پایگاه خبری پولیتیکو گزارش می دهد: ویروس کرونا با جهان چه خواهد کرد؟

گروه جهان الف،   3990114092 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
ویروس کرونا با جهان چه خواهد کرد؟

  به گزارش الف، «مدتی است که جهان با شیوع ویروسی مرموز به نام کرونا دست و پنجه نرم می کند. تاکنون بیش از 940000 نفر در سطح جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از 47000 نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس، جان خود را از دست داده اند. بسیاری از ناظران بر این باورند که تبعات و پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا با رویدادهایی نظیر وقوع حادثه 11 سپتامبر و یا بحران مالی جهان در سال 2008 میلادی قابل مقایسه است. این وقایع تاریخی، با وقوع خود، تغییرات گسترده ای را در عادات و رویه های زندگی بشر در ابعاد مختلف ایجاد کردند». 


پایگاه خبری پولیتیکو، در گفتگو با 3 تن از صاحب نظران و کارشناسان سرشناس، نظر آن ها را در مورد تغییراتِ احتمالی که ویروس کرونا در جهان ایجاد خواهد کرد، پرسیده است. 


*ویروس کرونا و تضعیفِ فردگرایی
"اریک کلینینبرگ استاد جامعه شناسی دانشگاه نیویورک"


بحران شیوعِ ویروس کرونا، تضعیفِ فردگرایی مخصوصا از منظرِ حکمروایی و رویه های حاکم بر رفتارِ سیاستمداران و تصمیم سازان را به دنبال خواهد داشت. پس از اینکه این بحران خاتمه یابد، عرصه سیاست در کشورهای مختلف مورد بازآرایی قرار خواهد گرفت و شاهدِ سرمایه گذاری های گسترده و قابل توجه در بخش هایی که مرتبط با منفعت همگانی هستند(نظیر بخش بهداشت و سلامت)، خواهیم بود.

من بعید می دانم که پس از خاتمه بحران شیوع ویروس کرونا در جهان، جمع گرایی و توجه به منفعت همگانی به عنوان اولویت اصلی، تضعیف شود. در عوض، ما به این نتیجه خواهیم رسید که واقعا سرنوشت همگی ما به معنای واقعی به یکدیگر گره خورده است. به عنوان مثال، ما بیش از گذشته به این مساله توجه خواهیم کرد که ساندویچِ ارزانی که که آن را از رستورانی می خریم که از پرداختِ مرخصی مربوط به دوره بیماری به کارگران و خدمه اش اجتناب می کند، به طور مستقیم بر سلامتمان تاثیر خواهد گذاشت و ما را بیش از پیش در برابر بیماری ها آسیب پذیر خواهد کرد.

به نحو مشابهی، آن همسایه من که از ماندن در خانه در دوره شیوع همگانی یک بیماری (به دلیل آنکه نظام آموزشی نتوانسته به وی دانش و تفکر انتقادی بیاموزد که به وی یاد دهد باید برای جان دیگران ارزش قائل شود)، خودداری می کند نیز مرا در برابر بیماری ها آسیب پذیر می کند. 


شیوع ویروس کرونا همچنین این مساله را مخصوصا به دولتمردان گوشزد می کند که باید به وضعیت معیشتی آن دسته از کارگران و کارمندانی که در دوره هایی نظیر شیوع ویروس کرونا، آسیب های جدی اقتصادی می بینند، بیش از پیش اهمیت دهند و برنامه های خاصی را برای آن ها طراحی و در مواقع بحرانی به اجرا گذارند. 
اپیدمی ویروس کرونا، رنج و درد زیادی را برای همه ما ایجاد می کند. با این حال، این پدیده ما را مجبور خواهد کرد تا این مساله که ما که هستیم و برای چه چیزهایی ارزش قائل هستیم را مورد بازنگری قرار دهیم. در بلندمدت نیز پدیده ای نظیرِ اپیدمی ویروس کرونا به ما کمک خواهد کرد تا سیاست ها و برنامه های بهتری را کشف و اجرایی کنیم. 
از این رو، به طور کلی باید گفت جهانِ پسا شیوعِ ویروس کرونا، جمع گرایی و توجه به خیر و منفعت همگانی را بیش از پیش تقویت، و رویه های فردگرایانه و سیاستمداران فردگرایی نظیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را تضعیف خواهد کرد. 

 

*ویروس کرونا و ظهورِ پدیده پزشکی از راه دور

"اژکیل امانوئل، رئیس دپارتمان اخلاق پزشکی و سیاستِ سلامت در دانشگاه پنسیلوانیا"


اپیدمی ویروس کرونا موجب خواهد شد تا در تفکر رایج در موردِ مکانِ ارائه خدمات درمانی و پزشکی، تغییر ایجاد شود. برای سال های طولانی، پدیده پزشکی از راه دور به حاشیه رانده شده و چندان جدی گرفته نمی شد. در جریان شیوع یک بیماری اپیدمیک نظیر ویروس کرونا، امکانات و زیرساخت هایِ سنتیِ نظامِ بهداشت و سلامت، شدیدا با اضافه باری مواجه می شوند و در این شرایط، استفاده از پدیده پزشکی از راه دور می تواند کمک قابل توجهی هم در بحث مهار بیماری و درمان بیماران و هم کاستن از باری که بر دوشِ مراکز درمانی در بحبوحه شیوع یک بیماری اپیدمیک به وجود می آید، بازی کند.

اضافه بر این، بکارگیری این شیوه می تواند در تضعیفِ زنجیره شیوع یک بیماری اپیدمیک نیز نقش مهمی بازی کند. اگر در خانه بمانید و با یک تماس ویدئویی با پزشکان ارتباط داشته باشید، از زنجیره شیوع بیماری به دور خواهید ماند، در اتاق های انتظار معطل نخواهید شد و مهمتر از همه، از آن دسته از بیمارانی که به دریافت کمک های پزشکی-درمانی با قیدِ فوریت نیاز دارند نیز فاصله خواهید داشت(امری که در بحث درمان این دسته از بیماران و همچنین مبتلا نشدنِ خودِ شما به بیماری اپیدمیک، نقش مهمی بازی می کند). 


*ویروس کرونا و تاکید مجدد بر اهمیت نقش علم و دانش
"سانجا تراوس، نویسنده ارشد نشریه پولیتیکو"
سال هاست که اعتبار و اعتقاد به دانش در کشورهای مختلف(مخصوصا آمریکا)، تضعیف شده است. این امر موجب شده تا فردی به نامِ "استفان کولبرت" در سال 2005، مفهومی به نام "حقیقت جعلی" را ابداع کند(حقیقتی که نه از دل واقعیت بلکه توسط خود انسان ها ایجاد می شود). وی در واقع با این مفهوم، آنچه که در گفتمان های سیاسی و از زبان سیاستمداران مطرح می شود را به چالش کشیده است. در شرایط کنونی نیز شاهدیم که بسیاری از جمهوریخواهان در آمریکا ادعا می کنند که گزارش ها در مورد ویروس کرونا و شیوع آن، نه واقعیت، بلکه سیاسی کاری است. موضوعی که شاید از نگاهِ میلیون ها نفر منطقی بیاید(حال آنکه سرپوشی بر کم کاری های دولتمردان است). 


اضافه بر این، بحرانِ شیوع ویروس کرونا این تهدید را بار دیگر به سیاستمداران و تصمیم سازان گوشزد کرده که شیوع یک بیماری تا چه اندازه قادر است عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان را با اختلا مواجه کند. از این رو، سرمایه گذاری در بخش پژوهش های علمی بیش از پیش از اهمیت برخوردار شد. از این رو، انتظار می رود حداقل در 35 سال آینده، احترامِ عمومی برای تخصص و علم و دانش، بار دیگر جایگاه و اهمیت خود را بیابد.

*لینک: https://www.politico.com/news/magazine/2020/03/19/coronavirus-effect-economy-life-society-analysis-covid-135579#health

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۸۸۹۳۱۲:۲۷:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۵
ویروس کرونا نشان داد که امریکایی ها به قدری خبیث هستن که حتی در شرایط بیماری اپیدمی هم حاضر به لغو تحریم های ظالمانه برای حفظ جان و تامین سلامت مردم ایران نیستن.
ناشناس۱۳۹۹۵۳۵۲۳:۲۸:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۱۵
مگر ما به خاطر ویروس حاضر هستیم سیاست خارجی کشور رو عوض کنیم؟
ناشناس۱۴۰۰۴۹۳۱۶:۵۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۶
کشورهایی که دم از حقوق بشر می زنند نباید با تحریم دارو مردم ایران را تحت فشار قرار بدهند.
ناشناس۱۳۹۸۸۹۶۱۲:۳۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۱۵
در تمام دنیا به اصطلاح پوپالستها و عوام فربیها سعی میکنتد سلامت مردم را به سیاست توهم خود در یک کادر قرار دهند
ناشناس۱۳۹۸۹۰۴۱۲:۳۷:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۱۵
ویروس کرونا موجب تضعیف جایگاه ادیان در جوامع می شود.
ناشناس۱۳۹۹۵۳۶۲۳:۳۱:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۵
تاریخ همیشه تکرار میشه. شیوع طاعون در اروپا در سال ۱۷۵۰ موجب شدت یافتن رنسانس و دوری مردم از کلیسا شد
ناشناس۱۴۰۰۴۸۰۱۶:۵۲:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۱۶
علم و دین مکمل همدیگه هستند اگه دین نباشه علم به سلاح غیر قابل کنترل تبدیل میشه
ناشناس۱۳۹۸۹۱۳۱۲:۴۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۱۵
ویروس کرونا باعث حذف بسیاری از مشاغل و بیکاری وسیع در تمام جهان می شود. بسیاری از مشاغل هم به صورت دورکاری انجام خواهند شد که خود تاثیر زیادی بر روی مشاغل دیگر می گدارند. کارمند دورکار نیاز به تاکسی، خرید کفش و لباس، غذای سر کار و...... ندارد.
ناشناس۱۳۹۸۹۱۷۱۲:۴۵:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۵
بستگی داره جهان چندم باشید اگر سومی باشید بروید یک قبر بخرید و فاتحه خودتان را بخوانید
ناشناس۱۴۰۰۴۸۵۱۶:۵۴:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۱۶
فعلا که بیشترین کشته ها در جهان های به اصطلاح اول بوده
ناشناس۱۳۹۸۹۱۹۱۲:۴۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۵
کرونا موجب بهبود و ارتقاء آموزشهای مجازی می شود. تعداد مدارس، دانشگاهها و آموزشگاههای مجازی به شدت افزایش می یابد. والدین کنترل بیشتری بر روی فرزندان خود خواهند داشت.
ناشناس۱۳۹۸۹۳۲۱۲:۵۵:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۱۵
همه گیری کرونا باعث شد تا آگاهی مردم جهان از ویروس و میکروب افزایش یافته و اهمیت بیشتری به بهداشت فردی و عمومی بدهند. مرگ و میر انسان ها در دوران پسا کرونا کاهش می یابد.
ناشناس۱۳۹۸۹۴۰۱۲:۵۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۵
دنیای بعد از کرونا حتما دنیای زیباتری است
ناشناس۱۳۹۸۹۴۵۱۳:۰۱:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۱۵
به نظر من احتمال اینکه گرم شدن زمین باعث افزایش پدیدآمدن ویروسهای جدیدی مثل کرونا بشه هست. چون گرمای بیشتر یعنی جنبش مولکولی بیشتر و این شاید باعث بشه احتمال تغییر ژنها در هنگام تکثیر ویروس بیشتر بشه. اگر این موضوع درست باشه یعنی در آینده شاهد ویروسهای بیشتری از این نوع خواهیم بود. سارس، مرس و کرونا در همین چند سال اخیر بوجود آمدن.
ناشناس۱۳۹۸۹۴۶۱۳:۰۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۱۵
ما داراشفا داریم خودش ما را مصون میکنه
ناشناس۱۳۹۸۹۵۵۱۳:۰۷:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۵
کرونا ذات سردمداران آمریکا رو بهتر روشن کرد. اینکه نه تنها تحریمها رو کمتر نکرد بلکه به کرونا به عنوان یک فرصت نگاه کرد برای افزایش فشار. هدف هم اینه که انقدر مردم بهشون فشار بیاد تا شورش کنند علیه حکومت و جنگ داخلی بشه یا اینکه انقدر کشور ضعیف بشه که بتونن ازش امتیاز بگیرند.
ناشناس۱۳۹۹۵۳۷۲۳:۳۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۵
مگه تو سیاست خودت را بخاطر کرونا تغییر دادی؟ بعدشم مگه نمیگفتید تحریم نعمت هست بله نعمت برای شماها چون کاسبان تحریم بودید وهستید لطفا التماس نکنید این را خودتان خواستید که تحریم بمانید
ناشناس۱۴۰۰۴۹۶۱۶:۵۷:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۱۶
کاسبان برجام حالا کاسبان کرونا شده اند.
ناشناس۱۳۹۸۹۶۶۱۳:۱۸:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۱۵
دنیای بعد از کرونا مخصوصا در کشورهای پر جمعییت به این فکر بیفتند که جمعییتشان را کنترل کنند که مردمشان مجبور به خوردن هر چیزی نباشند وقتی نوع تغذیه مردم از چند نوع حیوان وپرنده اهلی باشد تحت کنترل سازمان دامپزشکی است واز بیماری آن آگاه خواهند بود نه پرندهای وحشی که اگر بیمار هم باشند تحت کنترل نخواهند بود ودنیارا به این همه دردسر بیندازند دنیای بعد از کرونا باید به کشت اهمیت بیشتر بدهد تا بخش اعظم خوردن مردم به سمت گیاهان باشد ووقت وهزینه بیشتری درهمه کشورها روی علم به خصوص آن چه که مربوط به سلامت انسانها خواهد بودنه جهت پول در آوردن مثل آنچه هزینه زیبایها یا مکملهاست
ناشناس۱۳۹۹۰۰۲۱۳:۴۸:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۵
کرونا ویروس اثبات کرد که کشورهای غربی مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
پرتو۱۳۹۹۹۸۱۱۱:۱۱:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۱۶
و ما چقدر پیشرفته لابد.
استاد دانشگاه۱۳۹۹۱۶۵۱۶:۱۶:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۱۵
فقط توسعه و افزایش بیمارستانهای بزرگ + افزایش تعداد پزشکان و پرستاران حداقل به 3 برابر موجود
حسین۱۳۹۹۵۰۱۲۲:۳۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۱۵
البته 3 برابری تعداد پرستارهای مرد که به شدت در بیمارستانها کمه.
ناشناس۱۳۹۹۱۹۷۱۶:۳۹:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۱۵
پزشکی اینترنتی و از راه دور طرح بسیار خوبیه که نمونه هاش در کشورهای دیگه به بهره برداری رسیده.
ناشناس۱۳۹۹۲۳۷۱۷:۳۲:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۵
جهان رو ول کنید. با قیمت نفت به زودی دولت ایران ورشکست میشه و از گرسنگی خواهیم مرد
ناشناس۱۴۰۰۴۹۰۱۶:۵۵:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۱۶
فعلا که تو کشور کد خدا سر تجهیزات و غذا درگیریه
ناشناس۱۳۹۹۲۳۹۱۷:۳۶:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۱۵
البته در ايران گران ميشود يعني كاملا برعكس روند جهاني
ناشناس۱۳۹۹۴۲۶۲۱:۴۱:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۱۵
این ویروس با کشتار وسیع از شهروندان پا به سن گذاشته در سطح جهان صندوقهای بازنشستگی را از خطر حتمی ورشکستگی نجات داد.
ناشناس۱۳۹۹۷۱۷۰۵:۲۰:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۱۶
اصلا این اتفاق غافلگیر کننده با حوادث از پیش طراحی شده ای مثل یازده سپتامبر قابل مقایسه نیست.
ناشناس۱۳۹۹۹۱۴۱۰:۳۶:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۶
سلام مسئولین محترم سایت الف ای کسانی که دسترسی به مسئولین کشور دارید تورو خدا پیگیری کنید بازهم افزایش تجمع در جاده ها وسایل حمل و نقل عمومی. تازه در اول راه بودیم که مدیریت شد با این شرایط که داره پیش میره ظرف سه چهار روز آینده دوباره شاهد پیک بیماری خواهیم بود. اکثر شهرها به ثبات نسبی رسیده اند ولی تهران هنوز شرایط نرمال ندارد با بازگشت مسافران بازهم شیوع گسترش پیدا خواهد کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین