۷ ماده مغذی برای دوران همه‌گیری بیماری‌ها!

گروه سلامت الف،   3990117002

مطالعات مختلف نشان داده اند که پروبیوتیک ها و پری‌بیوتیک ها برای سلامت روده ضروری هستند و یک روده سالم برای برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی ضروری است.

عصر ایران به گزارش "ایزی هلث آپشنز" نوشت: «اکنون با دشمنی نامرئی در حال مبارزه هستیم و از ما خواسته شده است تا برای محافظت از خود و دیگران تغییراتی را در زندگی روزمره خود ایجاد کنیم. ما باید نحوه تعامل خود با دیگران را تغییر دهیم. با توجه به قرنطینه کردن شهرها دیگر نمی توانیم در رستوران مورد علاقه خود غذا بخوریم یا با دوستان یا حتی خانواده خود همانند گذشته وقت بگذرانیم. کارهایی مانند خرید مواد غذایی و آماده کردن غذا که قبلا بدون این که توجه خاصی به آنها داشته باشیم، انجام می شد، اکنون باید باید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ با برنامه ریزی های خاص انجام شوند.

بی تردید، شرایط فعلی استرس‌زا است. همه ما توصیه های بهداشتی را که توسط کارشناسان ارائه می شوند مطالعه کرده ایم اما جدا از شستشوی دست ها و فاصله گیری اجتماعی، برای محافظت از سلامت خود چه کارهای دیگری می توانیم انجام دهیم؟ دریافت مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت روانی و جسمانی در این دوران همه گیری بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در ادامه با برخی از بهترین گزینه ها در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.

پروبیوتیک ها و پری‌بیوتیک ها

مطالعات مختلف نشان داده اند که پروبیوتیک ها و پری‌بیوتیک ها برای سلامت روده ضروری هستند و یک روده سالم برای برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی ضروری است. در حقیقت، روده شما اندامی است که در مبارزه با تمام بیماری ها حتی سرطان نقش دارد. روده مرکز اصلی سیستم ایمنی بدن انسان است و سلامت آن تاثیر چشمگیری بر سلامت کلی بدن و حتی سلامت مغز و شرایط روانی انسان دارد. بین روده و مغز ارتباطی قوی وجود دارد. مطالعات مختلف با حضور سوژه های حیوانی و انسانی نشان داده اند که پروبیوتیک ها به کاهش اضطراب، افسردگی و حتی تسکین بیماری دوقطبی کمک می کنند.

پروبیوتیک ها باکتری هایی مفید هستند که روده به آنها نیاز دارد و به میزان زیاد در غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کلم ترش و کفیر وجود دارند.

پری‌بیوتیک ها، فیبرهای غذایی، به ویژه فیبر اینولین، هستند که باکتری های روده از آنها تغذیه می کنند. از جمله منابع غذایی خوب برای پری‌بیوتیک ها می توان به کاسنی و موز اشاره کرد.

آنتی اکسیدان ها و پلی‌فنول ها

پلی‌فنول ها به عنوان نوعی پری‌بیوتیک در نظر گرفته می شوند زیرا بیفیدوباکتریاها در روده را تغذیه می کنند، از این رو، برای سلامت روانی و جسمانی انسان مفید هستند. همچنین، آنها به واسطه فعالیت آنتی اکسیدانی خود شناخته شده هستند که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب کمک می کند.

زمانی که موضوع سیستم ایمنی مطرح می شود، التهاب یک شمشیر دو لبه است. زمانی که سلول های T به یک پاتوژن مهاجم حمله می کنند، التهاب در این حمله به کمک آنها می آید. اما التهاب بیش از حد و طولانی مدت بیش از آن که مفید باشد می تواند به ضرر سلامت انسان تمام شود.

به عنوان مثال، زمانی که به یک بیماری زمینه ای، مانند بیماری قلبی، مبتلا هستید و بدن شما در حال مبارزه با یک ویروس است، یا در بیماری های خودایمنی که به واسطه فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی شکل می گیرند، التهاب بیش از حد می تواند برای شما مضر باشد. التهاب مزمن و بیش از حد می تواند خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.

مصرف میوه ها و سبزیجات رنگارنگ یکی از بهترین روش ها برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای مقابله با التهاب هستند. بلوبری، مویز، گیلاس، آلبالو، آلو و سیب و حتی کاکائو و مغزدانه ها از جمله منابع خوب برای دریافت این مواد مفید هستند. دانه های کتان و ادویه هایی مانند زردچوبه و زنجبیل نیز از دیگر منابع خوبی هستند که می توان به آنها اشاره داشت.

منیزیم

کمبود منیزیم در رژیم غذایی بسیاری از افراد جهان یک نگرانی در حال رشد است و این تنها با اثر این ماده معدنی بر سلامت قلب مرتبط نیست. کمبود منیزیم یکی از دلایل شناخته شده برای اضطراب است. در حال حاضر که نگرانی ها درباره کروناویروس جدید رو به افزایش است، کمبود منیزیم می تواند دلیلی برای افزایش اضطراب شما باشد. منیزیم برای آرامش مغز و کمک به این اندام برای افزایش فعالیت گابا (یک انتقال دهنده عصبی که در کسب آرامش و کاهش استرس نقش دارد) ضروری است. منیزیم یک ماده مغذی کلیدی برای سلامت مغز، قلب و استخوان محسوب می شود و همچنین به عنوان یک پیش ماده برای تولید سروتونین و دیگر انتقال دهنده های عصبی مغز عمل می کند.

ویتامین D و ویتامین K۲

زمانی که پوست در برابر نور خورشید قرار می گیرد، بدن انسان توانایی تولید ویتامین D را دارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند به بهبود شرایط خلقی انسان نیز کمک کند. مطالعات بسیاری نشان داده اند که سطوح پایین ویتامین D با علائم افسردگی مرتبط بوده است. اگرچه همه با این ارتباط موافق نیستند اما مطالعه ای بزرگ با حضور ۳۱,۴۲۴ شرکت کننده نشان داد که سطوح پایین ویتامین D با افسردگی مرتبط است.

یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۸ نیز نشان داد که اگر افراد با کمبود ویتامین D مواجه باشند، مصرف مکمل این ماده مغذی می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

این در شرایطی است که مصرف ویتامین K2 می تواند نتایج بهتری را نیز رقم بزند زیرا این ماده مغذی همراه با ویتامین D نه تنها برای سلامت قلب مفید هستند، بلکه به بهبود شرایط مغز و سلامت روانی انسان نیز کمک می کنند. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل ویتامین K2 می تواند به پیشگیری از افسردگی و اضطراب کمک کند.

از منابع غذایی خوب برای ویتامین D می توان به ماهی های سالمون و تن، و تخم مرغ اشاره کرد. از منابع غذایی خوب برای ویتامین K2 نیز می توان به اسفناج، کیل و بروکلی اشاره کرد.

این نکته را فراموش نکنید که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ویتامین D یک ضد ویروس قوی نیز محسوب می شود.»

پربحث‌های دیروز

  1. موج دوم کرونا؟ چرا دوباره به جای اولمان بازگشتیم...

  2. از لواسان به جماران بازگردید !

  3. مرندی: بی عدالتی و نارضایتی های اجتماعی دلیل اعتراضات آمریکاست

  4. گزارش هزینه‌کرد سود سپرده حساب‌های قوه قضائیه: سود کل حساب‌ها در سال ۱۳۹۸، مبلغ ۴۳۰ میلیارد تومان بود

  5. نظرات برگزیده مخاطبین الف: قالیباف اعتبار مجلس را بازسازی می‌کند؟/ زندگی‌های اشرافی در تهران برجسته شده/اگر پدر با فرزندش دوست بود رومینا از منزل فرار نمی‌کرد

  6. افشاگری مهدی تاج درباره قرارداد ویلموتس/ از نقش وزیر ورزش تا استخدام بادیگارد در تهران!

  7. برخورد خشن پلیس آمریکا با یک پیرمرد

  8. حسینی: برای احیای اقتصاد باید مگاپروژه تعریف کنیم/ ایراد بودجه فقط عدم توازن حسابداری نیست

  9. آیا گوش شنوایی در کاخ سفید هست؟

  10. تعزیرات: کاربرد واژه «احتکار» برای نگهداری خودرو به قصد گران فروشی درست نیست

  11. مرگبارترین سلاح تک‌تیرانداز جهان در اختیار ایران + تصاویر

  12. خیالپردازی ترامپ بعد از آزادی مایکل وایت: توافق بزرگ با ایران !

  13. شمخانی: تبادل زندانیان نتیجه مذاکره نبود/مذاکره‌ای در آینده انجام نمی‌شود

  14. رونمایی از گرانترین قرارداد تاریخ ورزش ایران

  15. تایید دیدار فرماندار سابق آمریکایی با ظریف / سخنگوی وزارت خارجه: این ملاقات چند ماه پیش انجام شده

  16. جزئیات تازه ازکشتی ایرانی غرق شده در بندر عراقی/ ۲ نفرفوتی تاکنون

  17. ظریف در واکنش به ترامپ: مشاوران شما قمار احمقانه‌ای انجام دادند

  18. ایران حذف وزیر ورزش از انتخابات را پذیرفت

پربحث‌های هفته

  1. ایران به سرعت پیر می‌شود و مسوولان فقط نگاه می‌کنند !

  2. قانون، قاتل رومینا!؟

  3. اغتشاشات آبانماه با آشوب‌های آمریکا چه فرقی دارد

  4. اقدام عجیب احمدی‌نژاد در محله نارمک!

  5. چاره نکنیم، ایران پیر می‌شود و قدرتش از بین می‌رود

  6. پرسشي تأمل‌برانگیز از مراجع عظام تقليد

  7. آقایان؛ قانون، تابوت عدالت نیست!..

  8. جزئیاتی کامل از مرگ «آسیه پناهی»/ شهرداری: ما به وظیفه قانونی خود عمل کردیم!

  9. موج دوم کرونا؟ چرا دوباره به جای اولمان بازگشتیم...

  10. پرداخت هدیه به نمایندگان؛ چراغ اول شفافیت روشن می‌شود؟!

  11. از لواسان به جماران بازگردید !

  12. چند پرسش از وزیر کشور درباره حوادث آبان‌ماه

  13. من رویایی دارم؛ بازگشت روح مارتین لوترکینگ به آمریکا

  14. اعتراضات داخلی آمریکا ادامه جنبش وال استریت است

  15. درخواست احمد توکلی از رئیسی: مجوزهای اعطایی به نمایندگان ادوار مجلس را بررسی کنید

  16. لطفا فراکسیون‌های قومی و منطقه‌ای را تعطیل کنید

  17. مرندی: بی عدالتی و نارضایتی های اجتماعی دلیل اعتراضات آمریکاست

  18. اعتراض ۳ نماینده مجلس یازدهم به اعتبارنامه تاجگردون

  19. نکند امام هم «التقاطی» بود؟!

  20. واکنش قالیباف به اظهارات تازه ترامپ

  21. درباره مسئولی که «آخر آسفالت» زندگی می‌کند

  22. قرعه‌کشی خودرو یک شوخی تلخ با مردم است

  23. پیروز بازی شطرنج خودروسازان با بازار کیست؟

  24. در آمریکا چه می‌گذرد؟!

  25. یک عکس؛ یک شرح | اسب نجیب ایران خودرو !

آخرین عناوین