دارویی که توزیع هر چه زودترش درمان بسیاری از شایعه‌هاست!..

گروه اجتماعی الف،   3990117064 ۷۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

در روزهای اخیر موضوع استفاده از داروی فاوی‌پیراویر برای درمان بیماران کرونایی موجب حرف و حدیث‌های بسیاری شد. در حالی که برخی پزشکان تاکید دارند استفاده از این دارو رضایت بخش بوده اما وزارت بهداشت عنوان کرده نتیجه نهایی آزمایشات تا ۲۱ فروردین ماه اعلام خواهد شد.

دارویی که توزیع هر چه زودترش درمان بسیاری از شایعه‌هاست!..

به گزارش الف، چند روز پیش دکتر محمدرضا هاشمیان، متخصص بیهوشی و عضو هیئت علمی بیمارستان مسیح دانشوری در یک لایو اینستاگرامی نام یک دارو را بر سر زبان‌ها انداخت. دکتر هاشمیان در این برنامه زنده مدعی شد داروی «فاوی‌پیراویر» عملکرد مثبتی بر بیماران کرونایی داشته اما وزارت بهداشت دارو را به علت نداشتن تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA)(U.S. Food and Drug Administration) جمع‌آوری کرده است.

اولین واکنش رسمی به این سخنان توسط کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت صورت گرفت. جهانپور با انتقاد از طرح این سخنان در لایو اینستاگرام گفت: مقررات و آیین‌‌نامه‌‌های حاکم بر ورود یک دارو به فهرست دارویی کشور مشخص است و در تمام دنیا یک‌سری اصول حرفه‌‌ای هست و هیچ جای دنیا در لایو اینستاگرامی درخواست ورود یک دارو به کشور را ابراز نمی‌‌کنند؛ این رفتارها ممکن است به‌دلیل خستگی ناشی از کار رخ دهد اما مطابق با اخلاق پزشکی نیست.

وی ادامه داد: این دارو قبلاً در چین و ژاپن آزمایش شده و ابتدا برای آنفلوآنزا استفاده می‌‌شد و گزارش‌‌هایی از اثربخشی نسبی آن بر کرونا وجود داشت و در ایران نیز در کنار سایر داروها مورد مطالعه قرار گرفت و گزارشات اولیه تأثیر نسبی بر بهبودی بیماران را نشان می‌‌دهد و در صورتی که هزینه اثربخشی نسبی آن ثابت شود وارد فهرست دارویی کشور خواهد شد. اگر فردی اطلاعاتی در زمینه این دارو دارد آن را به‌صورت مقاله به وزارت بهداشت ارائه کند.

پس از سخنان دکتر هاشمیان شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر تاثیر مثبت این دارو بر برخی از مسئولین منتشر شد. جهانپور در واکنش به این خبر گفت: داروی فاوی‌پیراویر در فهرست دارویی ایالات متحده نیست و FDA هنوز آن را تأیید نکرده است و اگر کسی پذیرفته است این دارو روی او آزمایش شود اقدام قابل توجهی است. تفاوتی بین بیماران در درمان وجود ندارد و پاسخ بیمار به یک داروی ضدویروسی تابع این نیست که فرد در چه سمتی قرار گرفته است!

وی افزود: این خلاف اخلاق پزشکی است که اگر بیمارهایی با این دارو درمان شده‌‌اند نام آنها اعلام شود، بنابراین ادعای مجازی مبنی بر درمان برخی مسئولین با این دارو مورد پذیرش نیست.

معاونت درمان وزارت بهداشت هم واکنش دیگری از همین جنس به سخنان هاشمیان نشان داد. در نامه‌ای که دکتر جان‌بابایی به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نوشته است علاوه بر توضیح درباره ضرورت کارآزمایی بالینی این دارو خواستار برخورد قانونی با دکتر هاشمیان شده است.

از سویی دیگر علاءالدین بروجردی، نماینده مجلس در گفت‌وگویی با الف از کارشکنی برخی افراد در زمینه توزیع این دارو خبر داد. بروجردی گفت: علی رغم اینکه وزیر بهداشت و درمان دستور مساعد برای در اختيار قرار گرفتن این دارو صادر کردند، اما برخی از افراد در وزارتخانه مانع از توزیع و در اختیار قراردادن این دارو هستند. به همین دلیل پزشکان معالج که در استفاده این دارو نتایج مثبت بدست آوردند، معترض هستند.

وی گفت: در این زمینه باید وزیر بهداشت و درمان دستور قاطع تری را صادر کند چون بطور منطقی کسانی که بر بالین مریض حضور و در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند، تجارب میدانی دارند و بیشتر ذی حق هستند که نسبت به تاثیر گذاری دارو نظر بدهند تا کسانی که بصورت تئوریک در اتاقهای درب بسته، علی رغم تخصص و احترام به تخصص آنها، بخواهند تصمیم گیری کنند.

بیشتر بخوانید: پشت پرده مخالفت برخی مسئولین وزارت بهداشت با توزیع داروی موثر در درمان کرونا

پس از گذشت چند روز به نظر می‌رسد وزارت بهداشت در حال عقب‌نشینی از موضع خود درباره این دارو است.

روز شنبه غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در برنامه‌ای رادیویی گفت: در اسفندماه که این ویروس در کشور ما شیوع پیدا کرد بر حسب گزارشاتی که از کشور چین داشتیم در هفته دوم شیوع این بیماری از دولت چین درخواست ارسال مقداری از این دارو را کردیم تا ما هم در ایران آزمایش کنیم و سپس دولت چین تعدادی از این دارو را به‌طور رایگان از طریق سفارت در اختیار ما قرار داد که ما کمتر از ۲۴ ساعت در اواخر اسفندماه این دارو را در اختیار تیم تحقیقاتی کشور قرار دادیم به دلیل اینکه ما هیچ تاییدیه‌ای از هیچ جای دنیا در رابطه با اثربخشی این دارو بر کرونا نداشتیم و در حال حاضر هم منتظر نتیجه‌ی نهایی و تاییدیه ى آن هستیم.

وی در ادامه افزود: ما برای اینکه زمان را از دست ندهیم، از هفته دوم اسفند رایزنی‌هایی در رابطه با تامین این دارو در کشور در صورت تایید اثربخشی انجام دادیم، اما باتوجه به کمبود این دارو و قیمت بسیار بالای آن، از طریق شرکت‌های دانش بنیان مواد اولیه این دارو را کشف و حدود ۵ هزار قرص را در مقیاس آزمایشگاهی ساختیم و در حال حاضر منتظر نتیجه نهایى این آزمایش هستیم و در صورت نتیجه نهایى بهبودى همه بیماران از مصرف این دارو تولید انبوه آن را آغاز خواهیم کرد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: نتیجه نهایى آزمایش و تست‌های داروی فاوی پیراویر نهایتا تا ۵ روز کارى آینده اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نتیجه نهایی تست داروی «فاوی پیراویر» بزودی اعلام می‌شود

فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی هم از تولید یک میلیون دوز از این دارو در کشور خبر داد.

اختراعی به فارس گفت: وی افزود: همان موقع ایران درخواست این دارو را برای انجام تحقیقات به چین داد و ۱۵هزار دوز از این دارو در اختیار کشورمان قرار گرفت و در چند بیمارستان برای انجام آزمایش‌های بالینی مورد استفاده قرار داده شد. با گذشت زمان تجربه این که این دارو در بهبود وضعیت بیماران می‌تواند نقش مثبتی ایفا کند درحال آشکار شدن است و هنوز نتایج آزمون بالینی آن کامل نشده است.

اختراعی خاطرنشان کرد: داروی فاوی پیراویر باید به تایید کمیته اخلاق برسد و فازهای یک، دو و سه آزمایشگاهی را طی کند تا تایید شود اما در شرایط اضطراری مانند بحران کرونا، فازهای یک و دو آن هم به شرط داشتن مستندات کافی حذف می‌شود که این اتفاقات نیز در کشور با سرعت درحال انجام است. بلافاصله نیز با دو شرکت تولید کننده برای تولید این دارو رایزنی صورت گرفته است و یک شرکت وارد کننده نیز موفق شده که دارو را وارد کند. همچنین شرکت تولیدکننده نیز موفق به واردات مواد اولیه آن شده است و اگر نتایج آزمایش‌های بالینی تایید شود ظرف چند روز آینده این دارو وارد بازار خواهد شد.

رییس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی افزود: یک میلیون دوز از داروی فاوی پیراویر توسط صنایع دارویی تولید شده است و پس از تایید تست‌های بالینی به صورت انبوه به بازار عرضه خواهد شد.

در نهایت به نظر می‌رسد باید منتظر نتایج تست‌های بالینی این دارو باشیم. البته از ابتدا دکتر هاشمیان بر این مسئله تاکید کردند که این دارو نتایج مثبت بالینی دارد.

دیدگاه کاربران

امیر۱۴۰۱۹۷۵۱۵:۰۹:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
برخورد کنید. با او برخورد کنید. با او محکم برخورد کنید. با آن پزشک خیلی محکم برخورد کنید.
ناشناس۱۴۰۲۳۴۵۱۹:۰۴:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۱۷
دکتر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری گفت: خوشبختانه در دانشگاه داروسازی دانشگاه شهید بهشتی برای اولین بار در ایران داروی فاووپیراویر ساخته شد و با رعایت موازین قانونی و تایید کمیته اخلاق در اختیار بیمارستان مسیح دانشوری برای درمان بیماران کرونا قرار گرفته است.
قرص فاویپیراویر۱۴۰۲۵۷۵۲۲:۰۱:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
رطب خورده ؛ کی منع رطب کند ؟
ناشناس۱۴۰۲۵۷۹۲۲:۰۳:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
قرص هم میبرن کمیته اخلاق ؟
ناشناس۱۴۰۲۸۳۳۰۲:۲۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۱۸
بلی اخلاق را شما کتاب دینی فرض کردی حتما اخلاق پژوهش
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۴۰۲۴۶۷۲۰:۳۱:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
دیدگاه رییس جمهور به کرونا این است که خواه ناخواه اکثریت جامعه این بیماری را می گیرند فقط باید جوری مدیریت کرد که واگیری مردم تدریجی باشد تا کادر درمانی و چرخه تولید و فعالیت هم قفل نشود والسلام
ناشناس۱۴۰۲۹۳۸۰۷:۴۳:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۱۸
همون شیب ملایم معروف
بیگی29۱۴۰۱۹۸۹۱۵:۱۸:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
بی اعتمادی مردم به سیستم سبب پخش بسیاری اخبار درست و دروغ شده و میگویند چون دارو موثر بوده،برای خودشان نگه داشته اند و این بی اعتمادی خطرناک است.
ناشناس۱۴۰۲۱۳۰۱۷:۰۱:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
یکی نیست به وزارت بهداشت بگه : تو نمیخواد دنبال تایید قرص فاوی پیراویر بگردی تو اگه دلت میسوزه ، بگرد دنبال الکل های تقلبی موجود در بازار و اونا رو جمع کن
نگران قرص فاوی پیراویر۱۴۰۲۱۶۷۱۷:۲۲:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اعضای مجلس ۴۱/۵ درصدی ، در اقدامی خودجوش ؛ طرح تحقیق و تفحص راجع به وجود احتمالی مافیای دارویی رو در وزارتخانه بهداشت ، با قید ۳ فوریت تصویب کند .
ناشناس۱۴۰۲۳۳۳۱۸:۵۶:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۷
این وظیفه وزارت بهداشت نیست بلکه وظیفه ارگان هایی است که در اسرع وقت اب بازان و رقصنده های پشت بامی و خواننده های زیر زمینی را کشف میکنند.
ناشناس۱۴۰۲۳۹۲۱۹:۳۰:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
در حالی که نظام و ملت در تلاش و کوشش برای مهار ویروس کرونا بوده‌‌اند تا نگرانی‌‌ها را بکاهند، تمام تلاش دشمنان نظام و نفوذی‌ها بر این قرار گرفته است که مردم را ناامید نمایند.
ناشناس۱۴۰۲۴۳۱۲۰:۰۰:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
.. همش همینو تکرار کن !!!
ناشناس۱۴۰۲۹۳۴۰۷:۳۰:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۱۸
خوب نخور اون الکل وامونده رو!
ناشناس۱۴۰۱۹۹۶۱۵:۲۲:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اقاي دكتر هاشميان از نخبه هاي پزشكي است وجزء پزشكان مطرح كشورومسيح دانشوري است وانچه گفته در واقع خودش در بيمارستان تجربه كرده ضمن اينكه شايعه است كه اين دارو را براي در مان مسوولان جمع اوري ونگهداري مي كنند،ظاهرا اين دارو در كشورهاي ديگر هم در حال استفاده است.
ناشناس۱۴۰۲۱۷۴۱۷:۲۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
دکتر بیهوشی چه از درمان می داند.
ناشناس۱۴۰۲۵۶۲۲۱:۴۷:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
شکر خدا که شما رو داریم
ناشناس۱۴۰۲۸۷۰۰۳:۵۸:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۱۸
این حرفت نشانه نا آگاهی شماست
ناشناس۱۴۰۲۹۳۳۰۷:۲۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۱۸
بد بخت بیچاره ، متخصص بیهوشی ۷ سال پزشکی عمومی را گذارنده بعد از اون می تونه به سطح تخصصی وارد بشه...اصلن فکر نمی کردم کسی که سواد خواندن و نوشتن داره این اندازه بی اطلاع باشه
ناشناس۱۴۰۲۰۰۶۱۵:۳۰:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
صندوق ذخیره ارزی دقیقا کاربردش کی هست وقتی همه مردیم ؟؟؟؟
ناشناس۱۴۰۲۲۸۴۱۸:۲۵:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
از ذخیره ارزی مهمتر پول هایی که تحت عنوان حقوق ها و پاداش های نجومی در کشور حیف و میل میشود و دکترین و مبدع ژن برتر و ذخایر انقلاب و آقازادگی و نجومی و کهکشانی بگیر هم 3 نون حیف نون اقتصادی دولت .. بوده اند
ناشناس۱۴۰۲۰۱۸۱۵:۳۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
وزارت بهداشت تا از سلامت نسبی یک دارو مطمئن نباشد نباید اجازه مصرف بدهد. چون اگر مثلا بعداز 6 ماه مشخص شود این دارو عوارض جانبی مثل ایجاد سرطان داشته چه کسی باید جوابگو باشد؟ آقای بروجردی یا آقای هاشمیان یا وزارت بهداشت؟ خواهشا تاریخچه تالیدومید را بخوانید که بدانید در اروپا چه اتفاقی افتاد ودر آمریکا چه اتفاقی
ناشناس۱۴۰۲۳۰۲۱۸:۳۵:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
وزارت بهداشت مطمئن بوده که داده به مسئولان تا بخورن و خوب شن و سرحال
ناشناس۱۴۰۲۴۶۸۲۰:۳۱:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اگه معلوم شه این ویروس سرطان زا هستش چی؟
ناشناس۱۴۰۲۴۹۶۲۰:۵۰:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
دارو در ژاپن اجازه مصرف دارد. برای سلامت دارو کافی نیست؟
ناشناس۱۴۰۲۰۴۶۱۵:۵۶:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
سلام.به نظرم کار دکتر هاشمیان درست نبوده.این بحث های تخصصی بهتره در جای خودش انجام بشه.
ناشناس۱۴۰۲۰۹۰۱۶:۴۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
دکتر هاشمیان بهترین انتخاب رو کرد فضای مجازی بهترین جاست زود بازده و سریع البازخورد . دمش گرم . مرد حسابی مردم دارن میمیرن ؛ تو دنبال جا و مکان هستی برای بحث های تخصصی ؟!!!! زود بابا ! بجنب دارو رو برسون به دست استاد هاشمیان عزیز وظیفه وزارت بهداشت که دارو رو سریع برسونه به دست استاد
ناشناس۱۴۰۲۱۱۸۱۶:۵۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
دکتر هاشمیان کار شما عالی بود . قدر دان حمایت شما از بیماران هستیم
ناشناس۱۴۰۲۲۴۳۱۷:۵۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
طرفهای دکتر هاشمیان نه متخصص هستند و نه منطقی که کسی بتواند با آنها بحث کند. عجیب است که شما بوی سوء استفاده از این موضوع را نمیشنوی!
ناشناس۱۴۰۲۰۴۹۱۶:۰۳:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۷
احتمالا توزیع اولیه آن هم از داروفروشان ناصرخسرو خواهد بود
ناشناس۱۴۰۲۲۶۴۱۸:۱۱:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اصلا هدف اصلی مخالفت با توزیع آن همینه تا توی یه ماه اول دارویی که وارد کردند رو دهها میلیون بالاتر به ملت بفروشند بعد میگن خوب حالا آزاد هست
ناشناس۱۴۰۲۲۹۲۱۸:۲۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
هر نسخه 25 میلیون کی این قرص ها را میفروشه خودتان حدس بزنید
حسین۱۴۰۲۰۵۶۱۶:۰۷:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
از روز ی که دکتر هاشمیان این موضوع رو اعلام کرد بیشتر 5 روز واینا گذشته از قراین برمیاد سیستم کارشکنی بطور قوی مشغول کار هستند که این پروژه در مسیر صحیح قرار نگیره البته ایشان در همان فابل صوتی هم گفتند مقاومتهایی از طرف از ناحیه ارباب قدرت دارویی در حال اقدام برای منتفی کردن این پروژه هستند که ظاهرا موفق تر از جان انساها هست در حال انجامه
محمدرضا۱۴۰۲۰۵۷۱۶:۰۹:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
پس چرا همین داروی پر حدیث را در بازار آزاد با قیمتهای نجومی به نیازمندان میفروشند؟؟؟؟ وقتی به کسی که عزیزش مریض شده دارو را به صد برابر قیمت واقعی هم پیشنهاد بدهند شده فرش زیر پایش رامیفروشد تا از این کور سوی امید بهرمند شود.و این مساله در حال حاضر دارد اتفاق می افتد. به نظر میاد دستهای آلوده ای در این جمع آوری و توزیع به قیمت گزاف در بازار آزاد در کار است، ولی اینبار نمیتوانیم تا افشاگری و تشکیل دادگاه فساد صبر کنیم مساله جان انسانهاست ، عزیزان ما.
ناشناس۱۴۰۲۰۷۳۱۶:۲۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
همين امروز يوسفعلي همسايه روبرو را در مغازه اكبر آقا سوپري مي بينم كه سرفه هاش خيلي خشكه !! ... مي گويم كه مش يوسف از كرونا بترس ، ماسكي ، دستمالي چيزي ...يوسفعلي دستهايش را بالا ميبره و ميگه : -- زنده باد كرونا ! --- مش يوسف جدي ميگم ، احتياط كن ، كرونا شوخي بازي نيست !! يوسفعلي پوزخندي ميزنه و مشت هاي گره كرده اش را دوباره بالا مي بره و بلندتر ميگه : --- زنده باد كرونا !! --- مش يوسف قربونتم، چي داري ميگي ؟ ... ديوونه بازي بذار كنار ، با همه چي شوخي با ويروس كرونا هم شوخي ؟ يوسفعلي خنده معني داري ميكنه و ميگه -- خودم ميدونم دارم چي ميگم ،خيلي هم خوب مي دونم ، امروز خيلي رفتم تو فكر كرونا !! آي ي ي ي ي زنده باد كرونا !! ديگه چيزي نمي گويم و به راهم ادامه مي دهم ، بعداز چند لحظه كه دوباره صدايش را مي شنونم ، به عقب نگاه مي كنم ، يوسفعلي دست هايش را مثل بلند گو جلو دهانش گرفته و بلندتر داد ميزنه --- زنده باد كرونا ، صد زنده باد كرونا !!
ناشناس۱۴۰۲۰۷۴۱۶:۲۳:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
من مدیر یک شرکت دارویی هستم و لازم است نکاتی را در این خصوص عرض کنم: 1- از نظر مراجع بهداشتی ایران سازمانهای ذیصلاح دارویی FDA امریکا و EMA اروپا و سازمان دارویی ژاپن هر سه جزو ثابت کمیته ICH بوده و در یک سطح قرار دارند و با توجه به اینکه داروی آویگان ( فاوی پیراویر ) ساخت شرکت فوجی ژاپن بوده و تاییدیه از ژاپن دارد بهانه ای که آقایان وزارت بهداشت که در خصوص نداشتن تاییدیه از امریکا و اروپا آورده اند مستدل نیست. 2- تمام داروهایی که در ایران از ابتدا بر روی کرونا استفاده میشود فاقد تاییدیه FDA EMA برای مصرف بر روی کرونا هستند چون کرونا یک بیماری نوظهور است و اپیدمی در آمریکا و اروپا پس از ایران آمد حال با توجه به اینکه کشور ژاپن ( که جزو کشور های دوست است) اظهار کرده که این دارو را حاضر است مجانی به کشور های درگیر بدهد باید دید توزیع و واردات این دارو به زیان چه کسانی است که تعلل میکنند. فکر کنم این مورد مناسبی برای بررسی دیدبان شفافیت و عدالت باشد
ناشناس۱۴۰۲۱۵۲۱۷:۱۱:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
ممنون از توضیحات جامع و کامل شما . سپاسگزاریم
ناشناس۱۴۰۲۲۸۹۱۸:۲۸:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
دیده بان لطفا پیگیری و کسانی را که از گرفتاری و بلای نازل شده هم می خواهند کره بگیرند را رسوای خاص و عام کنید
ناشناس۱۴۰۲۷۲۰۰۰:۰۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۱۸
عباس عبدی: روحانی بخاطر احیای برجام مخالف قرنطینه بود.
ناشناس۱۴۰۲۲۹۶۱۸:۳۱:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
بررسی کنید ببینید دست عقبه خانم دکتر نعمت زاده و یا باندهایی شبیه انها در کار نباشد
ناشناس۱۴۰۲۰۷۷۱۶:۲۷:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
از لحاظ رتبه علمی و تحصیلاتی ؛ تمام وزارت بهداشتی ها ؛ شاگرد محمد رضا هاشمیان محسوب میشوند .
ناشناس۱۴۰۲۰۷۸۱۶:۳۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
FDA ایالات متحده آمریکا ؛ فصل الخطاب است .
ناشناس۱۴۰۲۰۸۰۱۶:۳۲:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
شما از این جمله چه برداشتی می کنید: "این خلاف اخلاق پزشکی است که اگر بیمارهایی با این دارو درمان شده‌‌اند نام آنها اعلام شود، بنابراین ادعای مجازی مبنی بر درمان برخی مسئولین با این دارو مورد پذیرش نیست."
ناشناس۱۴۰۲۰۸۱۱۶:۳۳:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
آخه دارویی که ژاپن ساخته به تایید آقایون نشسته بر پشت صندلی وزارتخونه ما رو میخواد ؟!!!!! :-)
امید۱۴۰۲۰۸۴۱۶:۳۷:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
... اگر حتی علفهای بیابان هم جان هموطنان مارا نجات دهد استفاده مجاز است اقای وزیر بهداشت با مردم رو راست باشششششش
ناشناس۱۴۰۲۰۸۵۱۶:۳۸:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
آقای وزارتخونه ! آقا جون تو فاوی پیراویر رو بده به من ؛ من میخوام بخورم و بمیرم ! خوبه ؟ امضاء هم بهت میدم ! عجب گیری کردیما ! ...
ناشناس۱۴۰۲۰۹۴۱۶:۴۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
زنده باد استاد پروفسور ، هاشمیان ای کاش چند تا از این دکترای مردمی داشتیم که فکر و ذهنشون به بیماراشون باشه .
ناشناس۱۴۰۲۰۹۵۱۶:۴۶:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اگر دلیل اختلاف، تفاوت نظر کارشناسیه باید این موضوع بین کارشناسان حل بشه. اگر بحثهای دیگه مطرحه مثل سوء استفاده و غیره اونوقت باید مردم وارد موضوع بشن.
ناشناس۱۴۰۲۰۹۶۱۶:۴۷:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
دکتر هاشمیان عزیز مچکریم
ناشناس۱۴۰۲۱۷۶۱۷:۲۶:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
بیانات دلسوزانه استاد گرانقدر جناب آقای دکتر هاشمیان ؛ حق مسلم ماست
ناشناس۱۴۰۲۱۰۶۱۶:۵۰:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
خدا به دکتر هاشمیان سلامتی بده خدا پدر و مادرش رو بیامرزد شیر پاک خورده این دکتر قطعا نام درخشان ایشان در قلب تاریخ ایران به نیکی ثبت خواهد شد .
ناشناس۱۴۰۲۱۱۱۱۶:۵۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
یک تار موی استاد هاشمیان می ارزه به اون مدیران و پزشکانی که دارن توی داروخانه نون سیاست بازی شون رو میخورن .
ناشناس۱۴۰۲۱۵۶۱۷:۱۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۱۷
ببخشید اصلاح میکنم ؛ وزارتخونه صحیح است که به اشتباه داروخونه ثبت گردیده
ناشناس۱۴۰۲۱۱۴۱۶:۵۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
یک میلیارد تقاضای روحانی برای کرونا چه شد مگر این پول متعلق به مردم نیست که در این شرایط سخت به دادشان برسد
امید۱۴۰۲۱۳۹۱۷:۰۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اقا از پول نفت که در صندق توسعه است وبرای ملت است برداشته و وارد کنید مگر این صندوق و پولش برای ملت نیست؟؟؟؟؟؟؟؟،،،،،؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مقام مسئول هستم از رشت۱۴۰۲۱۶۲۱۷:۱۶:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
شما حالا چیزی نگو ! بلکه تونستیم صندوق بین المللی پول رو بدوشیم
ناشناس۱۴۰۲۱۴۳۱۷:۰۷:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
ظاهرا تا واردات مافیای دارو تمام نشود داروی جدید عرضه نخواهد شد ولو همه بمیرند. راستی صندوق ذخیره ارزی برای کی است؟
ناشناس۱۴۰۲۱۴۹۱۷:۰۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
از نظر علمی شواهد بدست امده از میزان تاثیر این دارو ضریب اطمینان بالای ۸۵درصده پس چرا تو گزارش ها میگن نسبتا موثره؟؟؟!!!!!
ناشناس۱۴۰۲۱۸۶۱۷:۲۹:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اگر این دارو خوبه چرا آمریکا رفته دنبال داروی مالاریا پس باید با تحقیقات کامل از این دارو استفاده کرد.
ناشناس۱۴۰۲۷۲۵۰۰:۰۸:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۸
این دارو در ژاپن و چین استفاده شده و عملکرد آن در بهبود بیماران کرونا نسبتا"موفق بوده است.
ناشناس۱۴۰۲۲۳۴۱۷:۴۷:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
درود به شرف دکتر هاشمیان که با افشاگری فعلا مانع سوء استفاده از این دارو شده. هر اتفاقی هم که بیفتد جمع آوری این دارو تنها دو دلیل میتواند داشته باشد: 1. سوء استفاده مالی برای دراختیار گرفتن تجارت و گران فروشی آن دراین دوران بحرانی 2. نگهداشتن و ذخیره کردن آن برای استفاده احتمالی برای از ما بهتران. ضمنا برخی مسئولین با طرح مسائلی مانند FDA میخواهند مردم را گول بزنند. شما که آمریکا را کلا قبول ندارید چطور سنگ FDA را به سینه میزنید. دوستان دوران تحمیق مردم گذشته است بهتر است فکر دیگری بکنید. زیاد هم مصاحبه نکنید چون بیشتر شک ایجاد میکنید. هنوز پرونده تجار دارو باز است!
ناشناس۱۴۰۲۲۹۱۱۸:۲۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
قوه قضاییه باید در اینجا که نماینده محترم مجلس از کارشکنی برخی در وزارت بهداشت سخن گفته تساهل را کنار گذاشته و سریعا ورود پیدا کند و جان مردم را ارجح بداند و برخورد قانونی و سخت بکند.و نباید منتظر اعلام جرم از طرف دولت و یا وزارت بهداشت شود.
رادین۱۴۰۲۳۴۷۱۹:۰۵:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۷
مگه داروی هیدروکسی کلروکین که برای درمان مالاریا استفاده میشه ،موردتائید برای درمان کرونا بوده که الان جزو پروسه درمانی هست و استفاده میشه مگه از این دارو هم در چین استفاده نشده ..
ناشناس۱۴۰۲۳۷۰۱۹:۱۷:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
بریم قبر بخریم که بزودی خیلی گران خواهد شد دولت یارانه قبر نمیده؟
ناشناس۱۴۰۲۴۳۸۲۰:۰۵:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
قبر اختصاصی یا گور دسته جمعی ؟ قیمتا متفاوته
ناشناس۱۴۰۲۴۴۴۲۰:۱۰:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
خواهشا کاری رو که با مسکن و ثبت نام خودرو و.. کردید( آشغالترین ماشین دنیارو به قیمت نجومی میفروشند) با قبر نکنید یعنی صف نکشید و هول نزنید. جنازه رو زمین بوی گندش در بیاد دولت خودش مجبوره قبر تهیه کنه و خاک کنه.
ناشناس۱۴۰۲۴۲۳۱۹:۵۰:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
.. دکتر هاشمیان که از روی دلسوزی تمام سختی ها و مشکلات و برخوردها را به جان خرید و این موضوع را در فضای مجازی عنوان کرد ؛ ایشان از خود گذشتگی کرد باید قدردان فضای مجازی باشیم که ..کذابان بی شرم را آرام نمی گذارد ..
ناشناس۱۴۰۲۴۹۴۲۰:۴۹:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۱۷
لعنت خدا بر ظالمین
ناشناس۱۴۰۲۵۳۶۲۱:۲۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
انگار تولید و یا ساخت دارو مثل تولید ماسک و دوغ و کشکه، که شرکتهای دانش بنیان ما ظرف چند روز فرمول را کشف کردند و مواد اولیه وارد کردند که بسازند؟؟؟ چقدر و تناقض گویی!!! این دارو در ژاپن کشف شده و تولید شده و تایید شده قبلا برای انفلوانزا، حالا گفتند که ممکنه برا درمان کرونا هم خوب باشه، حالا اگر پزشکان داخلی هم تایید کردند، ساده ترین راه این است که از ژاپن در خواست کنند که مقداری به ایران اهدا کند و یا اینکه بخرند. ولی از آنجا که برخی مسئولین ما و گروهی رانتخوار از هر موقعیتی و بدبختی مردم باید به نحوی سودجویی کنند، چیز به این سادگی پیچیده شده، عزیز جان این دارو قبلا در ژاپن تایید شده، تنها سوالی که هست که آیا برای کرونا مفید هست یا نه، که با یک بررسی کنترل شده روی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مریض امکانش هست. تنها چیزی که به نظر منطقی میرسد این است که دولت مقداری دارو وارد کرده است که گذاشته برای مصرف مسئولین. و حاضر نیست برای مردم عادی هزینه واردات را بپردازد، و اینجا دعوا بین مافیای واردات دارو و مافیای تولید و ..
ناشناس۱۴۰۲۶۵۵۲۲:۵۴:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
تمام مسئولین کشوری و لشکری و تمام نهادهای نظارتی و تمام نهادهای اقتصادی داران کوتاهی می کنند تقصیر و‌گردن یه نفر ندازید ، بقیه پشت دولت قایم شدن
سیاوش۱۴۰۲۶۸۵۲۳:۱۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۱۷
نقل از متن خبر «مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: نتیجه نهایى آزمایش و تست‌های داروی فاوی پیراویر نهایتا تا ۵ روز کارى آینده اعلام خواهد شد» اینها از کجا اومدن ایشان حتی نمیدونه که الان لحظه ها مهم هستند اونوقت میگه «۵ روز کاری»تو گویی ویروسها در تعطیلات کار نمیکنند وای به حال ما
ناشناس۱۴۰۲۷۰۲۲۳:۴۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
حالا اگر نمونه داروی مهندسی شده این به اصطلاح متخصصان ایرانی برعکس جواب داد چی؟ شما ضعف در نمونه ساخته شده ایرانی را به داروی ژاپنی ربط می دهی؟
مجید۱۴۰۲۸۳۷۰۲:۲۸:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۱۸
آمریکا پدر ما رو درورده بعد شما دنبال مجوز از سازمان غذا و داروشی!!؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین