اسفناج؛ یادگار چند هزار ساله ایرانیان در چین

گروه اجتماعی الف،   3990114045

نماینده هسته چین ایران در کشور چین روابط دو کشور و ایران و چین را متعلق به دوران قبل از میلاد مسیح (ع) و شروع این ارتباط را عمدتاً با موضوع تجارت دانست.

«محمدحسین اسلامی‌نسب» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که رابطه ایران و چین به دو قرن قبل از میلاد مسیح(ع) مربوط می‌شود، اظهار کرد: در این برهه‌ی زمانی ارتباط چین با ایران به طور غیر مستقیم و از طریق تجارت ابریشم چین از طریق هند به ایران آغاز شد، به طوری که «جان چن» یکی از تجار چینی برای اولین بار به سمت ایران حرکت کرد و اولین ارتباط مستقیم ایران و چین برقرار شد.

وی با بیان این که ایرانیان پس از گذشت دو قرن از میلاد مسیح به کشور چین رفت، افزود: دومین ارتباط رسمی بین ایران و چین در دوران ساسانیان شکل گرفت به نحوی که تجاری از ایران به سوی کشور چین حرکت کردند و اخیراً نیز در همین رابطه بیش از هزار سکه متعلق به دوران ساسانی در چین کشف شد که اکنون در موزه‌های این کشور نگهداری می‌شود.

وی با بیان این که در سلسله «یوان» در چین، ارتباطات بین ایران و چین بسیار تقویت و بیشتر شد، گفت: در این دوران داروهای چینی، ظروف چینی و نقاشی‌های چینی و ابریشم مبادله می‌شد و حتی در این دوره، زبان فارسی پس از زبان‌های چینی و مغولی جزو سه زبان مهم این کشور به شمار می‌رفت به طوری که اکنون نیز در بعضی از مناطق چین عبارات مشترک ایرانی در این سرزمین برجا مانده است.

نماینده هسته چین ایران در کشور چین با بیان این که ایرانیان برای اولین بار کالاهایی مانند انگور، انار، خیارسبز، فلفل و اسفناج(به زبان محلی«بوت سن» که ایران را نیز بعضاً با همین عنوان می‌شناسند) به چین آوردند، گفت: در مقابل نیز ایرانیان نحوه تولید ابریشم و آهن را از چینی‌ها فرا گرفتند و این مهارت‌ها وارد ایران کردند.

وی در رابطه با اختلاف نظر ایران و چین بر سر ریشه و مبدا پیدایش قنات نیز تصریح کرد: در منطقه «شین جیان» کشور چین که قنات رایج است، اختلاف نظرهایی بر سر مبدا این سازه‌های آبی تاریخی وجود دارد اما اسناد و شواهد گویای مبدا 100 درصدی قنات از کشور ایران است.

اسلامی نسب همچنین از وجود پارچه‌های ایرانی و دستگاه بافندگی در موزه ملی چین یاد کرد و گفت: البته این اختلاف نظر نیز وجود دارد که کشور چین مبدا سبک و اختراع مهارت و هنر صنعت نساجی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین