عضو پارلمان عراق: برهم صالح در معرض استیضاح است

گروه جهان الف،   3990114083

 عضو پارلمان عراق گفت که رئیس جمهور این کشور به دلیل نقض قانون اساسی و مأمورکردن شخصیتی جنجالی برای تشکیل کابینه که موردتوافق فراکسیون اکثریت در پارلمان نیست در معرض استیضاح قرار دارد. 

به گزارش فارس، «عدن شعلان» عضو ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری در پارلمان عراق روز پنجشنبه خبر داد که برهم صالح رئیس جمهور عراق به دو اتهام نقض قانون اساسی و خیانت استیضاح خواهد شد.

شعلان در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه تاکید کرد: «برهم صالح به دو اتهام نقض قانون اساسی و خیانت در معرض استیضاح است، زیرا حق جریان‌های بزرگ شیعی را که نماینده طیف وسیعی از ملت عراق هستند، زیر پا گذاشت».

وی افزود: «سازوکارهایی که رئیس جمهور با مامور کردن شخصیتی جنجالی پی گرفته در حالی که این شخصیت مورد توافق گروه‌های اکثریت شیعی نیست خیانت به شراکت و توافقی است که فرایند سیاسی عراق در سال ۲۰۰۳ بر اساس آن شکل گرفته است».

«محمد البلداوی» عضو ائتلاف الفتح پارلمان عراق هم پیش از این در گفت‌وگو با المعلومه توضیح داد که همه دلایل برای برکناری برهم صالح رئیس جمهور عراق فراهم است زیرا او بارها بر خلاف قانون عمل کرده و مواضع ضد و نقیضی را  پیش گرفته است و حالا هم با معرفی نکردن نامزد فراکسیون اکثریت خلاف قانون اساسی عمل کرده است.

ائتلاف شیعی الفتح و ائتلاف شیعی دوله القانون با یکدیگر فراکسیون البناء را تشکیل داده‌اند که از سوی رئیس پارلمان عراق به عنوان فراکسیون اکثریت پارلمان عراق معرفی شده است و بر اساس قانون اساسی اکثریت پارلمان عراق که متعلق به شیعیان است باید مامور تشکیل کابینه را برگزینند.

گروه‌های شیعی عراق تاکنون بر سر نام نامزد نخست‌وزیری عراق به تفاهم نرسیدند از همین رو «برهم صالح» رئیس جمهور عراق  ۲۷ اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که به دلیل مخالفت برخی جریان‌ها با اسامی نامزدهای تصدی وزارتخانه‌ها در کابینه پیشنهادی جدید، در این امر ناکام ماند.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های پارلمانی به راه انداخته است.

او از زمان مکلف شدن  طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین