معلمان حق‌التدریسی را دریابید

گروه فرهنگی الف،   3990118055

به دنبال بالا گرفتن شیوع کرونا در کشور، ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، اواسط اسفندماه براساس ششمین مصوبه خود، دستور تعطیلی مدارس را تا پایان سال ۹۸ اعلام کرد.

معلمان حق‌التدریسی را دریابید

روزنامه جوان نوشت: مهار نشدن ویروس کرونا موجب شد تا رئیس‌جمهور روز گذشته تعطیلی مدارس را تا پایان فروردین تمدید کند. در این بین وضعیت معیشت و آینده شغلی معلمان حق‌التدریسی در خطر جدی قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور روز گذشته اعلام کرد که مدارس تا ۳۰ فروردین تعطیل هستند ولی در برخی استان‌های سفید مثل بوشهر و هرمزگان اختیار دارند که خودشان تصمیم بگیرند.

مثل معلمان رسمی برخورد شود

اکنون اخبار منتشر شده حاکی از آن است که برخی از مقامات دولتی و استانداران بدون ارائه طرح‌های حمایتی از هزاران معلم حق التدریس، خواهان باز نشدن مدارس و دانشگاه‌ها دست‌کم تا پایان فروردین هستند. از طرفی، تعداد زیادی از معلمان حق‌التدریسی، روز شنبه ۱۶ فروردین‌ماه، در بیانیه‌ای خواستار پرداخت کامل حقوق خود از سوی وزارت آموزش و پرورش شده‌اند. معلمان حق‌التدریسی از دولت خواسته‌اند تا با آن‌ها همچون معلمان رسمی برخورد شود.

این معلمان در بیانیه‌شان اعلام کرده‌اند: «ما همان کارِ معلمان رسمی را با همان کیفیت و توانایی انجام می‌دهیم، اما نصف آن‌ها هم دستمزد نمی‌گیریم، حتی نمی‌توانیم به آینده و بازنشستگی خود امیدوار باشیم چراکه با پرداخت حق بیمه ناکامل و ساعتی، باید بیش از ۴۰ سال کار کنیم تا بازنشست شویم! لااقل در این بحران کرونا، حقوق ما را کامل بپردازند تا بتوانیم قدری آسوده باشیم.»

قول پرداخت دستمزدهای عقب‌افتاده

در همین زمینه محمدرضا پورمحمدی، از اعضای ستاد مرکزی مقابله با کرونا در استان آذربایجان شرقی روز ۱۴ فروردین ماه، خواسته بود که درباره بازگشایی مدارس عجله نکنند! در روزهای اخیر که بحث بازگشایی مدارس داغ بود، برخی دیگر از استانداران هم در سراسر کشور خواستار تمدید تعطیلی مدارس شده‌اند. انتظار معلمان حق‌التدریسی، اما این است که لااقل تا زمان بازگشایی مدارس، دستمزد و حق بیمه آن‌ها کامل پرداخت شود تا از امنیت روانی برخوردار باشند.

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، اما اواخر اسفندماه درباره به تعویق افتادن پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریسی گفت: «معلمان حق‌التدریسی هزار و ۸۰۰ میلیون تومان از آموزش و پرورش طلب دارند، چنانچه سازمان برنامه و بودجه به وعده خود عمل کند و سهم آموزش و پرورش از بودجه ۹۹ را ۱۰ درصد افزایش دهد، ممکن است معلمان حق‌التدریسی بتوانند دستمزدهای عقب‌افتاده خود را دریافت کنند.»

کمتر از حداقل حقوق کارگری

دستمزد کامل برای معلم حق‌التدریسی به معنای حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار است. این معلمان دستمزد ساعتی وزارت کار را می‌گیرند و باید بیمه تأمین اجتماعی باشند، اما در شرایط عادی برحسب تعداد ساعاتی که تدریس می‌کنند، حقوق و حق بیمه دریافت می‌کنند و معمولاً از آنجا که تعداد ساعات تدریس آن‌ها محدود است، دریافتی‌شان در پایان ماه، از حداقل حقوق کارگری هم کمتر می‌شود.

اعضای کمیته دستمزد شورای عالی کار سال گذشته هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران را با استناد به گزارش مراجع رسمی آماری و تحقیقات میدانی کمیته‌های مزد، مبلغ ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین کردند. به رغم تصویب این رقم، حداقل دستمزد ۹۸ کارگران در شورای عالی کار یک‌میلیون و ۵۱۷ هزار تومان اعلام شد.

این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش، اواسط بهمن‌ماه و تنها دو هفته پیش از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور، وعده استخدام ۲۶ هزار معلم حق‌التدریسی را در سال ۹۹ داده بود. محسن حاجی‌میرزایی گفته بود: «پیش از سال ۹۱ برای تبدیل وضعیت معلمان حق‌التدریسی اقدام کردیم و اوایل سال آینده ۲۶ هزار نفر جذب می‌شوند.»

بی‌توجهی به بیمه معلمان

پیش از اینکه این وعده از جانب وزیر مطرح شود یعنی در ۲۹ آذرماه سال گذشته، علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم از بررسی طرح «استفساریه قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» در جلسات این کمیسیون خبر داد و اعلام کرد: «در این ارتباط تبصره‌های ارجاعی لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور در جلسات کمیسیون بررسی شده و نتیجه آن به‌زودی اعلام خواهد شد.»

دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی اوایل آذرماه، شمار معلمان حق‌التدریسی بیمه شده در سال جاری را ۳ هزار و ۲۶۹ تن اعلام کرد. بر اساس گزارش این سازمان، تا آن روز تنها حدود ۱۰ درصد از معلمان حق‌التدریسی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار داشته‌اند.

معلمان حق‌التدریسی طی سال‌های گذشته بارها با تجمع مقابل ساختمان نهادهای مختلف خواستار تبدیل قراردادهای کاری خود شده‌اند؛ خواسته‌ای که همچنان نادیده گرفته شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین