با کرونا چه کردیم؟ چه باید بکنیم؟

سعید کریمی*،   3990114091 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
با کرونا چه کردیم؟ چه باید بکنیم؟

از زمانی که بیماری کرونا در کشور چین بروز و سپس شیوع پیدا کرد به دلیل ماهیت رشته تحصیلی و جایگاه شغلی ام  اخبار این بیماری را رصد می کردم و از نکات برجسته عملکرد مردم و مسئولین چین در مدیریت این بیماری مواردی مانند قرنطینه شهر ووهان و احداث بیمارستان یک هزار تختخوابی در یک هفته بود که برای من به عنوان کسی که بیش از بیست سال سابقه مدیریت در بخش سلامت را دارم امری غیر قابل باور و بیشتر شبیه به یک معجزه بود چرا که برای مثال در همان ایام در بیمارستان محل کارم توسعه حدود پنجاه متر مربعی در بخش اورژانس بیمارستان بیش از یک ماه زمان برد .

 از همان زمان موضوعی که ذهن من را مشغول کرد این بود مردم و مسئولین چین چگونه می توانند شهر بزرگی مانند ووهان را قرنطینه کنند و یا بیمارستانی هزار تختخوابی را در یک هفته بسازند ، اولین جواب این بود که شاید به دلیل توسعه اقتصادی و پیشرفت های فن آورانه باشد، اکنون که با گذشت چندین ماه از شروع این اپیدمی در چین و پاندمی در دنیا می گذارد با دقت و بررسی گذشته نگر به اتفاقاتی که در کشورهای دیگر در مدیریت این بیماری می کنیم می توان به این نتیجه رسید که هر کشوری دقیقا بر اساس داشته های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی اش موفق به مدیریت بیماری شده است .

 حال به چندین سوال در ذیل توجه بفرمائید
1 - آیا مسئولین کشور چین با زور  توانستند شهر ووهان را قرنطینه کنند یا قرنطینه موفق این شهر نتیجه سال ها حاکمیت قانون ، فرهنگ سازی تبعیت از متخصصین و اعتماد به ارکان حکومت بود و اساسا کشور ما چقدر در این امور موفق بوده است که انتظار مشابه این اتفاق در ایران را داریم ؟ 

2 - آیا ساختن و راه اندازی یک بیمارستان هزار تختخوابی فقط نیاز به تکنولوژی دارد یا عواملی مانند برنامه ریزی ، سخت کوشی ، نظارت ، برخورد با متخلفان و ... نیز در این مهم موثر است ؟

3 - در این چند ماه خبری در رابطه با احتکار ،  گرانفروشی و ... لوازم محافظتی مانند ماسک و لوازم ضد عفونی مانند الکل در چین شنیده اید ؟ آیا دلیل آن را برخورد قاطع با محتکرین و متخلفان در آن کشور در گذشته نمی دانید ؟ و آیا  اگر اتفاقاتی که در کشور ما در خصوص احتکار و گرانفروشی افتاد در آن کشور می افتاد بلافاصله آن فرد محاکمه ، مجازات (احیانا اعدام ) نمی شد ؟

احتمالا شما از سوالات بالا و پاسخ های احتمالی تان به این سؤال ها به نتایجی رسیدید ، هدف من از طرح این سوالات این بود که نتیجه بگیرم هر کشوری در مقابله با این بیماری به همان اندازه موفق بود که از قبل برای اتفاقی مشابه با آن برنامه و عمل داشته و به آن اضافه می کنیم عواملی مانند حاکمیت قانون ، تبعیت از متخصصین ، اعتماد به ارکان حکومت و ..... عواملی هستند که اگر به کمک مدیران مجهز به علم مدیریت بیایند مدیریت این اتفاقات را آسان تر و با هزینه های انسانی ، اجتماعی و اقتصادی کمتر امکان پذیر می کند .

و اما در شرایط امروز چه باید بکنیم؟

 به حمدالله و به توفیق حضرت حق  با اقدامات انجام شده توسط مردم و مسئولین بیماری در ایران با همه سختی ها و ناگواری هایش کنترل شده است ، این گزاره به این معنی است که با اجرای طرح فاصله گزاری اجتماعی که از اوایل فروردین شروع و اوج موفقیت آن در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین بود ، اثر این حرکت عظیم مردمی  از روز های آینده با کاهش آمار بیماران بد حال و فوت شدگان خود را نشان می دهد ، توجه بفرمائید نتیجه عملکرد مردم و مسئولین با تاخیر دو هفته ای خود را در آمار نشان خواهد داد یعنی آمار بالای بیماران بدحال و فوت شدگان امروز نتیجه عملکرد همه ما در روزهای پایانی سال قبل می باشد و نتیجه عملکرد بسیار خوب روزهای اخیر را در اواخر فروردین خواهیم دید ( انشاءالله)

حال باید توجه کنیم که موج بازگشت مسافران در روز جمعه پانزدهم فروردین و امکان عادی شدن امور از هفته جاری امری بسیار خطرناک است . همه ما (مردم و مسئولین) بایستی در این مهم تدبیر و اقدام کنیم و نسبت به آگاه سازی هموطنان به هر شکل ممکن اقدام کنیم ، لازم است مستمندان خصوصا بازنشستگان ، سالمندان و افرادی که بیماری زمینه ای دارند و احیانا از برای کسب روزی از منزل خارج خواهند شد را شناسایی و با حفظ آبرو مورد حمایت مالی قرار دهیم تا منزل را ترک نکنند .

در پایان به عنوان کسی که در یکی از بیمارستان ها در بخش سلامت مشغول به کار هستم به استحضار می رسانم که پزشکان ، پرستاران ، بهیاران ،کمک بهیاران ،خدمه ها و سایر کارکنان بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی  و مدیران بخش سلامت خسته هستند و روز به روز به دلیلی فشردگی فعالیت ها ، کیفیت کارشان کاهش می یابد . ایشان را با رعایت تمام توصیه های بهداشتی و ادامه اجرای طرح فاصله گزاری اجتماعی یاری کنید . 
البته مهمتر از همه اینکه ، ایشان را از دعای خیرتان بهره مند سازید تا انشاءالله به توفیق و مدد الهی این بیماری به بهترین شکل ممکن مدیریت شود .

* دانش آموخته رشته مدیریت سلامت و رئیس بیمارستان حضرت امام موسی کاظم علیه السلام اصفهان

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۰۱۴۰۱۰۹:۱۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
با کرونا در ایران خوش رفتاری شده است. البته از قدیم الایام ایرانی ها به مهمان نوازی مشهور بوده اند! کرونا را در نهایت احترام با هواپیما وارد ایران کردیم! اکنون نیز هم مردم و هم مسئولان با کارهای نسنجیده خود سعی می کنند که نهایت مهمان نوازی را به جای بیاورند. حالا حالاها کرونا میهمان این کشور خواهد بود.
ناشناس۱۴۰۱۶۶۱۱۱:۵۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
با شروع کار و فعالیت از 20 فروردین به دستور روحانی باید منتظر شیوع بیشتر کرونا در کشور باشیم.
ناشناس۱۴۰۱۸۹۹۱۴:۲۴:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
روحانی مسئول مستقیم تلفات کرونا در آینده است
ناشناس۱۴۰۱۹۰۳۱۴:۲۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
یک فاجعه انسانی در پیش است
ناشناس۱۴۰۲۳۸۸۱۹:۲۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
بورس خرید قبر بالا میره
ناشناس۱۴۰۱۴۰۸۰۹:۱۶:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
از صندوق ذخیره ارزی 2 میلیارد دلار بیرون کشیده، دو ماه مملکت را قرنطینه کامل کنید و در این دو ماه خرج و هزینه زندگی مردم را بدهید. موجودی صندوق ذخیره ارزی پول فروش نفت متعلق به مردم این کشور است و اکنون نیاز فوری به آن دارند. اگر الآن نه، پس چه موقعی ضروری تر از امروز خواهد بود؟؟؟
ناشناس۱۴۰۱۵۹۵۱۱:۱۲:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
آمریکا 4000 میلیارد دلار، آلمان 1000 میلیارد یورو و کشورهای دیگر هر آنچه در توان داشته اند برای مبارزه با کرونا اختصاص داده اند. چرا در این مملکت خرجی برای مبارزه با کرونا نمی شود؟ منتظر دریافت وام از صندوق بین المللی پول هستند یا اینکه انداختن مسئولیت سختیهای مردم بر سر تحریم ها؟
ناشناس۱۴۰۱۹۱۷۱۴:۳۱:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
دقیقا کاربرد این ذخیره ارزی همین جاهاست !
ناشناس۱۴۰۲۶۰۵۲۲:۲۹:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۱۷
کدام صندوق؟ کدام پول؟ تحریمیم داداچ
ناشناس۱۴۰۱۴۱۴۰۹:۲۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
بر اساس کدام سند می گید بیماری کنترل شده. نه آقا کنترل نشده و رو به پیشرفت است فقط هنوز از ظرفیت درمانی ما بیشتر نشده که به زودی با همین روند می شود.
ناشناس۱۴۰۱۴۱۸۰۹:۲۵:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۷
راه حل بحران کرونا را باید در تصمیم گیری اساسی در سطح مقامات ارشد کشور جستجو کرد. آنچه که از دست مردم بر می آمده، تا به حال انجام شده است. بیرون کشیدن مردم از خانه هایشان به منظور از سر گیری فعایت های اقتصادی در قالب " طرح فاصله گذاری هوشمند" بزرگترین خطا و اشتباه روحانی و تصمیم گیران هم عقیده با او است.
ناشناس۱۴۰۱۴۲۸۰۹:۳۵:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
جواب روحانی به نامه انتقادی وزیر بهداشت (تصویر نامه در سایت تابناک) : مراکز تولیدی همگی باید با پروتکل فعال باشند. کسب و کار‌ها بعد از ۲۰ فروردین همه باید با پروتکل فعال شوند. همه پروتکل‌ها تا فردا (پنج شنبه) مشخص و ابلاغ شود چون همه فعالیت های اقتصادی بعد از 99.1.20 باید آغاز شود. این یعنی نادیده گرفتن نظر متخصصان و فرمانده ستاد مبارزه با کرونا. روحانی باید پاسخگوی تبعات ناشی از این دستور خود باشئ.
ناشناس۱۴۰۱۴۳۰۰۹:۳۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اقدامات کشورمان برای مهار و شکست کرونا بی‌نظیر بوده است و این پیروزی جز با مردم انقلابی و بسیج تمام امکانات و ایثار و فداکاری پزشکان میسر نمی‌شد. لذا از همه مسئولین خواهش می‌کنم به جای امید بستن به غربی‌ها و اجرای دیکته‌های آنان توجه ویژه‌ای به این اتحاد و همبستگی ملی مثال‌زدنی که در جامعه موج می‌زند داشته باشند.
ناشناس۱۴۰۱۴۳۲۰۹:۴۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
شیوع کرونا و نحوه مقابله کشورها با این ویروس نشان داد که کدام کشورها برای حفظ جان و سلامتی تک‌تک افراد جامعه‌شان ارزش قائل‌اند.
ناشناس۱۴۰۱۴۳۴۰۹:۴۱:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
امسال «سال جهش تولید» نام‌‌گذاری شده است. امیدوارم همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و مردم در این جهت گام‌‌هایی موثر بردارند. کار بیشتر، تولید بیشتر.
ناشناس۱۴۰۱۴۴۰۰۹:۴۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
حالا بعد از سازمان بهداشت جهانی کشورهای غربی، بیش از گذشته به توان نظام پزشکی و سلامت کشورمان پی بردند.
ناشناس۱۴۰۱۵۰۰۱۰:۲۲:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
میزان مرگ و میر به نسبت مبتلایان در کشور ما بسیار بالاست
ناشناس۱۴۰۱۶۵۷۱۱:۵۳:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
مرگ و میر در کشورهای اروپایی از ایران بسیار بیشتر است.
ناشناس۱۴۰۱۸۹۷۱۴:۲۳:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
باید دید چه کسی داره آمار درست میده و چه کسی داره میپیچونه
ناشناس۱۴۰۱۹۳۳۱۴:۳۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
چون جمعیت پیر زیاد دارن !
ناشناس۱۴۰۱۴۴۱۰۹:۴۵:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
ابهت پوشالی آمریکا و همپیمانانش با ویروس کووید - 19 فرو ریخت و باید منتظر فرو ریختن تمام ستون‌های استعمار در سرتاسر جهان باشیم و به زودی مردم این کشورها خواهند فهمید که لیبرال دموکراسی، یک فریب برای ثروت‌اندوزی نظام سرمایه‌داری بوده است.
ناشناس۱۴۰۱۷۵۱۱۲:۴۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
لنگ ظهره بیدار شو برو دنبال یک لقمه نون
ناشناس۱۴۰۱۹۰۴۱۴:۲۶:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۱۷
در ایران ؛ یک رنسانس فکری در حال پیدایش است
سارا۱۴۰۱۴۶۲۱۰:۰۳:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
با سلام خدمتتون عرض کنم تعطیلات عید یک هدیه در امر کنترل کرونا بود که به حمدالله این هم از دست رفت . شما اگر به فکر سلامت جامعه بودید. از 20 اسفند تا 20 فروردین مملکت رو تعطیل می کردید و اجازه خروج به هیچکس حتی برای تامین مایحتاج رو نمی دادید. و برای پخش ارزاق ارتش و سپاه رو در خیابانهای شهرها مستقر می کردید. تا الان از این شر خلاص شده باشیم ....
ناشناس۱۴۰۲۵۳۴۲۱:۲۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
در اوج شیوعدکرونا بزرگراه افتتاح میکردند و مردم را تشویق به سفر و تردد میکردند اگر دلسوزان جلویشان را نگرفته بودند سهمیه بنزین نوروزی هن می خواستند بدهند
ناشناس۱۴۰۱۵۱۷۱۰:۲۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
به مشکلاتی که آقای کریمی اشاره کردند این را هم باید اضافه کرد هنوز در کشور ما عده ای علم را به عنوان راه حل مسائل اجتماعی قبول ندارند چه رسد به آن عمل کنند. بعلاوه اگر اعتبار آمار رسمی را بپذیریم نتیجه آنست که از نظر تعداد کیسهای ابتلا و مرگ و میر وضعیت مدیریت شده است اما مدتی که این وضعیت در حالت ثبات قرار دارد طولانی تر از کشورهای دیگری است که قرنطینه را جدی گرفته اند اگرچه آمار بدتری از ما دارند. روندها را در اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه مقایسه کنید. نحوه مدیریت ما پرهزینه و زمان اثر بخشی آن طولانی است. اگر تعصب بیجای عده ای نبود و حداقل از دو هفته اخر اسفند تا 15 فروردین قرنطینه سخت انجام شده بود الا جشن پایان کرونا را داشتیم. اما برخورد پر از مماشات دولت این روند را بیش از حد طولانی کرده و ممکن است مقاومت عمومی را بشکند. بهتر است مرگ یکبار و شیون هم یکبار باشد.
ناشناس۱۴۰۱۵۴۶۱۰:۵۰:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۱۷
با كرونا چه كرديم ، چه بايد بكنيم ؟ ------------------ به عبارت بهتر : با كرونا چه كرديم ،كرونا با ما چه كرد ؟!!
ناشناس۱۴۰۱۶۶۴۱۱:۵۶:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۷
کرونای بنفش مردم ایران را گرفتار کرده است.
ناشناس۱۴۰۲۵۹۸۲۲:۲۳:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
کرونا نقشه دژمن برای اینه که مردم در انتخابات شرکت نکنن
ناشناس۱۴۰۱۶۸۰۱۲:۰۳:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۱۷
خدا روشکر که اختیارات رییس جمهور محدود است والا وا مصیتا. یک رئیس جمهور که با وزیر خودش هم در افتاده نظرش میتواند به قیمت جان میلیونها انسان تمام شود. راستی آقای روحانی از شنبه خودت هم از کاخ سعدآباد میای بیرون و میری پاستور دیگه ایشالا؟ با مترو برو حتما
ناشناس۱۴۰۱۹۰۹۱۴:۲۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
مملکت تعطیل نشود کشور حداقل یک میلیون کشته خواهد داد
ناشناس۱۴۰۱۹۷۸۱۵:۱۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
با تصميمات غلط و توجه نكردن به تجارب جهاني ، منجر به كشته شدن مردم شد چين در ووهان و طبق امار بيست روز گذشته ، بهترين نتيجه رو گرفته
ناشناس۱۴۰۲۰۱۰۱۵:۳۱:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
صندوق ذخیره ارزی دقیقا کاربردش کی هست وقتی همه مردیم ؟؟؟؟
دلارام۱۴۰۲۷۶۳۰۰:۳۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۱۸
روحانی لجباز .حرف حرف خودشه .روحانی اخر که آمار کشته های کرونایی رو بشنود میگه به من نگفتن من جمعه فهمیدم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین