دستمزد ۹۹ ؛ حق به کارگران رسید؟

گروه اقتصادی الف،   3990122066 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

جلسه شورای عالی کار برای یافتن فرمولی برای دستمزد کارگران از اواخر اسفند ماه ۹۸ آغاز شده و بعد از بیش از ۲۰ روز کش و قوس بین کارفرمایان و کارگران حداقل حقوق تنها افزایش ۲۱ درصدی یافته و به مرز یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان رسید. این حقوق به امضای نماینده کارگران نرسیده و با امضای کارفرمایان و برخی اعضای دولت اجرایی و ابلاغ شد.

دستمزد ۹۹ ؛ حق به کارگران رسید؟

جلسه شورای عالی کار برای یافتن فرمولی برای دستمزد کارگران از اواخر اسفند ماه 98 آغاز شده و بعد از بیش از 20 روز از کش و قوس بین کارفرمایان و کارگران حداقل حقوق تنها افزایش 21 درصدی را یافته و به مرز یک میلیون 800 هزار تومان رسید. این حقوق به امضای نماینده کارگران نرسیده و با امضای کارفرمایان و برخی اعضای دولت اجرایی و ابلاغ شد نمایندگان کارگری انتظار داشتند حقوق بر اساس نرخ تورم حداقل 40 درصد محاسبه شود که در بهترین شرایط با احتساب بن های مختلف در فیش حقوق این میزان به 2میلیون 800 هزار تومان خواهد رسید، که این میزان مورد قبول کارگران قرار نگرفت.

بعد از جلسات متعدد دولتی ها و کارفرمایان نتوانستند نمایندگان کارگران را قانع کنند، فرامرز توفیقی رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار در این باره معتقد است: تفاوت دیدگاه میان نمایندگان کارفرمایی و دولت با نمایندگان کارگری بسیار زیاد بود به همین دلیل صورت جلسه شورای عالی کار توسط نمایندگان کارفرمایی به امضاء نرسید.با توجه به اینکه نمایندگان کارگری نتیجه را قبول نداشتند از امضاء صورت جلسه شورای عالی کار امتناع کردند و همین امر موجب شد تا صورت جلسه افزایش حقوق کارگران بدون امضاء و رضایت نمایندگان کارگری مصوب شود.

این اولین بار در دهه های گذشته است که جلسه مزدی شورای عالی کار، بدون رسیدن به اجماع و با رای گیری به نتیجه می رسد.نمایندگان کارگری حاضر در جلسه، حاضر به توافق با دولتی ها و کارفرمایان نشدند و بدون امضای صورتجلسه، جلسه را ترک کردند،آنها اعتقاد داشتند حقوق کارگران نباید زیر سه میلیون تومان باشد.

خط فقر چقدر است؟

 مواد اولیه بیشتر صنایع کشور به صورت واردات انجام گرفته و حتی در صنعتی مانند مرغداری وابسته به واردات کنجاله هستیم، در صنایع اساسی مانند خودروسازی که این وضعیت بسیار بدتر بوده و وابستگی به واردات بسیار بیشتر است، بدین ترتیب قیمت بسیاری از کالاهای موجود در بازار با دلار محاسبه شده و این ایده که افزایش دلار بر سفره مردم تاثیرگذار نیست از پایه غلط است، البته تاثیر دلار در سفره ایرانیان تابعی از مسائل دیگر مانند قیمت سوخت نیز هست، چون قیمت هر لیتر بنزین در خارج از کشور تقریبا لیتری یک دلار محسوب شده باید استانداردهای جهانی را با این مقدار تقسیم کنیم.

طبق استانداردهای جهانی حقوق 5 هزار دلار در ماه خط متوسط حقوق در جهان محسوب می شود، افرادی که بین 2500 تا 5000 هزار دلار حقوق بگیرند افرادی هستند که در خط پایین متوسط جامعه زندگی کرده و افرادی که بین 1000 تا 2500 دلار حقوق بگیرند افرادی هستند که در فشار مالی بسیار و زیر خط فقر زندگی می کنند و افرادی نیز که پایین 1000 دلار حقوق بگیرند فقیر مطلق محسوب می شوند. به عبارتی خط فقر حقوق ماهیانه 2500 دلار و خط توسط رو به بالا ماهی 5000 دلار بوده و این استاندارد به علت وابسته بودن بسیاری از صنایع در کشورباید مورد استناد قرار گیرد.

همانطور که در بالا گفتیم، نرخ متوسط هر لیتر بنزین در جهان یک دلار است، اگر با این استاندارد و به صورت خوشبینانه این استاندارد جهانی را حساب کنیم( یعنی ضرب با دلار 12000 تومانی و تقسیم با نرخ دلار 15000 تومانی که مقدار تفاوت سامانه نیما با دلار آزاد بوده و بیشتر کالاهای بازار با همین نرخ وارد بازار می شوند)

حقوق 5000 دلاری در دلار 12000 تومانی ضرب شده و تقسیم بر پنج(بر اساس نرخ بنزین 3 هزار تومانی) شود مقدار 12 میلیون تومان به دست خواهد آمد، یعنی خط توسط در زندگی در تهران از 12 میلیون تومان است و افرادی که از 12 میلیون تومان بیشتر درآمد کسب کنند از این خط بالاتر هستند، اگر این میزان را تقسیم بر 2 کنیم عدد ماهیانه 6 میلیون تومان به دست می آید، یعنی خط فقر واقعی از محدوده 3 میلیون تومان تا 6 میلیون تومان بوده و افرادی که زیر3میلیون تومان حقوق بگیرند فقیر مطلق نامیده می شوند، بسیاری از کارشناسان و حتی اعضای دولت نیز خط فقر را در تهران 4 میلیون تومان محاسبه می کنند اما در واقعیت حداقل حقوق را یک میلیون و 800 هزار تومان تعریف می کنند.

نمایندگان کارگری نیز بارها این واقعیت را در جلسات شورای عالی کار گفته بودند، خط فقر واقعی در ایران مبلغ 3 میلیون تومان بوده و به هیچ وجه هیچ کارگر، کارمندی در هر شغلی نباید کمتر از این مقدار را دریافت کند.

سعید لیلاز: افزایش حقوق 32 درصد بوده نه 21 درصد

یکی از اقتصاددانانی که از این نرخ به صورت ویژه حمایت کرده سعید لیلاز یکی از اعضای حزب کارگران سازندگی است، او معتقد است: «اگر دستمزدها را بیش از این افزایش میدادیم، ممکن بود با سه پدیده اخراج کارگران، قراردادهای سفید و قراردادهای صوری مواجه شویم؛ البته هر سه این موارد الان هم هست ولی تشدید میشد، لذا باید کاری می کردیم که کمترین ضرر ممکن را متوجه کشور کنیم و لذا این تصور که در ایران کارگر در برابر کارفرما وجود دارد، اشتباه و نادرست است، افزایش واقعی 32 درصد بوده نه 21 درصد».

دریافتی امسال هیچ کارگری کمتر از ۲.۸ میلیون تومان نیست؟!

لیلاز در ادامه از سیاست دولت در این باره دفاع کرده و گفته است: واقعیت این است که الان هیچ کارگری زیر دو میلیون و۸۰۰ هزار تومان نخواهد گرفت و از این جنبه موضوع رعایت شده است.»

این سخن لیلاز با واکنش هایی در فضای مجازی روبرو شده است، یکی از کارشناسان اقتصادی در پاسخ به لیلاز نوشت: مزد تصویب شده به شرح زیر است:افزایش حداقل دستمزد: ۲۱ درصد، بن ماهیانه: ۴۰۰ هزار تومان، مبلغ مزد روزانه: ۶۱۱/۸۰۹ ریال، پایه سنوات: ۱۷۵ هزار تومان، افزایش سایر سطوح: ۱۵ درصد به اضافه روزانه ۳۰,۳۳۸ ریال بر این اساس؛ با توجه به رقم‌های تصویب شده، دریافتی یک کارگر مجرد برای سال ۹۹، حدود ۲ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان خواهد بود و اینگونه نیست که در قانون همه کارگران زیر 2میلیون 800 هزار تومان حقوق نگیرند.

واقعیت جامعه اما نشان می دهد، بسیاری از کارفرمایان در صنف های مختلف به ارائه حق مسکن، پایه سنوات و موارد قانونی اعتقاد نداشته و تنها حداقل حقوق را برای کارگران خود محاسبه می کنند، کارگران و صنف های مختلف همیشه یک سوال را دارند که چرا بودجه برای حقوق مسئولان، برخی پزشکان متخصص در مراکز دولتی و برخی از مشاغل پردرآمد دیگر کم نیست و همیشه بار کسری بودجه دولت را باید قشرهای ضعیف به دوش بکشند؟

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۰۹۴۱۷۰۸:۵۳:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
با اون ۱ میلیون وام کرونا با سود ۱۲ ٪ کرونای بنفش ؛ کارگران به حق خود میرسند !!!
ناشناس۱۴۰۹۶۳۹۱۰:۳۳:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
بیست میلیون نفر از همین مردم به کورنای بنفش رای دادند متاسفانه, همانهای که عاشق آمریکا بودند و آمریکا بدترین بلاها را سرشان آورد.
ناشناس۱۴۱۰۱۳۰۱۴:۲۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مطمئنی وضع امروز مملکت اعم از مصرف کننده بودن و کرونا و از بین رفتن تولید تقصیر ولی نعمت شما چین نیست ؟
ناشناس۱۴۱۰۹۰۵۲۳:۴۴:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مگه تو‌دولت قبلی اوضاع بهتر بود؟؟؟ همه به باد داریم که وضعیت سرازیری اقتصاد از دولت مهرورز شروع شد و کمترین افزایش حقوق هم سال ۹۰ به میزان ۹ درصد در همون‌ دولت عدالت محور!!!رخ داد.
ناشناس۱۴۰۹۶۸۹۱۰:۵۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
آقایون با این مقدار حقوق برای کارگر میخواهید 《 جهش تولید 》 داشته باشید ؟!
ناشناس۱۴۱۰۰۵۵۱۳:۴۹:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
از کی تا حالا دلار شده معیار برای دستمزد در کشور وقتی همه چیز ریال محاسبه می شود؟
ناشناس۱۴۱۰۵۹۱۱۸:۳۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
واقعا!!! با یک میلون تومن میدونی چقد مشکل کارگران حل میشه .مسخره کردید یک میلیون پول برق وگاز و تلفن یک ماه کارگران نمیشه مخصوصا با سود 12 درصد
ناشناس۱۴۰۹۴۱۹۰۸:۵۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
تمام اموال منقول و غیر منقول نجومی و کلان باید به نفع کارگران زحمتکش مصادره گردد
ناشناس۱۴۰۹۷۲۶۱۱:۱۷:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
هر وقت نماینده این کارگرها از علم روز که منطقه ای کردن دستمزد است بهره مند شدن بیایند ادعا کنند وگرنه همین روند ادامه دار است و کار فرمایان هم زیر بار این درخواست های ان ها نمی روند
ناشناس۱۴۱۰۰۲۳۱۳:۳۱:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ممنون یعنی حقوق برخی از کارگرها در برخی مناطق از این هم کمتر شود
ناشناس۱۴۱۰۱۵۸۱۴:۳۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
نه خیر یک جایی مثل تهران یا مشهد باید زیادتر بدهند یک جایی مثل شهرهای مرزی و جاهایی که ارزان تر است دستمزد نسبت به شهرهای بزرگ کمتر بدهند چون هزینه خوراک و نیازهای اولیه در جاهای مختلف فرق با هم دارد
ناشناس۱۴۱۰۷۳۲۲۰:۱۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
همش اول انقلاب مصادره شد بنام کارگر ولی معلوم نشد به کام کی
ناشناس۱۴۰۹۴۵۴۰۹:۲۰:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حق به کی رسیده؟
خاوری نژاد۱۴۰۹۴۶۱۰۹:۲۳:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
در مورد تضییع حقوق بازنشسته گان تامین اجتماعی و محرومیت انان از افزایش ۵۰ درصدی هم بپردازید. در حالی که افزایش بازنشتگان خدمات کشوری منابعش تامین شد،به علت بدهی های نجومی دولت به سازمان که از سرمایه سی ساله مان جمع شد،تامین اجتماعی به این کار عمل نمی کند و اجرای ان را منوط به دریافت طلبهایش میکند. در کجا رسم است و وجه شرعی، قانونی، انسانی دارد که بدون اجازه بهصندوق که با سرمایه های یک عمرمان اندوخته شد چنین خسارتی بزنند و حق ناس را به سخره بگیرند.اقا چیز زیادی نمیخواهیم، پول های کلانی که به ناحق و بدون اجازه صاحبانش غصب کرده اید را بدون بهره اس مسترد کنید تا حقوق حقه ما بازنشتگان احقاق شود. اقای سازمان دیده بان.....‌ به فریاد این قشر مستضعف برسید،موضوع را بطور مشروح بنوسید ،تحلیل کنید و فریاد مان را به گوش انانی که دست تان بهشان میرسد برسانید. بالاخره شما عضو مجمع تشخیص نظامید.نارضایتی عمیقی قشر بازنشسگان تامین اجتماعی را فرا گرفته و اگر تمهیدی اتخاذ نشود،خدای ناکرده کشور بخاطر این یک بام و دو هوا دچار بحرانی جدی مواجه خواهد شد.
ناشناس۱۴۰۹۴۸۲۰۹:۳۶:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
پس با این حساب ، همه کارمندان هم فقیر مطلق به حساب میایند .
خاوری نژاد۱۴۰۹۸۷۱۱۲:۳۴:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
جناب توجه بفرمایید،صحبت از فقر نیست هرچند که نود درصد از کارمندان بر اساس معیار های استاندارد زیر خط فقر تشریف دارند،حرف مان این است که دست به پس انداز سی ساله مان برند و قلکی که هر ماه در طول سنوات خدمت در داخلش برای ایام کهولت پول ریختیم را بدون اجازه شکستند و پولش رابه بهانه قرض نوش جان کردندو حق مان را به ما نمی دهند هر چند من درد بیکاران و کارگران حداقل بگیر را میدانم و با انان عمیقا احساس همدردی و هم ذات پنداری میکنم
ناشناس۱۴۰۹۵۴۲۰۹:۵۷:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
دولت در اسفند ٩٨ وفروردين ٩٩بيش از 2.5 ميليون تومان به حقوق كارمندان دولت اضافه كرد ايا أنصاف است به كار گران ٥٠٠هزار تومان اضافه شود؟دولت با پايين نگه داشتن حقوق كار گر ميخواهد تورم را كنترل كند در واقع ازسفره كار مي زند
ناشناس۱۴۱۰۰۷۳۱۳:۵۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
من کارمندم و همچین چیزی در حکمم ندیدم. ضمنا بعد از 29 سال کار با تحصیلات عالی حکم حقوقم زیر خط فقر است. برای بازنشستگی ام از حالا عزا دارم.
رضا۱۴۱۰۲۹۴۱۵:۴۹:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
از بی عرضگی خودته کی گفته بود کارمند بشی؟
ناشناس۱۴۱۰۲۱۶۱۵:۰۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
واقعا 500 به کارگرا اضافه شده؟ من پارسال شرکتی 1.6 می گرفتم الان از 1.8 بیشتره؟
سوران۱۴۰۹۵۵۳۱۰:۰۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
بهتر بود افزایش حقوق کسانی که بالاتر از 2500یا 5000دلار در ماه میگیرند را امسال استثنائا به خانواده های فقیر و روز مزد بگیر میدادند ،امثال بحث اصلی مرگ و زندگی است نه گرانی.
ناشناس۱۴۰۹۵۷۶۱۰:۰۹:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
کارگران که جزو طبقه ( آقازاده ، ژن خوب ها ، خودی ها ، یقه سفید ها ، ...... ) نیستند که اصلاً حق و حقوقی در ........ داشته باشند که انتظار دارید به آن برسند
ناشناس۱۴۰۹۵۸۵۱۰:۱۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چرا باید بخش عمده ای از درآمد کشور در دل دولت مستهلک شود؟ چرا به عنوان نمونه وقتی یک اپلیکشن میتواند کار تمامی بانک ها و کارمندانش را به خوبی انجام دهد، پس چرا با پیاده سازی دولت الکترونیک قدم بزرگی در کاهش هزینه های دولت بر داشته نمیشود!؟....چرا دولت همواره با کسری مواجه است و دست در جیب ملت و کارگران دارد؟
رامین۱۴۰۹۵۹۴۱۰:۱۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
سرمایه داری در کشور ما به شکلی است که تمام معایب نظام سرمایه داری را دارد ولی محاسن این نظام را ندارد به طور مثال نیروی کار را کاملا کالایی کرده و چیزی به نام امنیت شغلی اصلا وجود ندارد ولی از رقابت و توسعه صنایع خبری نیست وبیشتر سرمایه های کشور نیز به جای صنعت و تولید به سمت دلالی و سوداگری رفته که حاصل شرایط کشور است وگرنه در یک اقتصاد سالم اصلا دلیلی ندارد که خرید و فروش ارز های خارجی (دلار ) سود داشته باشد یا خرید یک زمین و فروش دوباره آن چرا باید سود داشته باشد؟
ناشناس۱۴۰۹۶۰۳۱۰:۲۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
بن ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان و پایه سنوات که پرداختش اجباری نیست !!! آقای لیلاز مزاح می فرمایند ..
abbas۱۴۱۰۱۲۵۱۴:۲۲:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
برای خصولتی ها هست
ناشناس۱۴۰۹۶۲۸۱۰:۲۸:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مگه قرار بوده حق به حق دار برسه همیه مافیا وقدرتمندان صاحبان حق هستند
ناشناس۱۴۱۰۱۰۰۱۴:۰۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اندر حكايت حق و حقوق كارگر ---------------- سخنان امام خميني در سال ٥٨ : خدا هم كار گر است !! آموزه ديني ما : حق كار گر را پيش از آنكه عرقش خشك شود بپردازيد روايت اسلامي : پيامبر اسلام بر دستان پينه بسته بوسه مي زد !! ----------------- بابا طاهر : " تو كه نوشُم نه اي نيشُم چرايي " !!
ناشناس۱۴۰۹۷۰۹۱۱:۰۹:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چرا چند سال است که سایر سطوح دستمزدی ماده 41 قانون شامل حال آنها نمیشودو تورم فقط برای حداقل دستمزد ها آنهم نیم بند اجرا میشه.
ناشناس۱۴۰۹۷۱۸۱۱:۱۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
آقای اقتصاد دان حقوق های نجومی و عدم توانمندی بسیار از کارکنان دولت را چگونه ارزیابی می کنید حدود دو ماهه عملا" دولتی های فعالیتی ندارند چه اتفاق مهمی برای اقتصاد افتاده متاسفانه تحلیل های غلط باعث ورشکسته شدن بنگاههای تولیدی میشه نه دستمزد کارگران
ناشناس۱۴۰۹۷۳۰۱۱:۲۳:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
من قسم میخورم همین فردا تک تک مسولین دولتی و حکومتی همین فردا برن توی جمع کارگران چنان اشک میریزن برای بدبختی کارگران دل هر انسانی بدرد میاد اما در عمل هیچ کدومشون دغدغه رفع مشکل کارگران رو ندارن فقط فیلم بازی میکنن و صدتا حدیث در حمایت از کارگر پیدا میکنن
ناشناس۱۴۰۹۷۸۲۱۱:۴۴:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
خط فقر رسمی ... 4.5 میلیون و حقوق کارگر 1.8 میلیون!!!!!!!!!!
ناشناس۱۴۰۹۷۹۱۱۱:۴۹:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
نکته جالب آن است که از محل مالیات پرداختی کارگران حقوق کارمندان پرداخت میشود
مانی۱۴۱۱۰۴۶۰۲:۴۲:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲۴
وقتی حقوق ماهانه تا 3 میلیون تومان معاف از مالیات است،کارگران حداقل حقوقی چه مالیاتی میپردازند؟
کارگرانی که دیگر ناله هم ندارند۱۴۰۹۸۰۰۱۱:۵۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
نماینده کارگران باید دیگر در این جلسات حاضر نشود
ناشناس۱۴۱۱۲۵۰۰۹:۴۵:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۴
کارگران اصلا نماینده ای ندارند که حاضر بشود یا نشود. آنهایی که با عنوان «نماینده کارگران» به جلسات می روند در حقیقت نماینده کسان دیگری هستند.
ناشناس۱۴۰۹۸۲۲۱۲:۰۷:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
این لیلاز خودش میتونه با ماهی 1800 زندگی کنه؟
ناشناس۱۴۰۹۸۴۵۱۲:۲۱:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
واقعا این مسولین وجدان خودشونو قاضی کنن الان با این تورم با این حقوق کارگر میخواد چجوری زندگی خودشو اداره کنه این حقوقو باید به یکی از مسولین بدن و مجبورش کنن یکماه زندگی کنه
ناشناس۱۴۰۹۸۶۳۱۲:۳۲:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اونوقت حقوق معلم ها رو مدام افزایش میدن که نه ماه سال بیکارن سه ماه میرن سرکلاس
ناشناس۱۴۱۰۵۹۴۱۸:۳۵:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
همین سواد خواندن نوشتن که داری باهاش اینجا نظرت قرار میدی از معلمت داری قدر ناشناس.
ناشناس۱۴۰۹۸۸۵۱۲:۳۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
سعيد ليلاز كي هست اا؟؟ شما صداي 50 ميليون خانواده كارگري را منعكس نمي كنيد بعد حرف ايشان را آب و تاب مي دهيد طبق ماده 41 قانون كار بايد "پایه دستمزد " به اندازه تورم رشد مي كرد كه نكرد يعني نقض قانون كار در روز روشن ااا؟؟ وزارت كار كه خود بايد متولي قانون كار ميباشد خود ناقض آن شد
ایرانی۱۴۰۹۹۸۴۱۳:۲۰:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چرا حقوق کارگران را تولید کنندگان وکارفرمایان 20درصد افزایش می دهند ولی نرخ محصولاتشان را 200درصد این چه عدالتیه شرم آور نیست
abbas۱۴۱۰۱۱۳۱۴:۱۵:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اصلا موضوع افزایش نیست بلکه کرونا است باید مشکلات مالی کرونا بین کارمندان ، کارگران و کسبه و کارگران روزمزد تقسیم گردد دولت که نمی تواند پول چاپ کند اگر اینکار را کند میشیم ونزوئلا
آرش۱۴۱۰۱۱۵۱۴:۱۷:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
کارمندا تعدادشون سه برابر یک کشور معمولیه و حقوقشون بالاست چرا کارمندی که یک ریال سرمایه گذاری نکرده و کار نمی کنه باید بالای 10 میلیون تومان دریافتی داشته باشه ؟ فکر نکنید وجود نداره برید وزارت نیرو ، نفت و .... را چک کنید کارمند عادیش داره بالای 7 میلیون حقوق میگیره
مهران۱۴۱۰۱۳۴۱۴:۲۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مشکل از قانون کار سخت و یک جانبه ای که داریم و در واقعیت کشور قابل اجرا نیست ضمنا قانون خدمات کشوری نیز با تبصره ها و .... ارزش خودش را از دست داده قانون باید ساده و شفاف باشد
ناشناس۱۴۱۰۱۵۷۱۴:۳۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
این نکته خیلی مهمه که حقوق بر اساس دلار محاسبه بشه ، نه فقط بنزین رو بخوان گرون کنن
بازنشسته۱۴۱۰۲۴۶۱۵:۲۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
انگازر بازنشسته ها فراموش شده اند
ناشناس۱۴۱۰۲۸۹۱۵:۴۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
آقای روحانی از تورم افسارگسیخته روزهای اخیر و بالا رفتن قیمتها در ایام کرونابی باخبرند یا جمعه مطلع خواهند شد؟
ناشناس۱۴۱۰۵۱۷۱۷:۳۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
آقای نوبخت چگونه با حقوق کارمندی دو فرزند را در آمریکا در رشته پزشکی که هر کدام حدود یکصد هزار دلار شهریه دارند را پرداخت میکند؟؟؟؟؟ آیا کارگر با این حقوق میتواند فرزندش را به دانشگاه آزاد بفرستد؟؟؟؟ا
ناشناس۱۴۱۰۵۱۹۱۷:۳۸:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
باید بگیم عزا عزاست امروز روز عزاست امروز کارگر بینوا صاحب عزاست امروز
ناشناس۱۴۱۰۶۰۲۱۸:۴۱:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
کارمندهای شرکت های خصولتی مانند شرکت های زیرمجموعه وزارت ارتباطات،نیرو،نفت،بهداشت و... که دریافتی بعضا بالای ده میلیون تومن در ماه دارند با این شرایط نفت ده دلاری صلاح هستش که سریعا تعدیل بشن تا هزینه جاری دولت کاهش پیدا کند.
ناشناس۱۴۱۰۷۱۴۱۹:۵۷:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
نماینده هایی که با رای کارگران رفته اند مجلس کجا اند؟حرومشان حقوقهایی که می گیرند
ناشناس۱۴۱۰۸۵۹۲۳:۰۰:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
شما که حقوق ها را دلاری می کنید درآمدها را هم دلاری کنید آخه چند درصد از کارفرما ها ماهانه بیش از مثلا 7 میلیون درآمد یا سود دارندبا این همه هزینه و ریسک کار در ایران که شما حرف از حقوق های دلاری میزنی این موضوعات برای فریب کارگران هست تا مثلا بگویند ما بفکر کارگران هستیم .حرف های قشنگ ولی بی مبنا و غیر اصولی با همین حقوق بسیار بسیار اندک یک میلیون و هشتصد برای کارگران هر کارگر حداقل ماهی 4 تا 5 میلیون برای کارفرماها هزینه دارد خوب از نظر شما چندتا از کارفرماها می توانند همچین حقوق هایی بدهند البته خود اینها هم می دونند که اکثر کارفرما ها این قوانین را رعایت نمی کنند چون نمی توانند و کار گر هم مجبور هست کار کند
ناشناس۱۴۱۰۹۷۳۰۰:۳۹:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۴
مللکت سرمایه داری یعنی همین کارگر فقط اندازه خورد و خوراک در ماه درآمد داشته باشه بیشتر بشه برای کارفرما دردسر درست میشه اداره کمونیستی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین