بهترین راهکار برای کاهش وزن

گروه سلامت الف،   3990126031

یک فیزیولوژیست ورزشی با اشاره به بهترین راهکار برای کاهش وزن، گفت: ترکیب ورزش و رژیم های متناوب باعث می شود بدن نسبت به از دست دادن ذخایر خود مقاومت نشان ندهد و فرد نیز به راحتی می تواند وزن کم کند.

بهترین راهکار برای کاهش وزن

محمد گله‌داری در گفت و گو با ایسنا، در خصوص راهکار مناسب برای کاهش و کنترل وزن، اظهارکرد: رژیم کم کالری باعث کاهش وزن می شود و این کاهش وزن نیز نسبتا سریع اتفاق می افتد ولی این نوع رژیم ایراداتی دارد؛ یکی این که باعث می شود از تمام ذخایر چربی بدن ما به یک میزان برداشته شود و آن هایی که دارای چربی موضعی هستند، خیلی انتظارشان با این نوع رژیم برآورده نمی شود.

وی افزود: ایراد دیگر رژیم کم کالری این است که در این نوع رژیم، فرد نمی تواند انتخاب کند که فقط چربی هایش بسوزند، بلکه هم چربی ها و هم بافت عضلانی که بافت مهمی در بدن یک فرد است، با هم کاهش پیدا می کنند و تقریبا 20 تا 30 درصد از بافت عضلانی فرد کم خواهد شد. حتی ممکن است پس از پایان رژیم، باتوجه به این که بافت عضلانی در حالت استراحت انرژی زیادی مصرف می کند، وزنِ کم شده، خیلی سریع برگردد. به همین دلیل افرادی که تنها از رژیم کم کالری برای کاهش وزن استفاده می کنند، وزن آن ها در یک بازه زمانی به حالت قبل برمی گردد و حتی دچار اضافه وزن بیشتر هم می شوند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: افرادی که رژیم کم کالری دارند تا حدی وزن آن ها کم می شود ولی از یک حدی به بعد، دچار ایست وزنی می شوند زیرا بدن یک نقطه تنظیم دارد و این نقطه برای این است که ذخایر انرژی اش را حفظ کند ولی وقتی افراد فقط از رژیم کم کالری استفاده می کنند، این مهم باعث می شود که تا حدی که نقطه تنظیم بدن شان اجازه می دهد، پیش بروند و بعد از آن نیز باتوجه به این که بدن فرد برای نگهداشت ذخایر انرژی خود حریص است، دیگر به فرد اجازه کاهش وزن نمی دهد.

وی با اشاره به انجام فعالیت ورزشی بدون رژیم و به منظور کاهش وزن، عنوان کرد: اگر صرفا فقط ورزش را به عنوان کاهش وزن انتخاب کنیم، این نیز راهکار خوبی نیست زیرا ورزش به تنهایی کالری زیادی را نمی سوزاند. پس افرادی که تنها ورزش را برای کاهش وزن انتخاب می کنند باید بدانند که ورزش به تنهایی کارایی لازم را ندارد. البته قطعا ورزش مزایایی دارد و وقتی فرد ورزش می کند، کیفیت عضلات و بافت های غیر چربی بدن او بهبود پیدا می کنند و این مهم هم باعث می شود که متابولیسم بدن او کمی بالاتر از حالت استراحت باشد و هم این که ورزش فرم بدنی را بهتر می کند.

گله داری گفت:  نباید بدن را در شرایطی قرار داد که احساس قحطی کند زیرا وقتی بدن با کمبود کالری مواجه می شود، متابولیسم خود را به شدت پایین می آورد و در واقع اقتصادی می شود و در این شرایط نیز برابر کاهش وزن مقاومت نشان می‌دهد. پس باید خیال بدن را از این که به اندازه کافی انرژی و منابع غذایی دریافت می کند، راحت کنیم.

وی ادامه داد: پس باید ماشین متابولیسم بدن را راه بیندازیم؛ یعنی به بدن کالری برسانیم و بعد با ورزش، میزان سوختن مواد غذایی را زیاد کنیم. پس برای کاهش وزن باید یک رژیم کنترل شده با کالری متعادل و همراه با فعالیت ورزشی داشته باشیم و این بازگردش انرژی است.

مدیرگروه کارشناسی ارشد فیزیولوژی دانشگاه آزاد اهواز با اشاره به رژیم هایی به نام رژیم های متناوب، گفت: این نوع رژیم یعنی هم از رژیم کم کالری و هم رژیمی با کالری بالا استفاده کنیم، به صورتی که بدن به یک نوع رژیم عادت نکند. بهترین راهکار برای کاهش وزن نیز ترکیب ورزش و رژیم های متناوب است و در این صورت چرخش انرژی به صورت مرتب در بدن وجود دارد و بدن نسبت به از دست دادن ذخایر خود مقاومت نشان نمی دهد و فرد نیز به راحتی می تواند وزن کم کند.

وی در پایان عنوان کرد: ورزش باعث می شود که چربی های ناحیه شکم و پهلو، بیشتر از چربی های دیگر نواحی بدن بسوزند و به همین دلیل افرادی که به دنبال کم کردن چربی های موضعی ناحیه شکم هستند، بهتر است از ترکیب ورزش نسبتا شدید و رژیم کم کالری استفاده کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین