پایگاه خبری آتلانتیک گزارش می دهد: ۳ دستورالعمل اقتصادی برای دولت‌ها در بحبوحه شیوع ویروس کرونا

  3990117053 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

کشورها در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و تاثیرات مهلک آن بر بخش اقتصاد، باید سه دستورالعمل را مد نظر قراد داده و به اجرا گذارند. این دستورالعمل ها، باید بر اساس واقعیات عینی تهیه شوند، از کلیشه های تاریخی به دور باشند و تا جایِ ممکن، از شدتِ خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا بکاهند.

   ۳ دستورالعمل اقتصادی برای دولت‌ها در بحبوحه شیوع ویروس کرونا

به گزارش الف، "دِرِک تامپسون" نویسنده ارشد "پایگاه خبری آتلانتیک" در گزارشی به بررسی راهبردهای اقتصادی که در بحبوحه شیوع یک بیماری اپیدمیک نظیر ویروس کرونا باید توسط دولت ها اتخاذ شوند پرداخته است. وی در اینباره می نویسد:

«"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا اخیرا یک پیام توئیتری با این مضمون را به اشتراک گذاشته است: "ما نمی توانیم اجازه دهیم که فرآیندِ درمانِ ویروس کرونا، از خودِ مشکلی که این ویروس ایجاد کرده، بدتر باشد". این توئیتِ ترامپ نمودی رایج و عام از واکنشِ همگانی به اقداماتِ مرتبط با فاصله گذاری اجتماعی است. "دن پاتریک" فرماندار تگزاس نیز به نحو مشابهی در اینباره موضع گیری کرده است. در این راستا، وی به آمریکایی ها با صراحت گفته است باید هرچه سریع تر بار دیگر به محل کار خود بازگردند. حتی اگر انجامِ چنین کاری به معنای وقوعِ تلفات و مرگ و میرهای بیشتر باشد. مفسران "شبکه فاکس نیوز" نیز به همین منوال استدلال می کنند که آمریکایی ها باید هر چه سریع تر، قید و بندهای ناشی از قرنطینه را بشکنند و با تلاش خود، بار دیگر اقتصاد آمریکا را که از شیوع کرونا آسیب دیده، احیا کنند». 

برخی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در آمریکا می گویند: "آمریکایی ها نخواهند توانست(از نظر حمایت مالی) ده ها هزار و حتی صدها هزار نفر آمریکایی را نجات دهند اگر قرار باشد یک چهارم و یا حتی نیمی از تولید ناخالص داخلی خود را از دست بدهند. شاید این مساله در نگاه اول به مثابه یک گزاره اقتصادی به نظر آید. با این حال، اقتصاددان های بسیار کمی از این ایده حمایت می کنند. در جریان نظرسنجی که اخیرا "دانشگاه شیکاگو" از شماری از اقتصاددان های سرشناس انجام داده است، تقریبا همه آن ها با این ایده که اقتصاد آمریکا در صورتی که دولت این کشور، اقدامات سخت گیرانه ترددی را کنار بگذارد، با آسیب های جدی مواجه خواهد شد، موافقت داشته اند. 

البته در این میان آن هایی که به اهمیت رشد اقتصادی تاکید می کنند، در یک موضوع درست می گویند. آن موضوع هم این است که محدودیت های شدید ترددی، یک مشکل بزرگ را نیز برای انسان ها ایجاد می کنند: آن ها موجب فقر، تشدید بیکاری، افزایش میزان ورشکستگیِ کسب و کارها، و مشکلات عدیده اقتصادی می شوند. 

سوالی که در این راستا مطرح می شود این است: در شرایط وجودِ یک اپیدمی گسترده نظیر شیوع ویروس کرونا، سیاستِ درستِ اقتصادی چیست؟ در روزهای گذشته، برای پاسخ به این پرسش، نظرات تعدادی از کارشناسان و صاحب نظران را پرسیده ام که در ادامه، چکیده پاسخ های آن ها در قالب سه رویکرد اقتصادی ارائه می شود. 

1: گزاره یِ "نجات جان انسان ها و یا نجات اقتصاد"، از پایه غلط است

اخیرا گروهی از اقتصاددان های "بانک مرکزی آمریکا" و "دانشگاه ام آی تی"، گزارشی را در مورد شیوع مرگبار بیماری آنفلوانزا در آمریکا در سال 1918 منتشر کردند. در آن زمان، دولت مرکزی آمریکا، کمک اقتصادیِ بسیار ناچیزی به آمریکایی ها(که عمیقا تحت تاثیر شیوع آنفلوانزا قرار گرفته بودند)، اعطا کرد. با این حال، در سطح محلی(ایالات های مختلف)، واکنش مقام های ارشد و مسوولان به این پدیده(شیوع بیماری)، تا حد زیادی نسبت به یکدیگر متفاوت بود. به عنوان مثال، برخی مکان ها نظیر نیویورک و سنت لوئیس، بلافاصله دستور به اجرایِ فاصله گذاری اجتماعی و دیگر مقررات محدودکننده دادند حال آنکه برخی شهرهای دیگر نظیر نیوهیون و بوفالو، حتی هفته ها پس از شیوعِ بحرانی و گسترده بیماری آنفلوانزا، همچنان اجازه برگزاری تجمعات عمومی را می دادند. این مساله به محققان در شرایط کنونی این اجازه را می دهد تا بفهمند کدام شهرها زودتر از بقیه توانستند خود را از تبعات گسترده شیوع یک بیماری اپیدمیک، رها کنند و بار دیگر شرایط عادی را برقرار سازند.

"امیل وارنر" استاد اقتصاد دانشگاه ام آی تی و عضوِ حاضر در پژوهشِ مذکور می گوید: "ما انتظار داشتیم که شهرهایی که دستور به برقراریِ گسترده مقرراتِ فاصله گذاری اجتماعی داده بودند، از لحاظ اقتصادی شرایط بدتری داشته باشند اما از نظرِ میزان مرگ و میر، وضعیت بهتری داشته باشند. با این حال، در پایان به این نتیجه رسیدیم که مداخلاتِ سریع و شدید مقام های مسوول و برقراریِ محدودیت های گسترده، هم توانسته موجب نجات جان انسان های زیادی شود و هم احیای اقتصادیِ سریع تری را بویژه در بحثِ رشد تعداد مشاغل و تقویتِ دارایی هایِ بانکی به ارمغان آورده است". 

نتایج این پژوهش به خوبی نشان می دهد که اگر می خواهیم یک اقتصادِ درست و خوب در شرایطی نظیرِ شیوع گسترده یک بیماری داشته باشیم(و از میزان خسارات ناشی از آن بکاهیم)، باید جان انسان ها را در اولویت قرار دهیم. یک اقتصاد سالم(که در حالت عادی قرار دارد)،ریشه در انسان های سالم دارد. از این رو، اینکه عده ای می گویند آیا در این شرایط باید در وهله اول به فکر نجات جان انسان ها باشیم یا اقتصاد، اساسا گزاره ای را مطرح می کنند که از بنیان غلط است. 

2: باید به مردم کمک هزینه یِ زندگی داد تا از کارکردن خودداری کنند

در شرایط شیوع یک بیماری اپیدمیک، تجمعات عمومی شبیهِ نوعی آلودگی اجتماعی هستند و افرادی که بیمار هستند اما علایمی ندارند نیز، شبیهِ کارخانه هایی هستند که کربنِ نامرئی تولید می کنند. در این شرایط، دولت ها باید اقتصاد را منجمد و راکد کنند و به مردم دستور دهند که در خانه بمانند. با این حال، اینکه به تعداد زیادی کارگر و کارمند دستور دهیم که در خانه بمانند، بحرانِ بیکاری ایجاد خواهد کرد که به کار بردنِ لفظِ بی سابقه برای آن، چندان عادلانه نیست. در هفته گذشته، بیش از 3.2 میلیون نیروی کار آمریکایی برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند. امری که بالاترین میزان ثبت نامِ هفتگی در تاریخ آمریکا جهت دریافت بیمه بیکاری است. این مقدار دست کم 5 برابر بیشتر از آخرین آمار مشابهی است که تاکنون در تاریخ آمریکا ثبت شده است. 

دولت ها باید سعی کنند همانطور که با هدفِ مقابله با شیوع یک بیماری، اقتصاد را به صورت مصنوعی و عامدانه وارد حالت کُما می کنند، بیمار(یعنی مردمِ آسیب دیده) را نیز همچنان زنده نگه دارند. از این رو، اعطای کمک های اقتصادی به مردم که آن ها را قانع کند قرنطینه خانگی را ترک نکنند و دست از کار و تشدیدِ تجمعاتِ عمومی بکشند، یک راهبردِ اقتصادیِ ضروری در بحبوحه شیوه یک بیماری اپیدمیک است. 

3: توجه به دانش و پژوهش های علمی در شرایط اپیدمی یک بیماری، باید اولویت اصلی باشد

راهبردها و قوانینِ اقتصادی که در جریان اپیدمی یک بیماری اجرا می شوند، قرا است اقتصادِ کشورها را برای دوره کوتاهی(چند هفته و یا چند ماه)، راهبری کنند. یک رکودِ عامدانه اقتصادیِ چهار ماهه یک مساله است، اما قرنطینه و انفعالِ اقتصادی یک ساله، مساله ای وخیم و غیرقابل تحمل است. اگر اپیدمی یک بیماری به طول انجامد، میلیون ها انسان خواهند پرسید که چگونه باید از شر این بلا خلاص شویم؟ جواب این پرسش روشن است: با استفاده دانش و پژوهش های علمی.

 اگر پژوهش های پزشکی در زمینه یافتنِ یک واکسن و درمان برای یک بیماری اپیدمیک نظیر ویروس کرونا به جایی نرسد، ما مجبوریم از همه بخواهیم برای مدت نامحدود از ماسک و مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند، به کادر درمانی بیشتری برای مقابله با بیماری نیاز خواهیم داشت، انسان های زیادی از نظر روانی آسیب خواهند دید، انسان های زیادی جان خود را از دست خواهند داد، باید کیت های آزمایشگاهی بیشتر و بیشتری تولید کنیم، که همگی این ها در نوع خود هزینه های سنگینی را به همراه خواهند داشت. 

در شرایط کنونی، باید سرمایه گذاری های گسترده ای در بحث دانش و پژوهش های علمی جهت یافتن درمان ویروس کرونا انجام شود. اگر راه حل و درمانی برای این ویروس یافت نشود، سلامت مردم جهان و همچنین اقتصاد جهانی به طور جدی مورد تهدید قرار خواهد گرفت. تا زمانی که واکسن کرونا توسط جامعه پزشکی کشف نشود، نه اقتصادِ خوبی خواهیم داشت و نه سلامت انسان ها وضعیت خوبی خواهد داشت. به طور کلی، در این شرایط، هیچ چیز عادی و سالمی وجود نخواهد داشت. 

 

 

 

 

***نویسنده: دِرِک تامپسون، وی نویسنده ارشد پایگاه خبری آتلانتیک است.

*لینک: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/04/new-laws-pandemic-economics/609265/

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ایرانی۱۴۰۱۷۰۱۱۲:۱۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
روحانی فرصت طلایی قبل عید را هدر داد و مقصر اصلی طول کشیدن کرونا و افزایش تلفات و تعطیلی اقتصاد در ایران است
ناشناس۱۴۰۱۹۱۴۱۴:۳۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
روحانی باید دادگاهی شود
ناشناس۱۴۰۱۹۲۵۱۴:۳۳:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
از صندوق ذخیره ارزی 2 میلیارد دلار بیرون کشیده، دو ماه مملکت را قرنطینه کامل کنید و در این دو ماه خرج و هزینه زندگی مردم را بدهید. موجودی صندوق ذخیره ارزی پول فروش نفت متعلق به مردم این کشور است و اکنون نیاز فوری به آن دارند. اگر الآن نه، پس چه موقعی ضروری تر از امروز خواهد بود؟؟؟
آریابان۱۴۰۱۷۱۹۱۲:۲۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
این نگرش ترامپ مبنی بر اینکه نباید فرآیندِ درمانِ ویروس کرونا، از خودِ مشکلی که این ویروس ایجاد کرده، بدتر باشد، درواقع به باور وی انتخاب بین بد و بدتر است زیرا مدت زمان مهار این همه گیری نامشخص است و در عین حال نیم نگاهی هم دارد بر یک اصل زیست شناسی بنام "انتخاب انواع" که معتقد است در طول تاریخ و پس از هرگونه بحران ، اصولا بهتر ها باقی می مانند و ضعیف تر ها نیز جاره ای ندارند جز آنکه نابود شوند !!!!!!!
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۴۰۱۷۴۳۱۲:۴۳:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
با توجه به رکود اقتصادی شدید که بر اور کرونا در جهان و به تبع در ایران بوق‌ها می پیوند لازم است بر اثر شرایط اضطرار حقوق های بالای ۵میلیون تومان در مرحله اول به نفع آسیب دیدگان از کرونا هزینه کرد و در مراحل بعد باز هم اگر نیاز این مبلغ کاهش یابد قابل توجه آقای نواخت و تیم اقتصادی که باعث و بانی حقوق های الا ماشااله هستند در ضمن به هیچ وجه در کشور نباید شنیده شود که با بحران کرونا مدیران بانکی حقوق و پاداش نجومی و یا اصلا پاداش گرفته باشند
ناشناس۱۴۰۲۰۲۳۱۵:۳۶:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
وقتی شب است باید برای همه شب باشد نه یکی شمع بدست و یکی پرژکتور و نورافکن آنها نه یکی دو تا الا..
ناشناس۱۴۰۲۰۶۲۱۶:۱۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
3 نون حیف نون اقتصادی کشور در اوج درآمد کشور بجای اینکه پول ذخیره کنند برای کشور پول ها را به ذخایر انقلاب و آقا زاده ها و ژن های برتر و نجومی بگیران میداده اند به غیر از درآمد های کشور بر سر 150 میلیارد دلار .. برجام گرفته شد چه کردید که نرخ دلار و تورم این شده که هست
ناشناس۱۴۰۱۷۶۵۱۲:۵۲:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۷
مردم ایران همواره پای کار بوده‌اند و در مواجهه با تحریم‌های ظالمانه دشمنان هم بر تداوم مقاومت و خودکفایی اصرار دارند. در حال حاضر هم یک عزم ملی برای شکست کرونا و به سمت قوی شدن شکل گرفته است. این موضوع برای مردم جهان که نه در تحریم بوده‌اند و نه طعم جنگ‌ها و توطئه‌ها را چشیده‌اند، حیرت‌آور است. آن‌ها سؤال می‌کنند که مردم ایران اسلامی چگونه از این پیچ‌های خطرناک به سلامت عبور می‌کنند؟
ناشناس۱۴۰۲۰۰۸۱۵:۳۰:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
صندوق ذخیره ارزی دقیقا کاربردش چی هست وقتی همه مردیم ؟؟؟؟
ناشناس۱۴۰۲۱۲۳۱۶:۵۷:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
به نظر من مهمترین کاری که میشه کرد اینه که ماسک و وسایل محافظتی اجباری بشه. به افرادی هم که ندارند دولت ماسک بده. چند صد میلیارد تومن هزینه ماسک و وسایل محافظتی بشه زیانش از خوابیدن اقتصاد کشور کمتره.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین