پایگاه خبری پراجکت سیندیکیت گزارش می دهد: لیبرال دموکراسی از بحران شیوع ویروس کرونا جان سالم به در می برد؟

گروه جهان الف،   3990121022 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

حتی اگر رهبرانِ غربی در مدیریتِ محدودسازیِ تبعاتِ منفی شیوع ویروس کرونا موفق عمل کنند، این مساله از ارزش چندانی بدون تلاش هایِ آینده نگرانه با هدفِ تقویتِ نظام های لیبرال دموکرات از داخل، برخوردار نخواهد بود.چنین ناکامی تضعیفِ جدی لیبرال دموکراسی را به دنبال خواهد داشت.

لیبرال دموکراسی از بحران شیوع ویروس کرونا جان سالم به در می برد؟

به گزارش الف، "آنا پالاسیو" وزیر خارجه اسبق اسپانیا و استاد مدعو دانشگاه جرج تاون آمریکا، در مقاله ای برای پایگاه خبری "پراجکت سیندیکت"، نسبت به تضعیف بنیان های لیبرالیسم غربی در مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا هشدار داده است. وی در این رابطه می نویسد: 

«شیوع ویروس کرونا در جهان شرایط عجیبی را ایجاد کرده است. در شرایط فعلی، اپیدمی گسترده ویروس کووید 19، جهان را با چالشی جدی مواجه کرده است به نحوی که بر خلاف ادعاهایی که پیش از این مطرح می شد، نمی توان نشانی از رهبریِ معتبر و قابل اتکایِ جهانی در بحبوحه شیوع این بحران یافت. این مساله حقیقتی است که نباید نسبت به آن بی اعتنا بود.

به عنوان مثال، شهر ونیز در ایتالیا همواره یکی از گاهواره های نبوغ و خلاقیت بشری به شمار می رفته است. ونیز در طول تاریخ، خود را به مثابه یک مرکز اصلی تجاری-بازرگانی در جهان که مورد حمایتِ نهادها و سازمان های مهمی که بنیان هایِ جهانی سازی را شکل می دادند، معرفی کرده است. از این رو، این شهر همواره یکی از پیشگامانِ "بین الملل گراییِ لیبرال" و سمبلی از منطق، ارزش های انسانی، و دستاوردهای قابل توجهِ هنریِ بشر بوده است. 

با این همه، در حال حاضر، نظیرِ اکثرِ مناطق و کشورهای اروپایی، ونیز کاملا دستِ خالی است. ارزش ها و قابلیت هایی که این شهر تجلی گاهِ آن ها بود، در هیچ نقطه ای از آن قابل مشاهده نیستند(کل اروپا نیز یکچنین وضعیتی دارد). در عوض، اینگونه به نظر می رسد که ظاهرا جهان در برهه کنونی، در دستان دو قدرت قرار داد: آمریکا و چین. البته که آن ها هم بیش از آنکه دغدغه حل بحران شیوع ویروس کووید 19 را داشته باشند، در مورد موقعیت و رقابت هایِ هژمونیک خود دغدغه مند هستند. 

رقابتِ چین و آمریکا بر سرِ کسبِ موقعیتِ هژمونیک و برتر در جهان، به نوعی رقابتِ دو نوع مدلِ فکری و حکمرواییِ متفاوت نیز است. از یک سو مدل چینی قرار دارد که مبتنی بر هارمونی اجتماعی است(موضوعی که در قلبِ تفکر کنفوسیوسی قرار دارد) و در سوی دیگر، مدل آمریکایی است که درواقع همان نظام غرب محور است و بر برتریِ فرد(شخصِ انسان) در پرتوِ سنت روشنفکریِ غرب تاکید دارد.

در شرایط کنونی، واکنش ها به شیوعِ جهانی ویروس کرونا، تفاوت ها میان این دو مدل را تا حد زیادی کمرنگ کرده است. در چین، مقام های محلی در ابتدایِ اپیدمی ویروس کرونا، اطلاع رسانی در مورد آن را با هدفِ حفظِ اعتبار و آبروی حزب کمونیست، سرکوب و قدغن کردند. وقتی شیوعِ کرونا به مرحله ای رسید که دیگر نمی شد آن را پنهان کرد، دولت چین اقدام به اجرایِ مقررات سخت گیرانه ترددی و قرنطینه کرد. از آن زمان تاکنون، دولت چین همواره بر این ادعا پافشاری کرده که اتخاذ و اجرای این سیاست ها، نقش بارز و قابل توجهی در مقابله با شیوع ویروس کرونا بازی کرده و سیاست های اینچنینی باید به مثابه بخشی مهم از هرگونه واکنشِ کشورهای مختلف به پدیده اپیدمیِ ویروس کرونا تلقی شود. 

در مقابل، در آمریکا، بحران شیوع ویروس کرونا خود را در قالبِ تنش و تضاد میانِ حقوق فردی در زمینه آزادی، زندگی، و دستیابی به خیر و سعادت و خوشبختی، که همگی در "اعلامیه استقلال آمریکا" مورد تاکید قرار گرفته اند، نشان داده است. همه گیریِ ویروس کرونا تهدیدی برای حیات انسان ها است. با این حال، واکنش هایی که برای مقابله با ویروس کرونا باید اتخاذ شوند، تا حد زیادی آزادی افراد را تضعیف می کنند. در این راستا، تلاش های افراد برای شاد بودن و پیگیری خوشبختی و سعادتشان نیز آسیب های جدی می بیند. درست به همین دلیل است که باید گفت: هیچ بحرانی در سال های اخیر به اندازه بحران شیوع ویروس کووید 19، حاوی چالشی گسترده بر علیه بنیان های لیبرالیسم غربی نبوده است. 

البته که پیش از شیوع ویروس کرونا نیز بر علیه حیات بشر تهدیداتی وجود داشت. شبحِ وقوع یک جنگ هسته ای در جریان جنگ سرد و تلفات احتمالی آن، به مراتب از بدترین پیش بینی ها در مورد تلفات شیوع ویروس کرونا در جهان، بدتر و شدیدتر بوده است. با این حال، منطقِ "تخریب و نابودی متقابل" که مبتنی بر این گزاره بود که اگر یک طرف در جریان نبرد هسته ای، از سلاح اتمی استفاده کند، نه تنها موقعیت طرف مقابل بلکه موقعیت خودش نیز به خطر خواهد افتاد موجب شد تا در زمینه آغاز یک جنگ هسته ای، بازدارندگی جدی برای تمامی طرف ها وجود داشته باشد. 

در عوض، در مورد بحران شیوع ویروس کووید 19، خطر و تهدیدِ ناشی از آن، ماهیتی خاص و ملموس دارد. مردم به این بیماری مبتلا می شوند و برخی در تنهایی می میرند. برخی از آن ها مجبورند آخرین خداحافظی خود با عزیزانشان را با استفاده از تماس های تصویری انجام دهند. هنوز هیچ درمانی برای ویروس کرونا ابداع نشده چه برسد به اینکه برای آن واکسنی ساخته شده باشد. قدرتِ اپیدمی ویروس کرونا به حدی بالاست که نظام های بهداشت و سلامت در جهان تا حد زیادی با کمبود امکانات مواجه شده اند. مجموعِ این عوامل موجب شده که جوی از اضطرار و درماندگی در جهان ایجاد شود که به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران جنگ سرد نیست. 

دموکراسی های غربی در جریان بحران های گذشته نیز تا حد زیادی، حقوق و آزادی های مدنی(یعنی همان چیزهایی که خود را پیشگامان آن ها معرفی می کنند) را نقض کرده اند. در پیِ حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 در آمریکا، مفاد "لایحه میهن دوستی/the US Patriot Act" در این کشور اجرا شد که به نحو قابل توجهی بر اجرای مقررات نظارتی و دیگر سیاست هایی که تا حد زیادی آزادی های فردی را نقض می کردند، تاکید داشت. در جریان خشونت های تروریستی اخیر در اروپا نیز، تحولات مشابهی در کشورهای اروپایی از سوی دولت ها به وقوع پیوسته است. 

با این همه باید اذعان کرد که تهدیدِ شیوع ویروس کرونا به مراتب از تهدیداتِ پیش گفته، فوری تر و ملموس تر است. اینکه شما ارتباطات مردم را به صورت پنهانی استراق سمع کنید یک موضوع است اما اینکه آزادیِ تحرک و جا به جا شدنِ مردم را محدود کنید، کاملا موضوعی دیگر است. تاکنون، مقررات سخت گیرانه ترددی، قرنطینه، و نظارت ها و کنترل مرزی، به نحو گسترده ای از سوی اقشار و گروه های مختلف به مثابه اقدامات ضروری جهتِ مقابله با ویروس کرونا تلقی شده اند. با این حال، هر چه آن ها بیشتر به طول بینجامند، بنیان هایِ جوامع آزاد و لیبرال، بیش از پیش متزلزل خواهند شد. 

در این راستا، ایده جذاب و پرطرفدارِ "توماس جفرسون" رئیس جمهور اسبق آمریکا مبنی بر حقِ پیگیری خوشبختی و سعادت توسط افراد، کاملا آسیب پذیر به نظر می رسد. در دهه های گذشته، همزمان با تسخیر اذهان عمومی توسط سرمایه داریِ لجام گسیخته، خوشبختی و سعادت، معادل با امنیت و شکوفایی اقتصادی در نظر گرفته می شده است. این مساله، معیاری کم عمق است با این حال، اینکه در شرایط کنونی معیارِ سنجش رضایت و خرسندی افراد چیست، تا حد زیادی ماهیت و نوعِ واکنشِ کشورهای مختلف به بحران شیوع ویروس کرونا را مشخص می کند. واکنشی که از دلِ این شرایط بیرون بیاید، به تدریج باعث توقف و تضعیف اقتصادهای مختلف در جهان می شود(زیرا تامین رضایت اقتصادی مردم در شرایط کنونی، کار آسانی نیست). در آمریکا، هفته گذشته، 6.6 میلیون نفر درخواستِ بیمه بیکاری داده اند. این میزان درخواست، بالاترین میزان در تاریخ آمریکا محسوب می شود. بحران مالی سال 2008 جهان در اروپا نشان داد بیکاری گسترده و سیاست های محدود کننده، تا حد زیادی مخرب هستند. زیرا آن ها فقط تاثیرات اقتصادی ندارند بلکه موجب بی اعتمادی مردم به نهادهای موجود نیز می شوند. 

بحران آتی اقتصادی(ناشی از شیوع ویروس کرونا)، با تهدیداتی که بر علیه حیات و محدودسازیِ آزادی های فردی و مدنی همراه دارد، تردیدها در مورد لیبرالیسمِ غربی را تشدید خواهد کرد و موضع آن را در مواجهه با گفتمان های رقیب در جهان، تضعیف خواهد کرد. از این رو، کاملا ضروری است که رهبران غربی نه فقط شیوع ویروس کرونا را مدیریت و کنترل کنند بلکه انسجام اجتماعی را نیز تقویت کنند، راهی قابل اعتماد برای بازگشت به مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی ایجاد کنند، و به ارزش ها و نهادهایی که تجلیِ لیبرالیسم غربی هستند، جان تازه ای ببخشند. اگر غرب در این زمینه شکست بخورد، راه برای تفوق گفتمان چینیِ قدرت در عرصه بین المللی هموار خواهد شد و این کشور فرصت پیدا می کند تا خود را به عنوان مدلِ برترِ فکری و حکمروایی در جهان معرفی کند.

 

 

***نویسنده: آنا پالاسیو، وی وزیر خارجه اسبق اسپانیا و استاد مدعو دانشگاه جرج تاون آمریکا است. 

*لینک: https://www.project-syndicate.org/commentary/covid19-crisis-pits-liberal-democracy-against-china-by-ana-palacio-2020-04

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۰۹۱۶۹۰۰:۳۹:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
امریکایی ها بیشترین تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا در جهان را دارند تعداد فوتی ها در این کشور از مرز 16000 نفر گذشت و با این روند کرونا ویروس اقتصاد امریکا را نابود خواهد کرد.
ناشناس۱۴۰۹۶۲۲۱۰:۲۶:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
امریکا چهار برابر ما جمعیت دارد بر اساس آمار رسمی ما، تاکنون ۴۲۳۲ فوتی و ۶۸۱۹۲ مبتلا داشته ایم. این اعداد را در 4 ضرب کنید خواهید دید که تعداد مرگ و میر ما بیشتر از امریکا است. در مورد تعداد مبتلایان روشن است که انجام تست بیشتر آمار را دقیقتر میکند. آیا در شهرستان ها و روستاهای کشور تست کرونا بصورت فراگیر انجام میشود؟
ناشناس۱۴۱۰۱۴۴۱۴:۳۱:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
با تاسف فراوان بر اساس آمار رسمی امروز شنبه 23 فروردین تعداد مبتلایان به ۷۰۰۲۹ نفر رسیدو فوتی ها ۴۳۵۷ نفر شدند
ناشناس۱۴۰۹۱۷۲۰۰:۴۳:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
امریکا و انگلیس و آلمان و ایتالیا و اسپانیا و فرانسه کانون اصلی بحران کرونا در دنیا هستن و همین موضوع ضعف نئولیبرالیسم را نشان می دهد.
ناشناس۱۴۰۹۷۱۵۱۱:۱۱:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
به نظرم آنها از آشکار شدن مشکلاتشان ترس و نگرانی ندارد. به روشنی درباره مشکلاتشان سخن میگویند و از صاحب نظران راه چاره می خواهند. در فرهنگ ما بیان مشکلات نقطه ضعف به حساب می آید.
عمران۱۴۰۹۱۹۶۰۱:۲۵:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
لیبرال دموکراسی را اول تعریف کنید! اگر تعریف لیبرال دموکراسی حاکمیت قانون بر اساس رای نمایندگان مردم در انتخابات مداوم و آزاد است، که خیلی چیز خوبی است. ایرادش چیست؟ حتما باید انتخاب مردم را به گروه خاصی محدود کنیم تا درست شود یا حتما باید سیستم تک حزبی حاکم باشد که راضی باشیم؟
ناشناس۱۴۰۹۵۱۲۰۹:۴۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
آخرش هم مثل همیشه واکسن و داروی کرونا مثل سایر بیماریها در همین کشورهای لیبرال دموکرات ساخته میشه.
ناشناس۱۴۰۹۲۰۴۰۱:۴۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
روزهای سختی بر عمله های انگلیس و امریکا می گذرد هم باید افتضاحاتی مثل ماسک دزدی و دستمال توالت را جمع کنند هم بفکر حفظ ویترین شان باشند !خخ
ناشناس۱۴۰۹۲۰۵۰۱:۴۷:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ان شاءالله کرونا ویروس پایان امپراطوری امریکا خواهد بود.
ناشناس۱۴۰۹۲۳۵۰۲:۲۵:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
بنیان لیبرال دمکراسی را ولش بنیان مردم ایران را بپا که از فقرال رو در بایستی در خطر است قلمبه سلمبه گویی و توهم و خالی بندی برای ملت ایران نون نمیشود
ناشناس۱۴۰۹۲۶۵۰۳:۳۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
لیبرال دموکراسی را دوست می دارم و‌کمونیسم را نه لطفا منتشر کنید
علي۱۴۰۹۲۸۱۰۵:۰۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ايكاش اينقدر كه نگران ليبرال دموكراسي هستين، نگران جمهوري اسلامي بودين
ناشناس۱۴۰۹۳۴۳۰۷:۴۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
لیبرال یک واژه فرانسوی به معنی آزادی خواه است. دموکراسی یک واژه یونانی است به معنی حکومت مردم. آیا آزادی و آزادی خواهی بد است؟ چرا بعضی ها طوری تفسیر می کنند که لیبرال دموکراسی واژه ای بد و زشت با بار منفی است؟؟؟
ناشناس۱۴۰۹۳۶۱۰۸:۰۵:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
دمکراسی با توجه به گردش آزاد اطلاعات قطعا با دگردیسی و ایجاد تغییرات خود را با شرایط وفق خواهد داد چرا که مقاومتی در مقابل تغییرات ندارد این سیستم های بسته مثل چین هستند که گردش اطلاعات را بسته اند و همیشه نگران آشکار شدن ضعف های خود هستند در حقیقت به جای ترمیم اشکالات سعی در کتمان آن دارند.
ناشناس۱۴۰۹۳۷۶۰۸:۲۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مطمئن باش چین کمونیستی خبیث نمی تونه با برپا کردن این نمایش غیرانسانی پایه های لیبرال دموکراسی رو متزلزل کنه!
ناشناس۱۴۰۹۳۸۷۰۸:۳۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
واقعاً جای تاسفه که شما و همفکراتون از هر چیزی میخواید برای توجیه مواضع سیاسیتون استفاده کنید . مگه ویروس کرونا لیبرال و مسلمون و یهودی و غیره میشناسه ؟؟؟؟ جهان در مقابل این ویروس باید متحد بشه . اخبار رو هم که نگاه میکنی وقتی به کشورهای غربی میرسه با حالت پیروزمندانه از گسترش ویروس کرونا تو اون کشورها میگه .
ناشناس۱۴۰۹۶۴۰۱۰:۳۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
لیبرالیسم اقتصادی در همه جا به بن بست رسیده است در فرانسه اعتراض در عراق اعتراض در ایتالیا اعتراض در ایران اعتراض فقط در کشور هایی با جمعیت کم و متناسب با منابع طبیعی آن کشور لیبرالیسم منجر به فاجعه نشده است علت آن هم این است که منابع به حدی است که جمعیت را تامین میکند بعضی دوستان به شرایط کشور هایی مانند چین یا هند اشاره میکنند که با آزاد سازی اقتصاد رشد های چشمگیری را تجربه کردند ولی به این نکته اشاره نمیکنند که اکثریت مردم در این کشور ها دچار فقر و بدبختی هستند و رشد GDP الزاما همه را ثروت مند نمیکند بلکه یک اقلیت ثروت مند میشوند و اکثریت فقیر به دوستان پیشنهاد میکنم نتایج تحقیقات موسسه آکسفام در رابطه با توزیع ثروت در جهان را مطالعه کنند در پایان ذکر این نکته را لازم میدانم که به نظر حقیر تنها چیزی که باعث قدرت اقتصادی ایالات متحده میشود چاپ بدون پشتوانه دلار است چون اگر کشوری بخواهد 100دلار به دست بیاورد باید خدمت یا محصولی به ارزش 100دلار ایجاد کنند ولی آمریکا با چاپ یک اسکناس صد دلاری بی پشتوانه این قدرت را به دست میاورد اگر دوستان نقد و نظری دارندبر حقیر منت گذاشته و مطرح کنندو با تشکر از سایت وزین الف بابت ایجاد این امکان برای تضارب و تقابل آرا و نظرات
ناشناس۱۴۱۰۰۴۳۱۳:۴۲:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
خواستن آزادی رکن انسانیت است و تا ابد باقی خواهد ماند.
ناشناس۱۴۱۰۱۹۵۱۴:۵۸:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
لیبرال دمکراسی ها آرامش درونی دارند مغولستان داخلی سین کیانگ تبت هنگ کنگ اینا هستن که چین رو به زانو در میارن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین