، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی طی نامه ای به ریاست محترم جمهور، با توجه به نیاز اغلب دستگاه‌های اجرایی کشور، درخواست کردند که این مهلت از سوی ستاد کرونا تمدید گردد. موضوعی که با مخالفت رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه مواجه شد، اما نهایتا در 24 فروردین سالجاری، ستاد عالی مدیریت کرونا، در بند 4 مصوبه ی خود به نحوی که می توان آن را جمع نظر وزارت دارایی و سازمان برنامه و بودجه دانست، این مهلتها را اصلاح کرد:
"به منظور رعایت مصوبات ستاد ملی پیشگیری و مبارزه با کرونا، به واسطه تعطیلی اصناف و واحدهای ارائه کننده خدمات و حضور حداقلی کارکنان دولت، وجوه مصرف نشده ی مربوط به اعتبارات هزینه و اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای قانون بودجه سال 1398 کل کشور، به سال 1399 منتقل می شود، تا در راستای موافقتنامه سال قبل، در سال جاری مصرف گردد. برای هزینه های جاری تا پایان خرداد و هزینه های عمرانی تا پایان شهریور مهلت داده می شود."

همانگونه که قبلا هم گفته شد، هرچند این موضوع در سال‌های قبل مسبوق به سابقه بوده است، اما این بار (شاید به منظور تامین نظر سازمان برنامه و بودجه) به جای تمدید مهلت های مقرر در ماده ی 63 و 64 قانون محاسبات و اصلاحیه ی آن، مقرر شده است که مانده ی اعتبارات به سال بعد منتقل شود و در مهلتی معین هزینه گردد. این امر گرچه از نظر شکلی محاسنی از دیدگاه بودجه ای دارد، اما با توجه به زمان و شکل تصویب و بویژه عدم اشاره مصوبه به قانون اصلاح مواد 63 و 64 قانون محاسبات عمومی (بر خلاف قوانین تمدید قبلی) ، سبب بروز اشکالاتی در تفسیر و اجرای مصوبه بوجود خواهد شد که به آنها اشاره می‌شود:


1)‏ انتقال مانده اعتبارات به سال بعد به چه شکلی انجام خواهد شد؟ با توجه به آنچه از متن مصوبه برداشت می‌شود، این امر بایستی در موافقتنامه های سال 1399 دستگاه‌های اجرایی، به نوعی دیده شود. با توجه به اینکه موافقتنامه بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در سه ماهه اول و حتی شش ماهه اول مبادله نمی‌شود، دستگاه‌های اجرایی، با ابهامات و سردرگمی‌هایی در این خصوص مواجه خواهند شد. به عنوان مثال آیا با توجه به انجام بخشی از وظایف محوله به دستگاه اجرایی طبق موافقتنامه سال 98، در خرداد 99، پرداخت هزینه های قبوض ادارات یا اضافه کار کارکنان در خرداد 99 از محل اعتبارات 98 وجود دارد؟
2)‏ با توجه به اینکه مصوبه نفیا یا اثباتا، اشاره‌ای به قانون اصلاح مواد 63 و 64 ق.م.ع.ک. نکرده است، منظور از وجوه مصرف نشده‌ی اعتبارات  سال 1398 کدام وجوه است؟ مانده‌ی 29 اسفند 1398 یا مانده ی 31 فروردین اعتبارات جاری و 31 تیر اعتبارات عمرانی؟ اگر منظور مانده ی 29 اسفند است، تکلیف اعتبارات ابلاغ شده به دستگاه‌های اجرایی استانی از سوی دستگاه های ملی، در فروردین 99 چه می شود؟ و اگر منظور مانده ی پایان فروردین و تیر ماه است، نحوه ی ثبت حسابداری وجوه در حساب متمم سال 99 و نحوه ی اصلاح موافقتنامه ها و مرجع تایید کننده ی مانده ی وجوه، در هاله ای از ابهام وجود دارد.
3)‏ با توجه به بند قبلی، اگر دستگاهی در مهلت مقرر در قانون اصلاحیه ی مواد 63 و 64 اعتبارات خود را هزینه کرده باشد، آیا این اعتبارات هم مشمول مصوبه ستاد می شوند و بایستی در موافقتنامه سال 1399 دستگاه اجرایی لحاظ شوند یا خیر؟
4)‏ نحوه ی گزارشگری مالی و تهیه گزارش تفریغ بودجه سال 1398 به چه شکلی خواهد بود؟ از سویی با توجه به عبارت "انتقال اعتبارات" در متن مصوبه این وجوه بایستی در گزارش عملکرد سال 1399 منظور شود و از سویی با توجه به اینکه اصل اعتبار مربوط به سال 98 است به نظر می رسد که گزارش آن در عملکرد سال 98 صحیح تر است. همچنین با توجه به بند 2، آیا نحوه ی گزارشگری اعتبارات هزینه شده در مهلت مقرر در قانون اصلاح با نحوه ی گزارشگری اعتبارات هزینه شده در مهلت اضافه شده طبق مصوبه ی ستاد، متفاوت خواهد بود؟
5)‏ باز هم با توجه به بند 2 این یادداشت،  اگر یک دستگاه اجرایی در پایان مهلت مقرر در اصلاحیه مواد 63 و 64، مثلا پایان فروردین برای اعتبارات هزینه ای، به این نتیجه برسد که هزینه کرد تمام یا بخشی از مانده ی اعتبارات، در راستای موافقتنامه سال 98 امکان پذیر نیست، آیا می تواند آن را به خزانه عودت دهد یا اینکه بایستی این وجوه به سال 1399 منتقل شوند؟
6)‏ تکلیف مانده ی احتمالی اعتبارات فوق، در پایان مهلت مقرر در مصوبه چیست؟ بر اساس قانون اصلاح مواد 63 و 64، دستگاه های اجرایی ظرف مدت 10 روز پس از پایان مهلت، بایستی مانده ی وجوه را به خزانه عودت می دادند. با توجه به سکوت مصوبه در این خصوص و بویژه واژه ی  "انتقال اعتبار" به سال 99 آیا این وجوه بایستی به خزانه عودت داده شوند و یا صرفا هزینه کرد آن در راستای موافقتنامه سال 98 منقضی می شود و دستگاه می تواند مانده ی اعتبارات مصرف شده را در راستای موافقتنامه سال 99 خود هزینه کند؟

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می رسد که ستاد عالی مدیریت کرونا، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و حتی دیوان محاسبات کشور، بایستی نسبت به رفع ابهامات و اشکالات مصوبه اقدام نمایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۱۳۹۹۵۱۳:۲۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۶
این مصوبه را وزارت اقتصاد می خواست و سازمان برنامه کاملا مخالف بود
ناشناس۱۴۱۴۰۱۴۱۳:۳۶:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۲۶
كرونا اخرين ضربه رو به اقتصاد نيمه جان وقشر حقوق بگير فرو دست خواهد زد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین