دغدغه جدید ستاد مقابله با کرونا

گروه اجتماعی الف،   3990113096 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

غربالگری بهداشتی اتباع ایرانی که پس از کسب مجوزهای لازم از سفارت یا کنسولگری‌های ایران در ترکیه از امروز، چهارشنبه به تدریج وارد کشور می‌شوند، دغدغه‌ای جدید برای ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونای آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، این مسافران از مرز بازرگان وارد شهرستان ماکو می‌شوند و بر اساس مصوبه بیست‌وسومین جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا که در روز جاری برگزار شد، باید پس از ورود به ایران غربالگری شوند و پس از توقف چندین روزه و کسب اطمینان از مبتلا نبودن آنان به ویروس کرونا، به مقصد خود سفر کنند؛ هرچند سفر داخلی آنان نیز با توجه به ممنوعیت‌های سفر، به هماهنگی‌های کشوری نیاز دارد.

به گفته رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در آذربایجان‌غربی آنکارا ۲۱۰ نفر از این ایرانیان را لیست کرده است و ۴۰ نفر دیگر نیز در شهر «ارزروم» ترکیه آماده ورود به خاک کشورمان هستند؛ لیست‌هایی از این مسافران نیز از ترازون و استانبول تا جمعه پیش‌رو آماده می‌شود و سفارت ایران در ترکیه هماهنگی‌هایی با مسوولان کشوری در این خصوص داشته است. 

محمد ابراهیمی افزود: مذاکره‌هایی هم با یکی از شرکت‌های هواپیمایی برای انتقال هوایی این مسافران ایرانی به کشورمان در حال انجام بوده که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

اتباع ایرانی به تدریج وارد کشور شوند

استاندار آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به کرونا در ترکیه رو به افزایش است، می‌گوید: این افراد به مدت ۱۴ روز در مرز ماندگار می‌شوند و از آنجا که امکانات اسکان آنان در مناطق مرزی محدود است، اصولا باید به تدریج وارد کشور شوند. 

محمدمهدی شهریاری افزود: دانشگاه علوم پزشکی و هلال‌احمر استان در اسرع وقت با مسوولان شهرستان ماکو و سازمان منطقه آزاد ماکو جلسات هماهنگی در خصوص غربالگری و اسکان این مسافران ورودی برگزار کنند. 
وی یکی از راهکارهای تسهیل پذیرش این مسافران در مرز بازرگان را راه‌اندازی سریع نقاهتگاه در نقطه صفر مرزی عنوان کرد و افزود: اگر این افراد با دقت غربالگری نشوند ممکن است ویروس را همراه با خود به مناطق مختلف کشور انتقال دهند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به اینکه معاون بهداشتی این دانشگاه به ماکو اعزام شده، بیان کرد: با ورود تعدادی از این مسافران به بازرگان، مسوولان برای اسکان و نمونه‌برداری از این افراد وارد عمل شده‌اند.

دکتر جواد آقازاده با اشاره به اینکه بر اساس توافق مسوولان محلی این افراد در اقامتگاه «ساری‌سو» و یک هتل با ظرفیت ۱۳۸ نفر اسکان می‌یابند، بیان کرد: عده‌ای از آنان وضعیت مالی مناسبی دارند اما بخشی از هزینه‌های اسکان آنان از طریق دانشگاه تامین می‌شود. 

آخرین وضعیت آماری کرونا در ترکیه

وزارت بهداشت ترکیه تعداد مبتلایان ۲۴ساعت گذشته کرونا در این کشور را ۲ هزار و ۷۰۴ نفر اعلام کرد؛ هرچند این تعداد مبتلا با توجه به افزایش آزمایش‌های انجام شده می‌باشد اما در عین حال حاکی از رشد بی‌سابقه یکروزه آن در طول ماه مارس است.

اداره بهداشت ترکیه نیز در وب سایت خود از تست ۱۵ هزار و ۴۲۲ نفر  خبر داده که از این تعداد ۲ هزار و  ۷۰۴ نفر دیگر به مبتلایان کرونا افزوده شده است؛ حال در ترکیه مجموع مبتلایان به این بیماری مهلک به ۱۳ هزار و ۵۳۱ نفر رسیده که از این تعداد ۲۱۴ نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند؛ همچنین در مجموع ۲۴۳ بیمار بهبود پیدا کرده‌اند.

کرونا در آذربایجان غربی روی مدار مدیریت

آذربایجان‌غربی طی حدود یک ماه گذشته همواره در مقایسه با سایر استان‌ها کمترین میزان ابتلا را داشته و با وجود توجه به پدافند غیرعامل و مهیاکردن تخت‌های بیمارستانی در جای‌جای استان، تعداد زیادی از این تخت‌ها با اجرای اقدامات پیشگیرانه و همراهی مردم خالی مانده است.

اگرچه ویروس کرونا ناشناخته و کنترل روند شیوع آن به شدت با رفتار مردم استان در هم آمیخته است اما تعداد بهبودیافتگان و افزایش نیافتن نامتعارف مبتلایان و فوتی‌ها نشان از آن دارد که این بیماری در آذربایجان‌غربی افسارگسیخته نیست و روی مدار مدیریت قرار دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۷۴۷۸۱۱:۲۷:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۱۴
حسرت کار عاقلانه به دلمون موند . کشورهای دیگه چه میکنند ما کجاییم . کلا ارزش برای جون ایرانی بی معنیه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین