به نام «کرونا» به کام «متهم» ؟!

علی اباذری،   3990123027 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
به نام «کرونا» به کام «متهم» ؟!

 نامه سرگشاده جمعی از هنرمندان برای آزادی موقت سید محمد امامی، تهیه کننده سینما و تلویزیون ( تهیه کننده مجموعه مشهور شهرزاد ) با واکنش های مختلفی روبرو شد . در این زمینه چند نکته شایسته یادآوری است.

۱- اینکه خانواده یک متهم به دلیل نگرانی از شیوع کرونا در زندان‌ها خواهان توجه قوه قضاییه به حال او و خواستار مرخصی وی شوند کاملا طبیعی و به نوعی از حقوق زندانیان و خانواده آنها است.

۲- اینکه  خانواده یک متهم بازداشتی با نوشتن نامه‌ای سرگشاده به ریاست قوه قضاییه این خواسته را دنبال کنند نیز شاید چندان سؤال برانگیز نباشد.

۳- اما اگر خانواده یا دوستان یک متهم مالی (نه سیاسی) در راستای این امر متوسل به شهرت چهره‌های فرهنگی و هنری و برخی دوستان مشهور وی شوند تا در این زمینه اثر گذاری بیشتری داشته باشند اصلاً طبیعی نیست. چنین رویه ای اگر درباره اتهامات «سیاسی» هنرمندان و اهالی فرهنگ در پیش گرفته شود شاید توجیه پذیر باشد چرا که مصادیق جرم سیاسی در کل و در مورد کنشگری اجتماعی اهالی فرهنگ و هنر نه در قانون و نه نزد قانونگذار  چندان روشن و بدون ابهام نبوده و نیست. اما درباره اتهامات مالی جدا از برخی پیچیدگی ها در پرونده های بسیار  بزرگ و حساس چنین ابهامی وجود ندارد.

۴- مروری بر متن نامه یادشده که با عبارت «به نام خداوند داد و خداوند عدل» آغاز شده نشان می‌دهد که انگیزه اصلی از نگارش این نامه نه فقط دلنگرانی از موضوع شیوع کرونا در زندان و دغدغه سلامت جسمی متهم بلکه به نوعی تبر‌ئه غیر مستقیم او با توسل به اثرگذاری اهالی فرهنگ و هنر بر افکار عمومی است.
در این نامه متهم یکی از « فعال ترین و موثرترین چهره های فرهنگ و هنر» عنوان شده  که قربانی « جنجال و حاشیه های زرد رسانه ای‌» شده. برخی امضاکنندگانی که طی دیروز و امروز در حال پس گرفتن امضای خود پای این نامه هستند نیز چنین عنوان کرده اند که از محتوای آن بی‌خبر بوده‌اند یا کاملاً در جریان نبوده اند یا اینکه به صورت مشروط برای امضای آن موافقت کرده‌اند و آنچه منتشر شده مورد تایید آن‌ها نیست.

۵- از آنجا که قوه قضاییه در شرایط شیوع ویروس کرونا در زندان ها اقدام پسندیده و قابل تحسین آزادی تعداد زیادی از زندانیان را مورد توجه خود قرار داد ، خوب است که این روند را در مورد زندانیان دیگر نیز بررسی کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۰۹۷۰۷۱۱:۰۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ژن های خوب الان کجا هستند؟ در قرنطینه هستند؟
ناشناس۱۴۰۹۷۱۳۱۱:۱۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
در این شرایط بحرانی که فقر و نداری دامن اکثر مردم را گرفته، ان شالله خدا کرونا را بیاندازد به جون غارتگران بیت المال
ناشناس۱۴۰۹۷۶۷۱۱:۳۹:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
آمین
ناشناس۱۴۰۹۷۱۶۱۱:۱۱:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
انسان عاقل که خودش را درگیر چند سلبریتی بیسواد نمیکند.
آریابان۱۴۰۹۹۴۱۱۳:۰۲:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
قدیم تر ها که همه چیز سر جای خودش قرار میگرفت دو شاخص تعیین کننده بصورت "با" و "بی" وجود داشت مثل با حجاب و بی حجاب ولی امروزه همونطوریکه عبارت "بد حجاب" هم رایج شده، این شاخص نوپا را در سایر موارد هم شاهدیم ، مثل سلبریتی خوب و سلبریتی بد !!!!!!!
ناشناس۱۴۰۹۷۲۵۱۱:۱۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
تعجب از طرفدارانی که بدون فکر و اندیشه هرچه سلبریتیها بگویند میپذیرند..
ناشناس۱۴۰۹۷۴۵۱۱:۳۰:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ما در ایران مجرم سیاسی نداشتیم تا جایی که من خاطرم هست و همه مجرم امنیتی بودند !
بینام۱۴۰۹۷۷۳۱۱:۴۲:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
زندانیان سیاسی که خطری در این بحبوبه برای جامعه ندارن چرا نباید آزاد بشناقلا چند صباحی کنار خانواده شون باشن!!خدارو خوش نمیاد
ناشناس۱۴۰۹۷۸۰۱۱:۴۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حوزه فرهنگ وهنر مگر آلوده نمی شود به ثروت وقدرت وزد وبند ورشوه وفساد مالی واخلاقی و...؟ اگر روزی عدالتی بر پا ونه زمین گیر شود بررسی کنند قرارداد های هنری وفرهنپی را برای چه کسانی با چه مکانیزمی با چه عدلی وبا چه رانت هایی بستند. برخی از این حوزه بار ها سخن از فساد دهشتناک مالی واخلقی رانده اند ...
ناشناس۱۴۰۹۸۶۰۱۲:۲۹:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
آيا اين سايبريتي هاي ميليارد گير براي چشمان اشكبار دختري كه براي بدهي 5 ميليوني به زندان رفته هم نامه ميدن يا فقط براي اونايي كه واسشون جور ميكنن ماليات ندن
ناشناس۱۴۰۹۹۴۷۱۳:۰۳:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
به نظرم ایشون آزاد بشه ولی برای گذراندن محکومیت خدمات اجتماعی بدن برای همین تشریف ببرن بیمارستان خدمت کنن نه اینکه تشریف ببرن منزل
ناشناس۱۴۱۰۰۸۶۱۳:۵۹:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مرحبا درسته؟
ناشناس۱۴۱۰۰۶۴۱۳:۵۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مرگ بر غارتگر بیت المال.
ناشناس۱۴۱۰۱۴۵۱۴:۳۱:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اندر حكايت كرونا و درد سرهاي جهاني آن -------- خدا رحمت كنه اموات شما ، مرحوم ابوي بارها و بارها تعريف مي كرد از سالي به نام " سال دردي " !! سالي كه در آن درد و بيماري لاعلاج آمده بود !! سالي كه نمي دانست چه سالي بود ، نه هجري آن مي دانست و نه قمري آن ، فقط مي گفت سال دردي !! .. ابوي مي گفت : در سال دردي مردم مثل برگ خزان ، تو كوچه و خانه ها افتاده و جان به جان آفرين تسليم كرده بودند !! ... حتي تا آنجايي كه از عهده جمع آوري و دفن آنها بر نمي آمدند ! يكي و دوتا سه تا كه نبوده !! مي گفت تو هر خانه اي دوتا سه تا آدم از بين رفت !! حتي خانواده هايي بودند كه كليد در خانه شان به پشت بام شان انداخته شد !! ( منظور آن كه همه اعضاي خانواده از بين رفتند و در خانه بسته شد !!! ) ... مرحوم ابوي هميشه از علم طب به نيكي ياد ميكرد و مي گفت : علم طب و حكيم و دواهاي امروزي تمام درد و مرض هاي لاعلاج را فرستاد به آنجايي كه عرب ني انداخت !! ... فرستاد به پشت هفت كوه سياه !! به گمانم سالي كه مرحوم ابوي از آن به نام سال دردي ياد مي كرد ، اگر اشتباه نكنم بين هشتاد تا نود سال پيش بوده !! ... رحمت الله عليه !! ... خدا همه اموات شما و همه رفتگان بيامرزه !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین