۶ ویتامین کلیدی برای رشد مو

گروه سلامت الف،   3990121011

موی انسان تقریبا ۱۵ میلیمتر در هر ماه رشد می کند که یکی از فرآیندهای کند و گاهی اوقات ناامیدکننده در بدن انسان محسوب می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از "استپ تو هلث"، «چه برای تغییر مدل مو یا افزایش حجم آن، افراد گاهی اوقات دوست دارند که رشد مو با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم یکی از بهترین گزینه هایی است که برای تحقق این هدف می توانید مد نظر قرار دهید. به خاطر داشته باشید که زیبایی موهای شما از درون بدن آغاز می شود. شما باید به میزان کافی مواد مغذی که برای حفظ سلامت، درخشش، زیبایی و رشد مناسب موی نیاز هستند را دریافت کنید.

شما می توانید از برخی ماسک های موی خانگی که با استفاده از مواد طبیعی تهیه می شوند نیز استفاده کنید. از این طریق، مو مواد مغذی مورد نیاز خود را به صورت از بیرون به درون بدن نیز دریافت خواهد کرد.

برای تحریک رشد موی خود به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و ویتامین های ضروری برای رشد مو، به ویژه موارد زیر را در آن بگنجانید.

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که می تواند به مبارزه با ریزش مو کمک کرده و همچنین رنگ طبیعی مو را حفظ کند.

یکی دیگر از فواید این ماده مغذی افزایش جریان خون به سمت پوست سر است که به دریافت هر چه بیشتر و بهتر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو کمک می کند.

از جمله منابع غذایی خوب برای ویتامین C می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- میوه هایی مانند پرتقال، توت فرنگی، لیمو ترش، کیوی و گریپ فروت

- بروکلی

- اسفناج

- گل کلم

- جعفری

همچنین، شما می توانید از یک ماسک طبیعی حاوی ویتامین C برای تقویت رشد موی خود استفاده کنید.

مواد تشکیل دهنده:

یک چهارم فنجان آب پرتقال تازه (۶۰ میلی لیتر)

نصف فنجان آبلیموی تازه (۱۰۰ میلی لیتر)

دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی (۵۰ گرم)

آماده سازی:

تمام مواد تشکیل دهنده را در یک کاسه ریخته و به خوبی با هم ترکیب کنید.

خمیر حاصل شده را روی موهای مرطوب خود مالیده و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه به همان حالت باقی بماند.

پس از آن، موی خود را به خوبی بشویید.

این کار را هفته ای یک بار انجام دهید.

ویتامین B۳

این ویتامین نقش مهمی در تغذیه پوست سر و تقویت رشد مو ایفا می کند. زمانی که به میزان کافی ویتامین B۳ دریافت نمی کنید، موی شما می تواند درخشش خود را از دست داده و شکننده شود.

از جمله منابع غذایی خوب برای این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- گندم و مشتقات آن

- برنج

- ماهی آنچوی

- ماهی تن

- مرغ

- گوجه فرنگی

ویتامین B۷

این ویتامین بر تولید اسیدهای چرب در سلول های بدن انسان اثرگذار است که فولیکول های مو در پوست سر را تغذیه می کنند. مصرف منظم ویتامین B۷ قدرت تارهای مو را افزایش داده و به رشد سریع‌تر آنها نیز کمک می کند.

از جمله مواد غذایی سرشار از این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بادام و مغزهای خوراکی دیگر

- زرده تخم مرغ

- نخود سبز

- شیر و محصولات لبنی

- ماهی

- عدس

یک ماسک موی تهیه شده از زرده تخم مرغ گزینه ای خوب برای کمک به تقویت رشد مو است.

مواد تشکیل دهنده:

یک عدد تخم مرغ

سه قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل (۴۵ گرم)

آماده سازی:

زرده تخم مرغ را با روغن به خوبی ترکیب کنید.

این ماسک را روی ریشه های مو گذاشته و به آرامی با انگشتان دست خود ماساژ دهید.

سپس، اجازه دهید برای پنج دقیقه به همان حالت باقی بماند.

در نهایت، موی خود را با آب گرم آبکشی کرده و با یک شامپوی ملایم شستشو دهید.

این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

ویتامین E

سلامت پوست سر نقش مهمی در شرایط موی شما دارد. ویتامین E می تواند سطوح اکسیژن در جریان خون را افزایش داده و گردش خون را تحریک کند که برای رشد سالم مو اهمیت دارد.

همچنین، این ویتامین رطوبت تارهای مو را حفظ می کند، آنها را قوی‌تر ساخته و در برابر آسیب جدی از آنها محافظت می کند.

از منابع غذایی خوب برای ویتامین E می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- روغن های گیاهی

- بادام زمینی و فندق

- بروکلی

- اسفناج

- دانه های آفتابگردان

- برگ چغندر

شما می توانید از یک ماسک موی حاوی ویتامین E برای تقویت موهای خود استفاده کنید.

مواد تشکیل دهنده:

نصف یک موز

نصف یک آوودکادو

سه قاشق غذاخوری ماست ساده (۶۰ گرم)

یک کپسول ویتامین E

آماده سازی:

تمام مواد تشکیل دهنده از جمله ژل موجود در کپسول ویتامین E را با هم به خوبی ترکیب کنید.

موی خود را مرطوب کرده و این ماسک را به طور کامل روی سر خود بمالید.

از ماساژ آرام و حرکات دایره ای استفاده کنید.

سپس، اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه به همان حالت باقی مانده و در نهایت سر خود را به خوبی بشویید.

ویتامین A

ویتامین A به لطف خواص آنتی اکسیدانی خود نه تنها از موی شما محافظت می کند، بلکه در تقویت و محافظت از بینایی و پوست نیز موثر است.

ویتامین A می تواند بافت و درخشش مو را با تحریک تولید چربی هایی که از مو در برابر شکنندگی محافظت می کنند، بهبود ببخشد.

از منابع غذایی خوب برای این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- هویج

- جگر

- کره

- پنیرهای چرب

- بادام

ویتامین D

زمانی که پوست بدن انسان در برابر نور خورشید قرار می گیرد، امکان تولید ویتامین D در بدن فراهم می شود. این ماده مغذی می تواند به جذب بهتر کلسیم کمک کند. کلسیم یک ماده مغذی کلیدی برای سلامت مو است. از این رو، مصرف ویتامین D به میزان کافی برای رشد مو اهمیت دارد.

از منابع غذایی خوب برای این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شیر

- قارچ

- روغن ماهی کاد

- پنیر

- غلات غنی شده

نکته های دیگر برای مراقبت از مو

افزون بر توجه به رژیم غذایی، شما می توانید نکته های زیر را برای رشد سالم مو مد نظر قرار دهید:

از سشوار و اتوی مو زیاد استفاده نکنید زیرا گرما موجب خشکی مو و آسیب دیدن پوست سر می شود.

از مواد شیمیایی، مانند رنگ مو، و بیگودی زیاد استفاده نکنید.

طی فصل تابستان یا حضور در ساحل از موی خود محافظت کنید.

موی خود را به آرامی شانه کرده یا برس بزنید.

به میزان کافی آب بنوشید. تامین آب مورد نیاز بدن به هیدراته نگه داشتن مو کمک می کند.

مو و پوست سر خود را به خوبی بشویید. البته شستشوی روزانه توصیه نمی شود زیرا می تواند موجب از بین رفتن چربی های طبیعی شود که مو را نرم و سالم نگه می دارند.

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. رای قاطع نمایندگان به ریاست قالیباف/ اعضای هئیت رئیسه مجلس یازدهم مشخص شدند

  2. وقتی مردم مانند رییس مجلس دهم فکر نمی‌کنند...

  3. "دیپلماسی بنزین"، نمادی از بی اعتنایی به تهدیدات آمریکا

  4. کارناوال نفتکش های ایرانی در اقیانوس ها

  5. نامه احمد توکلی به روحانی: برای نجات کشور پیروی از اقتصاد آزاد را کنار بگذارید

  6. آیا فلسطینی‌ها زمین‌هایشان را به یهودیان فروختند؟

  7. شاخ «غول» هم شکستنی است...

  8. اسکورت نفتکش «فارست» توسط هواپیماها و ناوهای جنگی ونزوئلا

  9. درد کهنه غیزانیه، «امنیتی» نیست

  10. مجلس تراز انقلاب و حق مسکن یازده میلیونی؟!

  11. امروز تهرانی‌ها سورپرایز شدند!

  12. مجلس خدمت یا مجلس قدرت؟!

  13. جمعیت جوان، کرونا را شکست می‌دهد

  14. تلفاتی سنگین‌تر از تلفات جنگ بر دوش ایالات متحده

  15. فطر و اعیاد مذهبی؛ آیا مسابقه شادمانی عمومی کافی است؟

  16. چرا فرزندآوری کم شده/ آیا جامعه هم پیر می‌شود؟

  17. واکنش «آشنا» به توئیت «محسن رضایی» درباره غیزانیه

  18. پایان ریاست لاریجانی با تقدیر روحانی/جدال توییتری نادران و آشنا/زیباکلام: هیچ‌کس به جهانگیری و هاشمی رای نمی‌دهد

  19. رهبر انقلاب: در عدالت نمره مطلوب به دست نیاورده‌ایم/ مجلس متعهد به وظایف، نقطه امید مردم و اتکاء مجریان است

  20. دو نشست معنادار توسط قالیباف و حاجی بابایی/ حیاط خلوت نمایندگان دوره دهم/ دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری

  21. توضیح میرسلیم درباره مصاحبه با بی‌بی‌سی

  22. ریشه قتل دختر ۱۴ ساله تالشی اختلافات مذهبی نیست

  23. غیزانیه از نمای نزدیک

  24. رهبر انقلاب: وضعیت رژیم صهیونیستی در آینده‌ سخت‌تر خواهد شد/ فلسطین قابل فراموش شدن نیست

  25. وامی‌ برای آشنا، آشنایی برای وام !

آخرین عناوین