گفت‌وگو با احمد توکلی رییس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت مشارکت مردمی در قوه قضاییه، چرایی و چگونگی

گروه سیاسی الف،   3990126018 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
مشارکت مردمی در قوه قضاییه، چرایی و چگونگی

اواخر سال گذشته حجت‌الاسلام رییسی، ریاست قوه قضا، طی جلسه‌ای، با دعوت از سمن‌هایی که به نوعی درگیر موضوعی از موضوعات قضایی هستند، آن‌ها را به مشارکت در حل و فصل امور قضایی دعوت کرد. بسیار پذیرفته است که مهم‌ترین امر قابل‌مشارکت، دعوت به شفافیت در حکمرانی و مبارزه با فساد در سیستم است. از مبارزه با فساد که سخن به میان می‌آید، نام احمد توکلی از جمله نخستین نام‌هایی است که در ذهن تداعی می‌شود. اواخر دهه شصت، در مبارزه با فسادی که نخستین نشانه‌های آن به تدریج درحال ظهور بود، سرمقالات او در روزنامه رسالت، نخستین در نوع خود بود که ادبیات مبارزه با فساد را در کشور بنیان گذاشت. اکنون که راهبرد جدید قوه قضائیه در مشارکت دادن مردم برای اصلاح مفاسد، در شرف اجراست، تجربه طولانی او در این امر می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد. چه در حوزه رسانه‌ها، که او سال‌هاست روزنامه‌نگار موفقی در این زمینه و سایر زمینه‌های مرتبط است، و چه در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) که سازمان تاسیس‌شده به دست او و برخی از سیاستمداران ضد فساد نیز در این زمینه از اولین‌هاست و کارنامه موفقی تاکنون داشته است. در این روزهای ابتلا، از ایشان سپاسگزاریم که تقاضای ما را پذیرفتند و سوالاتمان را پاسخ گفتند. عمرشان بیش و بابرکت باد.

***

چه اقداماتی از جانب قوه قضائیه، موجب دلگرمی سازمان‌های مردم‌نهاد می‌شود؟

رویکرد مشارکت‌جویانه رییس قوه قضائیه، مستلزم به رسمیت شناختن عملی نهادهای مردمی است از مساجد تا رسانه‌های دیجیتال. این، گام نخست مشارکت‌جویی است. وقتی نهادی به حساب آورده شود هر دو سر ماجرا را ارتقا می‌بخشد. یک طرف نهادی مردمی است که چون به حرفش اهمیت داده می‌شود، شوق بیشتری به تحرک پیدا می‌کند، و طرف دیگر دستگاه قضاست که از فشار غیرقانونی بر نهادهای مردمی نهی می‌شود. گام دوم در این راه اعمال قانون بر رفتار نهادهای مردمی همراه با مدارا است. یعنی وقتی نهادی مردمی بخواهد جور حکومت را در بخشی از وظایف حکومت بر دوش کشد، باید حفاظت و تشویق شود نه بازخواست. مثلا وقتی رسانه، خبری از انحراف و فساد در دستگاهی را منتشر می‌کند، قوه می‌تواند با فرض سوءنیت برخورد کند. در این حال، هرجا علم قاضی معیار می‌گردد به زیان متهم حکم داده می‌شود. اما اگر به استناد قانون و اقتضای مصالح کشور بخواهیم رسانه‌ها را در مبارزه با فساد دلگرم و تقویت کنیم، می‌توان انتشار آن خبر را انجام وظیفه در جلوگیری از فساد دانست. در حالت نخست، اگر در خبر عناصر ناراست باشد، خبرنگار مفتری شناخته می‌شود و باید مجارات را تحمل کند. در حالت دوم چون سوءنیت خبرنگار ثابت نیست دیگر مفتری محسوب نمی‌شود. رویکرد جدید قوه دراین‌باره، در جهت دوم سیر می‌کند.

شوراهای حل اختلاف هم با تفکری متعالی شکل گرفت و قرار بود بسیاری از مشکلات مردم به دست مردم حل شود و مراجعه به دادگستری کم‌تر و پرونده‌ها در این شوراها حل و فصل گردد؛ اما نتیجه نشد آنچه باید می‌شد! آیا سرنوشت سمن‌های قضائی چنین نمی‌شود؟

پرسش شما متضمن قضاوتی است که پیش‌فرض لازم سوال شماست و آن اینکه شوراهای حل اختلاف طرحی شکست‌خورده است. اولا این‌طور نیست که شورای حل اختلاف شکست خورده باشد. می‌توان گفت که به همه اهداف خود نرسیده است. فکر کنید اگر قرار باشد شورای حل اختلاف نباشد، همین پرونده‌ها باید به دادگستری ارجاع می‌شد. وضع بهتر می‌بود؟ ثانیا اگر نوعی از مشارکت مردم به اهدافش نرسیده، فرض اینکه هر طرح مشارکتی دیگری موفق نخواهد شد، صحیح نیست. ثالثا می‌توان از تجربیات همین شوراهای حل اختلاف برای بهبود تصمیمات درباره رویکرد جدید بهره برد. در عین‌حال خطری که شما اشاره کردید همیشه وجود دارد و خودش مستلزم مراقبت است.

