کرونا چه بلایی بر سر ریه‌ها می‌آورد؟

گروه سلامت الف،   3990118066

کروناویروس‌ به خاطر وجود شاخک‌های تاجی شکلی که بر روی سطوحش وجود دارد، با این نام شناخته شده و می‌تواند سبب بروز کووید ۱۹ شود. این ویروس یک عفونت ویروسی واگیردار است که در ابتدا گلو و سپس ریه‌ فرد مبتلا را درگیر می‌کند.

کرونا چه بلایی بر سر ریه‌ها می‌آورد؟

به گزارش ایسنا، کروناویروس‌ها سلول‌های زنده را آلوده می‌کنند که بتوانند از آن طریق تولید مثل کنند؛ درون ویروس‌ها ماده ژنتیکی وجود دارد که ویروس‌ها به کمک اطلاعات نهفته در آن تکثیر می‌شوند، پوسته پروتئینی ویروس محافظی سخت مانند یک حصار محکم بر روی ماده ژنتیکی آن ایجاد می‌کند که ویروس بتواند به راحتی بین موجودات زنده جا به جا شده و تکثیر شود.

در خارجی ترین لایه ویروس، شاخک‌های پروتئینی وجود دارند که به اتصال ویروس به سلول‌های سالم کمک می‌کنند؛ وقتی ویروس وارد بدن فرد می‌شود شاخک‌های موجود بر سطح ویروس به مولکول‌های گیرنده موجود بر سطح غشا سلول‌های سالم متصل می‌شود و ویروس وارد سلول‌های بدن ما می‌شود.

البته سلول‌ها نیازی به ورود به هسته سلول‌ها ندارند و می‌توانند مستقیما به بخشی از سلول دسترسی داشته باشند و از این طریق پروتئین‌های مورد نیاز برای تکثیر ویروس را می‌سازند و در نهایت یک ویروس جدید ساخته شده که شروع به حرکت به بافت‌های بدن می‌کند.

چگونگی بروز علائم عفونت ریوی

هر کدام از ریه‌ها از چند بخش تشکیل شده است، در حالت عادی هنگامی که تنفس می‌کنیم هوا آزادانه درون نای و لوله‌های تنفسی حرکت می‌کند و سپس وارد کیسه‌های هوایی می‌شود. این کیسه‌های هوایی خاصیت ارتجاعی دارند و هر کدام از آنها ساختاری مانند یک بادکنک کوچک دارد که کار تبادل اکسیژن تازه و کربن دی‌اکسید در این محل و بین رگ‌ها و کیسه‌های هوایی انجام می‌شود. لایه موجود در مجاری تنفسی بیشتر میکروب‌هارا به خود جذب می‌کند.

در بدن یک فرد سالم مژک‌هایی در مجاری تنفسی وجود دارند که مدام میکروب‌های درون مجاری تنفسی را به بیرون هدایت می‌کنند و در نهایت فرد با یک سرفه آنها را از بدن خارج می‌کند. از طرفی سلول‌های دستگاه ایمنی بدن میکروب‌ها و ویروس‌هایی که به کیسه‌های هوایی رسیده اند را نابود می‌کند اما وقتی دستگاه ایمنی بدن ضعیف باشد،‌ مثل موارد ابتلا به کرونا ویروس، ویروس‌ها می‌توانند دستگاه ایمنی بدن فرد را احاطه کرده و تحت تاثیر قرار دهند. در چنین حالتی کیسه‌های هوایی ملتهب شده و دستگاه ایمنی شروع به حمله به ویروس‌های در حال تکثیر می‌کند و در نتیجه این التهاب کیسه‌های هوایی پر از مایع می‌شوند و کار تبادل اکسیژن سخت می‌شود.

بنابر اعلام کانال خبری سازمان نظام پزشکی، عفونت ویروسی ایجاد شده می‌تواند حتی هر دو ریه فرد مبتلا را آلوده کند که به دنبال بروز این عفونت تنفس فرد سخت شده و درد سینه احساس خواهد کرد.

سرفه،‌ تب و لرز، پریشانی، سر درد، درد و کوفتگی بدن، احساس خستگی از علائم عفونت ریه است، اما عوارض این مشکل گاها جدی‌تر هم می‌شود. وقتی تنفس برای فرد مبتلا به بیماری سخت شود نارسایی تنفسی ایجاد شده و در آن شرایط فرد برای تنفس نیاز به دستگاه‌های کمک تنفسی یا ونتیلاتور خواهد بود. البته شدت بروز علائم در هر فرد وابسته به عوامل مختلفی همچون سن، شرایط ایمنی بدن و... دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین