شرط دولت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی

گروه اقتصادی الف،   3990118015 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

طی سالیان متمادی همواره یکی از گلایه‌های به حق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ارتقای وضعیت معیشتی و همچنین عدالت در دریافت حقوق‌هاست. هرچند تلاش‌های خوبی طی چندسال اخیر انجام و بودجه‌هایی برای همسان سازی و افزایش حداقل حقوق بازنشستگان صورت گرفته است اما هنوز فاصله حقوق‌های دریافتی یک بازنشسته با حقوق مناسب برای یک زندگی خوب و بدون دغدغه به شدت احساس می‌شود.

به گزارش ایسنا، وزیر رفاه یازدهم فروردین ماه سال جاری از اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری خبر داده و گفته بود که با تحقق وعده اعتبار تخصیصی دکتر نوبخت ما می‌توانیم تقریباً بین۱۵.۸درصد تا ۷۷.۳ درصد حقوق بازنشستگان را افزایش دهیم.

اخیرا افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز با اشاره به همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان کشوری گفته بود: مسائلی چون همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان جزو خواسته‌های بازنشستگان است که در حال پیگیری است.

 به گزارش ایسنا، سال گذشته با اعمال افزایش سنواتی و همسان سازی، مجموع حقوق‌ بازنشستگان کشوری رشد ۲۴ تا ۴۰ درصدی پیدا کرد و به گفته مدیرعامل وقت این صندوق، حقوق پایین‌ترین گروه‌های شغلی تحت پوشش با ۳۰ سال خدمت به ۲۰ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۸۸۰ ریال رسید اما برای سال جاری مقرر شده کف حقوق به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد.

در همین راستا روز شنبه، شانزدهم فروردین ماه، نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه سازوکار توزیع ۱۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان را تشریح کرد که مهمترین محورهای اعلامی وی به این شرح است:

 در نشست مشترک با نمایندگان تشکل‌های بازنشستگی مقرر شد در مرحله اول به حقوق همه شاغلان و بازنشستگان ۱۵ درصد اضافه شود. در مرحله بعد کارمندانی که ۳۰ سال سابقه کامل دارند اگر با ۱۵ درصد افزایش به حداقل دریافتی دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نرسیدند همه این عزیزان مشمول افزایش حقوق تا حد نصاب دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهند بود.

به این ترتیب برای ۲۰ گروه شغلی بازنشستگان کشوری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان توزیع خواهد شد تا همسان سازی به شکل عادلانه انجام شود:

گروه اول- سطوح  یک تا پنج

برای افرادی که در گروه‌های یک تا پنج قرار گرفتند از یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۹۴ هزار تومان به دریافتی شان افزوده خواهد شد.

گروه دوم- سطوح ۶ تا ۱۱

 برای گروه دوم که شامل سطوح ۶ تا ۱۱ است از ۷۲۵ هزار تومان تا ۷۸۱ هزار تومان افزایش پرداختی اعمال خواهد شد.

گروه سوم - سطوح ۱۲ تا۱۶

برای این گروه بیش از ۸۰۰ هزار تومان افزایش در نظر گرفته شده است.

گروه چهارم- سطوح ۱۷ تا ۲۰

برای افرادی که در گروه ۱۷ تا ۲۰ قرار گرفته‌اند از ۹۰۰ هزارتا  ۹۵۶ هزار تومان افزایش پرداختی اعمال خواهد شد.

بر این اساس و طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، بیش از ۹۰۰ هزار تومان به افرادی که همسان سازی در مورد آنها اعمال می‌شود افزایش پرداخت اعمال خواهد شد که یک میلیون و ۳۱۱ هزار نفر مشمول هستند. همچنین برای بازنشستگانی که در سنوات اخیر بازنشسته شده‌اند حدود ۷۰۰ هزار تومان افزایش پرداختی اعمال می‌شود.

به گزارش ایسنا، بازنشستگان تامین اجتماعی نیز طی سال‌های گذشته خواهان همسان سازی حقوق بوده‌اند و مسئولان سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده‌اند که اجرای این طرح ۱۳ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد.
این در حالیست که طبق اعلام لطفی، عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی ۶۰ درصد از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی، حداقلی بگیر هستند و با یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان زندگی می‌کنند.

 با این حال لطفی گفته بود: همسان سازی حق مسلم مستمری بگیران است. تلاش فراوانی صورت گرفته و نقطه اتکای ما برای متناسب سازی، دریافت مطالبات است، زیرا درآمدهای ما ظرفیت افزایش هیچ‌گونه هزینه دیگری را ندارد. همسان سازی سالانه ۱۳ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به همین موضوع اشاره کرده و از تدوین طرحی برای کمک به همسان سازی حقوق مشمولان تامین اجتماعی خبر داده است.

وی در این باره گفته: به لحاظ قانونی وظیفه همسان‌سازی حقوق مشمولان تامین اجتماعی بر عهده سازمان تامین اجتماعی است اما با توجه به وظایفی که بر عهده سازمان برنامه و بودجه است، این سازمان در روزهای آینده مسئولان سازمان تأمین اجتماعی را دعوت خواهد کرد تا آنها برنامه خود برای همسان سازی حقوق بازنشستگان  این بخش را ارائه کنند.

نوبخت با بیان اینکه بر اساس برنامه سازمان برنامه و بودجه این سازمان در نظر دارد برای تامین منابع لازم برای همسان سازی حقوق مشمولان سازمان تامین اجتماعی بخشی از بدهی دولت به این سازمان را پرداخت کند اظهار کرده است: ما آماده‌ایم بخشی از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی را با واگذاری اموال و سهام بپردازیم مشروط بر اینکه همه آنها صرف همسان سازی حقوق بازنشستگان این سازمان شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۰۲۹۵۹۰۸:۲۷:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۱۸
دولت واسه کی شرط میزاره؟؟؟؟ مثل این میمونه من به بچگم بگم اگه این جیبم به اون جیبم بدهیش رو بده من بهت فلان چیز رو میخرم.
عدالت۱۴۰۲۹۶۷۰۸:۴۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۱۸
باز چه خوابی برای اقتصاد و جب مردم دیده اند که این همه افزایش حقوق دارند می دهند. با چه بلائی برای سر اقتصاد خواهید آورد و مردم و پس اندازهای مردم را با خاک یکسان خواهید کرد.
ناشناس۱۴۰۳۴۴۳۱۴:۵۸:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۸
کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی هیچگاه به حقوق واقعی خود نرسیده اند و‌همیشه این کارمندان پشت میز نشین با اون بهره وری ناچیزشون که خیلی هاشون هم رشوه بگیر و رانتخوار هستند مورد حمایت قرار میگیرند.
علی۱۴۰۳۷۰۳۱۶:۵۴:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۱۸
امیدواریم محبت دکترنوبخت عزیز شامل حال افزایش دستمزدکارگران براسال ۹۹وهمچنین بازنشستگان تامین اجتماعی گردد،انشالله.
ناشناس۱۴۰۳۹۷۷۱۹:۴۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۱۸
آقا کاری نداره دلارو ببر بالا حقوقا رو هم ببر بالا. از این جیب به اون جیب.
بازنشته بانک تجارت۱۴۰۴۰۲۹۲۰:۲۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۱۸
صندوق بازنشتگی بانکها در طرح همسان سازی بازنشت ههای قبل موعد 90 و 91 را حذف نمودند اعتراض به بانک تجارت هم جایی نرسید این دولت بازنشته های قبل موعد زمان اقای احمدی نژاد را بعد 9 سال قبول ندارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین