فرصت طلبی ترامپ در عراق به بهانه کرونا

گروه جهان الف،   3990112043 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دونالد ترامپ که به دلیل عملکرد  ضعیف خود در مقابله با بحران کرونا، با فشار فزاینده  محافل مختلف داخلی از جمله هم حزبی های خود در آمریکا روبرو است، برای جلب نظر رای دهندگان آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به دنبال راهکارهایی جنجالی از جمله ماجراجویی های نظامی در خاورمیانه است. 

فرصت طلبی ترامپ در عراق به بهانه کرونا

به گزارش الف در  حالی که عملکرد ضعیف دونالد ترامپ در مقابله با بحران کرونا – با هزاران کشته در آمریکا- انتقادات فراوانی را برانگیخته است، منابع خبری از تحرکات گسترده نظامی آمریکا در خلیج فارس و "احتمال عملیات وسیع نظامی واشنگتن علیه شبه نظامیان  شیعه" ( نیروهای مقاومت در عراق ) خبر می دهند. 

شبکه خبری الحدث عربستان، که سکانداری رسانه ای این تحولات را برعهده گرفته، در  گزارشی اعلام کرد آمریکا به زودی عملیات گسترده ای را علیه "نیروهای وابسته به سپاه پاسداران" در عراق آغاز کرده و به همین منظور حجم گسترده ای از بالگردها و پهبادهای خود را برفرار بغداد و دیگر مناطق عراق به پرواز درآورده است.

رسانه های آمریکایی و متحدان منطقه ای آن از جمله عربستان، از نیروهای عراقی مردمی موسوم به حشدالشعبی که مخالف حضور نظامی آمریکا در عراق هستند، به عنوان شبه نظامیان شیعه وابسته به ایران یاد می کنند. 

این گزارش در حالی منتشر شده است که نیویورک تایمز هفته گذشته در گزارشی نوشت، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) به فرماندهان نظامی دستور داده است برای تشدید عملیات نظامی آمریکا در عراق طرحی تهیه کنند. در این دستورالعمل نظامی همچنین به نیروهای آمریکایی گفته شده است برای حمله به "شبه نظامیان تحت الحمایه ایران" در عراق و نابودی آنها آماده باشند. به نوشته این روزنامه، فرماندهان ارشد آمریکایی در عراق هشدار داده اند چنین عملیاتی خونین بوده، و خطر جنگ با ایران را به همراه دارد. 

دور جدید اقدامات تنش زای آمریکا در منطقه، با ترور سپهبد سلیمانی در سوم ژانویه گذشته در عراق شروع شد. در این حملات که با پهباد و بدون هماهنگی دولت عراق در نزدیک فرودگاه بغداد صورت گرفت، ابومهدی مهندس فرمانده ارشد نیروهای حشدالشعبی  نیز به همراه چند نفر دیگر کشته شدند. البته ایران این اقدام تروریستی را بی پاسخ نگذاشت و تنها چند روز پس از آن پایگاه عین الاسد در شمال عراق را هدف حملات موشکی قرار داد.

به اقرار پنتاگون، در این حملات بیش از 100 آمریکایی دچار جراحات مغزی شدند. پس از آن  بود که مجلس عراق به خروج تمام نظامیان خارجی از جمله آمریکایی از این کشور رای داد. تحرکات نظامی مکرر ارتش آمریکا در عراق که عمدتا بدون هماهنگی با دولت بغداد صورت میگیرد، بارها خشم گروه های مختلف عراقی را برانگیخته است. رهبران این گروه ها از جمله مقتدا صدر، از این اقدامات به عنوان نقض حاکمیت دولت بغداد یاد می کنند.

این در حالی است که نیروهای تحت امر آمریکا برای اجرای هرگونه عملیات شناسایی و پهبادی در عراق باید مجوز دولت بغداد را دریافت کنند. اعتبار این مجوزها در  اوایل ژانویه به پایان رسید و هنوز تمدید نشده است.

در همین حال عدال عبدالمهدی نخست وزیر موقت عراق روز دوشنبه نسبت به "هرگونه عملیات نظامی بدون تایید دولت عراق" هشدار داد. این هشدار پس از آن اعلام شد که منابع عراقی  و آمریکایی اعلام کرده اند آمریکا سیستم های موشکی پاتریوت خود را در یک پایگاه نظامی در عراق مستقر کرده است. گفته می شود این اقدام احتیاطی بوده و هدف آن مقابله با حملات احتمالی است.

نیروهای آمریکایی همچنین از پایگاه نظامی K1 در شمال عراق عقب نشینی کرده اند. گفته می شود هدف از این اقدام، تقویت نظامی در دو پایگاه نظامی دیگر در عراق بوده است. حمله به همین پایگاه در دسامبر گذشته بود که در آن یک پیمانکار آمریکایی کشته شد و به حملات تلافی جویانه بین آمریکا و حشد الشعبی دامن زد.

به  نظر می رسد تندرویان دولت ترامپ به رهبری مایک پومپئو وزیر خارجه اش تلاش میکنند در شرایطی که تمام کشورها از جمله ایران و عراق درگیر بحران کرونا هستند، از این فرصت برای تضعیف نیروهای مقاومت مخالف آمریکا در عراق بهره ببرند. این در حالی است  که ژنرال رابرت وایت، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق در خصوص این تحرکات شدیدا هشدار داده و اعلام کرده است تشدید جنگ "اقدامی خونین و تلاش برای شکست خود" بوده و خطر جنگی تمام عیار را در پی خواهد داشت.

می  توان حدس زد دونالد ترامپ که به دلیل عملکرد  ضعیف خود در مقابله با بحران کرونا، با فشار فزاینده  محافل مختلف داخلی از جمله هم حزبی های خود در آمریکا روبرو است، برای جلب نظر رای دهندگان آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 به دنبال راهکارهایی جنجالی از جمله ماجراجویی های نظامی در خاورمیانه است. 

نگاهی به نحوه مواجهه رئیس جمهور آمریکا با این بحران فراگیر – که ابتدا آن را کم اهمیت می خواند و تنها  دو روز قبل از احتمال قربانی شدن مشروط 2 میلیون آمریکایی به خاطر کرونا – خبر داده به خوبی نشان می دهد سکاندار جنجالی کاخ سفید در چه وضعیت آشفته روحی به سر می  برد. 

ترامپ  در صورت درگیر شدن در جنگی دیگر در خاورمیانه قطعا باید به این سوال اساسی پاسخ دهد: آقای رئیس جمهور، در شرایطی که آمریکای کرونا زده با کمبود ماسک،  دستگاه تنفس مصنوعی، مواد ضدعفونی کننده، تجهیزات و کادر متخصص پزشکی و ... روبرو است، آیا باید بابت جنگ افروزی - آن هم در حالی که به اقرار ژنرال های چند ستاره پرخطر و با احتمال زیاد با شکست همراه خواهد بود- هزینه کرد؟ این  که آیا رئیس جمهور آمریکا خود از قربانیان کرونا خواهد بود یا خیر، به گذشت زمان و تصمیم مقامات کاخ سفید در روزهای آتی نیاز دارد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۵۲۹۰۱۴:۳۱:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۲
حشدالشعبی در صورت تجاوز آمریکا باید با قدرت تمام پاسخ بدهد. مرگ یک بار شیون هم یک بار!
ناشناس۱۳۹۵۵۳۰۱۸:۲۳:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۱۲
ما باید اعلام کنیم انتقام سخت ما عملی نشده است پس مواظب باشید غلط زیادی نکنید
ناشناس۱۳۹۵۲۹۳۱۴:۳۵:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۱۲
این قمارباز ، طوری عمل میکنه که هیچکس نمیتونه دستش رو بخونه .
کیان۱۳۹۶۲۴۱۱۱:۲۱:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
مگه چه ترفند پیچیده ای زده؟ تو مهار کرونا در امریکا کم‌ آورده و سوتی داده می خواد جنگ راه بندازه و افکار امریکا رو منحرف کنه. خیالشم راحته میگه سردارانشون رو زدم چه کردند که برا بقیه نیروهاشون بخوان انجام بدن
ناشناس۱۳۹۵۳۲۰۱۵:۰۸:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۱۲
وقتی درست و حسابی جوابشو ندی هوا ورش میداره تا دوباره غلط اضافی کنه. اینها فقط زبان زور را میفهمند. باید با تعداد زیادی از موشک های دوربرد و پیشرفته تمامی پایگاههای آمریکا در منطقه را نابود کرد. باید تعداد زیادی از سربازان و فرماندهانشان را کشت یا به اسارت گرفت.فقط اینجوری سر عقل میان. ضمن اینکه باید مراقب خدعه و نیرنگ رسانه ای آنها و غضنفرهای داخلی هم باشید.
ناشناس۱۳۹۵۵۳۳۱۸:۲۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۱۲
داداش پیاده شو با هم بریم...
ناشناس۱۳۹۵۶۵۹۲۰:۲۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۲
ترسو ها همیشه پیاده میرن به مسیرت ادامه بده
ناشناس۱۳۹۵۸۰۹۲۳:۳۳:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۱۲
اینقدر بزنیم بزنیم در نیار اگر سیستم نظامی ایران 1 درصد احتمال می داد که از طریق جنگ میتونه برای همیشه از شر امریکا خلاص بشه 40 سال پیش همین کار را کرده بود
مصطفی۱۳۹۶۰۵۰۰۶:۱۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
و در مقابل اگر سیستم نظامی امریکا 1 درصد احتمال می داد که از طریق جنگ میتونه برای همیشه از شر ایران خلاص میشه این 40 ساله هزار بار این کار را کرده بود !!!
ناشناس۱۳۹۶۱۵۰۱۰:۰۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۱۳
سیستم نظامی ایران اهل زدن نیست اهل دفاع کردن است. اگر سیستم نظامی آمریکا قدرت
ناشناس۱۳۹۶۱۶۰۱۰:۱۳:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
سیستم نظامی ایران اهل زدن نیست اهل دفاع کردن است. بالاخره آمریکا جونتون ادعای ابرقدرتی داره. سیستم نظامی آمریکا اگر قدرت و جراتشو داشت تو این چهل سال با یک حمله نظامی به ایران به اهدافش میرسید. آمریکاجونتون یه ببر کاغذیه که با ابزار رسانه و چاپ دلار بی پشتوانه بر ملتهای دنیا مسلط شده
علی۱۳۹۶۵۷۴۱۴:۵۸:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
برعکس ش رو هم قبول داری؟
ناشناس۱۳۹۵۳۲۵۱۵:۱۳:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۱۲
شتر سواری دولا دولا نمیشه ..بری قایم بشی چهارتا موشک کاتیوشا بزنی فکرم کنی زرنگی و قوی هستی هههه باید تکلیف این گروهایی که.. قایم میشن سنگ به طرف شیر پرتاب میکنن یکسره بشه چی شد ..
ناشناس۱۳۹۵۶۷۱۲۰:۳۴:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۱۲
شیر کیه دقیقا اثرات شیر تو عین الاسد هنوز هست چه خبر از ضربه ملایم مغزی
امل۱۳۹۵۳۳۸۱۵:۳۲:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۱۲
وقتی امریکاسردار سلیمانی را ترورکرد وجامعه جهانی برعلیه امریکابود وخودامریکاییهاهم تاحدی این حماقت را پذیرفته بودند باید انتقام سخت که سرزبانهای مسئولان نظام مابود درخور شان سردار صورت میگرفت که نگرفت همین امر هم امریکارا جریح تر واعتمادبه نفس ترکرده والان هم باید بپذیریم که مایعنی ایران وعراق وحزب الله لبنان فقط انتقام مادرحد چهارتاموشک مغفول مانده است
ناشناس۱۳۹۵۳۴۶۱۵:۴۳:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۱۲
ما باید چندین موشک کار درست و نمره بیست به سمت نقاط حساس اسراییل شلیک کنیم و الا اگر دست را تو بریم امریکا و اسراییل گستاخ میشوند برای عملیات نظامی علیه ایران و جبهه مقاومت
ناشناس۱۳۹۷۰۴۲۲۳:۳۹:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۱۳
بعدش چی؟
ناشناس۱۳۹۵۳۵۰۱۵:۴۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۲
حق با آمریکاست.
ناشناس۱۳۹۶۰۰۰۰۲:۴۰:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۳
امریکا شیطان بزرگ و 3 کشور خبیث اروپایی محور شرارت در منطقه و جهان هستن .
ناشناس۱۳۹۶۱۶۶۱۰:۱۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
اونوقت آمریکا تو عراق چه غلطی میکنه؟
ناشناس۱۳۹۷۰۴۸۲۳:۴۵:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
یاد فرعون لعین افتادم
ناشناس۱۳۹۵۳۵۴۱۵:۵۲:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۱۲
هزینه اش با عربستانه منافعش برای هردو .باید بصورت پیشداستانه به پایگاههای آمریکایی حمله کرد
نجیب۱۳۹۵۳۵۹۱۵:۵۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۲
بر پدر و مادرش و خودش لعنت.
ناشناس۱۳۹۵۴۰۸۱۶:۴۷:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۱۲
در صورت شرارت، علما اعلام کنن خون هر آمریکایی در خاک مقدس عراق تا زمان اخراج نیروهای نظامی آن مباح است.
پرتو۱۳۹۵۷۰۳۲۱:۰۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۱۲
از کی تا حالا خاک (عراق) برای شما شده مقدس؟
ناشناس۱۳۹۵۷۰۶۲۱:۰۵:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۱۲
خاک عراق مقدسه؟چرا؟
ناشناس۱۳۹۵۴۲۶۱۷:۰۰:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۱۲
الان شما نگران کرونای آمریکایین یا نگران تلفات جنگ آمریکادر عراق
ناشناس۱۳۹۵۵۳۲۱۸:۲۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۱۲
نگران چیزی نیستیم، خبر بود فقط تو نگران چی هستی که با عینک خاص همه چی رو می بینی؟!!
ناشناس۱۳۹۵۴۳۰۱۷:۰۲:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۲
نه به خاطر نفتکش اقتصادش هست که داره داغون میشه میخواد به این وسیله یه کم قیمت نفتکش را ببره بالا وگرنه 1929 تکرار میشه
ناشناس۱۳۹۵۴۹۶۱۸:۰۲:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۱۲
اگر آمریکایی ها جمع شدن تو پایگاههای دور از دسترس کاتیوشا و پاتریوت نصب کردن معنیش آماده شدن برای درگیریه. انواع و اقسام گروههای ماجراجوی مسلح توی عراق می چرخن. بعضیشون بدشون نمیاد ایران و آمریکا درگیر بشن. عقلای ایران نباید بزارن این اتفاق بیفته که عربستان و امارات منتظر این اتفاق هستن
ناشناس۱۳۹۵۵۲۹۱۸:۲۲:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۱۲
من از پشت پرده خبر ندارم اما واکنش ما به ترور سردار سلیمانی اصلا کافی نبود.
ناشناس۱۳۹۵۷۹۸۲۳:۰۶:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۱۲
اینهمه سرباز سردرد گرفتن کافی نبود؟نکنه انتظار داشتی فرمانده نیروی دریایی امریکا رو میکشتن؟
ناشناس۱۳۹۵۸۶۸۰۰:۲۳:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
شان سردار تو چهارتا سرباز بود؟ ..
ناشناس۱۳۹۵۵۴۱۱۸:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۱۲
امور عراق به خود عراقی ها مربوط میشود نه ما و نه آمریکا .
ناشناس۱۳۹۵۶۶۱۲۰:۲۸:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۲
اینو به امریکایی ها بگو
عابد۱۳۹۵۷۰۱۲۱:۰۰:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۱۲
یانکی ها، در آنجا لنگر انداخته اند. علیه خود عراقی ها اقدام می کنند قدم آمریکا در هر کشور یعنی ویرانی و جنایت 19 سال افغانستان و 18 سال عراق را اشغال کرده است و دریغ از آبادانی. فقط جنگ و خون ریزی. امیدوارم روزی شکست یانکی ها را ببینیم
ناشناس۱۳۹۶۱۳۲۰۹:۳۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۱۳
این موضوع به افغانها و عراقی ها مربوطه به ما چه آمریکا اونجا را آباد کرده یا نه
ناشناس۱۳۹۶۱۶۳۱۰:۱۷:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
چرا ما همسایشون هستیم و دائم داریم ازشون ضربه میخوریم. به ما مربوط میشه چون آرامش مارو به هم زدند. به آمریکا مربوط نیست که کوبیده از اون سر دنیا اومده اینجا و مردمش تو آرامش فکر آوردن فرزند 3 و4 ام هستند
ناشناس۱۳۹۵۵۹۶۱۹:۲۹:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۱۲
این نتیجه انتقام سخته
شلمانی۱۳۹۵۶۵۰۲۰:۱۹:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۱۲
باوردارم به فضل الهی؛اگر شیطان بزرگ غلط کند درعراق درماه شعبان المعظم؛ با بیداری مردم عراق و هوشیاری مراجع وحشد الشعبی؛بساط متجاوزان برچیده خواهدشد. الله منتقم خون حاج قاسم ویاران مظلومش است. به وعده الهی ایمان داشته باشیم.
بانو۱۳۹۵۷۰۴۲۱:۰۴:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۲
کلا فرصت طلبی و دخالت در امور کشور های دیگر کار درستی نیست .
ناشناس۱۳۹۵۷۲۸۲۱:۲۷:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۲
فقط برای شهادت آماده شید و زیاد رجز نخونید.
علی۱۳۹۶۹۹۵۲۲:۱۲:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۱۳
برای تادیب متجاوزان آماده خواهیم بود یانکیها به خانه خود برگردند
ناشناس۱۳۹۵۸۴۲۰۰:۰۳:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
تمام اين گروها بايد خلع سلاح شوند تنها يك دولت يك قدرت درخدمت مردم عراق .
ناشناس۱۳۹۶۰۱۹۰۳:۱۳:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
ترامپ در آمریکا زیر انتقادات سنگین بدلیل عملکرد افتضاحش در مورد کرونا است و از همه بدتر اقتصاد آمریکاست که هنوز معلوم نیست کی از دست کرونا خلاص خواهد شد. ترامپ الان به یک جنگ نیاز دارد تا توجهات را از فاجعه کرونا در آمریکا منحرف کند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین