معاون وزیر بهداشت: اصراری به بازگشایی دانشگاه‌ها نیست

گروه اجتماعی الف،   3990125091

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا وقتی که انتقال ویروس کرونا به زیر یک برسد می‌توانیم دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها را باز کرد و اکنون اصراری به بازگشایی دانشگاه‌ها نیست البته تمهیدات در نظر گرفته شده و باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز دوشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس در پاسخ به سوالی در مورد احتمال وجود ویروس کرونا در کشور در فصل پاییز و زمستان و تمهیدات وزارت بهداشت برای دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها افزود: اصرار ما این است که فعلا دانشگاه‌ها باز نشود، زیرا شرایط برای حضور همه دانشجویان وجود ندارد. فعلا دانشجویان بالینی با توجه به این‌که تعدادشان کم است، ترتیبی داده شده که در اتاق‌های تک نفره حضور داشته باشند. معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد که از اردیبهشت، دانشجویان کارشناسی ارشد و PHD هم می‌توانند حاضر شوند. آمادگی برای حضور این دانشجویان با توجه به تعدادشان وجود دارد.

وی ادامه داد: اصرار ما این است که علمی پیش برویم. جمعیت دانشجویان زیاد است و حتی اگر یکی از دانشگاه‌ها در مناطق سفید باشد هم به علت حضور دانشجویان، رعایت و کنترل عفونت دشوار خواهد بود. جمعیت جوان، بسیار پویاست و رفت و آمد این افراد قابل کنترل  نیست و البته می‌توانند ناقلان خوبی باشند. دانشجویان نزد خانواده خود بر می‌گردند و خطر انتقال وجود دارد. اگر این ویروس در آینده به شکل ضعیف‌تر هم در کشور وجود داشته باشد، همچنان بر اساس پروتکل‌ها پیش خواهیم رفت و از آن کوتاه نخواهیم آمد.

فعالیت دانشجویان در شرایط کرونا

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: دستورالعمل‌های این معاونت مربوط به حفاظت دانشجویان در زمینه خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌ها به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. اقدام مهم دیگر تعطیلی خوابگاه‌ها در اولین فرصت بود و این‌که همه فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی نیز لغو شدند. با وجود این‌که دانشگاه‌ها تعطیل هستند، دانشجویان بالینی و اینترن‌ها و دستیاران در خط مقدم درمان حضور دارند و مشغول درمان بیماران مبتلا به کرونا هستند و از این دانشجویان تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: دانشجویان از ابتدا در مقابله با این ویروس احساس مسئولیت کردند. برای داشتن بانک اطلاعاتی، پویش دانشجویی مقابله با کرونا برای همه دانشجویان کل کشور راه اندازی شد که تاکنون ۷ هزار و ۲۰۰ دانشجو به این پویش پیوستند که ۴ هزار و ۶۰۰ نفر دانشجویان وزارت بهداشت هستند. شعار این پویش، زندگی دست یاریگر توست تعیین شده است. به روسای دانشگاه‌ها و معاونان بهداشتی دسترسی به سامانه این پویش دارند. اصرار ما این است که دانشجویان از محل سکونت خود در این پویش همکاری کنند. بیشترین فعالیت هم با معاونت بهداشتی برای اجرای غربالگری کرونا و همکاری در سامانه ۴۰۳۰ انجام شده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: تهیه و توزیع ماسک بین مردم و کادر درمان، تهیه محتواهای علمی شامل ترجمه بیش از صد مقاله توسط این دانشجویان انجام شده است. همچنین همکاری با جمعیت هلال احمر و تهیه بسته‌های فرهنگی اجرایی شده است. در حال حاضر این دانشجویان در نقاهتگاه‌ها نیز حضور دارند تا به مردم خدمت رسانی کنند.

لاری گفت: برگزاری جشنواره‌های دانشجویی و ملی هم در دستور کار است. جشنواره بین المللی کارتون و کاریکاتور توسط دانشگاه شیراز در حال اجراست که تاکنون ۸۰ کشور آثار خود را ارسال کرده‌اند. برنامه‌ای برای بزرگداشت شهدای سلامت داریم. جشنواره‌ای در مورد خاطرات کادر درمان در این مدت نیز خواهیم داشت. مسابقه‌های ملی عکس هم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برای ما همیشه این سوال وجود داشت که آیا نسل جوان ما در صورت بروز بحران در صحنه حاضر می‌شود یا خیر. در بحران کرونا دیدیم که جوانان ما همچنان در صحنه حاضر می‌شوند و همگام با مردم پیش می‌روند.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: تعطیلی دانشگاه‌ها تا پایان فروردین خواهد بود و تا زمانی که پروتکل‌های بهداشتی به ما اجازه بدهند هیچ اصراری به بازگشایی دانشگاه‌ها وجود ندارد. زیرا دانشگاه‌ها دارای خوابگاه هستند و دانشجویان از اکثر نقاط کشور حاضر می‌شوند. پروتکل‌های بهداشتی آماده شده تا هر زمان فعالیت آغاز شد، در قالب پروتکل‌ها فعالیت شود.

آماری از ابتلای دانشجویان علوم پزشکی به کرونا نداریم

وی اظهار کرد: آمار ابتلای تفکیکی در مورد دانشجویان وجود ندارد. البته در مورد دانشجویان وزارت علوم آمارهایی وجود دارد، ولی آماری ازابتلای  دانشجویان علوم پزشکی به ویروس کرونا فعلا نداریم.

تعویق قسط وام‌های دانشجویی

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وام‌های دانشجویی گفت: بازپرداخت وام‌های مربوط به اسفند و فروردین به تعویق افتاده است. این موضوع بار مالی سنگینی خواهد داشت، اما این موضوع باید برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شد. شهریه خوابگاه‌ها نیز به ازای روزهای حضور دانشجو در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: فعلا جریمه‌ها اعمال نمی‌شود و قسط وام‌ها تعویق پیدا کرده است.

کمبود لوازم حفاظت شخصی

لاری گفت: در همه کشورها در زمان شروع کرونا، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها حفاظت شخصی بود. یکی از موارد اضطراب در کادر درمان همین موضوع بود. الان وضعیت بهتر شده است. البته در حال حاضر هم لوازم حافظت شخصی محدود است. البته جسته و گریخته در مورد کمبود ماسک N95 شکایت‌هایی وجود دارد. انکار نمی‌کنیم که کمبود لوازم حفاظتی در ابتدای شیوع کرونا وجود داشت، اما الان شکایت‌ها در زمینه کمبود این لوازم به مراتب کمتر شده است.

آغاز فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها

وی بیان کرد: در حال حاضر اولویت ما با فعالیت‌های آموزشی است. فعالیت‌ فرهنگی مثل سیمرغ نیاز به حضور دانشجویان دارد و برنامه ریزی آن انجام شده، اما فعلا نمی‌توانیم تاریخی برای آن اعلام کنیم و شاید در اسفند ماه اجرایی شود.

لاری افزود: در حال حاضر بیشتر فعالیت‌های فرهنگی در قالب مبارزه با کرونا شکل گرفته است و فعالیت‌های فرهنگی به صورت منطقی باید مطابق اتفاقات روز طرح ریزی شود.

شرایط رزیدنت‌ها و اینترن‌ها

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بیان کرد: در ابتدای کار فشار کاری روی رزیدنت‌ها و اینترن‌ها زیاد بود و شیفت بندی‌هایی انجام شد تا از میزان این فشار کاسته شود. از طرفی نیروهای داوطلب هم داشتیم که داوطلبانه وارد کار شدند. اینترن‌ها دوره‌ها را کامل گذرانده‌اند و به امتحان پره اینترنی نیاز داشتند و بدون گذراندن این امتحان توانستند وارد بخش شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین