مردمان سیل‌زده‌ای که هنوز در ‌خرابه‌ها زندگی می‌کنند + تصاویر

گروه اجتماعی الف،   3990125052

یکسال پس از گذشت از سیل ویرانگر پلدختر روستای سیل‌زده «ملاوی» هنوز جابه جا نشده و مردم در خرابه‌ها زندگی می‌کنند و چشم انتظار جابه جایی این روستا هستند.

مردمان سیل‌زده‌ای که هنوز در ‌خرابه‌ها زندگی می‌کنند + تصاویر

تسنیم نوشت: یکسال از غم‌ها و دردهای سیلی که بهار 98 را به کام مردم پلدختر تلخ کرد می‌گذرد، سیلی که بیش از هفت هزار واحد مسکونی در آن 98 به گِل نشستند و روستاهای حاشیه رودخانه کشکان که روزی اهالی این روستاها نان خود را به وسیله کشاورزی از آب آن تامین می‌کردند این بار طعمه خشم وطغیان بی‌سابقه این رودخانه شده و برای ماه‌ها دَر به دَر ودر زیر چادر زندگی کردند.

به گفته مسئولان شهرستان به سبب شدت خرابی و در حریم رودخانه بودن در 15روستای شهرستان پلدختر امکان سکونت وجود نداشت و باید جابه جایی انجام می‌گرفت  که با در نظر گرفتن حریم رودخانه بخشی از منازل این روستاها درجاسازی و بخشی به سایت‌های بالاتر منتقل شدند، به همین سبب 21هکتار در 13 نقطه توسط ستاد معین استان اصفهان مستقر در شهر سیل‌زده پلدختر خریداری و بخشی از روستاهایی مثل بابازید،خرسدر، چم مهر، مورانی،چم گرداب وچم گردله در بخش مرکزی پلدختر جابه جا شدند ولی باگذشت بیش از یکسال هنوز روستای ملاوی تعیین تکلیف وجابه جا نشده است.

زیر آب رفتن روستای ملاوی در فروردین 98

ملاوی روستایی در 14کیلومتری شمال شرقی شهر پلدختر که در سیلاب 12 فروردین ماه به طور کامل به زیر آب رفت و اهالی آن بیش از17 ساعت در کوه بالای روستای نظاره گر غارت منازل و اموال خود توسط سیلاب بودند، سیلاب به رستوران، مغازه‌ها، باغات و زمین‌های کشاورزی ملاوی خسارت وارد کرد، سیل ویرانگر و خشمگین فروردین‌ ماه98 آنچه پیش رویش بود را از بیخ کند و با خود بُرد و ملاوی را به خاک سیاه نشاند و مردم علاوه بر خانه و زندگی خود منبع‌های درآمد و حاصل دسترنج و تلاش خود را در یک‌چشم بر هم زدن از دست دادند.

 سیلاب ویرانگر فروردین ماه بهار روستای زیبای ملاوی را به خرانی بی برگ و پُر از گل لای تبدیل کرد و بهار را در تاریخ این دیار به عنوان بهار گِلی در تاریخ ثبت کرد که سال‌های سال آن را برای آیندگان نقل کنند.

یکسال از سیل ویرانگر فروردین 98 می‌گذرد و اهالی ملاوی چشم انتظار وعده‌های مسئولان هستند روستایی با 28خانوار بعد از گذشت یکسال از سیلاب ویرانگر هنوز تعیین تکلیف وجابه جا نشده است.

بلاتکلیفی یکساله اهالی روستای ملاوی پلدختر

مسئولان هربار مسئولان از تعیین تکلیف شدن روستای ملاوی خبر می‌دهند ولی بعد از گذشت یکسال از سیل هنوز مردم خانه به دوش، بدون سرپناه و همچنان چشم انتظار وعده مسئولان هستند.

 با توجه به تغییر مسیر رودخانه کشکان و حجم خرابی‌های پساسیل، در محل قبلی روستای ملاوی امکان ساخت و درجاسازی وجود نداشت و قرار شد دولت یک زمین در اختیار اهالی قرار دهد تا ساخت و ساز را شروع کنند که بعد از چندین جلسه اهالی با مسئولان و پیشنهاد چند نقطه، با رضایت اهالی مقرر شد زمینی در حاشیه شهر در اختیار اهالی روستای ملاوی که خانه، باغات و زمین‌های کشاورزی خود را در سیل اخیر از دست داده بودند قرار بگیرد تا عملیات ساخت را شروع کنند اما با گذشت یکسال هیچ خبری از در اختیار گذاشتن زمین برای ساخت و ساز نیست و اهالی این منطقه  همچنان چشم انتظار وعده‌های مسئولان هستند و امید دارند با تدابیر ویژه مسئولان هرچه سریعتر زمینی که قرار است در اختیار اهالی این روستا قرار بگیرد، تعیین تکلیف گردد تا اهالی از دربه دری نجات پیدا کنند.

عدم جابجایی روستای سیل‌زده ملاوی

گودرز امیری معاون عمرانی استانداری لرستان 16 آبان ماه یعنی هفت ماه بعد سیلاب  در گفت‌وگو با رسانه‌ها در سخنانی با اشاره به جابجای روستای «ملاوی» که در جریان وقوع سیلاب دچار خسارت شد،گفته بود: برای این روستا چهار راهکار پیشنهاد شده که راهکار اول زمینی تحت عنوان اردوگاه در نظر گرفته شد و قرار شد که این زمین تفکیک و در اختیار متقاضیان قرار داده شود،‌که این امر از سوی متقاضیان مورد قبول قرار گرفته نشد.

وی افزود: راهکار دوم از طریق بنیاد مسکن به متقاضیان پیشنهاد شد که آن اسکان در روستایی همجوار شهر پلدختر بود که باز هم متقاضیان آن را نپذیرفتند.

امیری با بیان اینکه راهکار سوم، محاسبه میانگین بهای زمین خریداری شده برای سایر سیل‌زدگان و اختصاص آن به صورت نقدی در اختیار آسیب دیدگان بود تا هر جایی که خودشان صلاح می‌دانستند زمین خریداری کنند، عنوان کرد: راهکار دیگری که خود اهالی روستا پیشنهاد دادند اختصاص زمینی در حریم شهر پلدختر به آنها بود، که این امر مراحل قانونی دارد و باید در کارگروه‌های متعدد مطرح و تصویب شود که آن هم طرح شد و باید دید نتیجه بررسی‌ها چه خواهد بود.

وی بیان کرد:ما روی این چهار راهکار هنوز متمرکز هستیم، راهکار چهارم مقداری زمانبر است و به لحاظ قانون و مراحل تصویب و ابلاغ مشکل به نظر می‌رسد.

تمدید وعده‌ها

حسن رضائیان فرماندار پلدختر 23دی ماه 98 نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود که روستای ملاوی بزودی تعیین تکلیف می‌شود ولی بعد گذشت چندین ماه از این سخنان هنوز خبری از جابه جایی این روستا نیست.

عزیزاله مهدیان معاون بازسازی ومسکن روستایی بنیاد مسکن کشور هم در 27 شهریور در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفته بود که روستای ملاوی در حاشیه جاده قرار دارد وامکان ساخت ودرجاسازی وجود نداشت،که زمین قابل تامین است ولی مردم تمایل دارند که به نزدیک شهرمنتقل شوند که یک قطعه زمین برای آنها پیش بینی شده است وباید مراحل قانونی آن طی تا ساخت وسازها شروع شود ولی بعد گذشت هشت ماه از این سخنان هم هنوز ملاوی بلاتکلیف است.

زندگی مردم در خرابه‌های سیل

مهدی نصیری از اهالی ملاوی اظهارداشت:یکسال بعد از گذشت سیلاب فروردین ماه 98 متاسفانه هنوز روستای ملاوی بلاتکلیف است و جا به جا نشده است.

وی با اشاره به اینکه تمام روستاهای همجوار ملاوی جابه جا شدند افزود:روستای ملاوی برای اینکه بتواند جابه جا شود زمینی در حریم خود ندارد وبه دلایل قومی و قبیله‌ای امکان اینکه یک روستا به داخل روستای دیگر وجود ندارد که از مسئولان انتظار داریم زمینی را که ستاد معین استان اصفهان برای جا به جایی پیشنهاد داده و استعلامات قانونی آن هم گرفته شده موافقت کنند و در اختیار مردم قرار بدهند تا ساخت وساز را شروع کنند.

نصیری عنوان کرد: تعدادی از اهالی ملاوی هنور در خرابه‌های داخل روستا زندگی می‌کنند و برخی هم به سبب نداشتن وُسع مالی مناسب سه چهار خانواده یک واحد مسکونی در شهر پلدختر کرایه کرده و در آن زندگی می‌کنند. 

از دست رفتن زمین‌های کشاورزی

مجید نصیری یکی از اهالی ملاوی به خبرنگار تسنیم بیان کرد: اهالی این روستا در سیلاب فرودین ماه 98 متحمل خسارت‌های زیادی شده‌اند و تمام زندگی، باغ و رستوران خود را از دست داده‌اند به طوری که من خودم باغ 650 درختی خود راکه خرجی خانواده را می‌داد در سیلاب از دست دادم.

وی با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی و باغات این منطقه کاملا از بین رفته است گفت: انتظار داریم مسئولان نگاه‌های سیاسی را کنار گذاشته و این روستا را تعیین تکلیف کنند.

نصیری بیان کرد: ملاوی جدای از بقیه سیل زدگان نیست همه جوانان این روستا تحصیل کرده هستند و به دنبال کار دولتی نرفته و مشغول کشاورزی بودند که در سیلاب همه زندگی خود را از دست دادند و نیاز به کمک ویژه دولت و مسئولان دارند.

علی نصیری یکی دیگر از اهالی ملاوی به خبرنگار تسنیم گفت: روستای ملاوی از قدیم الایام مرکز بخش پلدختر بوده و یکی از قدیمی‌ترین روستاهای پلدختر بوده است که در سیلاب اخیر مسئولان به آن کم توجهی کردند.

امکان رانش کوه به داخل روستای ملاوی

وی با بیان اینکه28 خانوار این روستا علاوه بر سیلاب رودخانه کشکان در معرض رانش کوه قرار دارند وهر لحظه امکان دارد سنگ بزرگی از کوه به داخل روستا سقوط کند و فاجعه انسانی رخ بدهد که انتظار داریم مسئولان پیش از وقوع حادثه این روستا را تعیین تکلیف کنند.

فرخ بانو نصیری زاده بانوی سالمند اهل ملاوی اظهار داشت:زندگی 74ساله‌ام را در سیل فروردین ماه از دست داده‌ام وهیچ چیزی نداریم که بتوانیم منزل مسکونی در شهر اجاره کنیم که از مسئولان کشوری واستانی انتظار داریم در زمانی که ما در تنگنا وسختی هستیم به داد ما برسند.

وی با بیان اینکه جوانان این روستا بعد از وقوع سیل،کار وکاسبی خود را از دست داده‌اند و بیکار شده‌اند افزود: روزی به داد اهالی ملاوی برسید که در تنگنا هستند و هیچ راه و راهنمایی هم ندارند.

نصیری یکی دیگر از اهالی ملاوی هم گفت: یکسال از سیل پلدختر گذشته ولی هنوز هیچ گونه اقدامی برای جابه جایی روستای ملاوی انجام نشده است که از مسئولان تقاضا می کنیم مشکل جابه جایی ملاوی را حل کنند.

امکان زندگی در ملاوی وجود ندارد

یکی از بانوان ساکن روستای ملاوی نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهارداشت:سوال من از مسئولان استانی این است که چرا ملاوی را جابه جا نمی‌کنند، آیا خودشان حاضرند یک روز هم در کنار این خرابه‌ها زندگی کنند.امکان زندگی کردن در ملاوی وجود ندارد از مسئولان می‌خواهیم زودتر این روستا را جابه جا کنند.

حسن رضائیان فرماندار پلدختر درباره آخرین وضعیت جابه جایی روستای ملاوی گفت: بزودی جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوطه استانی برگزار و روستای ملاوی تعیین تکلیف می‌شود.

قاسم جعفری رئیس ستاد بازسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت:روستای ملاوی تنها نقطه‌ای در پلدختر است که هنوز مشکل آن حل نشده است و لاینحل باقی مانده است.

وی افزود: پیشنهادات ما همان پیشنهادات روز اول است که مورد قبول اهالی واقع نشده است و مردم پیشنهاد دادند که در محدوده شهر زمین در اختیار آنها قرار بگیرد که ما چنین مجوزی برای انتقال روستا به شهر نداریم، با این اوصاف مشکل روستای ملاوی هنوز حل نشده و با وضعیت بیماری کرونا پایان بازسازی‌ها مشخص نیست.

روستای ملاوی با توجه به موقعیت جغرافیایی وقرارگیری در مسیر تزانزیتی تهران به جنوب بوده در دوران دفاع مقدس همه روزه پذیرای رزمندگان اسلام بوده و دین خود به انقلاب را ادا کرده وحق مردم این دیار قهرمان نیست که این گونه در برابر نامهربانی که  طبیعت در حقشان کرده توسط مسئولان بلاتکلیف رها شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین