کرونا چگونه به جان داعش افتاده است

گروه جهان الف،   3990118127 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
کرونا چگونه به جان داعش افتاده است

هم‌زمان با شیوع کرونا در کشورهای مختلف جهان و نیز مناطق تحت استقرار گروه تکفیری داعش٬ عناصر آن برای مقابله با این ویروس و نیز سوءاستفاده از حواشی ایجاد شده در اثر آن تحرکاتی انجام می‌دهند.

 به گزارش الف به نقل از مرکز مطالعاتی المستقبل سوالاتی که اکنون در رابطه با حواشی شیوع ویروس کرونا و راهکارهای مقابله با آن در سراسر جهان مطرح شده تنها مربوط به میزان توانایی کشورها و دولت‌ها در برخورد با خطرات آن نیست؛ بلکه این سوالات شامل سازوکارهای نوع تعامل بازیگران غیردولتی و به ویژه گروه‌های تروریستی که اکنون در برخی مناطق جهان مستقر هستند نیز می‌شود.

المستقبل نوشت:در این شرایط ممکن است برخی گمان کنند که گسترش ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان و سرگرم شدن نیروها و دولت‌ها به بحث راه‌های مقابله با کرونا موجب می‌شود تا نیروهای امنیتی و حتی سرویس‌های اطلاعاتی که درگیر حواشی کرونا هستند٬ از مقابله با هسته‌های تروریستی غافل شوند؛ اما نباید پیامدهای منفی شیوع این ویروس بر گروه‌های تروریستی که آگاهی کافی برای مقابله با آن را ندارند نادیده بگیریم.

عدم وجود کادر مجرب پزشکی در میان داعشی‌ها

مرکز مطالعاتی المستقبل گزارش داد: هرچند که گروه تروریستی داعش طی ۵ سال گذشته توانست عناصری با مدارک تحصیلی عالی به ویژه در زمینه پزشکی جذب کند؛ اما این موضوع نمی‌تواند نگرانی سرکردگان آن در مقابل پیامدهای شیوع این ویروس را کاهش دهد٬ به ویژه پس از شکست سنگین این گروه تکفیری در منطقه که موجب هلاکت بسیاری از سرکردگان و عناصر آن شد. این امر موجب می‌شود تا علاوه بر کمبود امکانات ویژه مقابله با کرونا و مراقبت از عناصر مبتلا به آن٬ کمبود کادر پزشکی نیز به این بحران دامن بزند؛ با توجه به این شرایط احتمالاتی مبنی بر ابتلای تعداد قابل توجهی از عناصر داعش به ویروس کرونا و مرگ آنها به ویژه در مناطق استقرار این عناصر در سوریه٬ عراق٬ آسیای میانه و جنوب شرق آسیا وجود دارد.

سوءاستفاده داعش از حواشی ایجاد شده بر اثر کرونا

به نوشته مرکز مطالعاتی المستقبل٬ هم‌زمان با گسترش جهانی کرونا از پایان ژانویه سال جاری میلادی٬ داعش در تلاش برای سوءاستفاده از حواشی ایجادشده در اثر کرونا جهت جذب عناصر از مناطق مختلف جهان است. این گروه تکفیری در این راستا در مجله مخصوص خود اعلام کرده «توبه کنید و به ما ملحق شوید تا از این بلا نجات یابید»!

چشم‌انداز برخی سرکردگان گروه تکفیری داعش این است که در سایه گسترش کرونا و ناکامی کشورها در کشف داروی آن و نیز در غیاب آگاهی مذهبی در بسیاری از کشورها٬ آنها می‌توانند افراد را به ایدئولوژی خود نزدیک کرده و با سخنان خاص خود وعده نجات از بیماری با شرط پیوستن به داعش را به آنها بدهند. این چشم‌انداز داعشی‌ها را می‌توان در برخی کلیپ‌ها و توییت هایی که در صفحه‌های ویژه خود منتشر می‌کنند مشاهده کرد.

المستقبل افزود: هم‌زمان با شیوع کرونا در عراق و تعدادی از کشورهای منطقه٬ داعش شروع به انتشار توصیه‌هایی تحت عنوان «راهنمایی‌های شرعی برای مقابله با بلاهای فراگیر» از طریق مجله مخصوص خود کرد.

به نوشته مرکز مطالعاتی المستقبل٬ بی‌تردید صدور چنین توصیه‌هایی نشان می‌دهد که به احتمال زیاد ویروس کرونا در مناطقی که داعش حضور دارد نیز مشاهده و تعدادی از عناصر آن نیز مبتلا شده‌اند؛ به ویژه اینکه آنها جدا از جغرافیای جمعیتی و محلی نبوده و همچنین همپوشانی زیادی میان این عناصر و جامعه محلی به خصوص در عراق و سوریه و لیبی وجود دارد.

پیامدهای ناهمسان کرونا بر عناصر داعشی

المستقبل گزارش داد: شاید بتوان گفت که پیامدهای شیوع کرونا بر ساختار داعش از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. در مرکز اصلی استقرار عناصر داعش در سوریه و عراق و افغانستان و شرق آسیا٬ داعشی‌ها تقریبا همپوشانی زیادی با ساکنان محلی داشته و احتمال ابتلای آنها به کروناویروس زیاد است؛ اما در مناطق آفریقایی٬ عناصر تکفیری داعش معمولا در مناطق صحرایی فعالیت دارند و کمتر احتمال آلوده شدن آنها به کرونا پیش‌بینی می‌شود.

طبق اطلاعات المستقبل بر این اساس ممکن است فعالیت‌های تروریستی داعش در مناطق آفریقایی مانند ساحل و صحراء نسبت به مناطقی مانند سوریه و عراق بیشتر است؛ همانطور که در ۱۹ مارس سال جاری میلادی عناصر داعش ۲۵ تن از نیروهای نیجریه را در کنار نیروهای فرانسوی و عناصر امنیتی مالی در یک روز مورد هدف قرار دادند. گزارش‌ها حاکی از آن است که سرکردگان داعش در تاریخ ۱۵ مارس از عناصر خود خواستند تا به دلیل جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا از انتقال به کشورهای اروپایی فعلا خودداری کنند.

مرکز مطالعاتی المستقبل تصریح کرد: در کل می توان شیوع ویروس کرونا را به عنوان نقطه تحولی در ساختار گروه تکفیری داعش به شمار آورد؛ همانطور که پیش‌بینی می‌شود جهان بعد از شکست کرونا دچار تغییر و تحولات چشمگیری شود٬ به نظر می‌رسد که داعش نیز به نوبه خود با فعالیت‌هایی که در رابطه با حواشی کرونا انجام می‌دهد تغییر خواهد کرد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۰۸۵۴۱۱۰:۱۰:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۲
سرنوشت زندانیان داعش در سوریه چه میشود آیا یک حکم شرعی برای از بین بردن دسته جمعی انها هست زیرا داعشی کرونایی ازاد خطرناک تر از داعشی سالم است
ناشناس۱۴۰۸۶۹۴۱۳:۴۹:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۲
داعشی ها باید برای جبران جنایتشان بشوند تست آزمایشات دارویی یا همان موش آزمایشگاهی
ناشناس۱۴۰۸۵۵۷۱۰:۳۱:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۲
با توجه به اینکه متفکران اصلی داعش هیچگاه در صحنه نبرد حضور ندارند لذا هنوز خطر اصلی داعش رفع نشده و باید ریشه سران اصلی را خشکاند
ناشناس۱۴۰۸۶۲۵۱۲:۰۲:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۲
داعشی های زندانی در سوریه را باید به یک مکانی که احتمال بمباران از طرف اسراییل زیاد است منتقل کنید تا دشمن دشمن را نابود کند
ناشناس۱۴۰۸۶۵۷۱۲:۵۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۲
شما با این فکر بکر..
الف ر۱۴۰۸۶۵۳۱۲:۴۵:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۲
من از کرونائی شدن هیچکس خوشحال نشدم ( ..) جز این خبر
رضا۱۴۰۸۶۸۹۱۳:۴۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۲
داعش اگر اداعا دارد بره سازندگان خودش مثل آمریکا، عربستان، انگلیس ورژیم صهیونیستی را نجات دهد برای دیگر مردم دنیا نسخه چرکین وهابیت را نپیچد.
ناشناس۱۴۰۸۷۰۲۱۳:۵۶:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۲۲
مگه رسما پایان کار داعش اعلام نشده بود !!!
ناشناس۱۴۰۸۸۸۸۱۷:۴۷:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۲۲
چرا پارسال اعلام شده بود
ناشناس۱۴۰۸۹۳۶۱۸:۳۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۲
که ویروس رو دشمن برای ما طراحی کرده بود...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های دیروز

    آخرین عناوین