نظارت سمن‌ها بر دستگاه قضا، تفکری هوشمندانه است؛ زیرا نه ملاحظات همکاری درون قوه بینشان حاکم است و نه تعارف و ترس؛ زیرا ناظران درون قوه تمام این ملاحظات را دارند. اما بدنه قوه چقدر با این نگاه و تفکر همراه است؟

بنا بر فرض نظارت برای کشف فسادها و سوءاستفاده‌هاست. بنابراین تمام کسانی که از وضعیت فاسد موجود منتفع هستند اعم از قضات، کارکنان دادگستری مانند منشیان دادگاه‌ها و ضابطین فاسد که عرضه‌کننده کالای سیاه (مناسبات غیرقانونی و فسادآلود) هستند و متقاضیان کالای سیاه (بخش خصوصی یا دولتی) با نظارت سالم مخالفند. به همین دلیل در بدنه تا نزدیک راس (مانند طبری در دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی) به نسبت شیوع فساد، همراهی نمی‌کنند. مبارزه موفق مبارزه‌ای است که همه واقعیت‌ها را ببیند. اما اینکه در پرسش شما در نظارت سمن‌ها، رودربایستی و ملاحظات وجود ندارد، اشتباه است. بلکه باید پذیرفت که سمن‌ها مستعدترند برای فساد، زیرا فساد میل به گسترش و کسب و تثبیت قدرت دارد و به همین دلیل در تصرف سمن‌ها که نمک هستند اگر موفق شوند، وای به روزی که بگندد نمک! کما اینکه برخی فاسدها که پرونده خودشان یا افراد مورد حمایتشان در دیده‌بان شفافیت و عدالت در حال رسیدگی بود، پیشنهاد رشوه می‌دادند؛ البته در لباس کمک به خیریه‌هایی که ما معرفی کنیم، که مأیوس و شرمنده برمی‌گشتند.

آیا تدبیری شده تا دیگر سازمان‌ها در خصوص ارائه اطلاعات، آمار و... سمن‌ها را یاری کنند تا در موضوعاتی که بررسی می‌کنند، اطلاعات دقیق‌تری به دست آورند و پرونده متشکله کامل‌تر باشد؟

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب سال ۱۳۸۷ تا اندازه‌ای این مشکل را حل می‌کند. ولی راه مطمئن و مکمل اسنادی است که مردم برای سمن می‌آورند. البته هرچه سمن ضدفساد، امین‌تر شناخته شود اسناد و مدارک بیشتری دریافت خواهد کرد. در قصه رسیدگی به املاک معروف به نجومی شهرداری تهران، علاوه بر اسنادی که آقای قالیباف رسما به دیده‌بان داد، بیش از ده‌هزار برگ سند به دست ما رسید؛ شاید بیش از آنچه سازمان بازرسی کل کشور داشت.

آیا سمن‌ها از لحاظ قانونی ملزم به افشای منابع به دست آوردن اطلاعات خود هستند؟

برای سمن‌های ضدفساد هیچ الزام قانونی برای انتشار منابع اطلاعاتی‌شان وجود ندارد.

اینکه سمن‌ها مانند دادستان، می‌توانند اعلام جرم کنند، بسیار خوب است. آیا ریاست قوه تدبیری برای اینکه سمن‌ها مانند دادستان‌ها گزارش‌های خود را مستقیماً به ایشان ارائه نمایند، اتخاذ کرده‌اند؟

دادستان‌ها گزارش نمی‌دهند بلکه اعلام جرم می‌کنند و مراحل دادرسی را مدیریت می‌کنند. البته اگر خود بخواهند یا مقامات مافوق بخواهند وظیفه دارند گزارش دهند. ولی سازمان‌های مردم‌نهاد ضدفساد به نسبت اهمیت اکتسابی در اجتماع، مورد توجه قرار می‌گیرند. 

از سوی ریاست محترم قوه، چه تدابیری اتخاذ شده تا سازمان‌های مردم‌نهاد از آسیب‌های احتمالی افراد فاسد که نوعا دارای قدرت قضایی هستند، مصون مانده و به بهانه‌های واهی برایشان ایجاد مزاحمت نشود؟

اصل، اجرای قانون است که رییس قوه حمایت قانونی از سمن‌ها را قطعا اولی می‌شمارد. ولی خود سمن‌ها باید به قوانین احاطه داشته باشند و بهانه به دست مفسدان ندهند.

اینک که ریاست قوه، نظارت و کشف فساد در دستگاه قضا را بر دوش سمن‌ها نهاده است، آیا می‌توان امید داشت که اگر فسادی در سطوح بالا کشف شود رسیدگی جدی و قاطعانه صورت می‌گیرد و اعمال نفوذ در دستگاه، مانع حرکت سمن‌ها نمی‌شود؟

سمن‌ها علاوه بر حمایت قانون، به قدرت مردم متکی هستند و مسائل آن‌ها پنهانی نیست. احتمال لاپوشانی کردن جرائم بلندپایگانی که سمن‌ها مدعی آن‌ها می‌شوند کمتر است.

چگونه می‌شود از سمن‌ها در مقابل شکایت‌های بعدی برای اعاده حیثیت حمایت کرد؟ آیا نیاز به وضع قانون هست؟ 

وقتی کار راه بیفتد و این حرکت راهبردی اجرایی گردد، نقائص احتمالی، خود را نشان می‌دهد و رفع می‌گردد که گفته‌اند:«خود راه بگویدت که چون باید رفت»

دیدگاه کاربران

علی 671۱۴۱۳۸۴۸۱۱:۱۷:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۶
انشا الله به حول و قوه الهی این چنین خواهد شد و این فساد و این ننگ که این دولت در این عصر در کشور به وجود آورده به همت دلاور مردان پاک و دلیر قوه قضاییه و همت رئیسش عملی خواهد شد .تا کور شوا چشم کسانی که می گفتند من این ها را می شناسم میخواهند بین مردم در پیاده رو ها دیوار بکشند .چرا تا به حال جز خدمت صادقانه و مردمی چیزی دیده نشده .که این مدیون همت پاک دستانی نظیر آیت الله رئیسی و تیمش می باشد .
ناشناس۱۴۱۳۸۷۷۱۱:۵۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۶
افشاگرانی که با فیلم و عکس افشا می کنند، خود دستگیر می شوند! چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۱۴۰۴۲۱۳:۵۱:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۶
چون در کار قانون دخالت می کنند!!
راه۱۴۱۴۱۲۳۱۴:۴۶:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۶
تمام کسانی که تا امروز خیانت‌شون به اثبات رسیده اول دیانت‌شون ثبت شده !!!!!!! _____________ همه‌ی خائن‌ها از فیلترهای متعدد حقوقی و شرعی موجود عبور و تایید شده‌اند!!!!!! آیا هنوز هم معتقدید فیلترها کثیف نیستن؟ هستن
ناشناس۱۴۱۳۸۷۹۱۱:۵۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۶
سبد سبد گل یاس ریاست رییسی بر مسند قضا بس که چه زیبا و بجاس«««طبق طبق گل و بلبل جول پلاس مفسدین از هر طیف و جناح بر روی هواس
ناشناس۱۴۱۴۱۱۵۱۴:۴۲:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲۶
از حسن و اسحاق پسا برجام و پسا کرونا ملولیم چه کنیم
ناشناس۱۴۱۴۳۰۰۱۷:۲۵:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۶
دستگاه قضا اول زندان را کنترل کند تا آشوب نشود فرارنکنند دوم دستگاه قضا ..خروجی کارش را بدهد تابحال درمورد احتکارکنندگان ماسک ومفسدان اقتصادی چیکارکرده آیا بجز سخنرانی ما کاری ازاین دستگاه ..ندیدیم
ناشناس۱۴۱۴۸۵۱۰۸:۵۱:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ضمن تشکر از زحمات دلسوزانه توکلی عزیز باید عرض کنم که متاسفانه با همه صحبتها و عزل ونصب های اقای رئیسی و ضمن احترام به شخصیت ایشان اما در عمل هیچ کاری برای کمک به مردم نشده دستکم رفتار .. مابانه .. قضات و .. حرمت مردم و ناراضی بودن آنان و قوانینی که کسی سر در نمی آورد همچنان هست
ناشناس۱۴۱۳۸۴۹۱۱:۲۰:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۶
کسی که در این قوه بوده به شما میگویم کسی که کارش به این دستگاه می افتد باید حیب پر از پولی داشته باشد. 80 درصد وضع مالی مناسبی ندارند هزینه وکیل و کارشناس در مراحل مختلف چنان بالا است که خیلی از توانشان خارج است و بهتر است کاری برای هزینه های کارشناسی که اغلب با رشوه همراه است بکنید به نظر من کارشناس باید کارمند دادگستری باشد قضات فاسد را باید دام گذاشت و اخراج کرد مسئله یکی دو تا نیست متاسفانه و جود این قوه شده مشکلی برای عدالت با ارایی که صادر میکند باور کنید بعضی از این قضات به علت نداشتن صلاحیت چگونه قاضی شدن خدا میداند در شهرها که وضع از این هم خرابتر است به علت محیط کوچک و اشنایی همه با یکدیگر چرا کسی این مشکلات را حل نمیکند و افراد با تجربه را به کار نمیگیرد.
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۴۱۳۸۵۵۱۱:۲۴:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۶
از ریاست سمن دیده بان شفافیت و عدالت که صنمی با هیچ یاسمنی ندارد درخواست داریم طی نامه سرگشاده از ریاست قوه قضاییه درخواست فرمایند تا مدعی العموم لیست و مصادیق فساد نمایندگان رد صلاحیت شده را از شورای نگهبان دریافت و به فسادها و تخلفات ایشان رسیدگی فرمایند با سپاس از تلاش های خستگی ناپذیر جناب دکتر توکلی
ناشناس۱۴۱۳۸۵۸۱۱:۲۹:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۶
وظیفه مردم اطلاع رسانی فسادی است که مشاهده میکنند قوه قضاییه باید محرمانه . یا اشکار بررسی کند ببیند گزارش مردمی صحیح است یا نه که در این بین بسیاری از فسادهای واقعی اشکار میشود در مورد حقوق های نجومی مردم عادی که دسترسی به تشکیلات سازمانی ندارند اما بازرسان مدعی العموم میتوانند
ناشناس۱۴۱۳۹۵۱۱۲:۵۰:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۶
ما خواهان محاکمه علنی برادر رییس جمهور و برادر معاون اول رییس جمهور و طبری هستیم
ناشناس۱۴۱۳۸۶۲۱۱:۳۱:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۶
مادر مبارزه با فساد ها اجرای کامل قانون کامل و بدون خط قرمز از کجا آورده ای برای همه بخش ها و همه افراد می باشد
ناشناس۱۴۱۳۸۶۴۱۱:۳۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۶
چرا باید در قوه قضاییه مشارکت کنند؟ قانون صریح است و مامور قانون هم وجود دارد.
ناشناس۱۴۱۴۱۶۰۱۵:۰۹:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۶
متن رو بخون متوجه میشی
ناشناس۱۴۱۳۸۶۵۱۱:۳۴:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۶
کارشناسانی که برای این قوه کار میکنند و شغلشان سرقفلی دارد بخاطر گزارش های ساختگی به قاضی میدهند بهتر بود خود قاضی همراه کارشناس به محل برود و نظارت بر کار اینها داشته باشد نمیشود که تا کارشناس 9 نفره هزینه کرد و خیلی پول ان را ندارند و باعث میشود که عدالت اجرا نشود
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۴۱۳۸۶۷۱۱:۳۵:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۶
در مملکت چه خبر است طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در صحن مجلس تصویب میشود ولی اجازه عملیاتی شدن به انرا افراد با نفوذ نمی دهند واقعا چطوری میشود این موضوع را تفسیر کرد
سیروس مهدوی۱۴۱۳۸۷۱۱۱:۴۱:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۶
روزی خواهد رسید که دیگر کسی را جرات بر فساد و رانت و زیاده خواهی و پارتی بازی نباشد اما به شرط آنکه مردم صاحبان اصلی حکومت شوند و حاکمان و رهبران جوابگوی مردم باشند نه آنکه بالعکس باشد و مردم ذلیل باشند که جرات بازخواست از حاکم و مسئول و قاضی و بازپرس را نداشته باشند . و آن روز زمانی خواهد رسید که نهادهای مردمی اولا بر نهادهای حاکمیتی باشند
ناشناس۱۴۱۴۴۱۷۲۰:۲۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۶
کرونای فساد پیش درآمد ویروس کرونا جهت قتل عام مردم فقیر می باشد.
ناشناس۱۴۱۵۷۴۸۲۰:۴۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۷
بیش ترین کشته شده گان کرونا مردم فقیر بودند. دزدی و فساد عامل فقر ملت شد و کرونا عامل قتل ملت شد. امروز قاضی عادل و عاقل.. .. بخواهد حکم بر فسادها صادر نماید حکمش هزار بار اعدام مفسدان می باشد نه 10 سال زندان
ناشناس۱۴۱۳۹۳۴۱۲:۲۹:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۲۶
از رئیسی، رئیس قوه عدلیه می خواهم پرونده املاک نجومی را شفاف فرماید
abbas۱۴۱۳۹۵۹۱۲:۵۹:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲۶
شورای حل اختلاف خود سبب افزایش مشکلات و نارضایتی بیشتر شده و همچنین پرونده ها را به یکدیگر پاس می دهند راه حل : دو را ه حل دارد مکانیزم حل اختلاف خارج از دادگاه توسط وکلا ( اگر تمام شاکیان و متشاکیان ملزم به داشتن وکیل باشد بخوبی جواب می دهد) دوم برگزاری دادگاه محلی (جرمهای کوچک) در سالن. تمام کسانی که آن روز نوبت دارند در سالن حاضر می شوند و رئیس دادگاه مستندات و حرف ها را می شنود و حکم را صادر و علت صدور حکم را نیز توضیح می دهد چون عمومی است و قاضی باید جلوی عموم حکم صادر و توضیح دهد امکان تبانی با قاضی بسیار کم می شود. سرعت رسیدگی به پرونده ها نیز زیاد میشود ضمنا نباید هیچ دادگاهی پشت درهای بسته انجام گیرد . اگر می خواهید مردم و مطبوعات نظارت داشته باشند جلوی حضور مردم را نگیرید
ناشناس۱۴۱۳۹۶۳۱۳:۰۲:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۶
سلام بر ملت تماشاچی گزارش دیوان محاسبات رفته برای دستگاه قضا برای ارجرای حکم وباز گرداداندند پولها یک ماه وقت لازم ست بسم الله این یکی از صد ها گوی در میدان
dayani۱۴۱۴۰۴۸۱۳:۵۴:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۶
قوه قضائیه خود باید به وظایفش عمل کند، نه اینکه از دیگران بخواهد وارد این موارد شوند، تجربه نشان داده است که کار با دادگستری بسیار سخت تر از آن است که بتوانی به جایی برسی . شخصا برای یک تصادف اتومبیل که همه چیزش کاملا مشخص بود، یک ماه دویدم، حدود چهارصدهزار تومان هزینه کردم، آخرش رسیدم به همان جایی که شروع کرده بودم. مقصر فرار کرده بود، همه شواهد را که جمع آوری کردم، گفتند برای کشیدن کروکی طرف باید حضور داشته باشد. رهایش کردم.
ناشناس۱۴۱۴۱۰۱۱۴:۳۰:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۲۶
آقای دکتر... مگر در قوه مقننه و مجریه مردم دخالت دارند که نسخه مشارکت مردم در قوه قضائیه را صادر می کنید.
ناشناس۱۴۱۴۱۲۷۱۴:۴۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۲۶
الان در این شرایط میشه برای چک برگشتی اقدام کرد یا خیر؟؟ احتمالا باید صبر کنیم تا بعد دیگه درسته؟؟
ناشناس۱۴۱۴۲۷۱۱۶:۵۲:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۶
کلا باید اصلاحات ساختاری در تمام سطوح کشور و دستگاه ها و مخصوصا قانون اساسی انجام گیرد. تا .. مردم به معنی واقعی در حکومت و قدرت شریک نباشند چیزی درست نمی شود. یک بسته همه جانبه هست که لازم و ملزوم هم هستند.
abbas۱۴۱۴۴۸۴۲۱:۳۴:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۶
آقای توکلی گزارش تفریغ بودجه ۹۷ چنان آبرو بر است که همین یکی کافی است برای پیگیری بنظر من قصدی برای از بین بردن فساد نیست
ناشناس۱۴۱۵۰۳۲۱۱:۲۵:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
متاسفانه قضات در هر پرونده ای دلخواه یا باشرایط رأی میدهند یه جرم چندسال زندان همان جرم در روز دیگه جریمه نقدی قضات نباید اینقدر قدرت بدون نظارت داشته باشند به خاطر علم قاضی
احسان۱۴۱۵۱۲۸۱۲:۳۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
جناب توکلی چرا از کشورهایی که در مبارزه با فساد موفق بودن الگو نمی گیرید؟ در تمام جهان اصول و لوازم اصلی مبارزه با فساد : شفافیت ، مطبوعات آزاد ، قوه قضاییه مستقل و پاسخگو ، نظارت بر همه ارکان ، و محدود و تقسیم کردن قدرت می باشد. من در حرفهای شما جز سخنانی که چندین دهه است نا کارایی آنها مشخص شده چیز بیشتری نمی بینم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین