کرونا و مشکل اجاره‌نشین‌ها/ مستأجرانی که نمی‌توانند خانه پیدا کنند

گروه اقتصادی الف،   3990112005 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

شیوع گسترده کرونا باعث کاهش هر چه بیشتر تقاضا در بازار رهن و اجاره املاک شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، از خیابان های شهر عبور کردم. پیاده روهایی که اگرچه چراغ های قرمز رنگ آژانس های املاکش، آن جا را روشن تر کرده بودند امّا در شرایط کنونی، چراغ معامله های این آژانس های املاک در این روزهای کرونایی، رو به خاموشی است. آژانس های املاکی که معامله های کاری آن ها در لابه لای پرونده هایشان یا خاک خورده  و یا پشت درب های بسته مانده اند.

وارد یکی از این آژانس های املاک شدم که در قلب تهران قرار داشت.

دو نفر در آن جا نشسته و هردویشان آنقدر غرق در گوشی های همراه خود شده بودند که متوجه حضور من نشدند.

از وضعیت این روزهای بازار املاک پرسیدم که یکی از آن ها با خنده ای معنادار گفت: " خودتون دارید می بینید. توی این شب عید، کرونا خیلی روی بازار تاثیر گذاشته و بازار ملک رو واقعا فلج کرده. ما الان یه ماهه هیچ معامله ای انجام ندادیم. نه صاحب ملکی نه مستاجری حاضر نمیشه هیچ معامله خونه ای ببنده."

وی ادامه داد: "خیلی از مستاجرا، از ترس کرونا حاضر نمیشن برای بازدید منزل برن. از طرف دیگه، هیچ کدوم از صابخونه ها هم اجازه بازدید ملک به مستاجرا رو نمیدن. اون عده ایم که سَرِ سالشون رسیده مدام از این موضوع گلایه دارن که توی این بلاتکلیفی چی کار باید بکنن؟!"

این مدیر آژانس املاک افزود: " برای این که این بنده خداها توی این شب عیدی آواره نشن وُ استرس بی خانمانی نداشته باشن از صابخونه هاشون که بیشترشون از مشتری های قدیمی مون هستن مهلت می گیریم تا ببینیم اوضاع چی میشه."

از آن جا خارج شدم و به آژانس املاک دیگری که همسایه آژانس قبلی است، رفتم. پشت درب آن، دو متن با این مضمون نوشته بود:
" از رهن و اجاره ملک های با قیمت نامتعارف نسبت به منطقه معذوریم. "
" تمدید قرارداد اجاره رایگان
به منظور کمک به مستاجرین عزیز در شرایط بد اقتصادی این واحد صنفی اقدام به تمدید قراردادهای رهن و اجاره می نماید."

وارد آن جا شدم. مدیریت آن روبروی درب ورودی و دیگر کارکنانش در سمت چپ او نشسته بودند و زن وشوهری مستاصل که برای اجاره کردن منزل آمده بودند با مدیریت آن جا گفت و گو می کردند.

پس از اتمام صحبت هایشان، از مدیریت، در خصوص وضعیت کنونی بازار رهن و اجاره املاک پرسیدم که گفت: " شرایط خوبی نیست. الان این دوتا بنده خدا برای اجاره منزل اومدن اما با شماره ثبت شده هرکدوم از مالکا تماس می گیرم هیچ کدومشون حاضر نمیشن حتی به مستاجرا اجازه بازدید از منزل بدن چه برسه بخوان بهشون خونه ای رو رهن یا اجاره بدن. نمیدونم قراره چه اتفاقی بیفته اما واقعا حال بازار املاک به خاطر این ویروس کرونا خوب نیست."

زن و مرد جوان با همان نگرانی خاصی که در چهره شان کاملا مشهود بود در ادامه صحبت های مدیریت آژانس املاک گفتند: " توی این شرایط، دولت باید یه فکری به حالِ ما مستاجرا هم که سر سال ِ خونه هامون رسیده بکنه. باید حداقلش توی این مدت که کرونا اومده به مالکا گفته بشه به ما مستاجرا مهلت چند ماهه بدن یا اجازه بدن برای دیدن خونه بریم. یعنی یه قانون نمی تونن بذارن؟! تکلیف ما توی این شب عیدی چیه؟! هرجا میریم با درِ بسته روبرو میشیم."

کرونا؛ ویروسی که نه تنها به حوزه وزارت و بهداشت و درمان کشور بلکه به حوزه هایی چون اقتصادی، اجتماعی و...نیز آسیب جدی وارد کرده است؛ به طوری که حالِ املاک به عنوان یکی از اصناف پرتقاضای دیروز و راکد امروز و مستاجران آن خوب نیست و این افراد با مشکلات متعددی روبرو شده اند.

این موضوع تا جایی پیش رفته است که در این روزها شاهد آژانس های املاک خلوت و مشتریان بلاتکلیف بیشتری نسبت به حتی چند ماه گذشته هستیم و از طرفی، اگر همان اندک شمار  جا به جایی منزل هم در سطح شهرها وجود داشته باشد، نیروهای خدماتی وارد منازل می شوند که این باعث گسترش هرچه بیشتر انتقال ویروس کرونا می شود.

حسام عقبایی، نائب رئیس اول اتحادیه املاک در خصوص کاهش آمار جا به جایی املاک بدلیل شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: با جدی شدن ویروس کرونا، این یک امر طبیعی و عقلایی است که با کاهش معامله ها در بازار املاک روبرو شویم و در واقع، این اتفاق باید می افتاد چرا که سلامت مردم از هر چیز دیگری بالاتر است. از این رو، هم مستاجران و هم فروشندگان حساسیت بالایی به منازل خود پیدا کرده اند تا جایی که اجازه ورود مراجعه کنندگان به منازل خود را نمی دهند و حق هم دارند چرا که باید هرچه را برای خود می پسندیم  برای دیگران هم بپسندیم.

وی گفت: بسیاری از مردم در منازل خود، نوزادان، کهنسالان، افرد بیمار یا باردار دارند که حساسیت آن ها در این شرایط، به جا است چون در حال حاضر در شرایط فوق العاده قرار داریم که متفاوت از شرایط عادی است. اگر روند کنونی معاملات اجاره مسکن با قبل از ورود کرونا یکی باشد این نشان می دهد که فرهنگ اجتماعی دارای ایراد است. در نتیجه کاهش جا به جایی و معاملات بازار مسکن در این شرایط، کار پسندیده ای است.

عقبایی با اشاره به کاهش جا به جایی منزل در اسفند ماه تصریح گفت: این موضوع صرفا مختص اسفندماه 98 نیست و هرسال از بهمن ماه به بعد شاهد سیر نزولی جا به جایی منازل در کشور هستیم و به ندرت رهن و اجاره انجام می شود چون اسفند ماه فصل جا به جایی نیست و این موضوع مختص الان نیست و در شرایط عادی هم، چنین است به این خاطر که اغلب جا به جایی ها در بازه خرداد تا شهریور ماه انجام می شود. در نتیجه، در حال حاضر، این موضوع، بحرانی را برای مردم به وجود نیاورده است به این دلیل که شاید تعداد محدودی از افراد قصد جا به جایی داشته باشند و در قیاس کلان هم نمی توان آن را در شرایط فعلی یک مشکل قلمداد کرد.

وی ادامه داد: موجرین و مستاجرین که در این ماه با چنین شرایطی روبرو هستند باید با یکدیگر توافق و تعامل کرده تا به موعد قرارداد خود اضافه کنند چون سود و زیان برای هر دو طرف است. از این رو، قانون خاصی برای این موضوع وجود ندارد و در صورتی که از ماه اردیبهشت به بعد مشکل کرونا خاتمه پیدا نکند می تواند برای جا به جایی ها دغدغه مهمی باشد و در آن صورت، در مرحله اول دولت باید وارد عمل شود و سپس موجران و مستاجران باید با یکدیگر تعامل لازم را داشته باشند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۵۱۶۷۱۲:۱۳:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۱۲
الان فرصت اینکار هست که عرضه خانه ها همراه با ویدیو و تصاویر در یک سایت جامع اجاره مسکن، ارائه بشه تا بازدید ها از طریق فضای مجازی اتفاق بیفته و بسیاری از رفت و آمد ها و بزه کاری ها هم کاهش پیدا کنه و حتی قیمت اجاره بهای مسکن کنترل بشه
ناشناس۱۳۹۵۵۴۷۱۸:۴۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۲
اسباب کشی هم مجازی انجام بشه ؟ کلاً تمدید به نفع طرفین اسن مالک ، ملکش خالی نمی ماند و مستاجر نیز مشکل تخلیه و پیدا کردن محل مناسب و اسباب کشی ندارد . با درصد معقولی افزایش تا از این پیک گذر کنیم . به شرط آنکه انصاف در طرفین وجود داشته باشد.
ناشناس۱۳۹۵۱۸۰۱۲:۳۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۲
مستاجرا بشینن در خانه شان با این شرایط نه دادگاهی و نه شورای حل اختلافی برای شکایت صاحب خانه ها تشکیل نمیشه و در هر صورت به نفع مستاجر رای میده
ناشناس۱۳۹۵۵۶۱۱۸:۵۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۱۲
مگه جنگله..؟
ناشناس۱۳۹۵۳۵۷۱۵:۵۳:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۲
این وظیفه قوه قضاییه است که دستور دهد صاحبخانه ها حق بلند کردن مستاجران و اضافه کردن اجاره را ندارد.لطفا زودتر اقدام کنید
ناشناس۱۳۹۵۵۶۳۱۸:۵۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۱۲
چشم حتما امر دیگه ای ندارید؟
آریابان۱۳۹۵۴۰۳۱۶:۴۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۱۲
در این گفته ها یک پارادوکس و تناقض دیده میشه : اگر هیچ کدوم از صاحبخونه ها اجازه بازدید ملک به مستاجر ها رو نمیدند پس به نفعشونه که قرارداد اون عده ای را که سَرِ سالشون رسیده تمدید کنند ؛ آیا ترجیح میدهند که مستأجر فعلی رو رد کنند و خونه رو خالی نگهدارند ؟!؟!؟!؟!؟ یا نکنه که این موضوع فقط وصف حال مستأجر هایی است که از ادامه حضور در مکان اجاره ای کنونی خودشون گلایه دارند و در فکر عوض کردن اند ولی صاحبخونه های دیگه اجازه بازدید نمیدهند !!!!!!!!
ناشناس۱۳۹۵۵۸۹۱۹:۲۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۲
جناب هر کسی اختیار مال خودش رو دارد هر طور قرارداد بسته عمل کند. کشور هم جنگل نیست هنوز که بعضی ها بخوان از شرایط سواستفاده کنند. این شرایط به همه مردم فشار آورده نه فقط بعضی ها
ناشناس۱۳۹۵۵۴۹۱۸:۴۹:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۱۲
وقتی که قوانین به حق را باطل کردید و قوانین مشکل ساز را جایگزین کردید باید چنین مسایلی پیس بیاید.وقتی که 48 ساعته دستور تخلیه صادر می کردیدو قانون تخلیه بی مورد را حذف کردید.
ناشناس۱۳۹۵۷۵۵۲۲:۰۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۱۲
وای تورو به خدا به داد مستاجرها برسید. قیمت ها ماهانه بالا میره و ما نمیدونیم که در این شرایط ناامن باید چه کار کنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین