اعتراض گسترده به وام یک میلیونی برای جبران خسارت کرونا

گروه اقتصادی الف،   3990121052 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد تاکیدات مختلف درباره ضرورت اعطای کمک به تمامی شهروندان، دولت وعده داده وامی یک میلیونی به یارانه‌بگیران بدهد، اما میزان این وام، سود بالای آن و شیوه بازپرداختش مورد انتقاد مردم و کارشناسان قرار گرفته است.

اعتراض گسترده به وام یک میلیونی برای جبران خسارت کرونا

به گزارش ایلنا، هنوز چند ساعت از اعلام این خبر که قرار است برای جبران خسارت‌هایی که کرونا به معیشت شهروندان زده وامی یک میلیونی به یارانه‌بگیران اعطا شود، نگذشته بود که موجی از انتقاد‌ها نسبت به شیوه حمایت‌های دولتی به راه افتاد. از همان روز‌های اولی که به صورت رسمی اعلام شد کرونا در ایران شیوع پیدا کرده و به ویژه بعد از آنکه توصیه‌ها مبنی بر ماندن در خانه اوج گرفت، ضرورت ارائه کمک‌های دولتی برای تامین معیشت شهروندان مطرح شد. از آخرین روز بهمن ۹۸ یعنی زمان اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران تاکنون که ده‌ها هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، انواع و اقسام وعده‌ها داده و برخی از آنها مانند ارائه بسته کمک معیشتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیونی  عملیاتی شده است.

در اظهارنظری جدید ۱۸ فروردین امسال رئیس جمهور از اعطای وام یک میلیونی به یارانه‌بگیران خبر داد. دو روز بعد محمدباقر نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) با بیان اینکه «یک میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد برای خرید اقلام مورد نیاز در اختیار سرپرستان خانوار قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: سرپرستان خانوار تمام ۲۳ میلیون خانواری که یارانه نقدی می‌گیرند می‌تواند از شارژ یک میلیون تومانی کارت یارانه استفاده کنند.» اما آنچه باعث بالا گرفتن انتقاد‌ها از طرح حمایتی جدید دولت شده شیوه بازپس‌گیری وام یک میلیونی و بیش از آن سود این وام است.

پرداخت نقدی، راهی شناخته شده برای گذر از رکود

دولت‌های مختلف در برهه‌هایی به پرداخت وام نقدی یا شارژ کارت‌های اعتباری شهروندان برای رونق‌بخشی به اقتصاد اقدام می‌کنند، همانطور که حداقل در سه ماهه اخیر شاهد بوده‌ایم که اعطای وام روشی موثر برای کمک به شهروندان خسارت دیده از کرونا بوده است. مشکل طرح ارائه شده در ایران مخلوط کردن این دو شیوه پرداخت نقدی و درخواست سود بالاست که این شائبه را به وجود آورده که وام یک میلیونی اساسا نه برای کمک به شهروندان که برای کمک به دولت است.

در برهه‌هایی در چین وقتی نوعی رکود در اقتصاد به وجود آمده بود شاهد پرداخت ۱۰۰ دلار به هر شهروند برای خرید بودیم. در ایران نیز نظیر چنین پرداخت‌هایی را داشته‌ایم، هر چند این پرداخت‌ها در قالب وام صورت گرفته است. با این همه بسته حمایتی برای جبران خسارت کرونا تعریف دیگری دارد. دولت هنگ کنگ برای جبران خسارت کرونا و ترغیب افراد به ماندن در خانه حساب تمامی شهروندانش را ۱۲۰۰ دلار شارژ کرد؛ وامی بلاعوض و طبیعتا بدون بهره. از آمریکا خبر می‌رسد که قرار است هر شهروند ۱۰۰۰ دلار دریافت کند تا اقتصاد این کشور از رکود ناشی از کرونا بگذرد.

اطلاعات اولیه‌ای که درباره بسته یک میلیونی حمایتی در ایران وجود دارد، اثبات می‌کند که دولت می‌خواهد با یک تیر نه حتی دو نشان که چند نشان را بزند! قرار است یکی میلیون تومان اعطایی هم به معیشت خانوار‌های در بحران کرونا کمک کند، هم رکود را بشکند و رونق ایجاد کند و هم منبعی برای درآمد شده و دولت بعد مدتی پولش را با سود ۱۲ درصد پس بگیرد. ناگفته پیداست که اهداف مختلف تعیین شده تامین نمی‌شود و شاید فقط سودی برای دولت حاصل شود که آن هم در شرایط کنونی نارواست.

حمایتی در کار نیست

علیرضا حیدری (کارشناس اقتصادی و فعال کارگری) در ارتباط با وام یک میلیونی وعده داده شده، به ایلنا می‌گوید: در اصل اینکه باید دولت از شهروندان حمایت کند تردیدی نیست. از زمان شیوع کرونا کارشناسان بر ضرورت ارائه بسته حمایتی تاکید کرده‌اند، چراکه شیوع کووید ۱۹ به شدت به اقتصاد و معیشت شهروندان ضرر زده و باعث شده است آنها با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو شوند، اما میزان کمک و شکل آن درست نیست و باید مورد بازنگری قرار گیرد.

او با بیان اینکه بر اساس حداقلی‌ترین سبد معاش، خوراک یک خانواده در یک ماه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرج برمی‌دارد، عنوان می‌کند: بر این اساس یک میلیون تومان رقم ناچیزی است که حتی هزینه‌های خوراک حداقلی خانواده‌ها را هم جبران نمی‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه می‌دهد: حال در نظر بگیرید که قرار است همین رقم اندک نه به صورت بلاعوض که در قالب وامی که باید بازپرداخت شود، در اختیار خانوار‌ها قرار گیرد، آن هم وامی با نرخ سود دو رقمی.

او با بیان اینکه برای گذشتن از رکود در کشور‌های مختلف چنین طرح‌هایی اجرا می‌شود، می‌گوید: دولت‌ها در مقاطعی می‌بینند که قدرت خرید پایین باعث رکورد شده و اقتصاد و تولید را تهدید می‌کنند. آنها اقدام به اعطای وام‌هایی می‌کنند که نرخ سود صفر درصد یا بسیار پایین دارد. اقدامی که در کشور‌های دیگر در شرایط عادی اجرا می‌شود، در ایران در اوج بحران کرونا قرار است اجرا شود، حال آنکه سودی که طلب شده بسیار بالاتر از سودی است که در کشور‌های دیگر طلب می‌شود.

حیدری با بیان اینکه باید عنوان کرد حمایتی در کار نیست، بیان می‌کند: اگر بخواهیم همین طرح ارائه شده به گونه‌ای اجرا شود که سمت و سوی حمایتی گرفته و اندکی از مشکلات شهروندان بکاهد باید اصلاحاتی صورت دهیم. اول اینکه اگر قرار است وامی داده شود که می‌خواهیم آن را پس بگیریم، لااقل باید سود آن صفر درصد باشد. از طرف دیگر اکنون که ما یارانه را ضامن بازپرداخت وام کرده‌ایم باید اندکی فرصت داد و گذاشت اوضاع به شرایط عادی برگردد و بعد طلب بازپرداخت وام کرد.

او ادامه می‌دهد: منظور از شرایط عادی این است که شیوع بیماری متوقف شده و تاثیرات آن بر اقتصاد کمرنگ شود. وقتی این اتفاقات افتاد با سود صفر درصد می‌توان وام اعطایی را پس گرفت.

حیدری تاکید می‌کند: یک میلیون تومان رقم ناچیزی است که گرهی از مشکلات کسی بازنمی‌کند. ما می‌دانیم شرایط مناسب نیست و کرونا به اقتصاد کشور لطمات جبران ناپذیری وارد کرده است. بر اثر شیوع این بیماری و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ایجاد شده کسب‌و‌کار‌ها خوابیده و درآمد بسیاری عملا به صفر رسیده است. ضروری است که جبران خسارت شود و در این جبران خسارت باید سود شهروندان اصل قرار گیرد.

چاره‌اندیشی برای موقعیت ویژه

در خبر‌ها آمده است که روسای دولت در چند کشور شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا را با شرایط خاص جنگ‌های جهانی مقایسه کرده‌اند. رئیس جمهور ژاپن گفته است کشورش از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون هیچ وقت به این میزان شرایط اضطراری نداشته است. می‌دانیم که ژاپن به واسطه انفجار دو بمب اتمی در جنگ جهانی دوم به شدت ویران شده بود و این مقایسه نشان می‌دهد که کرونا چگونه عمل کرده و چقدر زیان وارد آمده است. در ایران نیز شرایط نسبت به برهه‌های بحرانی قبلی بسیار بحرانی‌تر است.

در حالی که بدون کرونا اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌ها دچار مشکلات جدی بود، اکنون با وضعیتی رو‌به‌رو هستیم که بسیاری از شهروندان آن را بدترین وضعیتی توصیف می‌کنند که در عمرشان دیده‌اند.

اگر یک زمان مناسب برای دادن یارانه و اعطای وام‌های بلاعوض وجود داشته باشد، اکنون است، اما مشاهده می‌کنیم بعد حدود دو ماه که اقتصاد و معیشت مردم زیر سهمگین‌ترین ضربه‌ها بوده، وعده اعطای وامی با بهره ۱۲ درصد و محل بازپرداخت یارانه‌ها داده می‌شود. لازم است در میزان این وام و همچنین شیوه اعطای آن به صورت جدی بازنگری شود، وگرنه سودی حاصل نشده و معیشت شهروندان خسارت دیده بدتر از قبل می‌شود.

دیدگاه کاربران

مصطفي۱۴۰۷۸۲۳۱۴:۱۰:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۱
متاسفانه معلومه رئيس جمهور بعنوان بالاترين مقام اجرايي هنوز از هزينه هاي زندگي خانوار ايراني در كشور ، كوچكترين اطلاعي نداره
موسي۱۴۰۷۸۲۷۱۴:۱۳:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۱
١ - توهين بس نيست؟! ٢ - بهره بانكي ١٢٪ ربا نيست ؟! حتي اين روزها كه كسي از فرداي خودش خبر نداره؟!
ناشناس۱۴۰۷۸۳۸۱۴:۲۰:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۱
همش تقصیر امریکا وغرب وحشیه
مرتضی@۱۴۰۷۸۴۵۱۴:۲۶:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۱
کارمزد 12 درصد ؟؟؟؟ واقعا طنزه این دولت از اول ..
فیثاغورس۱۴۰۷۸۶۵۱۴:۴۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۱
این طراحی جناب نوبخته تا ملت وارد سایت رفاهی شده و همین یارانه را نیز حذف نمایند تا دولت راحت تر بچرخد
مسعود۱۴۰۷۸۶۶۱۴:۴۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۱
جانا سخن از زبان ما می گویی ولی کو گوش شنوا؟
امیر۱۴۰۷۹۳۰۱۵:۳۹:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۱
هیچ کدام از این کشور ها تحریم نیستند در نتیجه می توانند از مردم خود حمایت نمایند قبل از کرونا ،تحریم ها اقتصاد این کشور را نابود کرده ، کسانی که تحریم ها را بی اثر میدانستند و میدانند پاسخگو باشند !
مصطفی۱۴۰۷۹۴۲۱۵:۴۹:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۱
سلام به بهانه وام به مردم ایجاد صندوقی مالی برای دولت سیری نا پذیر
حر۱۴۰۷۹۵۰۱۵:۵۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۱
ژاپن رییس جمهور ندارد بلکه نخست وزیر شخص اول کشور بوده و امپراطوری است که انهم تشریفاتی می باشد .
ناشناس۱۴۰۸۰۰۵۱۶:۵۰:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۱
آقاجون مگه این پولی که میخواهید وام بدید نه اینکه از سرمایه های همین مملکت بوده و مال همین مردم بوده الان بصورت بلاعوض بدید حتما باید یکی بیاد چندهزار میلیارد وام بگیره و در بره خب الان وقتشه که سرمایه های مردم را به خودشون بدید
ناشناس۱۴۰۸۰۲۵۱۷:۱۵:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۱
پول های ایران آزاد شده وقت.. یک کمی به مردم ایران بدن با سود ۱۲ درصد .دولت خسته نباشید با این حمایت از ملت
ناشناس۱۴۰۸۰۳۹۱۷:۳۰:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۱
قرار بود سه ماه اسفند و فروردین و اردیبهشت اقساط وام ها به تاخیر افتاده و در آخر وام تسویه گردد ولی متاسفانه درحد حرف باقی موند و بانک ها به مشتریان فشار می آورند که اقساط رو وصول کنن مردم ایران شریف و مظلومن دولت های دیگر کشورها تمام قد از مردمشون حمایت میکنن ولی در ایران ..! فقط میتوان گفت افسوس !
علی 671۱۴۰۸۰۶۴۱۷:۴۵:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۲۱
واقعًا خجالت آور است که مردم شدیداً در تنگنا با این اوضاع خراب و گرانی .آنوقت دولت در صدد در آمد از این طرق آنهم از مردم خودش می باشد .باید به تعداد افراد خانوار یک میلیون پرداخت شود آن هم بلاعوض .حالااگر دولت ندار است و برای نجو می بگیرانش کم آورده که کپه ای به آنها بدهد .بهر اش که ربا است و حرام در حد یک درصد کار مزد قرار دهد .احمد ی نژاد رحمتالله علیه دوبار به مردم همه کمک کرد و اسمش را هم نیاورد و مردم شاد شدند .روحانی یک ماه است تبلیغات می کند برای این یک میلیون وبا بهره ی 12 درصد .ای خدا سرمان را به کجا بکوبیم .
ناشناس۱۴۰۸۰۸۲۱۷:۵۸:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۱
خدا رو قسم به سیدالشهدا بعضی دولتی‌ها و مجلس‌یهای این دوره رو به بدترین‌ها گرفتار کنه
ناشناس۱۴۰۸۰۹۱۱۸:۰۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۱
اقتصاد دانهای انگلیسی بلد همین میشه فقط به فکر جیب خودشون میشن نه مردم
ناشناس۱۴۰۸۰۹۷۱۸:۱۴:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۱
اختلاس و دزدی هزاران میلیاردیه پول به ملت قطره چکانی.
ناشناس۱۴۰۸۱۰۰۱۸:۱۵:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۱
متاسفانه آقای نوبخت یا شوخی شان گرفته یا واقعا از حرفی که میزند اطلاعی ندارد.وقتی می گوید در سایت بروند ثبت نام کنند و می روید به سایت refahi.ir تنها چیزی که می بینید گزینه اهدا و بخشیدن و صرف نظر کردن از گرفتن یارانه است و هیچ گزینه ای در رابطه با وام 1 میلیونی نیست
ناشناس۱۴۰۸۱۴۷۱۸:۵۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۱
فقط شعار بخاطر ۶۰ دلار تا .. دولت منت کشی به ملت خواهد کرد
ناشناس۱۴۰۸۱۵۸۱۹:۱۶:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۲۱
آیا این وام با این نرخ بهره، یک نوع ربا نیست؟ یعنی دولت تو این روزهای سخت میخواد با ربا گره از مشکلات اقتصاد مملکت اسلامی برداره؟
ناشناس۱۴۰۸۲۲۶۲۰:۳۴:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۱
دولت بهتراست از كشورهاي ديگروبويژه منطقه خودمان الگوي مناسب براي كمك به مردم استفاده واجرايي كند پرداخت وام با بهره مشكلات مردم را بيشتر مي نمايد
ناشناس۱۴۰۸۲۴۱۲۰:۵۰:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۱
جالبه که نوبخت این وام ۱۲ در صدی را زیرکانه، قرض الحسنه مینامد!
ناشناس۱۴۰۸۲۵۲۲۱:۰۸:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۱
چرا میگویید 23 میلیون خانوار؟ اگر هرخانوار را متوسط 4 نفر در نظر بگیرید میشوند 92 میلیون نفر تا آنجا که میدانیم 40 درصد جامعه یارانه میگیرند که میشوند 10میلیون خانوار و شاید هم کمتر
ناشناس۱۴۰۸۲۵۴۲۱:۱۱:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۲۱
نیازمندان اشتباهی وارد سایت شده و کلید اهدا را زده اند لطفا راهنمایی کنید چکار کنند؟
ناشناس۱۴۰۸۲۹۸۲۲:۲۷:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۲۱
سود 12 درصد مربوط به سودی است که نصیب بانک ها می شود. یک سوم این سود (4 درصد) را متقاضیان و مابقی (8 درصد) را سازمان برنامه و بودجه (البته از جیب همه مردم) می دهد.
ناشناس۱۴۰۸۳۰۶۲۲:۴۸:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۱
دولت به قشر ضعيف جامعه به عنوان سربار نگاه مي كند واين نگاه از بينش نوبخت است چون سالهاست به باز نشستگان كشوري كه قشر ضعيف نگاه داشته شده توسط دولتها است به چشم سربار دولت نگاه مي كند در حاليكه صندوق باز نشستگي كشور از پول باز نشستگان شكل گرفته ودولت بارها وبارها از آن بهره برداري كرده است
ناشناس۱۴۰۸۳۲۶۲۳:۱۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۱
خدایی خیلی توهین آمیزه برای همینه که همه مشکوک هستن دلارهای آزاد شده قراره صرف چه کارهایی بشه
حسین۱۴۰۸۳۳۰۲۳:۲۶:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۲۱
چرا این دولت توی روز روشن و باوجود دستگاههای قانونگذار و نظارتی این همه به شعور مردم توهین میکنه؟چرا یکی مثل آقای نوبخت باید باوجود بی رحمی تمام درحق مردم ..هنوزهم دراین جایگاه باشه و کسی بهش نگه بالای چشمت ابرو هست؟واقعا چرا؟؟ چرا مسیولین نظام به فکر مردم نیستن؟مردمی که در سختترین شرایط پشت این نظام و انقلاب موندن ولی فشار باید روی اونها باشه و بالانشین ها ذره ای طعم نداری رو نچشند ؟!!
ناشناس۱۴۰۸۳۳۵۲۳:۳۴:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۱
این دولت جز خالی کردن جیب مستضعفین وعوام کاری ندارد قصدش برداشت از صندوق ملی بود که اجازه شو گرفت و کلی پول رو ..
م.ر۱۴۰۸۳۵۲۰۰:۰۸:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۲۲
سلام دولت کلید فقط فکر استفاده خودشه نه مردم اصلا مردم کیلویی چند پس یک میلیارد یورو که اجازه آن را از رهبرانقلاب گرفتید چی شد نکنه برای آقازاده هایتان نیازدارید آقای روحانی نکنید بااین مردم اینچنین آقا یک میلیون چیه که باسود دوازده درصد باید پس بدهند این مردم بزارید مردم بروند سرکارشون فوت هم کردند که به نفع شما دولتی ها
ناشناس۱۴۰۸۳۷۴۰۰:۵۹:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۲۲
نوش جونتون
ناشناس۱۴۰۸۳۹۴۰۱:۲۹:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۲
اگر نرخ تورم در سال ۸۹ زمان پرداخت اولین یارانه را با نرخ تورم در سال ۹۹ را با مبلغ یکسان ۴۵۵۰۰ در طول ده محاسبه کنید به این نتیجه میرسید که ما هر ماه مبلغی به دولت یارانه پرداخت می کنیم نه دولت به ما
ناشناس۱۴۰۸۴۰۸۰۱:۵۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۲
اولا باید مبلغ 2 میلیون تومان بدهد. تا هیچکسی حداقل یک ماه از لحظ معیشت دچار مشکل نباشد. اگر هم میخواهد پس بگیرد بعد از یک دوره سه ماهه و بدون بهره. هیچ کجای دنیا این کمک ها با سود بانکی نیست و حتی بلاعوض است. منابعش هم خیلی راحت می شود تامین کرد. کلیه حقوق های بالای 5 میلیون تومان را فعلا متوقف کنند. مطمئن باشید به همه می توان حتی 2 میلیون بلاعوض داد.
احمد ضمیری۱۴۰۸۴۲۵۰۳:۲۱:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۲
به نام خداوند بخشنده به همین خدای که نامش ذکر شد این کار شما بیشتر به شوخی شباهت دارد جناب روحانی فرمودند مردم شاد باشند کسی نیست بگوید خدا خیر داده اون از یارانه معیشتی که مبنای آن غلط است اون از یارانه که غلط است اون از .. غلط است آمار سازی و.. برای کمک به خانواده های نیازمند واقعا چه کسی ناظر است چقدر با نا آگاهی کار انجام میدهید بر سر شاخه نشستید و بن میبرید
غم۱۴۰۸۴۲۶۰۳:۲۴:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۲
واقعا برای همه شون متاسفم.
ناشناس۱۴۰۸۴۳۰۰۳:۴۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۲
امیدوارم ملت ایران موضوع اعطای میلیاردها تومان وام با بهره صفر درصد به افرادی خاص را که در جریان حقوق های نجومی و پرونده های بانکی افشاء شده است را فراموش نکرده باشند تا بتوانند صداقت مسئولان را محک درستی بزنند .
ناشناس۱۴۰۸۴۳۷۰۳:۵۵:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۲۲
از بچگی داستان های مختلف به ما می گفتن که روزهای وفور فکر آینده هم باشیم، از داستان مورچه و گنجشک تا حکایت حضرت یوسف که دهها بار همه تو تلویزیون دیدن. جالبه تنها کسایی که از اون درس نگرفتن دولت و باصطلاح بزرگان ما بودن. اگه دولت می خواست حتی سه ماه کشور رو تعطیل کنه و به هر یک از 25 میلیون خانوار ایرانی ماهی سه میلیون تومن برای زندگی بده، کل بودجه این کار 15 میلیارد دلار می شد. اگه تو سالهای نفت 100 دلاری و درآمدهای هنگفت فکر روزهای بد رو هم می کردیم، 15 میلیارد دلار هیچ بحساب می اومد.
مهدی۱۴۰۸۴۹۹۰۸:۴۸:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲۲
سلام به نظر من دولت اصلا کاری نکند بهتر است..
ناشناس۱۴۰۸۵۳۳۰۹:۵۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۲
کلا نوبخت و حسن و اسحاق، هفت سال است با.. و دغل رای آورده به ریش ما می خندند
ناشناس۱۴۰۸۵۵۵۱۰:۲۸:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۲
با ۱ میلیون ؛ پول آبمو بدم ؟ برقمو بدم ؟ گازمو بدم ؟ کدومو بدم ؟
علی اکبر خاوری نژاد۱۴۰۸۵۵۸۱۰:۳۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۲
جناب اقای توکلی ریاست محترم دیده بان به جای پرداختن به این موضوعات سطحی چرا از حقوق حقه و ذخیره های به چپاول رفته بازنشسته گان تامین اجتماعی حرفی به میان نمی اورید؟ چرا باید حقوق بازنشستگان خدمات کشوری تا ۷۰ درصد بالا برود اما حقوق ما کارمندان دو سره .. که از بد حادثه از سویی مشمول تامین اجتماعی هستیم و از سوی دیگر تخصیص بگیر دولت(بنیاد شهید) فقط به خاطر آن که مسیولان از کیسه ما بخشش کردند و دست به اندوخته هامان بردند،افزایش نمیابد! این حق الناس است و همه به خصوص شما که ریاست دیده بان هستید باید جواب گو و پیگیر باشید. هم زبان عزیز اه مردم اثر کنده شو نکرده سحر کنده تاوان تبعات این اجحاف را که یقینا بی تنش نخواهد بود هزینه های سنگینی در پی خواهد داشت. خواسته نا حقی نداریم. دولت قرضی که بدون اجازه از ما گرفت را مسترد کند تا سازمان حق مان را بدهد
علی۱۴۰۸۵۶۸۱۰:۵۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۲۲
دولت عمدا کمکها رو به تاخیر میندازه تا زمینه رو برای شلوغی اجتماعی فراهم کنه وای بر این دولت..
ناشناس۱۴۰۸۵۸۹۱۱:۱۵:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲۲
1 میلیون بخوره توی سر کرونای بنفش
کریم۱۴۰۸۶۲۰۱۱:۴۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۲
واقعا شرم آوره. متاسفم برای خودم که در دوره ای زندگی میکنم که مدیران ومسئولان مملکت چنین افراد بی لیاقت و بی مسئولیتی هستند.
محمد۱۴۰۸۶۳۶۱۲:۱۸:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۲۲
دولت پول فراوان دارد.اگر نداشت از کجا توانست ۵۰ درصد در اسفند و دوباره ۱۵ درصد یعنی بطور تصاعدی حدود ۱۰۰ درصد حقوق کارمندان خودش را افزایش دهد؟؟؟! پول هست فقط برای کارکنان ..است آنهم بحد وفور..
ناشناس۱۴۰۸۶۴۸۱۲:۴۰:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۲
از رهبر عزیز میخواهیم به داد مردم برسند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین