بیژن مقدم: رسانه‌های کشور اطلاعات مربوط به کرونا را بخوبی ساده‌‎سازی کردند

گروه اجتماعی الف،   3990115004 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

 بیژن مقدم از مدیران و فعالان رسانه‌ای کشور عملکرد رسانه‌های داخلی و به خصوص رسانه‌های برخط را در مواجهه با ویروس کرونا مناسب و نقش رسانه ها در ساده سازی اطلاعات ضروری در این بحران را بسیار حیاتی ارزیابی کرد. 

بیژن مقدم در گفتگو با تسنیم با اشاره به مأموریتهای رسانه در زمان بحران کرونا اظهار کرد: نخستین محور مشترک کشورها در مقابله با بحران کرونا وظیفه آگاهی بخشی بود و اینکه چگونه مردم و کشورها می‌توانند در گام اول از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری کنند البته درمان به مراحل بعدی موکول می‌شد.

وی افزود: فرآیند پیشگیری مبتنی بر اطلاعاتی بود که باید ساده‌سازی می‌شد و در قالبهای مختلف و متنوع در اختیار مخاطبان با سطوح مختلف درک و آگاهی، قرار می‌گرفت. این کار در داخل کشور توسط رسانه های ما به درستی انجام شد و در کلیت همه آنها یک نگاه ملی به این موضوع داشتند و به همین دلیل اشتراکات زیادی احساس می‌شد.
فرآیند پیشگیری مبتنی بر اطلاعاتی بود که باید ساده‌سازی می‌شد و در قالبهای مختلف و متنوع در اختیار مخاطبان با سطوح مختلف درک و آگاهی قرار می‌گرفت

مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی الف توضیح داد: رسانه ها تلاش می کردند که همه با هم این مسیر را به درستی طی کنند؛ یک قرارگاه مرکزی هم برای ساماندهی جهتگیری‌ها و هدایتها وجود داشت البته این جهتگیری‌ها و هدایتها، خطاهایی هم به همراه داشت.

وی ادامه داد: بخشی از این خطاها به پیش‌بینی‌های اولیه و نگاه مسئولان بر می‌گشت که به آینده این پدیده نگاه اشتباهی داشتند. مقداری از اشکالاتی هم که در فرآیند مقابله با این ویروس به وجود آمد محصول همین پیش‌بینی‌های غلط برخی مسئولان بود.

رسانه‌های داخلی ما عملکرد خوبی دربرابر ویروس کرونا داشتند

مقدم درباره عملکرد رسانه‌های داخلی با وجود تمام این مشکلات بیان کرد: در کل می‌توان گفت رسانه‌های داخلی ما عملکرد خوبی در برابر ویروس کرونا داشتند، به خصوص رسانه‌های برخط البته نمی توان از فضای مجازی هم غافل بود و یکی از جاهایی که قدر و قیمت فضای مجازی آشکار شد همین بحران ناشی از کرونا بود.

وی تصریح کرد: البته فضای مجازی، خالی از ناپاکی‌ها و خبرهای نادرست و دروغ هم نبود. مانند تمام مواقع دیگر ما با شایعات، دروغها، حرفهای غیر علمی و ادعاهای بی مورد در این فضا مواجه بودیم و این مطالب گسترش پیدا می‌کرد. چون سواد رسانه‌ای هنوز در سطح جامعه ما گسترش پیدا نکرده‌ است توسط مردم این مطالب گسترش پیدا می‌کرد.

سردبیر اسبق خبرگزاری فارس گفت: ما در این ایام با فایلهای زیادی مواجه شدیم که فردی در آن شروع به ارائه اطلاعات درباره کرونا می کرد و پیش از بیان سخنانش می گفت «خب شما همگی من را می‌شناسید»، در صورتی که به لحاظ عمومی هیچ شناختی از این فرد وجود نداشت. ما تمام این فایل ضبط شده را میدیدیم بدون اینکه از هویت آن شخص اطلاعی داشته باشیم. از اینگونه فایلها در فضای مجازی بسیار بود و به نوبه خود تأثیرات مخربی هم به همراه داشت.

برخی از رسانه‌های فارسی زبان به دنبال انتقام گرفتن از مردم و نظام در شرایط بحران بودند

وی در مورد رسانه‌های خارجی هم توضیح داد: این رسانه‌ها هم شرایط مشابهی با رسانه های داخلی داشتند. اما برخی از رسانه‌های فارسی زبان به دنبال انتقام گرفتن از مردم و نظام در شرایط بحران بودند. این رسانه ها تلاش میکردند ایجاد شبهه کنند. به عنوان مثال وقتی از طرف وزارت بهداشت بیان می شد که اخبار را تنها از مبادی رسمی خبر پیگیری کنید این رسانه های خارجی تلاش میکردند این جو را در سطح عمومی رواج دهند که ایران تلاش دارد اخبار را سانسور کند اما بلافاصله وقتی دیدیم که بحران در امریکا جدی شد دستور دادند که اگر کسی خارج از چارچوبهای اطلاع‌رسانی ایالات متحده اقدام به انتشار اخبار کند با آن برخورد می شود.

مقدم خاطرنشان کرد: به طور حتم در رسانه های خارجی هم فضای شایعه‌سازی و اخبار نادرست وجود دارد اما رسانه‌های رسمی آنها قدرتمندند و می‌توانند افکار عمومی را شکل دهند. به هر حال شکل انعکاس اخبار توسط آنها با رسانه‌های داخلی ما تفاوت دارد و شاید برخی از مشکلاتی که ما در داخل برای انتشار اخبار با آن مواجهیم آنها تجربه نکنند.

وی افزود: در کل نمی‌توان گفت که فضای رسانه‌ای داخل ایران در مواجهه با بحران کرونا خیلی متفاوت از فضای رسانه‌ای کشورهای درگیر با این بحران بوده‌ است اما آنها با رسانه‌های مسلط خودشان شایعات را مدیریت می‌کنند. صدا و سیمای ایران هم از ضریب نفوذ بالایی در کشور برخوردار است و مردم به این رسانه اعتماد دارند. رسانه مسلط ما در ایران هم تلویزیون است، هر چند که تلاشهای زیادی صورت میگیرد تا این موضوع را انکار کنند اما نمی‌توان از این واقعیت دور شد. صدا و سیما هم تأثیر خودش را دارد.

مقدم ادامه داد: فراموش نکنیم که بخش زیادی از رسانه‌هایی که ما در موردشان حرف میزنیم رسانه‌های بخش خصوصی هستند و بیشترین بار اطلاع رسانی را به عهده دارند و این رسانه ها در چنین بحرانی متأثر از سایر موارد خودشان دچار بحران می شوند که عمده آنها بحرانهای اقتصادی است.

وی متذکر شد: وقتی اقتصاد کشور با مشکل مواجه می شود، رسانه های داخلی هم با مشکل مواجه می‌شوند چرا که نتیجه این بحران برای آنها آگهی کمتر و تولید کمتر خواهد بود. پس لازم است این رسانه های خصوصی هم در بسته های حمایتی دولتی دیده بشوند چرا که در بحران بدون چشم داشت کار کردند و در ادامه هم کار خواهند کرد. امیدواریم هرچه زودتر جزئیات این طرح حمایتی معاونت مطبوعاتی اعلام شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین