ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا ۲۰ فروردین/فوت ۳۲۰ نفردر کشور به دلیل مصرف فرآورده‌های الکلی

گروه اجتماعی الف،   3990112054 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت بهداشت از مردم خواست که در روز طبیعت به تفرجگاه‌ها نروند و تردد درون شهری و بین‌شهری نداشته باشند و تاکید کرد: اگر اقلیتی هم با ساده‌انگاری برخورد کنند و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را جدی نگیرند، ممکن است با مانعی به نام قانون مواجه شوند.

ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا ۲۰ فروردین/فوت ۳۲۰ نفردر کشور به دلیل مصرف فرآورده‌های الکلی

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور امروز در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران با بیان اینکه در روزهای اخیر در فاز مدیریت‌شده بیماری قرار داریم، گفت: این مدیریت به جز مشارکت جمعی و پذیرش عملی و تلاش مردم در کنار اقدامات و مداخلات حاکمیتی از جمله هماهنگی و حمایت بین‌بخشی گسترده و شاید مثال‌زنی که در تمام هفته‌های اخیر وجود داشت، ‌میسر نبود.

وی افزود: ما امروز شاهد همکاری تنگاتنگ و هم‌افزایی دستگاه‌ها و قوای مختلف اعم از قوای مسلح، نیروهای نظامی و انتظامی، قوه قضاییه، دادستان‌ها در استان‌های مختلف و... هستیم. در عین حال با توجه به اینکه در روزهای پایانی نوروز قرار داریم و با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در زمینه تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی و وضع مقررات برای اعمال محدودیت‌های بین‌شهری و درون‌شهری در برخی مناطق و عدم حضور در تفرجگاه‌ها و پارک‌ها هماهنگی‌هایی با دستگاه قضایی در سراسر کشور به وجود آمده است که به ما در امتداد این مسیر و مدیریت این بیماری و مهار آن در هفته‌های آتی کمک می‌کند.

جهانپور با بیان اینکه عمده مردم همراهی داشتند و با خودمراقبتی از حضور در تفرجگاه‌ها در روز ۱۳ فروردین خودداری خواهند کرد، گفت: امسال نوروزی مشابه سال‌های قبل نداشتیم و قطعا روز طبیعت امسال هم مانند سال‌های قبل نخواهد بود. اگر اقلیتی هم با ساده‌انگاری برخورد کنند و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را جدی نگیرند، ممکن است با مانعی به نام قانون مواجه شوند.

وی درباره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نیز گفت: تعطیلی تا ۲۰ فروردین ادامه دارد و فاصله‌گذاری اجتماعی تا این تاریخ تمدید شده است و قاعدتا تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و همه اماکنی که شامل طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بود، ادامه دارد و برای بعد از بیستم هم مجددا تصمیم‌گیری و یا بخشی یا همه آن تمدید می‌شود.

اقدام وزارت بهداشت و دستگاه دیپلماسی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور

وی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره وضعیت انتقال ایرانیانی که در سایر کشورهای هستند و می‌خواهند به کشور بازگردند،‌ گفت: برخی از دانشجویان و هموطنان ما که در برخی از کشورهای بحران‌زده مانند اسپانیا، ایتالیا، کشورهای اروپایی و حتی در ایالات متحده ممکن است،‌گرفتار شده باشند و ممکن است در روزهای آتی با مشکلات بیشتری مواجه شوند، اگر بخواهند به کشور بازگردند ما تلاش‌های دیپلماتیک را انجام می‌دهیم تا این افراد بتوانند از کانون بحران در کشورهایی که امکان رسیدگی موثر به هموطنان‌مان در آن‌ها وجود ندارد،خارج شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: بعد از ورود هم از طریق پروتکل‌های موجود که تب‌سنجی بخش اول آن است، غربالگری می‌شوند البته نمی‌دانم امروز پروازی آمده یا نه؟ تا ظهر امروز پروازی نیامده بود. در عین حال موضوع جدید نیست و قبلا هموطنان‌مان را که ساکن ووهان بودند به کشور منتقل کردیم که بر حسب پروتکل‌ها قرنطینه انجام شد. در موارد دیگر هم با توجه به تشخیص قطعی با پروتکل‌های بهداشتی برخورد می‌کنیم.

جهانپور تاکید کرد: آنچه مهم است که سلامت تک تک ایرانیان در هر جای دنیا برای ما اهمیت دارد و دوستانی که مایل به بازگشت به کشور باشند، دستگاه دیپلماسی نهایت همکاری، تلاش و پیگیری را برای بازگشت‌شان انجام می‌دهد.

فوت ۳۲۰ نفر در کشور به دلیل مصرف فرآورده‌های الکلی تقلبی

سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین آمارها از مسمومیت با الکل در کشور گفت: تاکنون ۳۱۱۷ مسمومیت ناشی از مصرف الکل و آشامیدنی‌های الکلی در کشور گزارش شده که  ۱۰۶۶ نفر از آنان در بیمارستان‌ها بستری هستند و ۷۳ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه هستند و وضعیت بحرانی دارند.

وی افزود: ۶۲ نفر از مسمومان با الکل نابینا یا کم بینا شدند و ۲۸۴ نفر نیاز به خدمات دیالیز پیدا کرده‌اند همچنین ۳۲۰ نفر معادل ۱۰ درصد این افراد بر اثر مصرف فرآورده‌های الکلی تقلبی فوت کرده‌اند.

وضعیت تعطیلی ادارات

جهانپور درباره وضعیت تعطیلی ادارات تا ۲۰ فروردین ماه نیز گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار کارمند قطعی داریم که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفرشان یعنی ۵۰ درصد در همان ابتدای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند. از ۵۰ درصد بعدی ۵۰۰ هزار نفر کارکنان نظام سلامت هستند که نه‌تنها امکان تعطیلی آنان وجود ندارد بلکه به‌طور مضاعف هم کار می‌کنند که یک میلیون ۷۰۰ هزار نفر شد. ۲۵۰ هزار نفر هم در شهرداری‌ها هستند که ۲۰۰ هزار نفر در حوزه خدمات عمومی فعالیت می‌کنند همچنین نیروهای امنیتی که کار این گروه‌ها تعطیل‌بردار نیست.

وی افزود: بنابراین تکلیف بیش از دو میلیون نفر از کارمندان ادارات مشخص است که تعطیل هستند یا در هیچ شرایطی امکان تعطیلی برایشان وجود ندارد. ۵۰۰ هزار نفر دیگر می‌ماند که تا سقف یک سوم از آنان با نظر وزیر یا رییس دستگاه اجرایی مربوطه در روزهای عادی صرفا جهت انجام امور ضروری و نه فرآیندهای اداری غیر ضروری، در دستگاه‌های مربوطه با رعایت فاصله‌گذاری و رعایت نکات بهداشتی فردی و عمومی حضور پیدا می‌کنند.

کرونایی‌هایی که در قرنطینه خانگی هستند، پایش می‌شوند

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره وضعیت قرنطینه خانگی مبتلایان به کووید ۱۹ گفت: در بسیج ملی مقابله با کرونا افرادی را که بعد از ثبت نام و غربالگری به مراکز خدمات سلامت ۱۶ ساعته ارجاع می‌شوند، ارزیابی می‌شوند. بخشی از آنان برای قرنطینه خانگی به منزل ارجاع می‌شوند. بخشی هم به سمت بیمارستان می‌روند که حدود دوسوم‌شان نیاز به بستری ندارند و دوباره در قرنطینه خانگی قرار می‌گیرند. تمام این اقدامات برای این افراد شامل پایش در بسیج ملی مقابله با کرونا می‌شود که پنج روز به صورت هر روز پایش می‌شود و در روز دهم هم یک بار پایش نهایی خواهند شد.  

وی درباره ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونایی در کشور گفت: تا این لحظه گزارشی از ابتلای مجدد بیماران نداشته‌ایم. گزارشی از اینکه بیماری که با تشخیص قطعی ابتلا به کووید-۱۹ داشته و مجددا با تشخیص قطعی با این بیماری مواجه شده باشد، نداشتیم. مواردی که افراد یا در مرحله بعد یا فعلی تشخیص قطعی نداشته باشند، قابل قضاوت نیستند. در دنیا هم یکی دو مورد بوده که نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد که آیا ابتلای موقت یا ادامه بیماری اولیه است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در همه جای کشور ممکن است افرادی باشند که با ساده انگاشتن موضوع و یا بنابر تمایل بخواهند در سیزده بدر در تفرجگاه‌ها و مراکز طبیعی یا گردشگری تجمع کنند که قاعدتا از این کار ممانعت می‌شود و با همکاری خوبی که در تمام هفته‌های اخیر با قوه قضاییه و قوای انتظامی داشتیم، قطعا به مانعی به نام قانون برمی‌خورند.

جهانپور درباره سیاست‌های دوگانه در حوزه مقابله با کرونا و بلیت‌فروشی برخی آژانس‌های مسافرتی و وسایل حمل و نقل عمومی گفت: هیچ سیاست دوگانه‌ای وجود ندارد بلکه از روز اول شناسایی کرونا سیاست‌مان اعمال محدودیت در ترددها و مراودات و سفرهای درون شهری و بین‌شهری بود که از دو مسیر دنبال شد؛ یکی از مسیر آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی همگانی و اقناع افکار عمومی در جهت خودمراقبتی و دیگرمراقبتی و دوم فاز فاصله‌گذاری اجتماعی بود که ابتدا با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و متعاقب آن تعطیلی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت همراه شد.

وی ادامه داد: فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه پیدا کرد تا زمانی‌که با موضوع بازگشت ناگهانی برخی از مسافران مواجه شدیم البته قسمت قابل توجهی از مردم توصیه‌ها را جدی گرفته‌اند. آن بخشی که به سفر رفته بودند، ممکن بود در یک یا دو روز موج بازگشتی را ایجاد کنند که خطرساز باشد بنابراین با پیشنهاد تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی در ستاد مقابله با کرونا و تایید رییس جمهوری تا ۲۰ فروردین با تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی مواجهیم. آنچه که اتفاق نیفتاد و در محوریت قرار نگرفت،‌ حکومت نظامی بود که معتقدیم این اقدام نه ممکن است و نه مطلوب.

جهانپور در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت ارائه خدمت به بیماران غیرکرونایی و بیماران مزمن، گفت: طبق مقررات نسخ بیماران مزمن و حتی نسخ قبلی آن‌ها قابل تمدید است. اگر مشکل جدید نداشته بشند، می‌توانند داروهایشان را بر اساس نسخه قبلی از داروخانه‌ها تهیه کنند. اگر مشکل و عارضه جدیدی داشتند و امکان تماس با پزشک برایشان ممکن نیست، با سامانه تلفنی ۱۹۰ بخش درمان تماس بگیرند تا همکاران ما برای موضوعات مورد نیاز آن‌ها را هدایت کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره مسئولیت مشترک کشورها در مبارزه با کرونا اظهار کرد:‌ بشر درباره حفاظت از محیط زیست به این نتیجه رسید که موضوع حفاظت از محیط زیست جز با اقدام و مسئولیت مشترک ممکن نیست. حوزه سلامت هم دغدغه مشترک همه جهان است به ویژه بیماری کرونا که همه‌گیری جهانی دارد، نیازمند اقدام جهانی است و مسئولیت و اقدام مشترک تنها راه نجات بشر از کووید ۱۹ خواهد بود. کشورهای مختلف توانمندی‌هایی دارند که می توانند به اشتراک بگذارنند و محدودیت و جدال‌های موجود باید در کارزار مقابله با کرونا کنار گذاشته شود.

جهانپور ادامه داد: میثاق و تعهد مشترک کشورها باید مبتنی بر مسئولیت مشترک باشد و سازمان جهانی بهداشت می‌تواند مرکز ثقل در تعریف مسئولیت و اقدامات مشترک باشد. جز این راه دیگری برای مقابله با پاندمی کرونا وجود ندارد. دولت‌هایی که بخواهند در این زمینه مانع‌تراشی کنند و تن به مسئولیت مشترک ندهند یا بخواهند به پاندمی دامن بزنند باید مشخص شوند. سازمان ملل متحد و کشورها می‌توانند افکار عمومی را روشن کنند که چه کشورهایی این مسئولیت را نمی‌پذیرند. در این صورت فشار افکار عمومی و سازمان‌های مردم نهاد دولت‌های خاطی را به سمت مسئولیت مشترک هدایت خواهد کرد.

افزایش زباله‌های بیمارستانی در روزهای کرونایی

سخنگوی وزارت بهداشت درباره افزایش زباله‌های بیمارستانی طی روزهای کرونایی اظهار کرد:‌ باتوجه به اینکه کووید ۱۹ بیماری واگیر است، حساسیت بیشتری برای امحای زباله‌های عفونی در بیمارستان‌ها وجود دارد و این روزها ادوات و وسایل بهداشتی و حفاظتی بیشتر استفاده می‌شود. بر همین اساس به مجموع زباله‌های بیمارستانی اضافه خواهد شد و به دلیل استفاده از اقلام حفاظتی و بهداشتی برای بیماران و کادر بهداشت و درمان شاهد افزایش زباله‌های عفونی بیمارستانی خواهیم بود.

جهانپور اضافه کرد: زباله‌ها با توجه به امکانات بی‌خطرسازی در بیمارستان‌ها به‌ویژه بیمارستان‌های تابعه وزارت بهداشت بی‌خطر می‌شوند و دفن و امحای زباله بی‌خطر شده به دست شهرداری صورت می‌گیرد.

وی درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه افراد ناقل بدون علامت بیماری را منتقل نمی کنند، گفت: هیچ گزاره اثبات شده‌ای درباره کووید ۱۹ نداریم و حتی تضادهایی گزارش شده است و آنچه می‌توان برداشت کرد، این است که افراد ناقل بدون علامت می‌توانند بیماری را منتقل کنند اما احتمال سرایت ویروس از آنان نسبت به افراد علامت‌دار کمتر است البته به طور کلی نمی‌توان با دقت اظهارنظر کرد و باید این گونه تلقی کرد که افراد علامت‌دار بیماری را منتقل می‌کنند و افراد بدون علامت احتمال انتقال کمتری دارند.

جهانپور درباره برخی ادعاها مبنی بر آمارسازی در بسیج ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: افراد زیادی از روی بی‌اطلاعی و برخی مغرضانه همه چیز را آمارسازی می‌دانند. در حالی که محتوی صحبت‌های آنان خبرسازی و آمارسازی است. بسیج ملی مقابله با کرونا رصد و پایش هم دارد و همزمان سامانه پیامکی ما راستی آزمایی می کند و رضایت سنجی هم انجام می شود. تاکنون ۹۷ درصد از مردمی که در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، از آن ابراز رضایت کردند. در عین حال بسیاری از مردم پاسخگوی تماس تلفنی ۴۰۳۰ نیستند.

وی در پایان گفت: روزانه بیش از ۶ میلیون تماس از سوی سامانه ۴۰۳۰ با افراد گرفته می‌شود. باید توجه کرد که بسیج ملی مقابله با کرونا زمانی به اتمام می‌رسد که بیش از ۹۵ درصد جامعه ما یک بار غربالگری شوند البته ان زمان هم طرح متوقف نمی‌شود چرا که فردای ثبت اطلاعات فرد می تواند علامت دار شود و فرد می‌تواند تا پایان بحران کرونا در سامانه ثبت و پایش شود و برای تراکنش‌ها سقف نداریم. آمار جمعیتی بسیج ملی مقابله با کرونا بر اساس تعداد ثبت نام و مشارکت فرد است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۵۳۸۳۱۶:۲۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۱۲
همه کارخانه ها و ادارات باز ولی مدارس و دانشگهها تعطیل . در دنیا هیچ کشوری این طوری عمل نکرده است .
ناشناس۱۳۹۵۴۶۳۱۷:۳۳:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۱۲
خیلی از مغازه ها هم تعطیل شده دیگه.
ناشناس۱۳۹۵۷۱۶۲۱:۱۶:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۱۲
تعداد کسانی که در اثر مصرف مشروبات الکلی می میرند داره از آمار کرونا بالا می زنه ..
ناشناس۱۳۹۵۵۸۲۱۹:۱۲:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۱۲
اصناف چه زماني بايد باز شوند
ناشناس۱۳۹۵۷۲۹۲۱:۲۷:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۱۲
آخه چه فایده داره وقتی هر وزارتخانه و اداره ای به میل خودش رفتار میکنه. وزارتخانه نفت در سایت هایی که حتی به مرحله ی تولید هم نرسیدن و فعلاً در مرحله ی راه اندازی هستند هم حاضر نشده دو هفته کار رو متوقف کنه و تمامی نفرات رو مجبور میکنه بیان سر کار. لطفاً رسیدگی کنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین