بورس چگونه جای بازارهای دیگر برای سرمایه‌گذاری را گرفت

گروه اقتصادی الف،   3990123142 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با اعمال سیاست‌های پولی از سوی بانک مرکزی و سایر اقدامات صورت گرفته در اقتصاد کشور، کم کم بازارهای رقیب بازار سرمایه کم‌رونق و کم سود شدند و بازار بورس جای خود را برای سرمایه‌گذاری باز کرد.

به گزارش فارس، شاپور محمدی در حالی سکانداری بازار سرمایه را به حسن قالیباف اصل واگذار کرد که پیش از این در اسفند سال 98 شایعه استعفای وی مطرح شده بود. یک بار دیگر نیز در بهمن سال 97 و در حالی که مدت 2.5 ساله حضور وی در کرسی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار به اتمام رسیده بود، فضای بازار سرمایه شاهد این خبر بود که وی مایل به ادامه تصدی این سمت نیست. در آن زمان اعضای شورای عالی بورس بر ادامه همکاری وی اصرار ورزیدند، اما ماجرای اسفند 98 متفاوت بود.

پس از آنکه در روز چهارشنبه 14 اسفند 98 سازمان بورس مصوبه جدیدی مبنی بر کاهش دامنه نوسان از 5 درصد به 2 درصد را ابلاغ کرد، موج شدیدی از اعتراض‌ها از سوی فعالان این بازار مطرح شد.

این امر موجب شد تا وزیر امور اقتصادی و دارایی در روز جمعه 16 اسفند 98 با استناد به اختیارات خود به عنوان رئیس شورای عالی بورس، خواهان لغو این مصوبه شود.

در حالی که خبر استعفای شاپور محمدی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، دو بورس اوراق کشور (بورس تهران و فرابورس) در همان روز با صدور اطلاعیه‌ای عنوان کردند که موضوع کاهش دامنه نوسان با اعضای شورای عالی بورس هماهنگ شده بوده و دلیل آن نیز رشد بی‌حساب شاخص بورس بوده است.

این اطلاعیه، عنوان می‌کرد که اجرای مصوبه کاهش دامنه نوسان تا سه‌شنبه 20 اسفند 98 یعنی زمان تشکیل جلسه شورای عالی بورس به تعویق افتاده است.

بدین ترتیب، احتمال استعفا و جایگزینی محمدی، در آن هفته بر سر زبان‌ها باقی‌ ماند و در عین حال، فعالان بازار سناریوهای مختلفی را برای دامنه نوسان پیش‌بینی می‌کردند. با پایان جلسه شورای عالی بورس، مشخص شد که خبری از جابجایی در ساختمان سازمان بورس در خیابان ملاصدرا وجود ندارد و دامنه نوسان نیز به روال سابق باقی می‌ماند.

حال پس از گذشت یک ماه، سه‌شنبه هفته گذشته مجددا شایعه استعفای محمدی از این سمت مطرح شد که به نظر می‌آمد این بار حقیقت دارد. گفته می‌شد دلیل استعفای وی اختلاف دیدگاه‌هایش با وزیر امور اقتصادی و دارایی است؛ زیرا وزیر شب قبل در برنامه‌ای تلویزیونی وجود حباب در بورس را رد کرده بود و این در حالی بود که معاون وی از اسفند سال گذشته اصرار داشت که روند بازار به سمت حبابی‌شدن پیش‌ می‌رود. این استعفا از نظر بازار، با دو استعفای قبلی متفاوت تعبیر شد.

پس از استعفای علی صالح‌آبادی، اولین رئیس و محمد فطانت فرد، دومین رئیس سازمان بورس، بازار یک تا چند روز دستخوش نوسانات منفی بود، اما با مطرح شدن جدایی شاپور محمدی و اطمینان بازار از صحت ماجرا، شاخص بورس مثبت شد.

شاید دلیل این موضوع وجود نقدینگی بالا در این بازار باشد؛ همان موضوعی که سومین رئیس این سازمان را نگران کرده بود. در عین حال، شنیدن نام حسن قالیباف اصل، مردی که به مدت 12 سال متوالی بر صندلی مدیریت بورس اوراق بهادار تهران تکیه زده بود، برای فعالان بازار نشانه‌ای بر این بود که قرار است مردی با تجربه و مسلط جانشین رئیس کنونی شود.

دوران قریب به چهار ساله ریاست شاپور محمدی از جمله بهترین دوران‌های بورس برای همه کسانی بود که در این بازار فعالیت می‌کردند. در ابتدای ورود وی به بورس، شاخص روندی نه چندان قوی داشت، اما به تدریج و با اعمال سیاست‌های پولی از سوی بانک مرکزی و سایر اقدامات صورت گرفته در اقتصاد کشور، کم کم بازارهای رقیب بازار سرمایه کم‌رونق و کم سود شدند و این بازار جای خود را برای سرمایه‌گذاری باز کرد.

از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در دوران تصدی محمدی می‌توان به کاهش زمان بسته‌بودن نمادهای معاملاتی، کاهش کارمزدها، تنوع‌بخشی به ابزارهای مالی، سرعت رسیدگی به شکایات، عرضه نفت در بورس انرژی، عرضه کالاهای جدید در بورس کالا و ارتقای جایگاه ایران در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار اشاره کرد.

در عین اقدامات مثبت صورت گرفته، اما فعالان بازار سرمایه انتقادهایی را به محمدی وارد می‌کنند. 

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، تصمیم‌های این سازمان به صورت ناگهانی و بدون مشورت با فعالان بازار اتخاذ می‌شود. آنان از چهارشنبه‌های بورس یاد می‌کنند که با انتشار مصوبه‌هایی استرس زیادی را برای معامله‌گران در روزهای پایانی هر هفته رقم می‌زند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، دلایل تصمیمات بیان نمی‌شود و مستندات مطالعه‌ای آن نیز منتشر نمی‌شود و این مساله شائبه یک شبه بودن این تصمیمات را تقویت می‌کند. همچنین فعالان این بازار انتقاد می‌کنند که در ابتدای فعالیت محمدی در سمت ریاست این سازمان، جلساتی با فعالان مؤثر بازار برگزار شده و بخشی از پیشنهادهای آنان نیز به مرحله اجرا رسیده است، اما این روند از نیمه دوم دوران تصدی وی حذف شده و آنان مسیر مناسبی برای شنیده‌شدن دغدغه‌ها و بحث درباره آنها نمی‌یابند.

از جمله اقداماتی که توسط کارشناسان بازار مورد نقد قرار گرفته است، حذف پیش‌بینی سود بود که پس از یک سال کشمکش بین جمعی از فعالان و سازمان بورس، نهایتا رئیس این سازمان عنوان داشت که اعلام پیش‌بینی سود از سوی شرکت‌ها دیگر ممنوع نیست، بلکه امری اختیاری است.

در ادامه این روند، مصوبات مربوط به بازار پایه مورد چالش جدی قرار گرفت. در نسخه اولیه مقررات از مشخص‌شدن قیمت پایانی صرفا در یک روز هفته و محدودیت‌های دیگری سخن گفته شده بود که با اعتراض فعالان بازار این مصوبات نیز حک و اصلاح شد.

پس از آن طرح موضوعاتی مثل وقفه یک ماهه کدهای جدید بورسی برای فعالیت کامل در بازار، تغییر حجم مبنا و کاهش دامنه نوسان، موجی از انتقادها را روانه ساختمان ملاصدرا کرد که البته به نظر می‌رسید، مورد قبول مدیران ارشد نهاد ناظر بازار سرمایه قرار نگرفت.

این سازمان حتی در حالی که در آستانه تغییر رئیس خود بود نیز مصوبه‌ای آخر هفته‌ای منتشر کرد که در آن تغییراتی را برای برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرده است.

همچنین تغییراتی را در نحوه معاملات سهام ایجاد کرده است. به گفته فعالان بازار این تغییرات دردسرهایی را برای ناشران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.

البته ذی‌نفعان این بازار بیش از آن، از تغییرات مداوم مقررات ناراضی هستند. دامنه انتقاد از مصوبات اخیر به قدری بالا بوده که برخی از اعضای شورای عالی بورس نیز بر آن نقدهایی وارد کرده و خواهان طرح موضوع در این شورا شده‌اند.

از دیگر انتقادهایی که جمعی از متخصصان بازار سرمایه مطرح می‌کنند، نقد موضوع فرهنگسازی توسط این سازمان است. آنها معتقدند در صورتی که آموزش مردم زودتر و با قوت انجام می‌شد، سرمایه‌های مردمی به سمت ابزارهای حرفه‌ای نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و سبدگردان‌ها هدایت می‌شد و شاهد انباشت تقاضا برای فعالیت مستقیم در این بازار نبودیم تا مسؤولان از رفتارهای دسته‌جمعی افراد تازه وارد و غیرحرفه‌ای واهمه داشته و خواهان کنترل بازار به شیوه‌هایی شوند که شاید این روزها توسط هیچ نهاد ناظری دنبال نمی‌شود.

از نظر منتقدان فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه از قبیل لیگ ستارگان بورس، مسابقه معاملات الگوریتمی یا سفرهای استانی و برگزاری سمینارها تعداد کمی از مردم را پوشش داده و فاقد عمق کافی بوده است.

به علاوه بخش زیادی از این قبیل اقدامات دیرهنگام و پس از ورود هیجانی افراد تازه وارد به این بازار صورت گرفته و این در حالی بوده که رئیس سازمان بورس، فرصت و امکان دریافت بودجه مناسب را برای انجام اقدامات وسیع در اختیار داشته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۱۱۰۶۵۰۳:۳۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۲۴
در ایران بورس واقعی نداریم توصیه میکنم جهت جلوگیری از ضرر و درگیری ذهنتون بصورت دائم و عدم اسایش و هدر رفت اوقات مفیدتون دور بورس خط بکشین هر رشدی در سنوات اخیر ناشی از افت ارزش ریال بوده و واقعی نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین