آیا با شیوع کرونا، جهان در آستانه بحران غذایی است؟

گروه سلامت الف،   3990114015

سه سازمان بین المللی مسئول امور تغذیه، بهداشت و تجارت شامل سازمان غذا و کشاورزی (فائو)، سازمان بهداشت جهانی و سازمان تجارت جهانی با صدور بیانیه‌ای مشترک درباره خطرهای ناشی از بحران غذایی در جهان ناشی از تلاطم‌ها در بازار تولیدات کشاوری و فقدان حمایت کافی از کارکنان این بخش در رویارویی با ویروس کرونا هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه مشترک بی سابقه، مدیران این سه سازمان هشدار داده اند که در صورت اقدام برخی کشورهای صادر کننده غلات اساسی در احتکار تولیدات خود از ترس کمبود و یا کاهش قیمت ها، کشورهای وارد کننده مواد غذایی با خطر کمبود جدی رو به رو خواهند شد.

«چو دونگ یو» مدیر چینی سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، « تدروس آدهانوم» مدیر اتیوپیایی سازمان بهداشت جهانی و «روبرتو آزودو» مدیر سازمان تجارت جهانی تاکید کردند که «بستن چشم ها بر دسترس نبودن مواد غذایی، می تواند به موجی از محدود شدن صادرات و در نتیجه کاهش مواد غذایی در بازار جهانی منجر شود».

در این بیانیه آمده است: مهم است که زمینه مبادلات تجاری با هدف جلوگیری از کمبود مواد غدایی در بازار جهانی به ویژه در کشورهای فقیر فراهم شود.

برخی از کارگزاری های واسطه در بازار گندم اروپا گفتند که شاید روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان، پس از دفاع  وزریران کشاورزی و اقتصاد این کشور درپایان هفته از طرح محدود کردن صادرات غلات روسیه به هفت میلیون تن در ماه های آوریل و ژوئن، مخاطب این هشدار باشد.

به گزارش روز چهارشنبه کارگزاری «آگریتل»، در حالی که در انتظار تصمیم روسیه با این طرح پیشنهادی هستیم، دولت این کشور فروش یک میلیون تن از گندم ذخیره خود را در بازار محلی با هدف جلوگیری از افزایش قیمت در داخل روسیه تصویب کرد.

کارشناسان فائو معتقدند «محدود شدن صادرات» گاهی اوقات به قحطی در کشورهای واردکننده جهان منجر می شود.

یک اقتصاددان ارشد فائو خاطرنشان کرد، پس از بحران مالی سال ۲۰۰۷، برخی از کشورهای تولیدکننده برنج مانند هند و ویتنام محدودیت های صادراتی وضع کردند زیرا آنها از افزایش قیمت نگران بودند اما این تصمیم به نوبه خود به افزایش قیمت ها در سطح جهان منجر شد و به شعله ور شدن آتش شورش های ناشی از گرسنگی در برخی از کشورهای در حال توسعه  کمک کرد.

مدیران سه سازمان بین المللی مسئول امور تغذیه، بهداشت و تجارت همچنین از عوامل دیگری که زنجیره غدایی در جهان را تهدید می کنند، ابراز نگرانی کرده اند.

در بیانیه این سازمان تصریح شده است: کند شدن حرکت کارگران در بخش های کشاورزی و مواد غذایی مانع بسیاری از اقدامات تولید زراعت در غرب می شود.

با بسته شدن مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا، غرب خود را به نیروی کار خارجی وابسته می داند، مانند کارگران از کشورهای آمریکای لاتین فعال در ایالات متحده، کارگران کشورهای مغرب عربی که برای برداشت محصول در اسپانیا و یا کارگران کشاورزی از اروپای شرقی که در دشت های آلمان فعالیت می کنند.

از دیگر عوامل نگران کننده اشاره شده در این بیانیه « تاخیر در نقل و انتقال کانتینرهای کالاها در مرزها» است که به «هدر رفتن تولیدات و فرآورده های قابل خراب شدن و افزایش ضایعات مواد غذایی» منجر می شود.

مدیران این سه سازمان همچنین به ضرورت حمایت از کارکنان بخش های تولید مواد غذایی، صنایع تبدیلی مواد غذایی و کشاورزی و توزیع با هدف «کاهش شیوع ویروس در این بخش ها» و «حفظ زنجیره های تأمین مواد غذایی» تاکید کرده اند.

در بیانیه این سه سازمان آمده است: هنگامی که مساله حمایت از سلامت و رفاه شهروندان است، کشورها باید اطمینان حاصل کنند همه تدابیر و اقدامات تجاری باعث به ایجاد اختلال و آشفتگی در زنجیره های عرضه مواد غذایی منجر نمی شود.

در این بیانیه با تاکید به اینکه «در چنین دوره هایی از زمان، همکاری های بین المللی ضروری است»، خاطرنشان شده، باید اطمینان حاصل کنیم اقدامات بازدارنده ما علیه ویروس همه گیر کوید ۱۹ به کاهش غیرقابل توجیه محصولات اساسی و تشدید گرسنگی و سوء تغذیه منجر نمی شود.

اقتصاددان ارشد فائو با بیان اینکه «هنوز در آغاز بحران هستیم»، گفت: این بحران فقط به تولید مربوط نمی شود بلکه به طور خاص حمل و نقل و پشتیبانی از چرخه تولید و توزیع مواد غذایی را شامل می شود.

وی همچنین با بیان به اینکه «وضعیت هند برای شناخت تحولات مرحله بعدی بسیار مهم خواهد بود»، افزود: برداشت محصولات زراعی در چند هفته آغاز می شوند و باید از انعطاف پذیری حمل و نقل کالا اطمینان حاصل شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین