صحبت‌های تامل برانگیز نوام چامسکی درباره آینده جهان

گروه جهان الف،   3990117052 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
صحبت‌های تامل برانگیز نوام چامسکی درباره آینده جهان

به گزارش الف، نوام چامسکی زبان شناس و تحلیلگر سیاسی ۹۱ ساله از ایالت آریزونای آمریکا، جائیکه او به دلیل ویروس فراگیر کرونا در خود-انزوا (self isolation) بسر میبرد، روز شنبۀ گذشته با شبکه تلویزیون “دمکراسی در جنبش اروپا ۲۰۲۵ (DiEM25)” درباره موضوع کرونا گفتگوئی به شرح زیر بعمل آورد.

بحران سلامتی که ویروس کرونا برای بشر امروز ایجاد کرده است، بسیار خطرناک و جدی میباشد و ممکن است عواقب وخیم تری در آینده ببار آورد. اما این بحران موقتی است و در نهایت بر طرف خواهد شد.

در حالی که ما با دو بحران دائمی بسیار خطرناکتر، و جدی تر که هستی بشر را به یکباره ازمیان برمی دارد، روبرو هستیم. این دو بحران یکی جنگ هسته ای است و دیگری گرم شدن کرۀ زمین.

باید اذعان نمود که این تهدیدات اعم از بحران کرونا و جنگ هسته ای و گرم شدن کره زمین تهدیداتی است که بدلیل اِعمال سیاست های نئولیبرالیسم ایجاد شده است و روز به روز نیز شدت خواهد گرفت. بدیهی است بعد از پایان گرفتن بحران کرونا جهان با دو گزینه محتمل روبرو خواهد شد، یا بر تعداد نظام های تمامیت خواه و مستبد بمراتب ددمنش تر افزوده میگردد و یا یک بازسازی بنیادین با شرایط انسانی تر در جوامع ایجاد خواهد شد. اما در حال حاضر سرنوشت ما در دستان دلقک های بیمارگونه اجتماعی مانند ترامپ و متحدان همفکرش در جهان قراردارد. برای مثال، قدرت آمریکا بسیار فراگیر است زیرا آمریکا تنها کشوری است که حداکثر فشارهای روانی و تحریم های اقتصادی را بر سایر کشورها مانند ایران و کوبا اِعمال کرده است و دیگر کشورها (بویژه کشورهای اروپائی) را مجبور ساخته تا از سیاست های غیر انسانی آن پیروی کنند.

همانطور که ما شاهد آن هستیم این کشورها در پیروی از استاد خود اقدام کرده اند. بدون تردید فقط مردم این کشوها هستند که از تحریم های اعمال شده رنج بسیار میبرند. اما این روزها در رابطه با بحران کرونا از سوی یکی از این کشورهای تحریم شده اتفاق جالبی افتاده است. ۵۲ پزشک کوبایی برای کمک به پرسنل پزشکی ایتالیا که در زیر فشار شدید و خستگی مستمر به کار مشغولند، در منطقه لومباردی مستقر شده اند. در حالی که آلمان با سیستم پیشرفته پزشکی خود حتی نتوانسته است به یونان کمک نماید.

بدون تردید با وجود فجایع ای که سراسر جهان را فرا گرفته است (مانند غرق شدن هزاران مهاجر و پناهنده در دریای مدیترانه، اعمال تحریم های غیر انسانی گسترده، جنگ های خانمانسور، حمایت از رژیم های فرا مرتجع و مستبد و…) در این مقطع تمدن غرب برای بشریت ویران کننده میباشد.

حال اگر میخواهیم امروز با بحران کرونا مقابله کنیم باید رفتار زمان جنگ را پیشۀ خود کنیم. باید کلیه نیروها را برای از میان بردن دشمن نامرئی بشریت بسیج کنیم. بسیج مالی آمریکا در زمان جنگ جهانی دوم مثال خوبی در این مورد است. بنابراین کشورهای ثروتمند مانند آمریکا به جای اینکه به دیگر کشورها مستقیم و غیر مستقیم لشگر کشی کنند و یا با دیگر متحدان خود در هر گوشه از جهان بلوا براه اندازند (جنگ یمن، سوریه و لیبی) بهتر آنست که از نیرو و پتانسیل خود در راه بهبود زندگی انسانها استفاده کنند.

با پایان گرفتن بحران کرونا، مردم جهان باید تصمیم بگیرند که بر اساس چه الگو و عقیده ای میخواهند آینده خود را بنا سازند. زیرا میدانیم که منشاء همه نابسامانی ها و مشکلات عمیق اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بخاطر اِعمال سیاست های نئولیبرالیسم و بازار جهانی است. برای مثال، از مدتها پیش نئولیبرالیسم میدانست که یک بیماری فراگیر و کمی متفاوت با بیماری سارس (SARSr-CoV) که گونه ای از کرونا ویروس است، از راه خواهد رسید و جهان را مبتلا خواهد کرد. سیاست نئولیبرالیسم میتوانست برای پیشگیری از این بیماری دست بکار شود و واکسن آنرا تهیه کند. اما کمپانیهای خصوصی داروسازی  (Big Pharma) همراه با لابی های وابسته، برایشان ساختن انواع کرم پودرهای جدید سودآورتر از ساختن واکسن کرونا میباشد. ویروسی که جان مردم را بخطر انداخته است و هر روز پشته ای از کشته ها در سراسر جهان بجای میگذارد. توجه داشته باشید که تهدید فلج اطفال با واکسن سالک (SALK) پایان یافت واکسنی که توسط یک نهاد دولتی ساخته شده بود و بدون ثبت اختراع در دسترس همگان قرار گرفت. همین اقدام میتوانست در مورد ویروس کرونا انجام گیرد اما طاعون نئولیبرالیسم مانع از آن شد.

در مورد ویروس کرونا همه اطلاعات در دسترس ما بود اما به همان دلایلی که پیش تر ذکر شد به آن توجهی نشد. برای مثال، در اکتبر سال ۲۰۱۹ یک شبیه سازی از یک ویروس فرا گیر جهانی در ایالات متحده آمریکا بعمل آمد، اما این اقدام در همان سطح شبیه سازی باقی ماند و اعتنائی به آن نکردند. در تاریخ ۳۱ دسامبر چین، سازمان بهداشت جهانی را از وجود یک ویروس آگاه ساخت و یک هفته بعد دانشمندان چینی ویروس کرونا را شناسائی کردند و اطلاعات لازم را در اختیار جهان قرار دادند. کشورهای منطقه مانند چین، کره جنوبی و تایوان بی درنگ  دست به اقدام زدند. در اروپا نیز تا حدودی در این مورد اقدام شد. آلمان که دارای سیستم بیمارستانی پیشرفته و قابل اطمینانی است بدون کمک دیگران به موقع وارد عمل شد و تا حدودی بحران را مهار نمود. اما دیگر کشورهای اروپائی کم کاری کردند و حتی بعضی از آنها بحران را نادیده گرفتند. بدترین این کشورها انگلستان در اروپا بود و ایالات متحده در آمریکای شمالی.

دگر بار باید خاطر نشان کرد زمانیکه ما بر این بحران جهانی غلبه کنیم، دو گزینه محتمل فردای سرنوشت بشریت را تعیین خواهد کرد. نخست، بعد از بحران، یا بر تعداد نظامهای فرا اقتدارگرا، مستبد و بی رحم تر از گذشته نسبت به جان و مال انسانها افزوده میگردد و یا با همت و مقاومت توده مردم در سراسر جهان، بازسازی بنیادین نظام های حاکم در جهت بهتر شدن شرایط زندگی انسان آغاز میگردد.

اما هنوز امروز بشریت با وقوع یک جنگ هسته ای از طرفی و فاجعه تخریب محیط زیست از طرف دیگر که هستی و نسل انسان را برای همیشه نابود خواهد ساخت، دست بگریبان است. بنابراین لحظات کنونی یکی از مهم ترین لحظات تاریخ بشر است. این لحظات نه فقط به دلیل مقابله با ویروس کرونا است بلکه آگاهی از نقص و عیوب نظام های جهانی و نارسائی عملکرد سیستم اقتصادی آنها میباشد که می باید برای بهبود آینده بشریت تغییر کنند. بنابراین ویروس کرونا یک هشدار و زنگ خطر برای جلوگیری از فجایع آینده است. به عبارت دیگر بی توجهی به این هشدار و عدم واکاوی و جستجو به ریشه های چنین بحران های فرا گیر، بدون شک آینده وخیم تری را برای ما رقم خواهد زد.

اما باید اذعان کرد قرنطینه ای که بیش از دو میلیارد نفر را در کره زمین به انزوا کشانده فقط مختص به امروز نیست بلکه بشریت سالها است که به نوعی از انزوای مخرب اجتماعی گرفتار شده است و امرور آنرا در واقع حس میکند.

باید با بازآفرینی اوراق قرضه اجتماعی به هر روشی که ممکن است به کمک نیازمندان در سراسر جهان بشتابیم. اما آنچه از دست ما در عصری که از تشکل و تجمع رو در رو تا مدتی محروم کرده است، بر میآید، ارتباط اینترنتی جهت سازماندهی، ایجاد و گسترش سازمان های مردم نهاد، بسط تحلیل مسائل مبتلا به جوامع امروزی و مشورت جهت حل مشکلات و معضلات آنها میباشد.

بشر در گذشته نیز با چنین مشکلاتی بسی سخت تر از امروزی روبرو بود که با درایت، سخت کوشی و اتحاد بر همه آنها فائق آمده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۰۱۶۳۴۱۱:۳۳:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
همش کلی گویی بی معنی!
ناشناس۱۴۰۱۶۳۹۱۱:۳۸:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۱۷
استاد غیب گویی فرمودن و گفتن بعد کرونا جهان یا بدتر میشود ویا بهتر.
ناشناس۱۴۰۱۷۴۰۱۲:۴۲:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۷
چین کمونیستی با ایجاد کرونا و خرید سهام شرکتهای آمریکایی با قیمت پایین و کنترل بیماری بدون شیوع آن در داخل خود مخصوصا استانهای اقتصادی و پکن، برنده موقت این بازی است ولی آمریکا به کمک کشورهای اروپایی درس بزرگی به او .. در راه اندازی این بازی .. خواهد داد. خطای تاکتیکی بزرگی مرتکب شده اند.
خیری۱۴۰۱۷۸۷۱۳:۰۵:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اقتدارگرایان و تمامیت خواهان عالم، هیچوقت منافع خود را در گرو بهبود زندگی بشر قرار نمی دهند؛ آنها با غرق شدن در شهوات و زندگی های لوکس و مبتذل از روی دیگران رد می شوند و بشریت را له می کنند مگر اینکه قاطبه مردم بیدار شوند و وجدان عمومی آنها ، زورمداران عالم را سر تسلیم بیاورد و آنها را در مقابل مقاومت انسانهای پاک سرشت و نوعدوست بیدار یا نابود نماید.
ناشناس۱۴۰۱۸۳۷۱۳:۴۱:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
هر کی هرکیه چنتا جمله هم از نه نه عروس بزنید ور حرفهای چامسکی! والا
من۱۴۰۱۹۴۳۱۴:۴۱:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
درایت ازطرف حاکمان امروزی درسراسردنیاچیز خنده داری است.
ناشناس۱۴۰۱۹۵۳۱۴:۵۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
باید ساختار شورای امنیت تغییر کند.خروج انگلیس و روسیه و فرانسه ازلیست اعضا و حضور ژاپن و یک ایران و یک کشور افریقایی.این اعضا فقط برای ده سال انتخاب شوند و ده سال بعدش حتما توسط رای گیری اعضا انتخاب بشوند
ناشناس۱۴۰۱۹۵۶۱۵:۰۰:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
مشکل فلاسفه این است که برای لحظه حال تصمیمی آینده نگرانه متصور می شوند. اما آینده وابسته به عوامل متعدد و علی الخصوص عوامل خنثی کننده بیشماری هست.
ناشناس۱۴۰۱۹۹۴۱۵:۲۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
منشاء همه نابسامانی ها و مشکلات عمیق اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بخاطر اِعمال سیاست های نئولیبرالیسم و بازار جهانی است همین اقدام میتوانست در مورد ویروس کرونا انجام گیرد اما طاعون نئولیبرالیسم مانع از آن شد آمریکا به جای اینکه به دیگر کشورها مستقیم و غیر مستقیم لشگر کشی کنند و یا با دیگر متحدان خود در هر گوشه از جهان بلوا براه اندازند (جنگ یمن، سوریه و لیبی) بهتر آنست که از نیرو و پتانسیل خود در راه بهبود زندگی انسانها استفاده کنند. جناب چامسکی نگفتی این حرفا رو می زنی الان مدافعان آمریکا در ایران بهت حمله می کنن؟
ناشناس۱۴۰۲۰۰۹۱۵:۳۰:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
چامسکی یک چیز را فراموش کرده آن هم قحطی یا بهتره بگیم فلج شدن اقتصاد جهان در پساکروناست. و این موجب آشفتگی گسترده در میان کشورهای جهان خواهد شد. تنش ها بیشتر خواهد شد. اما با آن بخش از سخنانش موافقم که یا قلدرها و دیکتاتورها زیاد می شوند یا توده های ملت ها دیکتاتورها را به زیر می کشند. به نظر می رسد ابتدا دیکتاتورها مدتی ملت ها را سرکوب کنند ولی در زمانی نه چندان طولانی توده ی ملت ها تقریبا اکثر خودکامگان و دیکتاتورها جهان را سرنگون خواهند کرد و دنیا شکل انسانی تر از آنچه که اکنون است به خود خواهد گرفت عدالت تقریبی برقرار خواهد شد و ویژه خوارها به حداقل کاهش خواهند یافت. جنگ های دینی و مذهبی و ..به واسطه کنار گذاشته شدن متحجران و فریبکاران دینی و.. به حداقل و پایان خواهند یافت ..
ناشناس۱۴۰۲۲۹۳۱۸:۳۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
این آقا مدافع حکومت پل پوت بود با چند میلیون کشته و میلیون ها زندانی پس متفکر معتبری نیست
زنده رود۱۴۰۲۳۲۲۱۸:۴۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
احسنت
ناشناس۱۴۰۲۵۹۹۲۲:۲۴:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۱۷
نظراتش یک جانبه و بیشتر به دمو کراتها و لابی .. نایاک نزدیک است ..
شاهد۱۴۰۲۶۰۶۲۲:۳۱:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
بنظر من اگر این فاجعه تا سه ماه دیگه طول بکشه در برخی از کشورهای بزرگ دولتها سقوط میکنن مثل چین. امریکا و انگلیس در صورتی که فاجعه بیشتر طول بکشه مثلا شش ماه اون وقت اقتصادهای متوسط مثل ایران و ترکیه و مصر و .. اکثر کشورهای غرب آسیا متاسفانه چیزی به اسم دولت باقی نمی ماند خدا نکنه این وضع پیش بیاد اون وقت در پسا کرونا شاهد نظم نوین در ارتباطات جهانی هستیم قطعا شورای امنیت وجود خارجی نخواهد داشت( در صورتی که بیش از سه ماه فاجعه طول بکشه) .شورهای به اتحادهای منطقه ای میرسند. بازار سرمایه ارزشش رو از دست میدهد. دلار از معادلات جهانی کاملا حذف میشه کشورهایی که اقتصادشون برپایه کشاورزی است در بورس قرار میگیرند.. هیچ کشوری به هیچ کشوری به اسم متحد نگاه نخواهد کرد خدا اوون روز رو نیاره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین