چند توصیه برای حفظ سلامت روان در دوران خانه‌نشینی

گروه اجتماعی الف،   3990112019

بسیاری از افراد در زمان‌های مختلفی از زندگی خود با احساس تنهایی مواجه می‌شوند و شیوع کروناویروس باعث شده است که حتی بیشتر ما نیز سطحی از انزوای اجتماعی را تجربه کنیم

به گزارش ایسنا، با شیوع گسترده کروناویروس در سراسر جهان و همه‌گیری آن توصیه شده تا افراد «فاصله‌گذاری اجتماعی» را رعایت و فاصله دست‌ کم دو متری را بین یکدیگر حفظ کنند همچنین توصیه شده تا حد ممکن از بیرون رفتن خودداری کنند و رفتن به اماکن عمومی را به حداقل برسانند. 

علاوه بر این‌ها توصیه شده تا افرادی که احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را می‌دهند برای ۱۴ روز خود را در خانه قرنطینه کنند.

همه این‌ها می‌تواند احساس تنهایی را در افراد تشدید کند و سلامت روان آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. انزوای اجتماعی در چنین شرایط استرس‌زایی می‌تواند در اضطراب نقش داشته و تأثیر منفی بر سلامت روان داشته باشد.

در ادامه چند روش برای حفظ سلامت روان در دوران قرنطینه و "فاصله‌گذاری اجتماعی" به نقل از وب‌سایت "اینسایدر" آورده شده است:

- انزوای اجتماعی می‌تواند بر سلامت روان و جسمی تأثیر منفی بگذارد:

زلاتین ایوانف - روانپزشک - با بیان این که انسان‌ها حیواناتی اجتماعی هستند، می‌گوید: منزوی بودن می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامتی ما بگذارد. به گفته وی همه نظام‌های ما از جمله نظام‌های اجتماعی، روانی و زیست شناختی در حول گروه‌های اجتماعی و تعامل با یکدیگر شکل گرفته‌اند. انزوای اجتماعی در بیشتر موارد تأثیرات منفی از جمله تنهایی، اضطراب و گاهی افسردگی را به همراه خواهد داشت.

تعریف انزوای اجتماعی دشوار است اما آنچه بیشتر از همه اهمیت دارد این است که آیا فرد طی آن احساس تنهایی می‌کند یا خیر که دانشمندان از آن به عنوان انزوای اجتماعی ادراک شده یاد می‌کنند. اگرچه این موضوع می‌تواند اثرات منفی بر سلامت روان داشته باشد اما می‌تواند به سلامت جسمی نیز آسیب برساند.

برای مثال تحقیقات نشان داده است که انزوای اجتماعی ادراک شده با افسردگی، کاهش شناختی، مشکلات قلبی و سیستم ایمنی ضعیف همراه است. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که تنهایی می‌تواند منجر به افزایش ۳۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری تصلب شرایین و سکته مغزی شود.

نویسندگان این مطالعه اظهار کرده‌اند که این اتفاقات به دلیل سطوح بالای استرس، کمبود خواب و عادات ناسالم زندگی که احتمالاً با تعامل و مسئولیت‌پذیری کمتر اجتماعی رخ می‌دهند، اتفاق می‌افتد.

خانواده‌هایی که فرزندان دچار نقص‌های ایمنی دارند و مجبورند در حالت‌های عادی نیز انزوای اجتماعی را رعایت کنند، معمولا دچار عواقب سلامت جسمی و روانی زیادی می‌شوند. به علاوه، به گفته ایوانف، اثرات انزوا با گذشت زمان بدتر نیز می‌شوند. در واقع هرچه مدت زمان انزوا طولانی‌تر باشد، احتمال بروز علائم اضطراب، تنهایی و افسردگی و سایر گرفتاری‌های روانی نیز برای فرد بیشتر خواهد بود.

- چگونه در طول گذران انزوای اجتماعی از لحاظ ذهنی سالم بمانیم:

بسیاری از مطالعات تأثیرات منفی انزوا را بر افرادی که به آسانی قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیستند، بررسی کرده‌اند اما هیچ یک از این موقعیت‌ها قابل مقایسه با شرایط شیوع کروناویروس که طی قرنطینه میلیون‌ها نفر به طور فیزیکی از یکدیگر جدا شده‌اند اما به کمک تکنولوژی با هم ارتباط دارند، نیست.

یک راه مهم برای محافظت از سلامت روان در طول انزوای اجتماعی، برقراری ارتباط با افرادی که دوستشان دارید با استفاده از فناوری‌هایی مانند گفتگوهای ویدیویی است.

ایوانف هم‌چنین راهکارهای زیر را نیز پیشنهاد داده است:

ورزش: مطالعات بسیاری تاثیر کاهنده استرس را به کمک ورزش نشان داده‌اند. ورزش باعث افزایش اندروفین (مواد شیمیایی که باعث احساس خوب در بدن می‌شوند) و کاهش هورمون‌های استرس از جمله کورتیزول و آدرنالین می‌شود. حتی حین انزوای اجتماعی هنوز هم می‌توانید با خیال راحت تمرینات خود را در خانه ادامه دهید و قدرت و شادابی خود را حفظ کنید.

مدیتیشن: تحقیقات نشان داده‌اند که مراقبه و مدیتیشن می‌تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ میلادی در مورد برنامه‌های مراقبه موبایلی نشان داد که استفاده از این برنامه‌ها و انجام تمرینات مدیتیشن برای ۱۰ دقیقه در روز باعث می‌شود دانشجویان احساس افسردگی کمتر و مقاومت بیشتری کنند. طی این مطالعه دانشجویان هرچه بیشتر از این برنامه‌ها استفاده می‌کردند، با نتایج قوی‌تری نیز مواجه می‌شدند. اگرچه برای سنجش اینکه آیا این مزایا می‌تواند در طولانی مدت باقی بماند یا خیر، هنوز به تحقیقات بیشتری لازم است.

ارتباط با طبیعت: بیرون رفتن‌ و قدم زدن در طبیعت، به ویژه در آفتاب و فضای سبز می‌تواند با کند شدن فعالیت در قشر جلوی مغز، ناحیه‌ای از مغز که با اضطراب همراه است، خلق و خوی افراد را بهبود بخشد. اگر نمی‌توانید به بیرون بروید، گوش دادن به صداهای طبیعی (مانند باران یا پرندگان) یا حتی دیدن تصاویر طبیعت نیز می‌تواند کمک کند.

به طور کلی، این فعالیت‌ها می‌توانند تولید انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین، سروتونین، اکسی توسین و اندورفین را تحریک کنند. همه این‌ها باعث ثبات و تقویت سلامت روان می‌شود.

فعالیت‌هایی مانند گذراندن وقت با خانواده یا تلاش برای ایجاد سرگرمی‌های جدید و تمرکز بر داشته‌هایی که می‌توان برای آن‌ها سپاسگزار بود هم‌چنین می‌تواند به بهبود روحیه شما و مبارزه با اثرات انزوا کمک کند. به طور مثال یک مطالعه کوچک از ۳۲ فرد سالم نشان داد که "مدیتیشن قدردانی" می‌تواند سلامت روان و تنظیم عاطفی را بهبود بخشد.

محققان از اسکن تصویربرداری از مغز استفاده کردند و دریافتند که اتصالات در مغز هنگام مدیتیشن فعال می‌شود و ضربان قلب شرکت‌کنندگان کاهش می‌یابد. هرچند هنوز به تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات احتمالی بلند مدت نیاز است.

به گفته ایوانف، آگاهی از آنچه که می‌تواند ما را خوشحال کند و لذت را به زندگی روزمره ما بیاورد از اهمیت بالایی برخوردار است که "مدیتیشن قدردانی" به این امر کمک بسیاری می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین