نگاه مادی به جان انسان

طناز بحری، گروه اجتماعی الف،   3990115070 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
نگاه مادی به جان انسان

در برنامه ای که از شبکه ۱ هلند پخش شد، یک پزشک طب اروژانس تعریف می کند که او چطور به مرد ۸۳ ساله ای که به کرونا مبتلا شده مجبور است بگوید که علی رغم اینکه شرایط او جوری است که نیاز به بستری در آی سی یو دارد اما چون شانس کمی برای زنده ماندن دارد او را به آنجا منتقل نخواهد کرد. آن پیرمرد می گوید اما من هنوز حالم خوب است و از زندگی لذت می برم و حتی در یک گروه موسیقی ساز می نوازم. آن پیرمرد دوست داشت زنده بماند، پیرمردی که به گفته این پزشک یک عمر زحمت کشیده و با دست های خودش این کشور را ساخته است...

در این لحظه به بینندگان اعلام می شود که آن فاکتور هایی که بر اساس آن باید تصمیم بگیرند که بیمار را به آی سی یو منتقل نکنند، چه چیزهایی هستند (بیماران با مشکلات قلبی و یا ریوی و یا بیمارانی که کمتر از یک سال امید به زندگی دارند، و افرادی که ضعیف هستند). در این لحظه افراد دور میز شروع به ابراز همدردی با این پزشک می کنند که مجبور است این نوع تصمیمات را بگیرد، و بیننده را متوجه بار سنگین این مسائل بر دوش پزشکان می کنند. بعد پزشک سعی می کند این پیام را به مردم برساند که ای مردم شروع کنید و از همین حالا در مورد این مساله فکر کنید و خودتان را آماده کنید که در زمان تصمیم گیری شوکه نشوید و بتوانید این تصمیم را راحت تر بگیرید و بپذیرید. البته نکته قابل تامل این است که تصمیم بستری شدن یا نشدن در بخش مراقبت های ویژه را بیمار نمی گیرد، این تصمیم پزشک است‌، حتی اگر بیمار خودش راغب باشد که برود، اگر پزشک نخواهد این اتفاق نمی افتد. 

این پست را نگذاشتم برای اینکه پزشکان هلند و تصمیم هایشان را قضاوت کنم، چه بسا که این تصمیم گیری ها برای پزشکان هم بسیار سخت و دردناک است. اما به نظرم نکته مهم و قابل تامل این برنامه این است که در کمال آرامش و با ابراز همدردی و مهم تر از همه از زبان یک پزشک، این را به مردم اعلام می کنند و وانمود می کنند که چاره دیگری ندارند و این تنها راه است برای اینکه از این شرایط بتوانند عبور کنند، آن هم در کشوری که جزو ثروتمندترین و موفق ترین کشورهای اروپا است و قطعا اگر بخواهند می توانند شرایط را به شکلی مدیریت کنند که نیاز به گرفتن این تصمیمات سخت نباشد... این نوع برخوردها که در جامعه غرب به وفور دیده میشود نشان دهنده بحران تمدن در این کشور ها است، تمدنی که اساسش صرفا بر موازین مادی استوار است و دولت مردان بر اساس نفع و زیان اولویت بندی می کنند و نه ارزش های انسان دوستانه... این روزها کرونا عمق این بحران را به خوبی نمایان کرد...

دیدگاه کاربران

تبریزی۱۳۹۹۱۴۳۱۵:۴۶:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۵
آره ما خوبیم. شما فعلا بحران احتکار ماسک و دستکش و الکل و گرون فروشی و بالا رفتن قیمت سکه و دلار و مسکش و خودرو اون هم تو این شرایط رو داشته باش و کاری به حال کشورهای غربی بدبخت و بحران زده نداشته باش.
علی۱۳۹۹۲۴۴۱۷:۴۹:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۱۵
از هلند خبر دارم که بعلت کمبود امکانات پزشکی بسیاری از بیماران را به آلمان اعزام میکنند.
امیر حسین۱۳۹۹۲۷۳۱۸:۴۶:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۱۵
اتفاقا این دیدگاه کاملا منطقی و انسان دوستانه هست. نوع دوستی یعنی این که جوان یا نوجوان بیمار در استفاده از اون دستگاه‌ها در اولویت باشد.
ناشناس۱۳۹۹۴۰۸۲۱:۳۰:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۱۵
اونجا چیزی هست به اسم رسانه آزاد
ناشناس۱۳۹۹۴۱۵۲۱:۳۵:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۱۵
نگاه انسانی نویسنده به مسأله قابل تقدیر است
ناشناس۱۳۹۹۴۶۸۲۲:۱۱:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۱۵
شما برو ببین توی هلند زندان‌ها در حال تعطیل شدن هستند مقایسه کنید با وضعیت زندان‌های ما که جای سوزن انداختن ندارند
ناشناس۱۳۹۹۴۷۰۲۲:۱۳:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۱۵
اگر پدر و پسر همزمان گرفتاد کرونا شوند و هر دو نیاز به آی سی یو،باید کدامیک را به آی سی یو برد؟جواب همان نظر پزشک هلندی است.
ناشناس۱۳۹۹۵۴۵۲۳:۳۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۱۵
تو ایران اما بر اساس ..انتخاب میشن. هر کی یه آشنایی .. داشته باشه یه تلفن میزنه و میره تو بخش...
ناشناس۱۳۹۹۸۲۸۰۹:۳۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۱۶
بعید میدونم در آیین ما جان کسی بر دیگری اولویت داشته باشه. تا وقتی امکانات موجوده باید برای بیماران فعلی استفاده کرد چه پیر باشن و چه جوان و وقتی هم که موجود نباشه به هیچ کس نمیرسه باز هم چه پیر و چه جوان چرا فکر می کنیم ما باید قضاوت کنیم که چه کسی باید زنده بماند و کی بمیرد؟
ناشناس۱۴۰۲۲۰۸۱۷:۳۸:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
حالا اگه تمدنشون بر مبنای موازین معنوی باشه وقتی برای همه توی آی سی یو جا ندارن باید چیکار کنن؟! باید .. ببینن کی با ایمان تره، همونو ببرن آی سی یو؟
ناشناس۱۴۰۲۲۱۱۱۷:۳۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
والا ما هم خودمونو واسه اینکارا آماده کرده بودیم. مثلا نزدیکی های کرونا یک عده که فکر میکنن مردم نمیشناسنشون اومدن داروی موثر این بیماری رو جمع کردن از وزارت بهداشت و داروی صد هزار تومنی رو تو بازار آزاد تا بیست میلیون میفروشن. پس زیاد قیافه مظلوم و پاکدست و انسان دوست نگیریم به خودمون.
ناشناس۱۴۰۲۲۱۲۱۷:۳۹:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
متوسط تخت بيمارستاني در كشورهاي غربي حداقل ١٠ تخت به ازاي هر ١٠٠٠ نفر است اين عدد در ايران يك و نيم تخت است. احتمالا همين نسبت هم براي icu و ccu و ساير امكانات وجود دارد. از نگارنده درخواست دارم توضيح دهند اين تفاوت ١٠ برابري را چگونه با فرهنگ منحط مادي گراي غربي و تمدن معنوي ما مرتبط مي دانند !!!؟؟
ناشناس۱۴۰۲۲۱۴۱۷:۴۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
به عنوان یک پزشک شاغل در کشور آلمان بسیار از نتیجه گیری سطحی شما از برنامه ای که دیدید متأسفم. در این کشور ها فارغ از مسأله کرونا بسیاری از سالمندان تصمیم می گیرند که اگر بیماری بسیار شدیدی پیدا کردند از بعضی اقدامات سطح بالای درمانی نظیر استفاده از ونتیلاتور صرفه نظر کنند به دو جهت اول هزینه بسیار بالایی که به سیستم درمانی وارد می کندو مهم تر از آن تنها طولانی کردن درد و رنج فرد بیمار بدون ثمربخشی مؤثر. خواهشمندم اول منظور افراد را درک کنید و سپس در ردش مقاله بنویسید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین