نحوه خنک نگه‌داشتن لپ‌تاپ در کاربری طولانی

مهتاب جهاندار، گروه فناوری الف،   3990123108

گرم شدن لپ‌تاپ‌ها در کاربری طولانی یکی از مواردی هست که اکثر ما با آن درگیر می‌شویم. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه خنک نگه داشته لپ تاپ در برابر حرارت آشنا سازیم.

نحوه خنک نگه‌داشتن لپ‌تاپ در کاربری طولانی

لپ تاپ ها را باید یکی از ابزارهای کاری بسیار پرکاربرد به حساب آورد و کمتر افرادی را شاهد هستیم که در زمینه کاری خود از نوت بوک بهره نمی گیرد. یکی از معایب لپ تاپ ها در عین مزایا بسیاری که دارند، گرم شدن در کاربری طولانیست. اگر از جمله افرادی هستید که مدت زمان طولانی را در پشت سیستم می گذارنید، قطعا شاهد افزایش حرارت و گرم شدن بدنه لپ تاپ هستید.

ما در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه خنک نگه داشته لپ تاپ در برابر حرارت آشنا سازیم.

چرا حرارت یک لپ تاپ نسبت به کامپیوترهای دسکتاپی بیشتر است؟

لپ تاپ‌ها به دو دلیل بیش از کامپیوترها داغ می‌شوند. اول از همه، چون لپ‌تاپ‌ها از کامپیوترهای رومیزی کوچکتر هستند و قطعات الکترونیکی به صورت فشرده کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، چون این قطعات به هم نزدیکتر هستند و کیس لپ تاپ بسیار ظریف است فضای زیادی برای تبادل گرما وجود ندارد. مسئله دیگر قدرت پردازنده است. از آنجا که بسیاری از لپ‌تاپ‌ها از پردازنده‌های قدرتمندتری برخوردار هستند و سیستم عامل‌ها برای اجرا و عملکرد سریع به قدرت پردازشی بیشتری نیاز دارند، گرمای بیشتری در داخل کیس تولید می‌شود.

البته بدون شک تولیدکنندگان لپ تاپ از این امر مطلع هستند و قطعات زیادی داخل دستگاه وجود دارد که این گرما را از بین ببرد. فن‌ها، سینک‌های حرارتی و دریچه‌های هوا برای خنک کردن لپ تاپ در حین کار به کار می‌روند. اما گاهی اوقات این قطعات کافی نیست. اگر فن به درستی کار نکند یا مشکلات دیگر رخ دهد لپ تاپ بیش از حد گرم می‌شود و آسیب جدی می‌بیند. اما بعضی اوقات، کاربر بیشتر از دستگاه باعث گرم شدن لپ تاپ می‌شود. بنابراین قبل از اینکه بخواهیم در مورد سیستم خنک‌کننده خارجی بحث کنیم باید بدانیم چگونه می‌توانیم لپ‌تاپ‌مان را خنک نگه داریم.

الف-به بررسی فن لپ تاپ خود بپردازید

برای اینکه بفهمید فن لپ تاپ شما به خوبی کار می‌کند یا نه از نرم افزار عیب‌یابی استفاده کنید زیرا فن‌ها داخل این کیس هستند و گاهی اوقات باز کردن کیس لپ تاپ ضمانت‌نامه را باطل می‌کند. به سراغ وبسایت سازنده لپ تاپ خود بروید و ببینید که آیا نرم‌افزاری برای تشخیص عیب‌ فن‌های لپ تاپ وجود دارد یا خیر. در صورت نبود هیچگونه نرم‌افزاری، می‌توانید از یکی از فروشنده های معتبر دیگر چنین ابزاری را به صورت آنلاین دانلود کنید.

ب-خروجی هوا لپ تاپ را بررسی کنید

بیشتر لپ تاپ‌ها از جریان هوا برای کمک به خنک‌ کردن دستگاه استفاده می‌کنند. دریچه ورودی در قسمت جلوی کیس و دریچه‌های خروجی در قسمت پشت بدنه لپ تاپ قرار دارند. گرد و غبار می‌تواند این دریچه ها را مسدود کرده و مانع جریان هوا شود. در این مواقع، شاید آسانترین راه برای تمیز کردن دریچه‌ها پاک کردن آنها با کمپرسور هوای فشرده باشد. همچنین شما می‌توانید با پارچه ای نسبتا مرطوب دریچه‌های لپ تاپ را تمیز کنید.

پ-بررسی بایوس لپ تاپ را انجام دهید

در لپ تاپ تنظیماتی نرم‌افزاری وجود دارد که به شما نشان می‌دهد میزان حرارت دستگاه چقدر است و فن‌ها با چه سرعتی کار می‌کنند. بعضی اوقات، با آپدیت بایوس، تنظیمات کنترل دما اصلاح شده و می‌تواند به شما در بهینه سازی خنک‌کننده کمک کند. به وب سایت شرکت سازنده لپ تاپ خود سر زده و به روزرسانی‌های بایوس را بررسی کنید اما لازم است بدانید که در مقایسه با آپدیت‌های معمول سیستم عامل، به روز رسانی سیستم نرم افزاری بایوس پیچیده‌تر است و در نتیجه ممکن است به پشتیبانی تخصصی نیاز داشته باشید.

دیگر موارد لازم

هنگامی که سیستم خنک‌کننده لپ تاپ خود را به صورت صحیح تنظیم کردید می‌توانید بر روی عادات لپ تاپ خود کار کنید تا لپ تاپ شما از گرم شدن زیاد و آسیب‌های بعدی مصون بماند. از لپ تاپ خود در زیر نور آفتاب استفاده نکنید آن را از رادیاتورها و دریچه‌های حرارتی دور نگه دارید و هرگز آن را در یک ماشین گرم قرار ندهید. و از همه مهمتر، لپ تاپ را روی پای خود نگذارید.

حتی اگر سیستم خنک‌کننده لپ تاپ شما عملکرد خیلی خوبی داشته باشد می‌توانید کارهای دیگری برای محافظت از لپ تاپ انجام دهید. واقعیت این است که وقتی لپ تاپ را روی پای خود می‌گذارید و با آن کار می‌کنید فقط باعث گرم شدن زیاد آن می‌شوید. هر سطح نرم از جریان هوا به داخل و خارج از دریچه‌های خنک کننده جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند باعث داغ شدن قسمت زیرین لپ تاپ شود و پای شما بسوزد.

در واقع، استند فضایی برای عبور گرما ایجاد می‌کند. استند معمولاً نوعی سطح صاف و ظریف با پایه‌های کوتاه است که می‌توانید آن را روی پای خود یا روی میز قرار دهید. با داشتن فضایی یک یا دو اینچی برای عبور جریان هوا در زیر لپ تاپ، گرما به راحتی عبور کرده و هوا از طریق دریچه ها جریان می‌یابد. گاهی اوقات، استند از یک ماده مخصوص مانند آلومینیوم ساخته می‌شود و درست مثل یک سینک حرارتی عمل می‌کند. این دستگاه گرمای لپ تاپ را بیرون کشیده و به خنک شدن بیشتر آن کمک می‌کند.

پد یا تشک خنک‌کننده لپ تاپ از دیگر وسایلی است که می‌توان از آن برای خنک نگه داشتن لپ تاپ استفاده کرد. در این روش، مانند سینک حرارتی آلومینیومی، دستگاه را روی یک سطح کنترل کننده گرما قرار می‌دهید. این وسیله می‌تواند یک تشک عایق باشد که گرمای لپ تاپ را بیرون کشیده و از پای شما محافظت می‌کند یا یک پد ضخیم باشد که فن‌های درون آن طوری طراحی شده‌اند که گرما را از بین ببرند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین