بی تحرکی، عامل بیماری و افسردگی در روزهای قرنطینه خانگی

گروه سلامت الف،   3990112090

یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: با توجه به شرایط قرنطیه‌ای که پیش آمده، بی‌تحرکی می تواند عاملی برای بروز انواع بیماری‌ها مانند چاقی، ضعف عضلات، تشدید علایم آرتروز، چربی خون و افزایش فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی باشد.

بی تحرکی، عامل بیماری و افسردگی در روزهای قرنطینه خانگی

احمد باقری مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در روزهای قرنطینه خانگی کاهش تحرک می‌تواند بر وضعیت روحی و روانی تاثیرگذار باشد، همچنین در افت انرژی، کاهش انگیزه و افسردگی نقش بسزایی دارد.

وی، ورزش را یکی از عواملی برشمرد که می‌تواند از عوارض کاهش تحرک در قرنطینه پیشگیری کند و افزود: ورزش در قرنطینه اصولاً باید در منزل انجام شود و مهمترین بخش تمرینات خانگی، تمرینات هوازی هستند، به طوری که حرکات تکرار شونده در یک مدت طولانی توسط عضلات بزرگ بدن صورت می‌گیرد و شامل حرکات درجا، رفت‌وبرگشت، دوچرخه ثابت، تردمیل و طناب زدن است و شدت آن باید متوسط باشد، یعنی فرد با افزایش ضربان قلب خود بتواند راحت صحبت کند.

این متخصص پزشکی ورزشی ادامه داد: مدت زمان تمرینات هوازی حداقل باید ۳۰ دقیقه و به طور معمول ۴۵ دقیقه در روز باشد، اما این زمان برای سالمندان باید به صورت چند مرحله‌ای انجام شود.

باقری مقدم با اشاره به اینکه تمرینات هوازی برای کنترل وزن و پیشگیری از عوارض دیگر باید روزانه به مدت ۴۵ دقیقه انجام شود، تصریح کرد: این تمرینات برای افراد جوان به صورت یک جا و در سالمندان و بیماران در سه مرحله انجام داده شود.

به گفته این متخصص پزشکی ورزشی، با توجه به شرایط قرنطیه‌ای که پیش آمده بی‌تحرکی می تواند عاملی برای بروز انواع بیماری‌ها مانند چاقی، ضعف عضلات، تشدید علایم آرتروز، چربی خون و افزایش فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی باشد.

وی خاطرنشان کرد: بی‌تحرکی می‌تواند دلیلی بر خشک شدن مفاصل، محدودیت حرکات مفاصل، کوتاه شدن عضلات و کاهش دامنه حرکتی باشد، درحالی که افراد می‌توانند با انجام حرکات کششی از این عارضه‌ها جلوگیری کنند.

وی افزود: تمرینات کششی در مفاصل بزرگ مانند زانو، شانه، گردن، کمر و لگن باید انجام شود و هر حرکت باید حدود ۲۰ ثانیه در موقعیت کشش نگه داشته شود.

این متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه تمرینات دیگری که باید در این روزها انجام شود تمرینات تقویتی یا قدرتی هستند که برای تقویت عضلات اصلی است، اظهار کرد: تمرینات در قسمت‌های کمر، گردن، شانه‌ها و ران است که اهمیت آن در این است که در بی‌تحرکی تشدید علائم کمر درد را خواهیم داشت و انجام این حرکات می‌تواند از این دردها جلوگیری کند.

وی ادامه داد: دراز و نشست کوتاه، درجا زدن، چهار سر و تمرینات شکم باید هر روز و به صورت متنوع انجام شود تا عوارض کمتری داشته باشد.

این متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه الگوی تمرینات در فضای مجازی می‌تواند به صورت صحیح و غلط وجود داشته باشد و افراد باید از منابع معتبر این تمرینات را دریافت کنند، گفت: در افراد جوان و سالم، تنوع تمرینات می‌تواند مشکلی ایجاد نکند، اما در افراد سالمند و بیمار باید حتما باتوجه به محدودیت ‌های که دارند، توسط گروه‌های تخصصی الگوهای تمریناتی خود را دریافت کنند تا این تمرینات باعث تشدید بیماری نشود.

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. مجلس به تهدیدهای تاجگردون چه پاسخی می‌دهد؟

    2. اعتبارنامه تاجگردون رد شد

    3. واکنش کاربران توییتر به رد اعتبارنامه تاجگردون؛ مجلس از اولین آزمون بزرگ خود سربلند بیرون آمد/ حالا نوبت تلاش مضاعف برای حل مشکلات است

    4. تاجگردون کیفش را از مجلس برداشت و رفت

    5. دولت روحانی رکورددار جهش ارز در تمام دولت‌ها است/ چرخ اقتصاد از کار افتاده/ نتیجه سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی چه بود؟

    6. مردم اندونزی حیوانات را در آتشفشان ریختند

    7. روحانی: اعتراف می‌کنم که در ساخت مسکن عقب ماندگی داشتیم

    8. اولین واکنش تاجگردون به رد اعتبارنامه‌اش

    9. جهانپور: خیلی از مبتلایان به کرونا در ایران شناسایی نشده‌اند/ تنها ۱۰ درصد تهرانی‌ها نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند

    10. وزیر راه: حداکثر سقف قرارداد‌ اجاره در تهران ۲۵ درصد تعیین شد/ هیجانات کاذب‌ بازار مسکن را آرام می‌کنیم

    11. پرواز عمودی خلبان ایرانی با بمب افکن F ۴

    12. اینستاگرام پست ضرغامی را حذف کرد / اینبار وحشت از نام دختر سردار سلیمانی

    13. سقوط خوفناک یک هواپیما در حاشیه بزرگراه

    14. آمار به‌روز جهانی درباره کرونا/ ایران پنجمین کشور دنیا از نظر تعداد فوتی جدید

    15. روحانی: اعتراف می‌کنم دولت یازدهم در موضوع مسکن عقب‌ماندگی داشت/ زدن ماسک در حمل‌ونقل عمومی و ادارات الزامی می‌شود/ ظریف سمبل قدرت سیاسی است

    16. قیمت خودرو در بازار آزاد مشخص شد/ جدول

    17. توئیت زاکانی خطاب به مردم گچساران

    پربحث‌های هفته

    1. یک درس مهم ظریف در سیاست خارجی

    2. اصرار بر تحقیر ایران در ماجراي واکسن کرونا !

    3. از تنور سوال از رییس جمهور نانی گرم ‌می‌شود؟!

    4. پایان شوروی گونه آمریکا ؟

    5. مجلس به تهدیدهای تاجگردون چه پاسخی می‌دهد؟

    6. به چه قیمت؟

    7. طرح سؤال از رئیس‌جمهور با ۲۰۰ امضا تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد + محورهای سوال

    8. دوره آموزشی سربازی ۲ ماهه شد

    9. اعتبارنامه تاجگردون رد شد

    10. حاشیه‌های حضور ظریف در مجلس

    11. شما بگویید به چه قیمتی ؟!

    12. روایت روحانی از مدیریت دولت بر اقتصاد کشور/جنجال سخنرانی ظریف/ بازداشت عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای/افروغ: صداوسیما اسیر نفوذ، تظاهر و ریا شده است

    13.  ردپای زنگنه در هپکو به نقل از نماینده تهران/ وزارت نفت: بیژن زنگنه از سال ۸۵ بازنشسته است  

    14. ضرب و شتم پزشک متخصص توسط همراهان بیمار + عکس

    15. روحانی: اقتصاد کشور تحت مدیریت قرار دارد/ در ماه‌های آینده به ثبات در اقتصاد و بازار ارز خواهیم رسید

    16. تهیه طرح تغییر الگوی سهمیه بندی بنزین در مجلس/ اختصاص سهمیه بنزین به خانواده به جای خودرو

    17. معجزه ای که اتفاق نیفتاد!

    18. واکنش همتی به برخی اقتصاددانان؛ نقدینگی موجود نمی‌تواند به تورم بالا منجر ‌شود

    19. سیروس گرجستانی درگذشت

    20. حکم یک دادگاه آمریکایی: محموله نفتکش‌های ایرانی که به ونزوئلا رفته بودند، مصادره شود

    21. نمکی: دلم نمی‌خواست با چنین تاوان سنگینی حرف‌هایم را جدی بگیرند

    22. سیف: بانک مرکزی استقلال ندارد و تابع نظرات رئیس‌جمهور است/ برجام مشکل روابط بانکی ایران را حل نکرد

    23. احمد توکلی: با استیضاح روحانی بیشتر موافقم

    24. واکنش کاربران توییتر به رد اعتبارنامه تاجگردون؛ مجلس از اولین آزمون بزرگ خود سربلند بیرون آمد/ حالا نوبت تلاش مضاعف برای حل مشکلات است

    25. تاجگردون کیفش را از مجلس برداشت و رفت

    ابر آروان

    آخرین عناوین