ترامپ درباره لغو قرنطینه‌های ایالتی: حرف آخر را من می‌زنم!

گروه جهان الف،   3990126048 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که داده‌شمارها پیش از طلوع خورشید در شرق آمریکا شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا را بیش از دو میلیون تن ثبت خواهند کرد، دونالد ترامپ می‌گوید کاخ سفید اختیار آن را دارد که به فرمانداران ایالت‌ها دستور دهد قرنطینه را لغو کنند. قدرتی که کارشناسان قانون‌ اساسی‌ آمریکا آن را در دست فرمانداران می‌دانند.

ترامپ درباره لغو قرنطینه‌های ایالتی: حرف آخر را من می‌زنم!

به گزارش ایسنا، عصر دوشنبه (۱۳ آوریل) خبرگزاری آسوشیتدپرس عبور آمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا از مرز ۲ میلیون تن را ارسال کرد، هر چند داده‌شمار هوشمند دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا تا نیمه‌شب دوشنبه به وقت شرق آمریکا، هنوز این رقم را یک میلیون و ۱۹ هزار تن و آمار جان‌باختگان را هم در مرز ۱۲۰ هزار تن گزارش می‌داد.

آمریکا با ۲۳ هزار قربانی و بیش از ۵۸۰ هزار مبتلا حالا در جدول داده‌شمار دانشگاه جانز هاپکینز وخیم‌ترین اعداد را به خود اختصاص داده است و همین وضعیت موجب شده تا پیکان انتقادی رسانه‌های این کشور هم تیزتر به سوی دونالد ترامپ و عملکرد دولت او نشانه رود.

عصر دوشنبه، پائولا رید، خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس نیوز، آن چنان عملکرد ترامپ در ماه فوریه را زیر سوال برد که میان او و رئیس‌جمهوری آمریکا برای چند دقیقه جدال لفظی در گرفت و هیچ کدام حاضر به ساکت شدن و گوش کردن به دیگری نبودند.

با وجود این، ترامپ که نحوه پوشش خبری رسانه‌های آمریکا از عملکرد دولتش را نمی‌پسندد، با دفاع از تصمیمات خود مدعی شد که اگر او به عنوان رئیس جمهوری به این نتیجه برسد که قرنطینه و محدودیت‌های ایالتی کرونا باید لغو شود، فرمانداران نمی‌توانند از دستور او عدول کنند.

او گفت: "این رئیس جمهوری ایالات متحده است که تصمیم‌گیرنده است".

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان می‌گویند، قانون اساسی آمریکا اختیاراتی از این دست را به عهده فرمانداران ایالات آمریکا گذاشته و حتی در صورت دستور ترامپ برای بازگشایی کسب و کارها، فرمانداران الزامی برای اجرای آن ندارند.

ترامپ همچنین تاکید کرد که دولتش در آستانه تکمیل طرحی برای به جریان انداختن دوباره اقتصاد است. او گفت شمار مرگ و میر ناشی از کروناویروس در ایالات متحده در حال ثابت شدن است و این نشان می‌دهد که تلاش‌های مرتبط با "فاصله‌گذاری اجتماعی" موفقیت‌آمیز بوده است.

دوشنبه کنفرانس مطبوعاتی ترامپ با خبرنگاران بسیار جنجالی شده بود چرا که با انتشار گزارش‌هایی در چند روز اخیر، ترامپ متهم شده که با وجود هشدارهای مشاوران و مقام‌های کابینه خودش، شیوع کرونا را دست‌کم گرفته و در خلال ماه‌ فوریه دست روی دست گذاشته است.

نیویورک تایمز، در گزارشی که هفته گذشته منتشر کرد مدعی شد، به ایمیل‌ها و مکاتباتی دست یافته که نشان می‌دهد چند مقام و مشاور ارشد کاخ‌سفید به ترامپ درباره خطرات ناشی از شیوع کرونا هشدار داده بودند اما او آن‌ها را به "حساسیت بیش از حد" و داد و قال راه انداختن متهم کرده بود.

از سوی دیگر دکتر فاوچی، رئیس مرکز بیماری‌های عفونی و آلرژی آمریکا که این روزها در رسانه‌های آمریکا به لقب "دکتر آمریکا" و "عقل سلیم کابینه" شهرت گرفته در مصاحبه‌ای پذیرفته که اگر اقدامات محدودکننده در آمریکا زودتر به اجرا گذاشته می‌شد، آمار جان‌باختگان و مبتلایان کرونا در این کشور کمتر از آمار فعلی می‌شد.

آمریکا تا پایان روز دوشنبه حدود ۳ میلیون تست کرونا از افرادی که نشانه‌های کووید-۱۹ را بروز داده‌اند، گرفته است که از این میان بیش از ۵۸۱ هزار تن مبتلا به این ویروس شناسایی شده‌اند. هم‌زمان وب‌سایت داده‌شمار دانشگاه جانز هاپکینز، آمار جان‌باختگان کرونا در آمریکا را هم تا پایان دوشنبه به وقت شرق این کشور، ۲۳ هزار و ۶۰۸ تن ثبت کرده است.

نکته قابل تامل در آمار کرونا در آمریکا مربوط به ایالت نیویورک است. در این ایالت تا روز دوشنبه حدود ۵۰۰ هزار تست کرونا گرفته شده که نتایج آن برای ۱۰۳ هزار و ۲۰۸ تن مثبت بوده است. به عبارت دیگر از هر ۵ فردی که در ایالت نیویورک تست کرونا داده‌، یکی مبتلا به این ویروس بوده است.

نیویورک با بیش از ۱۰ هزار جان‌باخته، به تنهایی حدود نیمی از آمار قربانیان کرونا را به دوش می‌کشد. با وجود این، اندرو کومو، فرماندار این ایالت گفته است با توجه به ادامه روند نزولی آمار تازه مبتلایان و آن‌هایی که نیاز به بستری دارند، او در صدد آماده کردن برنامه برای کاهش تدریجی محدودیت‌های آمد و شد در نیویورک و بازگشایی کسب و کارهاست.

در استرالیا با وجود ادامه صاف شدن نمودارها طی دو هفته گذشته، اسکات موریسون، نخست‌وزیر هشدار داده که این کشور با برداشتن محدودیت‌ها هنوز هفته‌ها فاصله دارد. موریسون به مردم کشورش گفته است باید به تجربه سنگاپور و سوئد توجه کنند که با وجود تدابیر اولیه و کنترل آمارها، اکنون با حذف محدودیت‌ها شاهد صعود دوباره آمارها بوده‌اند.

سنگاپور روز دوشنبه بیشترین آمار تازه مبتلایان را ثبت کرد و ظرف یک روز بیش از ۳۸۰ تن را مبتلای جدید به ویروس کرونا گزارش کرد. سنگاپور می‌گوید اکثر تازه مبتلایان کارگران خارجی در این کشورند که معمولا در خوابگاه‌ها کارگری و دور هم زندگی می‌کنند. سنگاپور گفته است برای جلوگیری از شیوع کرونا در این کشور بنا دارد خوابگاه‌های شناور برای کارگران خارجی تعبیه کند.

در چین که شهر ووهان نخستین نقطه شناسایی ویروس جدید کرونا شناخته شده است، مردم نگران بازگشت موج دوم کرونا هستند که گفته می‌شود با ادامه ورود خارجیان به این کشور ممکن است روی دهد. دولت چین با وجود وضع محدودیت‌های شهری و میان شهری، ورود مسافران خارجی به چین را ممنوع نکرده و در چند هفته اخیر بارها گزارش کرده که اکثریت قاطع تازه مبتلایان به کرونا در چین مربوط به مسافران خارجی و اخیرا اغلب وارد شده از روسیه است.

در هند، نارندا مودی، نخست‌وزیر قرار است در نطق تلویزیونی با بیش از یک میلیارد مردم کشورش سخن بگوید و انتظار می‌رود قرنطینه کرونا را تمدید کند. تصمیمی که در چند روز گذشته به آشوب و بحران در بسیاری از نقاط این کشور منجر شده است، هر چند بنا بر گزارش‌ها دولت مودی در صدد کاهش محدودیت‌های برای برخی کسب و کارهاست تا بلکه دامنه مصائب اقتصادی کرونا را کمتر کند.

در پاکستان، همسایه هند و ایران هم دولت به فکر کاهش محدودیت‌ها و بازگشایی نسبی کسب و کارهاست.

در اروپا، در حالی که اسپانیا تصمیم به بازگشایی بخش‌‎هایی از اقتصاد و کسب و کارها را گرفته، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، محدودیت‌ها را برای ۴ هفته دیگر تمدید کرده است. آلمان هم گزارش می‌دهد که اکنون آمار بهبودیافتگان کرونا در این کشور از آمار مبتلایان به این ویروس پیشی گرفته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین