جانباختگان کرونا چگونه دفن می‌شوند؟

گروه اجتماعی الف،   3990113091 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس گروه سلامت محیط معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه روی اجساد جانباختگان کرونایی آهک ریخته نمی شود اظهار کرد: تدفین و خاک سپاری جانباختگان مبتلا به کرونا طبق پروتکل وزارت بهداشت و با رعایت موازین بهداشتی انجام می پذیرد و توصیه می شود که سنگ قبر جانباختگان در اثر کرونا در اسرع وقت نصب شود.

به گزارش ایسنا، مجید تاجیک ضمن تشریح نحوه تدفین اجساد جانباختگان براثر ابتلا به کرونا اظهار داشت: جسد افرادی که در بیمارستان در اثر ابتلا به کرونا فوت می کنند یا احیاناً در منزل فوت می‌کنند و توسط اورژانس به بیمارستان انتقال داده می‌شوند؛ در شرایط خاصی مطابق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، ابتدا مورد گندزدایی قرار می گیرند، سپس داخل کیسه‌ های مخصوص قرار گرفته و با آمبولانس‌های ویژه‌ای به آرامستان انتقال می یابند. این آمبولانس‌های حمل کننده نیز پس از انتقال اجساد ضدعفونی می‌شوند.

متصدیان تدفین مجهز به وسائل کامل حفاظت فردی و بهداشتی هستند

مهندس تاحیک در ادامه گفت: در آرامستان‌ها افرادی که مجهز به وسائل کامل حفاظت فردی و بهداشتی هستند این اجساد را از کیسه‌ها خارج می‌کنند. درصورت وجود شرایط بهداشتی متوفیان را می توان با حفظ شرایط و رعایت نکات لازم بهداشتی و حفاظتی غسل داد اما درصورت عدم مهیا بودن شرایط بهداشتی لازم اجساد را تیمم می‌دهند و البته این تیمم نیز باید با لباس حفاظت فردی و رعایت موارد حفاظتی انجام پذیرد.

رئیس گروه سلامت محیط معاونت امور بهداشتی دانشگاه تاکید کرد: بعد از غسل یا تیمم اجساد مذکور مجددا با استفاده از هیپوکلریت سدیم ۰,۵ درصد گندزدایی می‌شوند، سپس جنازه را بسته ‌بندی کرده، در داخل نایلون قرار می‌دهند و در نهایت دفن می ‌کنند.

روی اجساد آهک ریخته نمی‌شود/ عمق قبر حداقل ۲ متر باید باشد

به گفته مهندس تاجیک قبری که برای دفن این اجساد حفر می‌شود باید حداقل ۲ متر عمق داشته باشد البته عمق این قبر بستگی به سطح آب‌های زیرزمینی منطقه نیز دارد؛ یعنی اگر سطح آب زیرزمینی بالاست، باید آن قبر نیز ایزوله شود.

وی با اشاره به این که روی اجساد آهک ریخته نمی‌شود درخصوص نحوه تدفین گفت: ابتدا یک لایه آهکی در کف قبر پاشیده می‌شود، سپس جسد را درون مزار گذاشته و بر روی آن خاک می ‌ریزند و این موارد نیز باید در شرایط کاملاً ایمن انجام شود.

مهندس تاجیک با اشاره به وجود ویروس در جسد جانباختگان و عدم مشخص بودن زمان ماندگاری ویروس افزود: سطح خاکی که روی مزار این اجساد ریخته می‌شود باید ۳۰ سانتی متر بالاتر از بقیه قبور باشد تا درصورت فرونشست قبر مشکلی ایجاد نشود.زیرا اگر عمق مزار این افراد سطحی و کم باشد، امکان دارد بر اثر تغییرات زمین و یا عبور حیوانات و کندن سطح آن، ویروس انتشار پیدا کرده و ایجاد آلودگی کند.

وی هدف از پاشیدن یک لایه آهک در کف قبر را  جلوگیری از انتشار آلودگی در محیط زیست طبق برشمرد و گفت: این کار به دلیل این که ویروس موجود در جسد امکان دارد خاک را آلوده کرده و از طریق خاک به آب ‌های زیرزمینی انتقال یابد انجام می شود. البته این پروتکل فقط در مورد بیماران کرونایی انجام نمی شود بلکه درمورد اکثر بیماری های عفونی خطرناک با هدف جلوگیری از انتشار بیماری انجام می پذیرد.

قبور جان‌باختگان در ایمن ترین نقطه آرامستانها باشد

مهندس تاجیک خاطرنشان کرد : گرچه طبق دستورالعمل ها توصیه می شود این اجساد در امن ترین نقطه آرامستانها از نظر زیست‌محیطی دفن شوند اما می تواند طبق خواسته خانواده متوفی و البته باحفظ شرایط بهداشتی و رعایت دستورالعمل لازم جسد در هر نقطه ای از آرامستان دفن شوند.

برگزاری مراسم تدفین جانباختگان کرونا با حداقل تعداد افراد

رئیس گروه سلامت محیط معاونت امور بهداشتی دانشگاه بر اجتناب از ایجاد تجمع  برای یپشکیری از انتشار بیماری تاکید کردو گفت: پیشنهاد ما این است که در شرایط فعلی مراسم تشییع نه فقط در مورد جانباختگان کرونایی بلکه حتی درمورد افرادی که به علت سایر بیماری‌ها درگذشته‌اند با حداقل تعداد جمعیت برگزار شود تا از ایجاد تجمع و فراهم شدن زمینه انتقال و گسترش بیماری جلوگیری شود.

وی افزود: توصیه می شود حداقل تعداد افراد در این مراسمها شرکت کنند تا ازدحام ایجاد نشود و افرادی که به مراسم تشییع و یا هر پروسه مربوط به آن می روند باید گندزدایی لازم را انجام دهند. حداقل فاصله یک و نیم متری را با یکدیگر رعایت کرده  و از خوردن و آشامیدن، روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن یکدیگر در این مراسم اجتناب و صرفا به عرض تسلیت شفاهی، بدون تماس اکتفا کنند.

سنگ قبر جانباختگان در اثر کرونا در اسرع وقت نصب شود

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، به گفته مهندس تاجیک نزدیکان این جانباختگان باید حداقل فاصله ۱,۵ تا ۲ متری را با اجساد متوفی داشته باشند و از دست زدن به مزار تا زمانی که سنگ قبر روی آن نگذاشته ‌اند، خودداری کنند .

رئیس گروه سلامت محیط معاونت امور بهداشتی دانشگاه توصیه کرد که در حداقل‌ زمان ممکن روی قبر این افراد بتن ‌ریزی شده و سنگ قبر کارگذاشته شود زیرا برخی قبور دچار نشست خاک می‌شوند. اما بعد از بتن ریزی و نصب سنگ قبر دست زدن به مزار مانعی ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۷۲۳۹۰۴:۰۲:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۱۴
ننوشتید که آیا غسل داده می شوند یا نه!
ناشناس۱۳۹۷۲۴۶۰۵:۰۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۴
حالا آهک هم ریختن که ریختن. مگه چی میشه بابا؟ بعضیها چه حساسیتی دارن!!!!!!!!!!! جسدی که باید آخرش بپوسه و بره دنبال کارش، حالا با آهک یا بدون آهک...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین