پاسخی به یک نقد آقای زیدآبادی! وظیفه سخنگوی وزارت بهداشت، دست اندازی در سیاست خارجی نیست

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   3990123167 ۲۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
آقای زیدآبادی! وظیفه سخنگوی وزارت بهداشت، دست اندازی در سیاست خارجی نیست

بیایید فرض کنیم در میانه جنگ تبلیغاتی ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای کشورمان، سخنگوی کمیسیون ملی انرژی چین توییت کند که: "پنهانکاری و عدم شفافیت ایران در برنامه هسته ای اش، امنیت جهان را به خطر انداخته است". حالا اگر سخنگوی وزارت خارجه چین به میدان نیاید و تلویحا یا تصریحا این خطای راهبردی را جبران نکند، همین غرب دوستانی که امروز بر سر توییت سفیر چین غوغا کرده اند، چه غائله ای به پا خواهند کرد!؟ آیا به کمتر از قطع روابط ایران و چین رضایت خواهند داد!؟ اگر سفیر ایران در چین سکوت کند چه!؟

اجازه دهید فرض دیگری انجام دهیم. فرض کنید در میانه جنگ تجاری آمریکا و چین، سخنگوی وزارت صمت ما ناگهان توییت کند که: "چین با تولید کالاهای بنجل، اقتصاد جهانی را در خطر قرار داده است". واکنش وزارت خارجه ما چه باید باشد!؟ آیا اگر هر مقام دولتی از منظر تخصصی حوزه مسئولیت خویش، لطمه ای را متوجه روابط راهبردی ما با متحدانمان کند، وزارت خارجه باید خاموش بماند!؟ آیا هرقدر هم که این گزاره ها و توییت ها صحت داشته باشند، عنان سیاست خارجی کشورها را می توان در دست سخنگویان سازمان ها و وزارتخانه ها رها کرد!؟ توجه داشته باشید که دو مثال خاص بالا به این دلیل استفاده شده که بحران کرونا هم به یک جنگ جهانی تبلیغاتی و حیثیتی بین چین و غرب مبدل شده است برای همین هم می توان انتظار واکنش هایی همچون گلایه ملایم سفیر چین را داشت. همان گلایه یک خطی که اکنون به مدد هیاهوی شدید رسانه ای به عنوان "توهین! به مقام ایرانی یا مداخله وحشتناک! در امور داخلی ایران" به مخاطب خورانده میشود. همان درخواست ساده "امیدوارم به تلاش های مردم چین احترام بگذارید".

حقیقت اینست که دستورکار و راهبرد کلان سیاست خارجی هر کشور تاثیر مستقیمی بر امنیت و منافع ملی آن دارد. به همین جهت در هیچ کجای دنیا آن را در معرض سلایق و برداشت های شخصی یک یا چند مقام دولتی یا حکومتی قرار نمی دهند، هرقدر هم که آن ها صلاحیت بالایی داشته باشند. حتی ترامپ هم وقتی میخواهد با روسیه پوتین از در دوستی درآید یا از سوریه عقب نشینی کند یا ناتو را تضعیف نماید، کسانی در آمریکا هستند (Establishment) که ترمزش را بکشند. 

برای روشن تر شدن میزان حساسیت موضوع سیاست خارجی و حفظ روابط با متحدان، اجازه بدهید به جای مثال های فرضی به چند نمونه واقعی اشاره کنم: در آگوست 2014، وقتی وزیر توسعه آلمان، دولت قطر را به حمایت مالی از داعش متهم نمود، پس از اعتراض مقامات قطری، سخنگوی وزارت خارجه آلمان پا پیش گذاشت و رسماً از دولت قطر عذرخواهی کرد [1]. دقت کنید اینجا صحبت از اظهارات سخنگوی فلان وزارتخانه نیست، حرف شخص وزیر آلمانی است. حالا اجازه دهید از این هم فراتر رویم. دو ماه بعد در اکتبر همان سال، معاون رئیس جمهور آمریکا جو بایدن در یک جلسه با دانشجویان دانشگاه هاروارد، دولت های ترکیه، عربستان و امارات را متهم به حمایت از داعش نمود. فکر میکنید بعد چه اتفاقی افتاد؟ هیچ! در یک تور عذرخواهی چند روزه، به تدریج از هر سه دولت عذرخواهی کرد [2]!

توجه داشته باشید نمونه هایی که ذکر کردم مربوط به عذرخواهی کشورهای ضعیف و وابسته از کشورهای پیشرفته و قدرتمند نیست بلکه قضیه کاملاً برعکس است. گرچه این دست عذرخواهی ها برای جلوگیری از ضربه به روابط با متحدان بسیار متداول و معمول است، تعمداً مواردی را انتخاب کردم که نشان دهد دولت ها حتی برای حفظ روابط با متحدان ضعیف تر از خود چقدر ارزش قائلند. به این توجه نکنید که برخی در کشور ما، حتی راهبردی ترین موضوعات مرتبط با امنیت و منافع ملی را به دعواهای فضای مجازی و رجزخوانی های سیاسی فروکاهیده اند. حتی در همان قبله غرب شان نیز دولت ها اجازه به بازیچه گرفتن این مسائل را نمی دهند. متاسفانه حتی دموکراسی های دهن پرکنشان هم در موضوع سیاست خارجی، برای خواست و اراده افکار عمومی ارزش چندانی قائل نیستند وگرنه اینقدر کشت و کشتار و جنگ افروزی در جهان نمی کردند.

حرف آخر اینکه، همه آنچه گفته شد را مدیون آقای احمد زیدآبادی هستیم که در مطلبی با عنوان "تحریف صورت مسئله" در مقام انتقاد از یادداشت پیشین نگارنده با موضوع "چرا بر سر چین و روسیه اینقدر جنجال می کنند!؟"، برآمدند. مایه امتنان بود که لااقل ایشان اینقدر انصاف داشتند که برخلاف دیگرانی که اظهارات سفیر چین را "گستاخانه و استعمارگرانه!!" خواندند، اظهارات یاد شده را مستحق انتقاد ندانند. لیکن مشابه همان دیگران، حمایت تلویحی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان از سفیر چین را نشانه وابستگی یا خودباختگی ما در مقابل چین قلمداد کردند. ایشان به سنت دیرینه ای که برای ما خیلی آشناست، خود و همفکرانشان را در دسته کسانی که "به حدود و ثغور مفاهیم روابط بین الملل آشنا هستند" طبقه بندی کرده و قاعدتاً مخالفان طرز فکرشان را در دسته کسانی که زبان دنیا را نمیفهمند، قرار دادند!

خب، خدا را شکر مردم ما تجربه ای بسیار تازه و گران سنگ از دوستانی که "زبان دنیا را میفهمند!"، دارند. از نگاه آقای زیدآبادی این از واضحات روابط بین الملل است که در یک مباحثه و مشاجره دو طرفه، هیچ وزارت خارجه ای پشت مقامات خود را خالی نمی کند تا پشت سر کشورهای متحد و دوست بایستد! به عبارتی حمایت از هرگونه اظهارات مقامات داخلی به حفظ روابط و اتحادهای خارجی ارجح است! 

برای آگاهی از اهمیت مداخله ندادن دعواهای پیش پا افتاده سیاسی در مسائل استراتژیک و منافع ملی، خوب است ایشان دوباره و چندباره مثال ها و نمونه های صدر این مطلب را مرور کنند. آقای زیدآبادی مخالفان طرز فکر خود را به فراری بودن از گفتگو متهم کردند. خب بسم الله، این هم گفتگو ...

 

 [1] https://www.middleeastmonitor.com/20140823-germany-apologises-to-qatar-over-ministers-isis-funding-claims/

[2] https://www.nytimes.com/2014/10/07/world/middleeast/saudis-are-next-on-bidens-mideast-apology-list-after-harvard-remarks.html

 




دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۱۱۱۶۹۰۹:۰۶:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
الف چه خبره؟ چانگ هوا رپرتاژ آگهی داده؟ هر روز 10 خبر در دفاع از چین کار می کنید؟ واقعا شعار "نه شرقی، نه غربی" به "نه غربی، نه غربی" تغییر کرده یا چین هم جزو مقدساتمان شده؟ چیه اسم این رفتار؟
ناشناس۱۴۱۱۱۸۳۰۹:۱۷:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اگر قرار باشد ما مستعمره باشیم بهتر میدانم مستعمره امریکا یا اروپا باشیم تا مستعمره چین و یا روسیه
حسین رجایی (نویسنده)۱۴۱۱۲۴۴۰۹:۴۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
با سلام لطفا پیش از اظهارنظر در مورد متن، آن را مطالعه فرمایید.
ناشناس۱۴۱۱۳۰۳۱۰:۲۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
با سلام از تیتر کاملا معلومه چی میخواد بگه پس نمیخونیم
حسین رجایی (نویسنده)۱۴۱۱۳۳۲۱۰:۳۳:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
داستان کلیسای قرون وسطی و گالیله را یکبار دیگر مطالعه بفرمایید
ناشناس۱۴۱۱۳۵۱۱۰:۴۷:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
رپرتاژ آگهی را هیچکس نمی خواند. یعنی ارزش وقت را ندارد.
ناشناس۱۴۱۱۳۷۴۱۰:۵۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آقای رجایی، به شما سفارش می کنم که کل تاریخ قرون وسطی در اروپا (Medieval Europe) یعنی سالهای 1000 تا 1400 میلادی را بخوانی. مطمئن باش که درسهای زیادی را یاد می گیری. البته اگر خواهان یادگیری باشی.
ناشناس۱۴۱۱۴۲۵۱۱:۳۴:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آقای رجایی احتمالا شما جوانی و سنت به انقلاب نمی رسد. یکی از شعارهای اساسی در زمان انقلاب شعار نفی کمونیسم بود. این مردم اکنون نیز با کمونیسم مخالفند.
ناشناس۱۴۱۱۵۷۱۱۲:۴۵:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آقای حسین رجایی شما نیز تاریخ از دست رفتن سرزمین های شمالی ایران را بخوانید
ناشناس۱۴۱۱۷۶۵۱۴:۱۳:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اره نمی خونی چون با تبلیغات سنگین مسمومی که کردن برای تو باید هم این طور نظر بدهی چه طور است انگلیس را هم رسما مستعمره ایران کنیم چون سفیر ایران در انگلیس به حرف هایی که این کشور علیه ما می زند پاسخ می دهد چطور است قربان روشنفکر؟!!!!!!!!!
حسین رجایی (نویسنده)۱۴۱۱۸۱۶۱۴:۵۴:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
با سلام مجدد مطالعه این مطلب را هم توصیه میکنم: عباس عبدی: انتقاد از چین باید ذیل سیاست خارجی دولت باشد https://www.khabaronline.ir/news/1375003/%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%B9%D8%A8%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B0%DB%8C%D9%84-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF همانطور که مطلعید آقای عبدی از اصلاح طلبان به نام هستند
ناشناس۱۴۱۱۹۵۸۱۶:۲۹:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
شما چرا پشت سر آقای عبدی سنگر بندی می کنی؟ خود آقای عبدی که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفته باید پاسخگو باشند.
ناشناس۱۴۱۱۳۵۸۱۰:۵۱:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
بنام خدا- متن را خواندم. در سایر کشورها مقامات معمولا راجع به سیاستهای کشور خودشان انتقاد می کنند اما دستگاه سیاستگذار مرجع مشخصی است و طرف مقابل هم از این انتقادات نه به عنوان تهدید بلکه شاید به عنوان وسیله ای برای حفظ و ارتقای موقعیت خودش استفاده می کند. بر خلاف آنچه که تیتر شده است در ایران هر کسی اجازه این را به خود می دهد که در مورد سیاست خارجی اظهار نظر کند ومصادیق آن بیشمارند. بنا بر این تیتر شما واقعا جای اشکال دارد که سخنگوی رسمی که در مواجهه با مسائل و مشکلات بیماری کرونا قرار دارد نتواند از موضع یا عملکرد یک دولت خارجی انتقاد کند. اتفاقا باید انتقاد کرد و اگر این انتقاد صحیح است مرجع دیپلماسی مطالبه گر شود.
ناشناس۱۴۱۱۷۰۵۱۳:۴۲:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اگر این طور شما هم تاریخ سرزمین ایران از هزاران سال تا به امروز را مطالعه کنید و با همه کشورهای عالم که یک بخشی از ایران را جدا کردن از رم تا مغول همچنان در جنگ و جدل باقی بمانید!!!!!!
ناشناس۱۴۱۱۷۶۰۱۴:۰۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
مگر قرار است سیستم کمونیستی در کشور اجرا شود که شما رفتی به ان 57؟!!!!!!!! مگر قرار است رابطه با کشورها با این چیزها قطع یا وصل شود؟!!!!!!!
ناشناس۱۴۱۱۸۱۹۱۴:۵۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چرا کسی از عملکرد موفق ژاپن و کره جنوبی در مهار کرونا انتقاد نمی کند و آنها را متهم به مخفی کاری نمی کند ؟!
ناشناس۱۴۱۱۵۶۶۱۲:۴۳:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آقای رجایی نوشته اید؛ «بیایید فرض کنیم در میانه جنگ تبلیغاتی ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای کشورمان، سخنگوی کمیسیون ملی انرژی چین توییت کند که: "پنهانکاری و عدم شفافیت ایران در برنامه هسته ای اش، امنیت جهان را به خطر انداخته است".» چین صد برابر از این کار بدتر کرد و رسما به رفتن پرونده هسته ای ما از شورای حکام آژانس به شورای امنیت رای داد، یعنی رسما پذیرفت و تایید کرد که ایران شفافیت ندارد و برنامه هسته ای ایران خطرناک است.
ناشناس۱۴۱۱۶۸۴۱۳:۳۲:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
جناب رجایی عزیز ای کاش همان‌گونه که از میزان حساسیتِ موضوع سیاست خارجی و حفظ روابط با متحدان می‌نویسید، از میزان حساسیت و عواقب رویاروییِ با قدرت‌مندترین کشور جهان هم می‌نوشتید تا متهم به نقض بی‌طرفی یا خدای ناکرده حقوق بگیرِ چین و روسیه بودن نشوید
ناشناس۱۴۱۱۷۸۰۱۴:۲۴:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چین و روسیه و کوبا در جنگ کرونا به کمک ایتالیا شتافته اند اما متحدان اروپایی و امریکا هیچ کمکی برای مهار کرونا به مردم ایتالیا نکرده اند.
ناشناس۱۴۱۱۷۹۵۱۴:۳۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
ان کشور قدرتمند شما دست از تقابل با ایران بردارد و بیاید با ایران مثل ادم کار کند نه اینکه به خاطر قلدری بگوید هر چیزی من بگویم شما باید بگویید چشم و تازه نظام سیاسی را هم می خواهد عوض کند خوب ببخشید عقل یک ادم معمولی وقتی این چیزهای را می بیند با ان مقابله می کند و حالا زور هم داریم ضربه به امریکا هم می زنیم
ناشناس۱۴۱۱۷۶۱۱۴:۱۰:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
جناب رجایی سخنگوی وزارت بهداشت گفته آمار چینی ها نادرسته و سبب گمراهی شده. این حرف چه ربطی به سیاست خارجی داره؟ صبح تا شب از کوچک و بزرگ در حال طعنه زدن به دولت درباره برجام هستن اونجا ایراد نداره
ناشناس۱۴۱۱۷۷۶۱۴:۲۱:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
امریکا : علی رغم کرونا تحریم ها علیه ایران را ادامه می دهیم. سفیرچین : ملت چین و ایران همیشه در کنار یکدیگر ایستاده اند.
ناشناس۱۴۱۱۸۲۰۱۴:۵۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
فرناز۱۴۱۱۹۴۰۱۶:۲۱:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
جناب آقای رجایی، صریحا" بگید که اگر به جای سفیر چین، سفیر استرالیا موضع گیری کرده بود، آیا نمی گفتید که سفیر استرالیا حد و اندازه خود را بشناسد؟!
ناشناس۱۴۱۲۱۵۲۱۹:۵۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
خیلی عذر می خواهیم از شما و استرالیا که چرا سفیر بدبخت چین فقط پاسخ داده به اتهام مقام ایران شما به بزرگواری خودتان ببخشید و این دفعه دیگر .. هر گونه فحش و ناسزا خواستید علیه چین بگویید ولی آنها پاسخ نمی دهند!!!!
ناشناس۱۴۱۲۰۵۸۱۷:۵۶:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آقای حسین رجایی نیک بدانید که آقای عبدی از مخالفان سرسخت مرحوم هاشمی و از مخالفان روحانی است. او روحانی را اصلاح طلب نمی داند اما میگوید با رای اصلاح طلبان رئیس جمهور شد
موسي۱۴۱۲۰۸۲۱۸:۱۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
جناب رجايي عزيز لطفا شخص شما هم امارهاي اردوگاه ياران چين و روسيه و... رو دقيق تر مطالعه كنيد ١ - امار كمتر از ١٪ كشته در تعداد مبتلايان روسيه ؟! نشانگر چيست در حاليكه در اين مقدار در تيم رقباي اقتصتدي اينها حدود ٧٪ تا ١٢ ٪ هست ٢ - امار مبتلايان چين و روسيه و... نسبت به تعداد تست هاي گرفته شده و.... ٣ -.................. واقعا به شما در مسير درست تحليل كردن موضوع كمك نميكند؟!
ناشناس۱۴۱۲۱۵۵۱۹:۵۹:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
حالا چه ربطی به آمار دادن داشت؟ اصلا شما قبلا که می گفتی هر کشوری کمتر آمار داشته باشد سیستم درمانیش خوب است!
ناشناس۱۴۱۲۱۱۹۱۸:۵۸:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
راجع به مسلمانان چین اظهار نظر بفرمایید
ناشناس۱۴۱۱۲۵۳۰۹:۴۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
ماجرا به جز اینها است. ماجرا اقتصادی است. منافع عده ای در واردات کالا (قاچاق و رسمی) از چین است و در طی سالها از این راه به درآمدهای نجومی دست یافته اند. اینها هستند که عاشق چشم و ابرو چین هستند و سیاست را تعریف و خط دهی می کنند!
حسین رجایی (نویسنده)۱۴۱۱۳۳۸۱۰:۳۶:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
با سلام و احترام متهم کردن سایت و نویسنده به جیره خواری این و آن، مثل این است که خدای نکرده کسی ادعا کند برخی کامنت های سایت الف از کمپ آلبانی و ... نوشته میشود.
ناشناس۱۴۱۱۳۸۳۱۱:۰۶:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
شما اگر با این نظر مخالفی با استدلال جوابش را بده. شما نمی توانید با انگ زدن و تخطئه یک نظر، از پاسخگویی فرار کنی.
ناشناس۱۴۱۱۳۵۷۱۰:۵۱:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
حتی به قیمت گسترش کرونا!
ناشناس۱۴۱۱۷۲۰۱۳:۴۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اینقدر با منطق پاسخت را دادن ولی شما انگار از عمد خودت را به خواب زدی و نمی خواهی از انگ بیرون بیایی
ناشناس۱۴۱۱۸۸۷۱۵:۳۶:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
ماجرا , کاسبی کاسبان تحریم است آنهایی که تا دیروز دیگران را به کاسب تحریم بودن متهم می کردند گذر زمان نشان دادکه کاسب واقعی خودشان هستند آقایان آرزو دارند که آب باریکه چین هم قطع بشه تا این مملک راهی به جز افتادن به پای قمارباز نداشته باشه
ناشناس۱۴۱۱۳۱۵۱۰:۲۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
خود مقامات که غرب شده بهشت آقازاده ها شون عملاً این حرف را عینیت بخشیدن
ناشناس۱۴۱۱۵۳۷۱۲:۳۳:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
با این حساب امریکایی ها که بزرگترین وارد کننده از چین هستند رسما"مستعمره چین شده اند !
ناشناس۱۴۱۱۶۴۴۱۳:۰۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
بیشتر تولید کنندگان و کمپانی ها در چین متعلق به امریکاست به علت کار ارزان و کافی است امریکا این شرکت ها را برگرداند امریکا فاتحه چین خوانده خواهد شد جهت اطلاع
ناشناس۱۴۱۱۷۳۲۱۳:۵۲:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
امریکا به اندازه کل اقتصادش بدهی دارد و اگر چین به تنهایی پول های سرمایه گذاریش در امریکا را به بیرون ببرد امریکا با سر فرو می ریزد
ناشناس۱۴۱۱۹۶۷۱۶:۳۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چطور سفیر ایران در انگلیس پاسخ به اتهامات دولت انگلیس که به ایران میدهد کسی در انجا نمی گوید مستعمره ما هستند ولی سفیر چین برای شما غرب زده ها جواب به انهاماتی که مقام ایران به چین می دهد می شویم مستعمره چین؟ واقعا ادم های مغروری هستید اما تو خالی
ناشناس۱۴۱۲۰۹۱۱۸:۲۵:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
واقعا چقدر تعصب بیجا و کورکورانه چیز مزخرفیه. کمی هم به عقلمان استناد کنیم جای دوری نمیره
هوشنگ۱۴۱۲۲۲۲۲۱:۲۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
افرادی مثل شما یه عمره که از لحاظ فکری مستعمره آمریکا هستید . بدنت گرمه هنوز متوجه نیستی
ناشناس۱۴۱۲۳۴۴۰۰:۰۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۵
یعنی با دادن پایگاه نظامی به امریکا در کشورت و قانون کاپیتولاسیون موافقی؟
ناشناس۱۴۱۱۱۸۵۰۹:۱۸:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
متاسفانه افراد زیادی در این کشور درک صحیحی از سیاست ندارند. معنی استقلال سیاسی این نیست.
ناشناس۱۴۱۱۵۴۰۱۲:۳۵:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
عباس عبدی: دولت روحانی درک درستی از روابط بین الملل ندارد.
پژوهشگر۱۴۱۲۲۲۸۲۱:۳۵:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
شما که درک سیاسی دارین چرا با یه نقد ساده به دست انداز خوردین؟؟پس انعطاف پذیریتون مثل حذب کمونیست چین صفره؟؟؟
ناشناس۱۴۱۱۱۹۲۰۹:۲۱:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
دیروز از نویسنده سوال کردم که جواب سوالم را نداد. باز هم می پرسم، منافع چرخش سیاست خارجی ایران به سوی روسیه و بالخص چین تا به حال چه بوده است؟
ناشناس۱۴۱۱۳۲۷۱۰:۳۱:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
جواب روشن است مقایسه شود اوضاع و احوال فلاکت بار دوستان روسیه و چین با دوستان غرب
ناشناس۱۴۱۱۴۷۶۱۲:۰۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اوضاع فلاکت بار دوستان غرب و خود غرب را فراموش کردی.
ناشناس۱۴۱۱۵۵۰۱۲:۳۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
روزهای سختی بر عمله های امریکا و انگلیس می گذرد هم باید افتضاحاتی مثل ماسک دزدی و دستمال توالت را جمع کنند هم بفکر حفظ ویترین شون باشند !
ناشناس۱۴۱۱۵۴۳۱۲:۳۶:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
70 درصد جان باختگان کرونا در جهان مربوط به اروپاست و امریکایی ها بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا در جهان را دارند و اوضاع شون فلاکت بار است.
ناشناس۱۴۱۱۶۷۱۱۳:۲۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چون منافع غرب جونت ایجاد تنش با ایران است و ایران هم نباید معطل این کشورهای گستاخ باشد
ناشناس۱۴۱۲۱۸۲۲۰:۳۷:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
کرونا!
ناشناس۱۴۱۱۱۹۴۰۹:۲۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چین بدتر از روسیه روسیه بدتر از چین
ناشناس۱۴۱۱۴۸۰۱۲:۰۴:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
امریکا شیطان بزرگ و 3 کشور خبیث اروپایی از اینها بدتر.
ناشناس۱۴۱۱۷۴۹۱۴:۰۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
کلا همه جهان بدن بابا فقط ما خوبیم
ناشناس۱۴۱۱۸۱۴۱۴:۵۲:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
همه دنیا خوب هستن فقط امریکا و 3 کشور خبیث اروپایی بد هستن و در دنیا جنگ افروزی می کنند.
ناشناس۱۴۱۱۱۹۸۰۹:۲۴:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
خساراتی که چین در طی سالها به اقتصاد ایران وارد کرده، از خسارات ناشی از تحریم ها بیشتر است.
ناشناس۱۴۱۱۷۸۴۱۴:۲۷:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
تحریم های ظالمانه امریکا و اروپا بیشترین خسارت را به مردم ایران وارد کرده است.
ناشناس۱۴۱۱۲۰۵۰۹:۲۶:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
دشمن به ظاهر دشمن ما، لاجرم دوست ما نیست ! بفهمید!
ناشناس۱۴۱۱۷۹۸۱۴:۴۳:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
عباس عبدی: تخریب چین سیاست امریکایی است.
فیثاغورس۱۴۱۱۲۲۶۰۹:۳۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
بیایید فرض کنیم در میانه جنگ تبلیغاتی ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای کشورمان، سخنگوی کمیسیون ملی انرژی چین توییت کند که: "پنهانکاری و عدم شفافیت ایران در برنامه هسته ای اش، امنیت جهان را به خطر انداخته است". جناب عالی مثل اینکه تو باغ نیستی مگه همین جین هشت قطع نامه برای تحریم ما امضا نکرد؟!
ناشناس۱۴۱۱۴۸۳۱۲:۰۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چین و روسیه اخیرا"قطعنامه های ضد ایرانی و ضد سوریه را وتو می کنند.
ناشناس۱۴۱۱۵۰۸۱۲:۱۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
فقط یک نمونه، فقط و فقط یک نمونه از وتوی چین ضد قطعنامه های علیه ایران بگو
ناشناس۱۴۱۱۵۳۰۱۲:۲۸:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
نمونه های آن در اینترنت موجود است سرچ کنید پیدا می کنید.
ناشناس۱۴۱۱۶۰۶۱۲:۵۷:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اگر در همان زمان رأی چین و روسیه به تحریم ایران، آمریکا جای این دو، متحد ایران بود بدون شک نمی گذاشت ایران تحریم شود مثل حمایتش از اسرائیل
ناشناس۱۴۱۱۶۷۳۱۳:۲۷:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
کسی نیازی به حمایت چین و روسیه و امریکا ندارد
ناشناس۱۴۱۱۸۰۴۱۴:۴۶:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
یانکی ها در قضیه کرونا ماسک های ارسالی چین برای متحدان اروپایی خود را دزدیدند و به امریکا بردند امریکایی ها برای هیچ کشوری قابل اعتماد نیستن.
ناشناس۱۴۱۱۷۰۷۱۳:۴۳:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چرا قطعنامه های ۱۰یا۱۲سال پیش توسط این کشورهای دوست و برادر وتو نشد؟
ناشناس۱۴۱۱۷۸۷۱۴:۳۰:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
قطعنامه های ضد ایرانی توسط امریکا و 3 کشور اروپایی به رای شورای امنیت گذاشته شدند مقصر اصلی امریکا و 3 کشور خبیث اروپایی هستند نه چین !
ناشناس۱۴۱۱۷۲۴۱۳:۵۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چین تاکنون به تمام قطعنامه های که علیه ایران بوده رای مثبت داده هرگز نه وتو کرده و حتی ممتنع نیز نبوده است
ناشناس۱۴۱۲۱۰۳۱۸:۳۷:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
فقط یک قطعنامه ضد ایران که چین وتو کرده را آدرس بدید ما هم ببینیم.
ناشناس۱۴۱۱۵۳۳۱۲:۳۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیستن و هیچ نقشی در تحریم ها ندارند زیرا خود روسیه که حق وتو دارد و هیچ قطعنامه ای برعلیه اش تصویب نمی شود تحت تحریم است.
ناشناس۱۴۱۱۲۳۳۰۹:۳۸:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
مرگ بر چین
ناشناس۱۴۱۱۴۸۱۱۲:۰۵:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
مرگ بر امریکا / دشمن اصلی ما امریکاست.
ناشناس۱۴۱۱۵۹۱۱۲:۵۱:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
درود بر کره شمالی کشور دوست و برادر و ایده ال دلواپسان
ناشناس۱۴۱۱۶۳۵۱۳:۰۴:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
کره شمالی رکود و بیکاری و تورم و آلودگی هوا ندارد و در مهار کرونا هم موفق عمل کرده است.
ناشناس۱۴۱۱۶۰۱۱۲:۵۵:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
دشمن ما ناآگاهی است. دشمن ما قبیله گرایی است. دشمن ما تمامیت خواهان است. دشمن ما بستن زبان های حقیقت گو است.
ناشناس۱۴۱۱۷۹۱۱۴:۳۲:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اگر آگاه بودیم در شرایطی که امریکا و اروپا با ما دشمنی می کنند با دوستان شرقی خود دشمنی نمی کردیم.
حسین رجایی (نویسنده)۱۴۱۱۲۳۴۰۹:۳۸:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
با سلام از مخاطبانی که ابتدا متن را مطالعه کرده و پس از آن، ما را از نظرات خویش بهره مند میسازند سپاسگزاریم.
ناشناس۱۴۱۱۲۹۵۱۰:۱۷:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
با سلام و خسته نباشید و تشکر ویژه بابت عدم سانسور نظرات مخالف در پست های جناب عالی، برادر واقعیت این است که اکثریت مردم از افراط و تفریط در (شیطان جلوه دادن غرب و فرشته سازی از چین و روسیه) به شدت عصبی هستند به آنها حق بدهید که واقیعت را بیان کنند تا شاید مسوولان از خواب برخيزند .
حسین رجایی (نویسنده)۱۴۱۱۳۶۶۱۰:۵۴:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
با سلام و احترام و تشکر از وقتی که میگذارید عصبانیت ها قابل درک است ولی کاش برخی از مخاطبان، اینقدر که علاقه به نشان دادن احساسات و هیجانات خود دارند، مقداری از متن را هم مطالعه کرده و وارد یک گفتگوی منطقی و عقلانی میشدند. اینجا اصلا بحث ما: اینکه چین خوب است یا بد؟ و دوستی ما با چین مفید است یا مضر؟ نیست. اینها مباحثی 40 ساله هستند. الان صحبت بر سر این است که با شرایط موجود، چه رفتارهایی در عرصه سیاست درست و چه رفتارهایی غلط است.
ناشناس۱۴۱۱۳۹۶۱۱:۱۲:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آقای رجایی، شما به سوالات اساسی جواب بده .
ناشناس۱۴۱۱۹۴۶۱۶:۲۳:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
جناب رجایی تا زمانی که تفکر ایدئولوژیک داشته باشید بحث کاملا بی فایده است ضمنا جیب ما مثل جیب شما پر نیست برادر
ناشناس۱۴۱۱۳۶۹۱۰:۵۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
با سلام جناب نویسنده چه کسانی باعث نابودی برجام شدند
ناشناس۱۴۱۱۴۸۶۱۲:۰۷:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آن کسانی که امضاء جان کری را تضمین میدانستن !!! و تضامین لازم را از دشمن نگرفتن باعث نابودی برجام شدند.
ناشناس۱۴۱۱۵۵۵۱۲:۴۰:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۴۱۱۷۰۰۱۳:۳۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
کسانی که یک توافق دیپلماتیک با کشورهایی که به عهدهای خود پایبند نیستند را به ناموس خود تبدیل کردند
ناشناس۱۴۱۱۳۳۳۱۰:۳۳:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آقای رجایی عزیز در این مملکت یک سری از افراد یک زمانی مزدور انگلیس بودند. متاسفانه اینطور شما از چین دارید دفاع میکنید کارچاق کن چین شده اید
ناشناس۱۴۱۱۶۸۸۱۳:۳۳:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
نخیر ایشون دارد از واقعیت ها دفاع می کند که عده ای از عمد می خواهند با این نوع تبلیغات دروغین روابط کشور ها با ایران را مانند امریکا کنند که به اهدافشون در دو حالت بیشتر نیست که یکی کشور قفل کامل شود و بعد باج دادن به غربی ها را آغاز کنیم ولی کم خواندین دیگر نمی توانید به آن دوران برگردید
کیومرث۱۴۱۱۲۵۵۰۹:۴۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
دوست عزیز شعار نه شرقی و نه غربی از همان آغاز به معنای قهر با شرق و غرب نبود، و در قانون اساسی یا سایر اسناد معتبر یا سخنان امام راحل یا مقام معظم رهبری نیامده، ظاهراً برداشت شما از این راهبرد، اشتباه است، در زمان طرح این شعار که هنوز هم معتبر است، جهان به دو قطب کمونیستی و لیبرالیستی تقسیم و غالب کشورها، زیر چتر فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و نظامی یکی از دو قطب قرار داشتند و اگر در کشوری انقلاب یا تحولی به وجود میآمد، از زیر سلطه یک قطب به زیر سلطه قطب دیگر جابجا میشدند مانند مصر دوران عبدالناصر و مصر دوران انور سادات. حقیر نمیدانم ایرانی دلسوزی هستی که این معنی ساده نه شرقی و نه غربی را نمی دانی و آن را به عدم هر گونه رابطه با شرق و غرب ترجمه می کنی یا طرح بی ربط این شعار با توجه به کثرت و حجم آن برنامه ای آلبانیایی است، هر چه هست، برداشتی کاملا اشتباه از این شعار راهبردی جمهوری اسلامی ایران است، جمهوری اسلامی مانند همه کشورها در طول تاریخ، با رعایت اصل اهم و مهم و اولویت بندی با تمام جهان حق ارتباط دارد، حقیر چینی و چینی زده نیستم، اما کافی است نگاهی به گذشته تاریخی تمدن چین و هند و سوابق تجاوز و کشورگشایی های آن را بررسی کنید، اگر هم چیزی پیدا کنید، ناچیز است، از سویی فرهنگ سرمایه داری آمریکا(آمریکا فاقد تاریخ تمدن است، برای این ناچار باید از واژه فرهنگ استفاده کرد) و سابقه تجاوز ، جنایات جنگی، دخالت این نظام فاقد تمدن را هم بررسی کنید، گرچه آن قدر آشکار است که نیاز به بررسی ندارد.
یه همیشه الفی۱۴۱۱۵۸۹۱۲:۵۰:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
عالی نوشتی ممنووونم از تحلیل خوبتون
حسین رجایی (نویسنده)۱۴۱۱۷۵۳۱۴:۰۳:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
با سلام و احترام بسیار عالی بود. استفاده کردم. تشکر
ناشناس۱۴۱۲۲۰۲۲۰:۵۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اعتراض مردم هم همین است که سیاست ما بر اساس نه شرقی نه غربی نیست ما و سوریه و ونزوئلا و کوبا و کره شمالی. چرا ما مثل ترکیه عمل نمی کنیم
پرویز۱۴۱۱۳۳۰۱۰:۳۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
من حسین ر جایی : کارشناس بین الملل از چین پکن
ناشناس۱۴۱۱۴۴۳۱۱:۴۹:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اسم امریکا را نیاورید که عده ای کهیر می زنند
ناشناس۱۴۱۱۸۵۶۱۵:۱۸:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اقای حسبن رجایی نویسنده مقاله....ب کجا چنین شتابان?
ناشناس۱۴۱۲۱۱۶۱۸:۵۴:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
.. چرا یک تلنگر به جناب چین برای شما وهمفکرانتان اینقدر گران تمام شده اگر مثل شما بخواهیم توهم توطئه داشته باشیم به نتایجی عجیب خواهیم رسید
ناشناس۱۴۱۱۱۷۱۰۹:۰۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
سخنگوی وزارت بهداشت، آمار اعلامی از سوی چین را زیر سوال برده است. این چه ربطی به سیاست دارد؟ درست هم گفته است. آمار 3600 نفری تلفات چین غیر قابل باور است.
ناشناس۱۴۱۱۱۸۶۰۹:۱۹:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چین با پنهان کاری چند ماه کرونا و دادن آمارهای غلط، جهان را در باره ویروس کرونا گمراه کرد.
ناشناس۱۴۱۱۵۷۳۱۲:۴۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
عباس عبدی: بخاطر کرونا به چین حمله می کنند تا مسئولیت خود را فرافکنی کنند.
ناشناس۱۴۱۱۲۴۲۰۹:۴۱:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آقای رجایی بیان حقایق بهداشتی ربطی به سیاست ندارد افتاد
الف ر۱۴۱۱۵۲۶۱۲:۲۶:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
بنده هم موافق اینکه اشخاص غیر دیپلمات ها در مسائل و سیاست خارجی اظهار نظر نکنند
TRM۱۴۱۱۸۶۹۱۵:۲۴:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
مگر اظهار نظر سیاسی بود. شما یکی از خط قرمز هایتان زیر سوال بردن است!!!!!؟؟؟؟؟؟ موضوع را با پاسخ منطقی از زیر سوال در می آورند و نه با سانسور و مشت محکم!
ناشناس۱۴۱۱۱۷۲۰۹:۰۸:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چرا وزارت امور خارجه نظرش در تعارض با مردم هست ؟
ناشناس۱۴۱۱۴۴۵۱۱:۴۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اولا شما نماينده مردم نيستي دوما يعني مثلا آلمان با رضايت مردمش در سياست خارجي داره با رژيم ديكتاتوري و كودك كش سعودي همكاري مي كنه
ناشناس۱۴۱۲۲۳۹۲۱:۴۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اینجا نظام مردم سالار دینیه نه نظام سکولار آلمان که دیانت از سیاست جداست
ناشناس۱۴۱۱۱۷۳۰۹:۰۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
وظیفه سفیر چین نیست که رو در رو وزارت بهداشت ایران ایستاده و به او تحکم کند. اگر حرفی داشت باید از طریق وزارت خارجه مطرح می کرد.
ناشناس۱۴۱۱۶۷۸۱۳:۲۹:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چطور سفیران کشور شما اجازه به خود می دهند در مورد ان کشور حرف بزنند ولی سفیران در ایران نمی توانند؟
ناشناس۱۴۱۱۸۱۱۱۴:۵۰:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
همین که اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت ما با استقبال شدید رسانه های ضد انقلاب خارج از کشور مواجه شد و آن را به سرخط خبرهای خود تبدیل کردند یعنی این سخنان اشتباه بود.
ناشناس۱۴۱۱۱۷۴۰۹:۱۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
کسانی که در این قضیه پشتیبان چین شده اند، واقعا درک صحیحی از سیاست ندارند.
MR۱۴۱۱۴۵۰۱۱:۵۴:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اروپا و آمريكا كه روابطشون رو با ايران قطع كردن و برجامو پاره كردن يعني عزيزان توقع دارند ما روابطمون با چين رو هم قطع كنيم يعني دور ايران ديوار بكشيم.
ناشناس۱۴۱۲۲۴۲۲۱:۴۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
نه عزیز فقط قدرت نقد پذیری داشته باشین چه شما و چه اون سخنگوی حزب کمونیسم
ناشناس۱۴۱۱۱۷۵۰۹:۱۱:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چین تا به حال چه گلی به سر ایران زده که این قدر در این مملکت پشتیبان دارد؟؟؟!!!
مجید۱۴۱۱۲۹۳۱۰:۱۶:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
دوستان عزیز اطلاع داشته باشید از سر دولتی تحریم ها عده زیادی در طول این سالها منفعت بسیاری برده و می برند
ناشناس۱۴۱۱۲۹۹۱۰:۱۹:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
تاجران با چین بخشی از پول های بادآورده را برای تبلیغ از چین هزینه میکنند
ناشناس۱۴۱۱۵۷۹۱۲:۴۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
فعالان اقتصادی اذعان دارند که طی دو سال گذشته بیشترین پرداخت ها به ایران از طریق چین بوده است.
ناشناس۱۴۱۱۱۷۷۰۹:۱۲:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
در رابطه با همه گیری کرونا، چین به همه دنیا از جمله ایران بدهکار است. ژست طلبکاری سفیر چین در ایران مضحک و غیر قابل قبول است.
ناشناس۱۴۱۱۱۷۹۰۹:۱۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
وقتی امثال نویسنده و هم عقیده های ایشان، دائما از لیبرال دموکراسی بد گویی می کنند، چرا از کمونیسم و خداناباوری آن بد گویی نکرده و حتی از رژیم حاکم بر چنین دفاع هم می کنند؟
ناشناس۱۴۱۱۴۹۰۱۲:۰۹:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
لیبرالیسم و کمونیسم هردو شکست خورده اند.
ناشناس۱۴۱۱۵۶۵۱۲:۴۲:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
لیبرالیسم را معنی کن اول؟ بعد شعار بده فکر نکنم بتوانی.
ناشناس۱۴۱۱۶۴۳۱۳:۰۷:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
نمونه بارز شکست لیبرالیسم فرانسه است که مخالفان دولت خود را با اسلحه فلش بال کور می کند.
ناشناس۱۴۱۲۲۴۰۲۱:۴۳:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
شما می تونی معنی کن همه بدونن سیاست دان
ناشناس۱۴۱۱۱۸۰۰۹:۱۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
صحبت همه این هست که سیاست خارجی برای وزارت خارجه است و نباید سیاست خارجه را شعار روی پرتابه ها و راه رفتن روی پرچم ها مشخص کنه!!!!!
ناشناس۱۴۱۱۱۸۴۰۹:۱۷:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
میبینم که کاسه داغ تر از آش هم برای برادر عزیز چین هم وجود دارد و با این همه بلا ها که از واردات بنجل چینی بر سر اقتصاد تولید کشورمان آمد وآن را نابود کرد و اقتصاد چین را در حد خودشکوفا نمود باز هم عده ای هستند که از سفیر چین برای چین دلسور ترند و دایه مهربان تر از مادر شده اند. آخه با این مقاله چه چیزی را به جز وابستگی به چین را نشان می دهید و این وا چینا و وا روابطا به چه منظور است؟
ناشناس۱۴۱۱۵۶۹۱۲:۴۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
واردات کالاهای چینی از دولت اصلاحات با شعار توسعه اقتصادی آغاز شد و بعد از برجام واردات کالاهای چینی 70 درصد افزایش یافت.
ناشناس۱۴۱۱۲۰۰۰۹:۲۵:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
تجارت عده ای با این حرف ها به خطر افتاده بخصوص که صاحب قدرت هم هستند صد تا دیگر هم مقاله در توجیح چین بنویسید نظر مردم عوض نخواهد شد
علی۱۴۱۱۲۰۲۰۹:۲۵:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
کشور چین آماری را به دنیا میدهد که با توجه به میزان جمعیت و پراکندگی شهرهای آنجا برای هر ایرانی جای سوال دارد ‌‌‌‌. هیچ کشوری عاشق سینه چاک کشور دیگری نیست . برادر محترم چین در ایران منفعت میبرد . نفت ارزان می‌خرد . بازار مصرف بسیار راحتی را برای کالای مصرفی بنجل خود را اختیار دارد . برادر محترم کاری به سخنگوی وزارت بهداشت نداریم اما شما نیز خیلی مسایل را دارید بزرگ میکنید .مردم حق سوال و انتخاب دارند .
ناشناس۱۴۱۱۴۹۲۱۲:۱۰:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چرا ژاپن و کره جنوبی و اروپا حاضر به خرید نفت ارزان ایران نیستن ؟!
علی۱۴۱۱۶۹۹۱۳:۳۸:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
برادر عزیز . دو کشور یادشده از طرف امریکا اجازه ندارند و منع شده اند اما چین طبق قوانین فیمابین خود و تقسیم قدرت بین المللی و منافع منطقه ای فعلا مجاز به بز خری هستند. پول که به ایران نمیدهند . جنس تهاتر میکنند . ان هم جنس مصرفی و نه کالای سرمایه ای .
افروغ۱۴۱۲۵۹۹۰۹:۵۳:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۵
چون ژاپن کره و اروپا جنس بنجل و آت و آشغال تولید نمیکنن که بندازن تو کاسه ایران!!!
ناشناس۱۴۱۱۷۱۱۱۳:۴۵:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
به نظرم آمار ترکیه و ژاپن و کره جنوبی خیلی عجیب‌تر از چینه
ناشناس۱۴۱۲۲۴۳۲۱:۴۷:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اما ویروس از چین به ایران اومد سر سهل انگاری مسئولان ما
ناشناس۱۴۱۱۲۰۷۰۹:۲۷:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اگه راست میگی بگو چرا چین در آزادی رسانه از بین 18 کشور 177 هست؟
سید۱۴۱۲۱۰۶۱۸:۴۱:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
بسمه تعالی این نوع رتبه بندی و جایگاه بر اساس دستورالعمل سلیقه‌ای و ساختگی ارباب بزرگ یعنی آمریکاجون است و الا دموکراسی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مسخره کردن دموکراسی است منظورم همان انتخابات الکترال است که بی خاصیت کردن رای مردم است
خواننده۱۴۱۱۲۱۳۰۹:۲۹:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
صد در صد درست، .ولی این حرف منطقی زمانی از این رسانه قابل قبول است که در میانه تلاشهای دیپلماتیک از اقدامات ضد دیپلماسی جریانهای مشخصا همسو با خودتون حمایت غیر منطقی نمی‌کردید.
ناشناس۱۴۱۱۲۱۸۰۹:۳۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
ظاهرا اقای رجایی و الف رفتن زیر مجموعه چین کمونیست! خجالت بکشین اجنبی شامل چین و روسیه هم میشه ولی این سطح از وابستگی به چین واقعا خطرناکه که حتی از تحلیلش هم می ترسین
ناشناس۱۴۱۱۲۲۱۰۹:۳۲:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اگر خطايي از جانب سخنگوي وزارت بهداشت صورت گرفته باشد بايد وزارت خارجه دخالت كند اين وسط چرا سپاه در موضوعي كه مستقيما" به وزارت خارجه ارتباط دارزد دخالت ميكند؟ ضمنا" هيچ كس تا كنون پاسخ نداده كه چرا در پكن وشانگهاي كه در فاصله كمي از ووهان هستند هيچ اعلامي از شيوع كرنا گفته نشده ولي تمام دنيا در گير اين بيماري شده اند ايا نبايد چين رفع ابهام بكند؟
ناشناس۱۴۱۱۲۲۲۰۹:۳۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اگر غرب دوستان از طرف اونها پول می گیرن ، پس شما شرق دوست هم از چین پول می گیری و یا کمونیستی
حمید۱۴۱۱۲۲۸۰۹:۳۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چقدر تحلیل و مقایسه اشتباهی... برنامه هسته ای ایران ظرف مدت سه ماه، 100 هزار نفر انسان بی گناه را به کام مرگ کشانده است!!! پنهانکاری چین که سخنگوی وزارت بهداشت به آن اشاره کرده است منجر به کشته شدن 100 هزار نفر در جهان و بیش از 4 هزار نفر از هموطنان خودمان در داخل شده است و عزادار شدن هزاران خانواده در آستانه سال جدید و نوروز شد و میلیون ها ایرانی را از کار بی کار کرده است و جهان را با بی سابقه ترین بحران اقتصادی در 100 سال اخیر روبرو کرده است. این چه مقایسه بچگانه و نادرستی است. چین متعهد بوده است از همان ابتدا با سازمان بهداشت جهانی همکاری کامل کند و اطلاعات کافی بدهد. از سایت الف بعید است محل نشر اینگونه تحلیل های ضعیف شود. اگر ایران تصمیم گرفته است در یک انتخاب راهبردی در کنار چین، بعنوان متهم اصلی بلایی که جهان درگیرش شده، قرار بگیرد و شما و اصولگرایان هم کمر همت بسته اید که این انتخاب را توجیه کنید حرفی نیست ولی چنین مقایسه ای چیزی نیست جزء ظلم در حق خانواده هایی که در این سه ماه عزیزانشان را از دست داده اند. پاسخ جان های گرفته شده را هم با همین تحلیل ها بدهید.
حسین رجایی (نویسنده)۱۴۱۱۴۶۸۱۲:۰۰:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
در غرب، همه دغدغه روشنفکران و سیاستمداران این است که چه کنیم موفقیت چشمگیر چین در مقابل مهار کرونا در مقابل شکست چشمگیر غرب، سبب برتری نوع نظام سیاسی و سبک زندگی چینی بر مدل لیبرال دموکراسی غربی نشود. اینجا بحث برخی این است که چطور چین را برای مرگ دهها هزار انسان باید محاکمه کرد!!؟
حمید۱۴۱۱۵۵۱۱۲:۳۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
.. به نظر می رسد شما به دنبال اثبات مدل حکومتداری چین و خوب جلوه دادن آن هستید و تنها دغدغه تان اثبات این موضوع، نادرست نشان دادن تلاش روشنفکران غربی است و اصلا کوتاهی چین و جان صدهزار انسان اهمیتی ندارد. برخلاف دیدگاه شما، فوکویاما در مطلبی که در همین ارتباط نوشته است تاکید می کند که مسئله اقتدارگرایی و یا لیبرالیسم نیست در شرایط فعلی مسئله اعتماد شهروندان به حکومت های خود است و هر چه میزان این اعتماد بیشتر باشد دولت ها در عبور از این بحران موفق تر عمل می کنند.
ناشناس۱۴۱۱۴۹۵۱۲:۱۳:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آمارهای مبتلایان و جان باختگان چین مورد تایید سازمان بهداشت قرار گرفته است.
ناشناس۱۴۱۱۲۲۹۰۹:۳۵:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
تعداد مطالبی که در حمایت از چین در این مدت کار کردید اصلا طبیعی نیست. صد سال بعد در کتابهای تاریخ تحلیلهای جالبی از این دوران خواهد شد.
ناشناس۱۴۱۱۲۳۸۰۹:۴۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اقا بالا برین پایین بیاین،مردم اصیل ایران از اینکه خودمان را در برابر چین ابنقدر خار و خفیف کردیم بشدت اشفته هستند و جای هیچگونه تفسیر و لاپوشانی نیست وچون بیشتر این شوربا را هم میرنید،بیشتر مردم را منزجر میکنید و افکارتان را نمایان میکنید.
ناشناس۱۴۱۱۲۳۹۰۹:۴۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اقتيي كه اين مطلبو نوشتي جان ايراني ها ارزشي براي شما نداشته
ناشناس۱۴۱۱۲۴۰۰۹:۴۱:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
مگر چین و روسیه مارو تحریم کردند یا ژنرال عالیرتبه ما رو ترور کردند. رابطه با چین و روسیه بر اساس منافع مشترک است مثل باقی کشورها . ولی آمریکا و غرب دشمن ایران هستند. ما با این مسیحیان صهیونیست حالا حالا ها کار داریم. آنهایی هم سواد یا اطلاعات یا مطالعه لازم رو ندارند مجبور نیستند زیر هر خبری مطلب بنویسند.
علی۱۴۱۱۳۰۰۱۰:۲۰:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
منافع مشترک شما تاجران وا د کننده از چین، نه منافع مشتذگرک ملت با چین. چین به تمام قطعنامه های دحریم علیه ایران رای مثبت داده است.
ناشناس۱۴۱۱۴۹۷۱۲:۱۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
فراموش نکنید که قطعنامه های ضد ایرانی توسط امریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان به رای شورای امنیت گذاشته شد.
ناشناس۱۴۱۱۹۳۹۱۶:۲۱:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
و چین و روسیه هم به ضرر ایران رای دادند.
ناشناس۱۴۱۱۲۴۷۰۹:۴۳:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
کجاست ان اقایی که میگفت امریکا چمدانی به بعضی ها دلار میدهد تا برایشان سینه بزند؟الان ظاهرا سفیر چین پول را در پاکت گذاشته و بین بعضی افراد و نشریه و سایت خبری پخش کرده تا هر روز برای کشورش سینه چاک کنند.افسوس و صد افسوس
ناشناس۱۴۱۱۲۵۴۰۹:۴۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
ظاهرا دلیل اصرار ما به تحریم شدن و ادامه دار بودن ان بهانه ای بود که رسما زیر بیرق چین و روسیه برویم.خوب نقشه را برایمان اجرا کردین و به بهانه تحریم،کشور را در دامن چین و روسیه انداختید.تاریخ در مورد شما چه خواهد گفت؟
ناشناس۱۴۱۱۳۱۳۱۰:۲۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
دقیقا تحلیل شما درست است و باید دید نقش جاسوس های انها و نفوذ انها در ایران چه مقدار است
ناشناس۱۴۱۱۲۵۶۰۹:۴۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آلف جان تو چرا چینی شدی بابا جونم. چرا یک همه پرسی از مردم نمی کنید و ببینید نظرشان چیست ؟؟
ناشناس۱۴۱۱۴۴۶۱۱:۵۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
خخخخخخ مردم؟ همونایی که به روحانی رای دادن رو میگی!
ناشناس۱۴۱۱۵۶۴۱۲:۴۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
زیباکلام: روحانی از 24 میلیون رای سال 96 الآن 240 هزار رای هم ندارد.
ناشناس۱۴۱۱۹۸۸۱۶:۴۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اونا مردم نیستند؟
ناشناس۱۴۱۱۲۷۲۱۰:۰۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چین رها کرده ظاهرا شما رها نمیکنید
ناشناس۱۴۱۱۲۷۷۱۰:۰۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
به این میگن ویروس هوشمند بودجه ۹۹ را که بست حداقل دستمزد کارگران هم که بدون جلب رضایت نمایندگان کارگری بست یک میلیارد یورو هم که با تهدید رهبری از صندوق ذخیره کشید بیرون حالا بتونه منافع ما را از چین به اروپا و آمریکا برگردونه دیگه عالی عای میشه
ناشناس۱۴۱۱۳۱۴۱۰:۲۷:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
صندوق ذخیره ارزی متعلق به خود مردمه باید خرج انها شود مال شخص خاصی نیست
ناشناس۱۴۱۲۲۷۴۲۲:۲۶:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
1.5 میلیارد
ایرانی۱۴۱۱۲۸۴۱۰:۰۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اگر واقعا مرکز شیوع بیماری کووید ۱۹ از آمریکا بود، الان وزارت امور خارجه ما چه میگفت و چه میکرد؟ آیا کشتن آدم ها توسط سیاست های غلط یک کشور دوست، مستحق پیگیری و تقاضای دیه نیست؟ چینی ها مسئول مرگ هزاران نفر در دنیا و کشور ما هستند و باید دیه خون آنها و خسارات دیگر را بدهند. آمار و اطلاعات داخلی شان هم به درد خودشان میخورد.
ناشناس۱۴۱۱۵۰۹۱۲:۱۹:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
پدیده هایی همچون کرونا جهانی است چین در ماجرای کرونا همانقدر مقصر است که بریتانیا و امریکا در ماجرای آنفلونزای سال 1918 که 100 میلیون نفر را در جهان کشت مقصر بودند !
ناشناس۱۴۱۲۲۸۸۲۲:۴۶:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آنفلونزای ۱۹۱۸ معروف به آنفلونزای اسپانیایی هم از ووهان چین شروع شد و توسط کارگرهای چینی که به اروپا برای کار آمدند پخش شد. قدری تاریخ بخونیم
ناشناس۱۴۱۲۳۶۱۰۰:۲۱:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۵
کرونا هم توسط نظامیان امریکایی به شهر ووهان چین منتقل شد.
ناشناس۱۴۱۱۲۸۹۱۰:۱۳:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
جناب آقای رجایی سیاست زدگی بلایی است که سالها گریبان گیر این مردم شده است و نویسندگانی همانند شما با ارائه تحلیلهای مثلا سیاسی از هر موضوعی به این جوگیری سیاسی دامن میزنید توصیه میکنم اگر در اطرافتان پزشک سراغ دارید حقایق کرونا را از او بپرسید تا متوجه شوخی تلخ که چه عرض کنم جنایت چین در این قضیه بشوید اصولا مساله تعداد کشته های چین نیست بلکه دادن اطلاعات غلط راجع به خود ویروس مطرح است اطلاعاتی مثل اینکه فقط سالمندان و دارندگان بیماریهای زمینه ای را می کشد در حالیکه در عمل آنچه که کشورهای مختلف مواجه شدند این بود که هر کسی را ممکن است بکشد همین دیروز یک کودک ۳ ساله را کشته کلی جوان را از بین برده سرعت انتقال و میزان کشندگی آن با اطلاعات ارائه شده چین تطایق ندارد لازم است بدانید که چین متهم اصلی ساخت و انتشار ویروس در دنیاست و با ارسال کمکهای مثلا دوستانه از طریق ارایه کیتهای آلوده و ماسکهای آلوده این اتهام تقویت شده است توصیه میکنم صبور باشید و قضاوت نکنید و منتظر باشید تا نتیجه را ببینید
ناشناس۱۴۱۱۵۱۲۱۲:۲۲:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
متهم اصلی کرونا امریکاست یانکی ها در اوکراین و قزاقستان و گرجستان 25 آزمایشگاه میکروبی دارند و به تولید و تکثیر اینجور ویروس ها مشغول هستن.
ناشناس۱۴۱۱۲۹۲۱۰:۱۶:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
فرض کنید در میانه مناقشات هسته ای ایران و غرب چین و روسیه علیه ایران در شورای امنیت رای می دادند
ناشناس۱۴۱۱۳۰۲۱۰:۲۱:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
نه غربی نه غربی جمهوری اسلامی .. فعلا که در مقابل کشورهای شرقی ذلیل و خوارید ..
ناشناس۱۴۱۱۵۲۰۱۲:۲۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
حالا حساب كنيد به جاي آمريكا چين برجام رو پاره كرده بود. يا مثلا يه مقام چيني مردم ايران رو تروريست خونده بود.
امید۱۴۱۱۳۰۸۱۰:۲۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
جای تاسف داره که می توان با چین که بارها درموافقت با امریکا به بسیاری از قطعنامه های ضد ایرانی وبردن پرونده ایران به شورای امنیت رای داداعتماد کرد درصورتی که نمی توان به هیچ کدام از کشورها از جمله امریکا وچین وروسیه اعتماد کرد انهم برای فروش چند بشکه نفت. راستی ماچطور با کشوری که نیمی از سرزمین چند هزارساله رابه یغما برد دوست ورفیق شدیم ؟ این چه نقدی است که شما کرده اید دستکم خدارادرنظر داشته باشید
احسان۱۴۱۱۳۱۶۱۰:۲۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
ویروس چینی شروع بدون سروصدای جنگ جهانی سوم بود. قراراست اقتصاد دنیا رانابودوترامپ راهم سرنگون کند. دست مریزاد
ناشناس۱۴۱۱۳۳۷۱۰:۳۶:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آقای رجایی محترم سخنگوی وزارت بهداشت در مساله فنی حوزه کاری خودش اظهار نظر کرده، میگه آمارهای بیماری رو چینی ها درست ارائه ندادند. چه ربطی به سیاست خارجی داره ؟ مگه گفته رابطه با چین اشتباهه و باید قطع ارتباط کنیم که داغ کردید؟ میگه آمارها اشتباهه و به نظر درست هم میگه چون که کارشناسای دیگه در داخل و خارج هم میگن اینو
ناشناس۱۴۱۱۵۱۷۱۲:۲۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آمارهای چین و سایر کشورها از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد تایید قرار گرفته است.
ناشناس۱۴۱۱۳۶۰۱۰:۵۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
نه غربی نه شرقی نه تازی شدن را برای تو ای بوم بر دوست دارم نابود باد دشمن سرزمین اهورایی آریایی ایران و مردم پاک سرشت آریایی
ناشناس۱۴۱۱۳۶۵۱۰:۵۴:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
جریان اصولگرا چقدر خودش رو داره خرج چین می کنه
ناشناس۱۴۱۱۵۹۲۱۲:۵۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
مقصد عمده صادرات ایران در سال 97 و 98 به چین و عراق بوده که مهم ترین شریان ها در دوران تحریم ها هستن این یعنی دولت اصلاح طلب بعد از شکست برجام و تشدید تحریم به شرق متمایل شد.
ناشناس۱۴۱۱۳۷۱۱۰:۵۹:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
فکر کن اگر این ویروس از امریکا شروع شده بود هزار تا دلیل برهان می اوردن و تو کتاب درسی هم می نوشتند
ناشناس۱۴۱۱۳۸۵۱۱:۰۷:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
مرگ بر چین لعنت برچین ، مرگ و لعنت بر رفاقت چین ، مرگ بر غذای چینی (خفاش ، سگ ، گربه ،عقرب ، مار ، رتیل ، موش ....) مر بر ویروس چینی ،مرگ بر جنسهای بنجل و تقلب چینی ،
ناشناس۱۴۱۱۴۳۱۱۱:۴۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
تمام دنیا با وجود سیاستهای سختگیرانه هنوز موفق به کنترل کرونا نشده اند، اونوقت چین که کانون شیوع کرونا بود، جشن پایان کرونا رو هم در ووهان برگزار کرد! یه جای کار ایراد داره
ناشناس۱۴۱۱۵۲۵۱۲:۲۶:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چین ثابت کرد که نه تنها ابر قدرت اقتصادی و نظامی دنیاست بلکه در زمینه علوم پزشکی هم پیشرفته ترین کشور دنیاست.
ناشناس۱۴۱۲۰۶۰۱۷:۵۹:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
بله چین ثابت کرد در تولید ویروس مهلک پیشرفته است
ناشناس۱۴۱۱۴۳۷۱۱:۴۵:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
هر توجیهی بکنید دم خروس پیداست پس چرا بعد از حمله یک عده خاص به سفارت عربستان وزارت خارجه عذرخواهی نکرد.
ناشناس۱۴۱۱۴۴۰۱۱:۴۸:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
جالبه اکثریت مطلق مردم از این اقدام نماینده و.بهداشت حمایت کردند اما حیف که گوش شنوایی برای شنیدن صدای مردم نیست!!
ناشناس۱۴۱۱۵۱۱۱۲:۱۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اكثريت مطلق مردم از اين دعواهاي ما خبري هم ندارن.
ناشناس۱۴۱۱۴۵۵۱۱:۵۴:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۲۴
مگر اینکه خواب آمریکا رو ببینید. با این فضاسازی ها هم نمیتونید بر گند برجام و پلشتی تمدن غرب و آمریکا ماله بکشید. ایران رو به غربگراهای وطن فروش گرین کارتی نمیدهیم.هرچی میخواهید بگید.
ناشناس۱۴۱۱۸۰۵۱۴:۴۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
گور باباي برجام. چرا شما همه چي رو دوقطبي مي بينيد؟ درضمن همون چين عضو فعال ٥ +١ بود و همواره مدافع سرسخت برجام بوده و هست. شما كه آنقدر به چين ارادت داريد ديگه از برجام بد نگوييد. ضمنا اقازاده هاي غرب نشين و گرين كارتيها.. فراموش نشه
مهدي۱۴۱۱۴۵۹۱۱:۵۶:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
من تصور ميكنم منافع اقتصادي تمام دنيا با چين گره خورده و در اين شكي نيست. در اينكه هيچ كس به غير از مقامات مرتبط هم نبايد در سياست خارجي دخالت كنند هم شكي نييت
ناشناس۱۴۱۱۴۶۰۱۱:۵۷:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
الف جان زیاد به خودت فشار نیار شرکتهای ژاپنی زودتر از آمریکاییها و اروپایی ها شروع به خروج سرمایه از چین کردن. باد چین رو همونجور که بادش کردن میخوابونن.
ناشناس۱۴۱۱۵۴۴۱۲:۳۶:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اشتباهت اينه كه فكر ميكني چين رو غرب بادش كرده. 1.2 تريليون دلار اوراق قرض آمريكا دست چينه.
ناشناس۱۴۱۱۸۸۲۱۵:۳۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اوراق قرضه را می خواهد چه کند؟ آیا چین به امریکا اعتماد کرده ؟
ناشناس۱۴۱۲۵۹۶۰۹:۴۸:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۵
مرد حسابی همین هم باعث رشد دلار میشه. همین باعث میشه دلار سقوط نکنه چون اگر چین بخواد دست از دلار بکشه باید بیخیال همه این اوراق بشه
خضر۱۴۱۱۴۸۵۱۲:۰۷:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
با سلام لطفا مصاحبه ای با سفیر چین در در خصوص وضعیت مسلمانان در آن کشور داشته باشید
ناشناس۱۴۱۱۵۰۷۱۲:۱۸:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چي شد به فكر مسلمانان چين افتادي.
ناشناس۱۴۱۱۵۵۴۱۲:۴۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
گفتیم حالا که شما اینقدر بفکر حزب کمونیست چین هستی، ما هم کمی نگران مسلمانان سین کیانگ باشیم
ناشناس۱۴۱۱۶۳۰۱۳:۰۳:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
جدی،مگر شما به فکر نیافتادید.نکنه شما هم مسلمانان را گزینش میکنید.
ناشناس۱۴۱۱۷۴۱۱۳:۵۸:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
البته قبلش برید در مورد عقاید مسلمانان اونجا مطالعه کنید. یهو مثل چچن و داعش نباشن
ناشناس۱۴۱۱۵۱۵۱۲:۲۳:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
با سلام؛ این که هزار نمونه هم بیاورید دلیل بر صدق استدلال شما نیست. زید آبادی دارد با مبانی اعتقادی حرف می‌زند. آزادی هیچ کشوری را نمی‌شود به بهانه وجود مثال‌هایی از سیاست، نادیده گرفت.
ناشناس۱۴۱۱۵۳۵۱۲:۳۲:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
يه سوال از كساني كه ايران رو مستعمره اقتصادي چين مي دونن: آيا آمريكا همين الان مي تونه رابطه با چين رو قطع كنه؟ مصاحبه هاي ترامپ در مسائل اقتصادي درباره چين رو ببينيد. وابستگي اقتصادي آمريكا به چين.
ناشناس۱۴۱۱۶۵۰۱۳:۱۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
وابستگی چین به امریکا اگر بیشتر نباشه کمتر نیست. به همین قیاس وابستگی دیگر کشورهای دنبا به امریکا. اما ما قید امریکا را زدیم. چرا نمی شود قید چین را زد؟؟
ناشناس۱۴۱۱۷۹۳۱۴:۳۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
امریکا بدهکارترین کشور دنیا به چین است.
ناشناس۱۴۱۱۵۶۰۱۲:۴۱:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
جناب رجایی امیدوارم تجاهل نکرده باشید ! توئیت سفیر این نبود: "امیدوارم به تلاش های مردم چین احترام بگذارید" بلکه این بود: "آقای عزیز! امیدوارم به تلاش های مردم چین احترام بگذارید" مطمئنم که معنی کنایه و تشر را مخصوصا وقتی به زبان فارسی نگاشته شده باشد، می فهمید.
ناشناس۱۴۱۱۵۶۷۱۲:۴۳:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
جناب رجایی اگر داستان صحبت های سخنگوی وزارت بهداشت و توئیت سفیر در این جریان، به جای ایران و چین، بین ایران و آمریکا هم بود همین طور قشنگ توجیه می فرمودید؟!
ناشناس۱۴۱۲۰۵۱۱۷:۵۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
نه دیگه مگه این جماعت را نمیشناسی اون موقع موضعش چیز دیگری بود کلا این دوستان چیز دیگری را اصل قرار میدن بر اون اساس استدلال می کنن بستگی به شرایط داره
ناشناس۱۴۱۱۵۷۵۱۲:۴۶:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
با استدلال شما بالا رفتن از دیوار سفارت ها هم دخالت آشکار در کار وزارت خارجه بوده، سخنگو وزارت بهداشت که فقط یه اظهار نظر تخصصی کرده و خود سفیر چین هم ول کرده اما شما ول نمیکنی
ناشناس۱۴۱۱۶۵۲۱۳:۱۲:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۴
اصلاح طلبانی همچون اصغرزاده و معصومه ابتکار و عباس عبدی و غیره باید در مورد بالارفتن از دیوار سفارت امریکا پاسخگو باشند.
ناشناس۱۴۱۲۰۴۸۱۷:۴۷:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
از دیوار بالا رفتند تا گند به مملکت خودشون بزنند و خانواده هاشون رو بفرستند کشوری که شعار مرگ مرگ براش میدهند. خدایی خیلی مسخره هست!
ناشناس۱۴۱۲۱۳۹۱۹:۳۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
از دیگر کسانی که باید پاسخگو باشند، مسئولان .. که از آن ها حمایت کردند..
صمصام۱۴۱۱۶۴۹۱۳:۱۰:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آقای شرق دوست محترم در دنیای امروز باید یاد بگیریم هیچ دوستی دوست ابدی ما نیست و هیچ دشمنی هم دشمن ابدی ما نیست چین در راوبطش با ما به فکر منافعش بوده ....البته غربی ها هم در روابطشان با ما مسلما" عاشق چشم و ابروی ما نبوده اند
ناشناس۱۴۱۱۷۶۴۱۴:۱۱:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
کپسول اکسیژن چین و روسیه در اختیار آمریکا است کپسول اکسیژن ما در اختیار چین و روسیه ،واقعا که ...
ربیعی۱۴۱۱۹۷۴۱۶:۳۷:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
من قرار هست بعد از 1400 برم سفیر ایران در چین بشم. حالا که ترامپ راهمون نمیده:( فقط چین برای بچه هامون مونده:)
كرونا۱۴۱۲۰۳۰۱۷:۳۵:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چرا همش نظر ناشناس را منتشر مي كنيد باقي خوانندكان را در يابيد
هوشنگ۱۴۱۲۲۲۱۲۱:۲۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
کلا کشورهای دارای اقتصاد برتر دنبال منافع ملی خودشان هستند و عاشق چشم و ابروی ما نیستند . اما آمریکا شیطان بزرگ بوده و هست حتی وقتی که دولت روحانی تمام قد به سمت کدخدا و اروپا غش کردن دست از عناد خود برنداشته و روی به تحریم ظالمانه و خارج از قانون را اعمال کرده و میکند
بی نام۱۴۱۲۲۵۷۲۲:۰۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
آقای حسین رجایی . چین با ندادن اطلاعات و پنهان کاری عمدی مرتکب جنایت شده است . چرا دفاع می کنید مگر چین هم شده خط قرمز ما؟؟؟ خوب سخنگوی وزارت بهداشت باید بگوید این امری پزشکی است..
ناشناس۱۴۱۲۲۵۸۲۲:۰۱:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
در مقابل چین و روسیه آنقدر منفعل شده اید که اگر توهین های ..بیشتر هم بکند صدا از کسی در نمی آید
مهران۱۴۱۲۲۶۲۲۲:۰۵:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چرا از وضعیت فجیع سرکوب مسلمانان در چین چیزی نمی نویسید. مگر پیامبر نگفت اگر کسی فریاد انسان مومنی را شنید و پاسخ نداد..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین