راهکارهای افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن

گروه سلامت الف،   3990125051

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی از تاثیر لبنیات روی بیماری کروناویروس سخن به میان آورد و اظهار کرد: مصرف لبنیات کم چرب مشکلی ندارد و حتی چون اسیدهای آمینه و پروتئین‌های خوبی نیز دارند می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند اما اگر از شیرهای فله‌ای استفاده می شود حتما قبل از مصرف باید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه جوشانده شود تا میکروب‌ها و باکتری‌های آن از بین رود.

به گزارش ایسنا، دکتر "بهروز طلائی" در پویش «همبستگی در خانه بمانیم» گفت: رعایت رژیم غذایی نه تنها تضعیف سیستم ایمنی نشده بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز خواهد شد و اگر تنوع و تعادل در برنامه غذایی و از گروه‌های اصلی غذایی شامل انواع غلات، میوه و سبزیجات، گوشت‌ها و لبنیات رعایت شود، سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود.

وی با تاکید برآنکه در این ایام حتما در خانه ورزش کنید، تصریح کرد: برای آنکه وزن‌مان در این ایام افزایش پیدا نکند به شدت توصیه می شود افراد در منزل ورزش‌های خانگی همچون دراز و نشست، طناب‌زنی و ... را انجام دهند.

این متخصص متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه رژیم‌های خاصی برای دوران بارداری وجود دارد، عنوان کرد: رژیم‌های دوران بارداری به قد، وزن و اینکه چندمین فرزند است در دوران بارداری، متفاوت و در ماهای مختلف فرق دارد اما به‌طور کلی در این دوران مصرف نوشیدنی‌های کوکائین‌دار، شکلات، قند و شکر باید محدود ومصرف مکمل‌های آهن و اسیدفولیک طبق دستور پزشک معالج نیز توصیه می شود

وی از تاثیر لبنیات روی بیماری کروناویروس سخن به میان آورد و اظهار کرد: مصرف لبنیات کم چرب مشکلی ندارد و حتی چون اسیدهای آمینه و پروتئین‌های خوبی نیز دارند می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند اما اگر از شیرهای فله‌ای استفاده می شود حتما قبل از مصرف باید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه جوشانده شود تا میکروب‌ها و باکتری‌های آن از بین برود.

طلائی به علل ضعف عمومی و داغی دست‌ها و پاها و بی‌حالی افراد پرداخت و بیان کرد: بحث ضعف عمومی و داغی دست و پاها دارای عوامل متعددی است که یکی از این دلایل می تواند مصرف زیاد قند زیاد یا چربی خون بالا باشد که باید به برنامه غذایی این افراد توجه و در این برنامه غذایی میوه و سبزیجات گنجانده شود همچنین کمبود یکسری از ویتامین‌ها نیز باعث داغی دست و پا و بی‌حالی شده که باید فرد بیمار آزمایش بدهد زیرا ممکن است این داغی دست و پا علل دیگری همچون مشکلات غددی داشته باشد که براساس علت بیماری رژیم غذایی متفاوت خواهد بود.

وی در خصوص تغذیه مناسب برای افراد شاغل که ۸ ساعت پشت میز هستند، گفت: این افراد حتما باید ورزش کرده، قندهای ساده را خیلی کم استفاده کنند (زیرا قند زیادی در بدن تبدیل به چربی و سبب چاقی می‌شود یا چربی خون فرد زیاد می‌شود) و حتما میوه‌جات و سبزی‌جات را در برنامه غذایی خودشان قرار دهند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مصرف نوشیدنی زیاد توسط افراد کارمند اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم برای کارمندان این است که مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا گازدار را کاهش داده زیرا نوشیدنی‌های کافئین‌دار فرد را از لحاظ سیستم عصبی دچار مشکل کرده و حتی ممکن است فرد دچار تاری دید نیز شود.

طلائی با بیان این مطلب که سنگ کیسه صفرا هیچ ارتباطی با کروناویروس ندارد، اظهار کرد: دلیل عمده سنگ کیسه صفرا مصرف رژیم‌های غذایی پرچرب و استفاده زیاد از فست‌فودها و نوشابه‌های گاز دار و استفاده کم از میوه و سبزیجات است و هیچ ارتباطی با ویروس کرونا ندارد.

وی از رژیم‌های غذایی برای کودکان سخن به میان آورد و بیان کرد: اگر کودک شما خیلی چاق است حتما رژیم‌های کاهش وزن را باید در پیش گیرد، در غیر این‌صورت سعی کنید وزن کودکتان را تا دوران بلوغ ثابت نگه دارید و در دوران بلوغ که افزایش قد و وزن رخ می دهد، برنامه‌های کاهش وزن را استفاده کنید.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: گیاه‌خواری برای نوجوانان را به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم زیرا منابع غذایی برای افزایش قد، منابع غذایی حیوانی مخصوصا گوشت‌ها است و علاقمندی به گیاه‌خواری از سن حدود ۲۱ سالگی باید آغاز شود.

وی با بیان این مطلب که افراد چاق و لاغر قبل از هر رژیم غذایی حتما آزمایش غدد انجام دهند، گفت: در رژیم غذایی کاهش وزن، افراد باید هر سه وعده غذایی را حتما استفاده کنند و حذف هیچ وعده غذایی نباید صورت گیرد ضمن آنکه میان وعده‌های غذایی نیز باید سرجای خودشان باشد.

طلائی با تاکید برآنکه داروهای لاغری و چاقی دارای عوارض بسیاری هستند و تاثیر آنها نیز کوتاه مدت خواهد بود، تصریح کرد: نحوه عملکرد داروهای چاقی به این صورت بوده که آب بدن را جمع کرد و فرد دچار ورم شده و تصور می‌کند که چاق شده‌ اما پس از مدتی شاهد شل شدن پوست بدن، ریزش مو، بالا رفتن فشار خون یا تاری دید خواهد شد بنابراین به هیچ عنوان مصرف چنین داروهایی توصیه نمی شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره رژیم غذایی افراد کم کار تیروئیدی نیز عنوان کرد: افراد دچار کم‌کاری تیروئید نباید کلم خام، تربچه، ماهی خام و ترکیبات سبزی‌جات خام مصرف کنند همچنین مصرف دخانیات، کم کاری تیروئید را تشدید خواهد کرد.

طلائی با بیان این مطلب که برنامه غذایی چاقی یا لاغری موضعی نداریم، تصریح کرد: استفاده از ماءالشعیرهای طبیعی باعث چاقی صورت می‌شود ولی برای همه جواب نمی‌دهد.

وی در خصوص رژیم غذایی بیماران کرونایی نیز گفت: استفاده از میوه‌جات و سبزی‌جات برای این افراد به شدت توصیه می‌شود و اگر توان بلعیدن آنها را نیز ندارند، باید از آب میوه طبیعی استفاده کند زیرا مصرف انواع مرکبات و سیب باعث تقویت سیستم ایمنی شده ضمن آنکه مصرف آجیل‌های فاقد نمک مثل فندق و گردو، غذاهای دارای حبوبات، گوشت، ماهی و تخم‌مرغ نیز در رژیم غذایی این افراد توصیه می شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: همچنین برای افراد کرونایی مصرف انواع چایی‌های کم رنگ، دم نوش‍ها، چای زنجبیل، چای نعنا، چای دارچین و ... نیز توصیه می شود ضمن آنکه باید از نوشیدن نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین که سیستم ایمنی را تضعیف می کند، خودداری کنند.

وی با اشاره به ضررهای استفاده از دخانیات در دوران کرونایی عنوان کرد: ویتامین C یکی از مهمترین ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی بوده که استعمال دخانیات باعث کمبود ویتامین C بدن خواهد شد و همین امر سبب خواهد شد افراد سیگاری، مستعدتر برای ابتلا به بیماری‌های مختلف خواهند بود لذا برای این افراد مصرف روزانه میوه و سبزی‌جات توصیه می‌شود.

طلایی درباره رژیم غذایی کنکوری ها نیز اظهار کرد: کنکوری‌ها، رژیم لاغری را به بعد از کنکور موکول کنند اما در این دوران حداقل نیم ساعت ورزش کنند و وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی‌شان را به‌موقع داشته باشند ضمن آنکه میان وعده‌ها نیز نباید همیشه شیرین بوده و باید و متنوع باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین