۶ ویتامین کلیدی برای رشد مو

گروه سلامت الف،   3990121011

موی انسان تقریبا ۱۵ میلیمتر در هر ماه رشد می کند که یکی از فرآیندهای کند و گاهی اوقات ناامیدکننده در بدن انسان محسوب می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از "استپ تو هلث"، «چه برای تغییر مدل مو یا افزایش حجم آن، افراد گاهی اوقات دوست دارند که رشد مو با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم یکی از بهترین گزینه هایی است که برای تحقق این هدف می توانید مد نظر قرار دهید. به خاطر داشته باشید که زیبایی موهای شما از درون بدن آغاز می شود. شما باید به میزان کافی مواد مغذی که برای حفظ سلامت، درخشش، زیبایی و رشد مناسب موی نیاز هستند را دریافت کنید.

شما می توانید از برخی ماسک های موی خانگی که با استفاده از مواد طبیعی تهیه می شوند نیز استفاده کنید. از این طریق، مو مواد مغذی مورد نیاز خود را به صورت از بیرون به درون بدن نیز دریافت خواهد کرد.

برای تحریک رشد موی خود به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و ویتامین های ضروری برای رشد مو، به ویژه موارد زیر را در آن بگنجانید.

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که می تواند به مبارزه با ریزش مو کمک کرده و همچنین رنگ طبیعی مو را حفظ کند.

یکی دیگر از فواید این ماده مغذی افزایش جریان خون به سمت پوست سر است که به دریافت هر چه بیشتر و بهتر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو کمک می کند.

از جمله منابع غذایی خوب برای ویتامین C می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- میوه هایی مانند پرتقال، توت فرنگی، لیمو ترش، کیوی و گریپ فروت

- بروکلی

- اسفناج

- گل کلم

- جعفری

همچنین، شما می توانید از یک ماسک طبیعی حاوی ویتامین C برای تقویت رشد موی خود استفاده کنید.

مواد تشکیل دهنده:

یک چهارم فنجان آب پرتقال تازه (۶۰ میلی لیتر)

نصف فنجان آبلیموی تازه (۱۰۰ میلی لیتر)

دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی (۵۰ گرم)

آماده سازی:

تمام مواد تشکیل دهنده را در یک کاسه ریخته و به خوبی با هم ترکیب کنید.

خمیر حاصل شده را روی موهای مرطوب خود مالیده و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه به همان حالت باقی بماند.

پس از آن، موی خود را به خوبی بشویید.

این کار را هفته ای یک بار انجام دهید.

ویتامین B۳

این ویتامین نقش مهمی در تغذیه پوست سر و تقویت رشد مو ایفا می کند. زمانی که به میزان کافی ویتامین B۳ دریافت نمی کنید، موی شما می تواند درخشش خود را از دست داده و شکننده شود.

از جمله منابع غذایی خوب برای این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- گندم و مشتقات آن

- برنج

- ماهی آنچوی

- ماهی تن

- مرغ

- گوجه فرنگی

ویتامین B۷

این ویتامین بر تولید اسیدهای چرب در سلول های بدن انسان اثرگذار است که فولیکول های مو در پوست سر را تغذیه می کنند. مصرف منظم ویتامین B۷ قدرت تارهای مو را افزایش داده و به رشد سریع‌تر آنها نیز کمک می کند.

از جمله مواد غذایی سرشار از این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بادام و مغزهای خوراکی دیگر

- زرده تخم مرغ

- نخود سبز

- شیر و محصولات لبنی

- ماهی

- عدس

یک ماسک موی تهیه شده از زرده تخم مرغ گزینه ای خوب برای کمک به تقویت رشد مو است.

مواد تشکیل دهنده:

یک عدد تخم مرغ

سه قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل (۴۵ گرم)

آماده سازی:

زرده تخم مرغ را با روغن به خوبی ترکیب کنید.

این ماسک را روی ریشه های مو گذاشته و به آرامی با انگشتان دست خود ماساژ دهید.

سپس، اجازه دهید برای پنج دقیقه به همان حالت باقی بماند.

در نهایت، موی خود را با آب گرم آبکشی کرده و با یک شامپوی ملایم شستشو دهید.

این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

ویتامین E

سلامت پوست سر نقش مهمی در شرایط موی شما دارد. ویتامین E می تواند سطوح اکسیژن در جریان خون را افزایش داده و گردش خون را تحریک کند که برای رشد سالم مو اهمیت دارد.

همچنین، این ویتامین رطوبت تارهای مو را حفظ می کند، آنها را قوی‌تر ساخته و در برابر آسیب جدی از آنها محافظت می کند.

از منابع غذایی خوب برای ویتامین E می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- روغن های گیاهی

- بادام زمینی و فندق

- بروکلی

- اسفناج

- دانه های آفتابگردان

- برگ چغندر

شما می توانید از یک ماسک موی حاوی ویتامین E برای تقویت موهای خود استفاده کنید.

مواد تشکیل دهنده:

نصف یک موز

نصف یک آوودکادو

سه قاشق غذاخوری ماست ساده (۶۰ گرم)

یک کپسول ویتامین E

آماده سازی:

تمام مواد تشکیل دهنده از جمله ژل موجود در کپسول ویتامین E را با هم به خوبی ترکیب کنید.

موی خود را مرطوب کرده و این ماسک را به طور کامل روی سر خود بمالید.

از ماساژ آرام و حرکات دایره ای استفاده کنید.

سپس، اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه به همان حالت باقی مانده و در نهایت سر خود را به خوبی بشویید.

ویتامین A

ویتامین A به لطف خواص آنتی اکسیدانی خود نه تنها از موی شما محافظت می کند، بلکه در تقویت و محافظت از بینایی و پوست نیز موثر است.

ویتامین A می تواند بافت و درخشش مو را با تحریک تولید چربی هایی که از مو در برابر شکنندگی محافظت می کنند، بهبود ببخشد.

از منابع غذایی خوب برای این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- هویج

- جگر

- کره

- پنیرهای چرب

- بادام

ویتامین D

زمانی که پوست بدن انسان در برابر نور خورشید قرار می گیرد، امکان تولید ویتامین D در بدن فراهم می شود. این ماده مغذی می تواند به جذب بهتر کلسیم کمک کند. کلسیم یک ماده مغذی کلیدی برای سلامت مو است. از این رو، مصرف ویتامین D به میزان کافی برای رشد مو اهمیت دارد.

از منابع غذایی خوب برای این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شیر

- قارچ

- روغن ماهی کاد

- پنیر

- غلات غنی شده

نکته های دیگر برای مراقبت از مو

افزون بر توجه به رژیم غذایی، شما می توانید نکته های زیر را برای رشد سالم مو مد نظر قرار دهید:

از سشوار و اتوی مو زیاد استفاده نکنید زیرا گرما موجب خشکی مو و آسیب دیدن پوست سر می شود.

از مواد شیمیایی، مانند رنگ مو، و بیگودی زیاد استفاده نکنید.

طی فصل تابستان یا حضور در ساحل از موی خود محافظت کنید.

موی خود را به آرامی شانه کرده یا برس بزنید.

به میزان کافی آب بنوشید. تامین آب مورد نیاز بدن به هیدراته نگه داشتن مو کمک می کند.

مو و پوست سر خود را به خوبی بشویید. البته شستشوی روزانه توصیه نمی شود زیرا می تواند موجب از بین رفتن چربی های طبیعی شود که مو را نرم و سالم نگه می دارند.

پربحث‌های دیروز

  1. چند نکته درباره تحویل «دناپلاس» به نمایندگان مجلس

  2. محصولات مدیران‌خودرو ۶۳ تا ۱۷۰ میلیون تومان گران شد + قیمت‌ها

  3. توکلی به نمایندگان: خودروهای ارزان تر را جایگزین خودروهای لوکس تحویلی کنید/ تصمیم مجلس در تامین خودرو اشتباه بود

  4. انقلابی‌گری و دنا پلاس

  5. نماینده مجلس: شاسی بلند می‌خواهم/ چرا باید به مردم توضیح دهیم!

  6. آتش‌سوزی گسترده در شهر لبنیات میهن

  7. واکنش سخنگوی هیات رئیسه مجلس به تحویل خودروی دناپلاس: برخی نمایندگان خودروی مناسبی برای سرکشی ندارند

  8. تذکر شدیداللحن رهبر انقلاب به مسئولین درباره عدم استفاده از خودروی دولتی

  9. سقوط لیر ترکیه رکورد زد

  10. قیمت لپ‌تاپ از پراید هم گران‌تر شد!

  11. جهانگیری: وزرا و دستگاه‌های اجرایی شجاعانه نسبت به حذف مقررات دست و پاگیر اقدام کنند

  12. کاهش جمعیت در ایران توطئه خطرناکی است

  13. رسوایی شبکه سلطنت‌طلب/ پاسخ ظریف به سوالی درباره قصاص نوید افکاری/ دلیل ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر به روایت سردار کوثری/ روحانی بعد از پایان ریاست جمهوری کجا می‌رود؟

  14. قهرمانان کتابم حقیقی­‌اند

پربحث‌های هفته

  1. دعوا در ماجرای الزام قانونی حجاب بر سر چیست؟

  2. حمله با قمه به یک مغازه‌دار در تهران

  3. چند نکته درباره تحویل «دناپلاس» به نمایندگان مجلس

  4. محصولات مدیران‌خودرو ۶۳ تا ۱۷۰ میلیون تومان گران شد + قیمت‌ها

  5. ترامپ برای به نتیجه رسیدن تحریم‌ عجله ندارد/ هیچ دموکراتی به دستاورد او دست نمی‌زند

  6. «آیا واشنگتن کر است»؟!/ واکنش منفی جهانی به ادعای بازگشت تحریم های سازمان ملل/ روسیاهی دوباره برای کاخ سفید

  7. روحانی: شنبه و یکشنبه روز پیروزی ایران و شکست آمریکا است/ نباید اجازه دهیم مردم در رنج قرار گیرند

  8. هشدار فرمانده سپاه به رئیس جمهور آمریکا: انتقام ما قطعی است/ اهل شرف و جوانمردی هستیم و سفیر زن را هدف قرار نمی‌دهیم

  9. نامه قرارگاه خاتم‌الانبیاء به رئیس جمهور درباره انتقال پایتخت

  10. چرا نمایندگان مجلس خودروی دناپلاس گرفته‌اند؟/ عضو هیئت رئیسه: به مردم حق می‌دهیم حساس باشند، اما چه باید ‌کرد

  11. گرانی خودرو تا کجا!؟

  12. قیمت سکه به ۱۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان رسید/ دلار ۲۶,۹۰۰ تومان شد + جدول

  13. برادر من! انقلابی‌گری با سیاست زدگی بیگانه است

  14. توکلی به نمایندگان: خودروهای ارزان تر را جایگزین خودروهای لوکس تحویلی کنید/ تصمیم مجلس در تامین خودرو اشتباه بود

  15. انقلابی‌گری و دنا پلاس

  16. نماینده مجلس: شاسی بلند می‌خواهم/ چرا باید به مردم توضیح دهیم!

  17. نیویورک تایمز: آمریکا نتوانست ایرانی ها را به زانو درآورد

  18. ماجرای تحویل خودروی «دناپلاس» به «نمایندگان مجلس» چیست؟

  19. بلاتکلیفی وزارت صمت/ روحانی وزیر جدید را معرفی می‌کند؟

  20. واکنش یک امام جمعه به خودروی دناپلاس نماینده مجلس

  21. جهانگیری: امیدوارم آثار مثبت مقابله با گرانی روزهای آینده روشن شود

  22. آتش‌سوزی گسترده در شهر لبنیات میهن

  23. افزایش ۳ برابری دلار طی ۲ سال 

  24. اطلاعیه دادگستری استان فارس درباره شبهات مطرح شده در خصوص پرونده «نوید افکاری»

  25. داروی جدید کرونا در داروخانه‌های کشور

ابر آروان

آخرین عناوین