دعای گوشه نشینان بلا بگرداند...

نسیم کاهیرده،   3990111088 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
دعای گوشه نشینان بلا بگرداند...


به دنبال شیوع کرونا و بحرانی که این روزها جامعه ی جهانی راتهدید می کند  گزارشهای مختلف از سراسر دنیا حاکی از  افزایش میزان تمایل عمومی مردم به سمت دعا و نیایش است. اما این درحالیست که در بین جامعه ی ایرانی بعضا"واکنش هایی نسبت به دعوتهای جمعی برای انجام دعا و نیایش و توسل  به اهل بیت صورت می گیرد. اگر چه این نوع از واکنشهای تقابلی غالبا"در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی بروز یافته است اما با کمی دقیق شدن شاید کم و بیش در محیط زندگی و اطراف هر کدام از ما نیز مصادیقی از آن یافت شود. 

 اما این واکنش ها بیشتر مربوط به کدام دسته از افراد جامعه است و اصولا" چرا بروز پیدا می کند؟آیا چنین  تقابلاتی می تواند دلالت بر ضعیف شدن باورهای دینی بخشی از افراد جامعه داشته باشد؟

آخرین تحقیقات علمی و پیمایشهای  ملی نشان می دهد در سالهای اخیر اعتقادات و باورها چه از حیث خدا باوری و ارزش های دینی و حتی باورهای عامیانه درسطح بسیار بالا در جامعه ی ایرانی وجود دارد که تغییر عمده ای را نسبت به گذشته نشان نمی دهد.
ضمن اینکه آیین ها و مناسک جمعی دینی  نسبت به گذشته نمود بیشتری دارند و حاکمیت هم اهتمام خاصی به بسط و گسترش آن داشته است :
افزایش معنا دار عزادارن حسینی، زائران اربعین، اعتکاف، شب های قدر و....شاهد ما براین مدعاست.
 اما در عین حال ضعف قابل توجه در  اعمال عبادی کاملا" به چشم می خورد چنانکه بدون استناد به آمارهم  در اطراف خود شاهد زیاد شدن تعداد افراد تارک الصلاه، روزه خوار و...هستیم.
واقعیت این است که در جمهوری اسلامی اگر چه به واسطه ی تقویت و گسترش مناسک مذهبی مانند عزاداری عاشورا و اربعین و ...همواره همبستگی اجتماعی بالایی بین اقشار مختلف جامعه برقرار بوده است  اما پایبندی افراد  و ارزشگذاری نسبت به اعمال دینی مانند اقامه نماز و انجام نیایش و  خواندن دعا در آن بسیار کمرنگ تر بوده است.
  چرا که بنظر می رسد این امر مهم از سوی نهادهای متولی مغفول مانده و نسبت به تعمیق و گسترش آن بین اقشار مختلف باسلایق فکری متنوع  تلاش های موفقیت آمیزی صورت نگرفته است. شواهد و قرائن گویای این واقعیت است که جمعیت محدودی از دینداران که پایبندی زیادی به اعمال دینی مانند شرکت در نماز های جماعت و مراسمات دعا در مساجد و مکانهای مذهبی  دارند معمولا" دارای تیپ فکری و سیاسی خاصی هستند و همین تیپ بندی شناخته شده و حاکم  برفضاهای رسمی مذهبی، یکی از عوامل مهم امتناع گروههای دگر اندیش جامعه از حضور در مراسمات دعا و نیایش در مکانهای مذهبی است.
 
در واقع از آنجا که معمولا" انجام دعا و نیایش در این مکانها در قالب خاص و به وسیله ی افراد مشخصی -که وابستگی به  نهادهای حاکمیتی دارند- هدایت  و اجرا می شوند لذا این ذهنیت را برای برخی ایجاد شده  که شرکت در چنین اجتماعاتی به منزله ی پذیرش ایدئولوژی  فکری و سیاسی هماهنگ با متولیان آن است و همین امر شاید مانع اصلی مشارکت بخشی از این افراد در اجتماعات مذکور باشد.
بنابراین برای ایجاد تغییردر چنین فضای محدود کننده ای ضرورت دارد بازبینی های اساسی در مورد نوع و شکل الگوهای تبلیغی توسط نهادهای متولی دین صورت بگیرد که دراثنای آن  ضمن جذب حداکثری افراد جامعه به اجتماعات مذهبی به بعد معرفتی دعا و نیایش نیز بیشتر توجه شود تا عموم مردم با آثار مثبت آن در زندگی آشنا شوند و دریافتشان از دین فقط منحصر و متوقف در مناسک نماند.
یکی از مهمترین منابع موجود و در دسترس ما در این زمینه، کتاب صحیفه ی سجادیه امام سجاد (ع ) است که درآن به زبان دعا و نیایش به معانی و مفاهیم عمیقی پرداخته شده است؛ کتابی که  مضامین متنوع آن به شیوایی بیان شده است و ذهن انسان را به دنبال خود می کشاند. خواندن ادعیه ی صحیفه ی امام سجاد  به انسان آرامش می بخشد؛ نه آرامشی تخدیر کننده و سکرآور بلکه آرامشی نیروبخش و بیدارگر که  از دل معارف و عبارات فصیح و پر مغز  آن تراوش می کند و انسان را برای مقابله به هر رنج و سختی آماده می سازد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۴۵۷۴۱۷:۵۱:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۱۱
دعا و نیایش فقط برای آرامش ذهنی کسانی موثر است که معتقد هستند. تنها با رعایت نکات بهداشتی و بکار بستن اصول علمی است که می توان بر شیوع بیماری مسری فایق آمد.
ناشناس۱۳۹۴۸۹۱۰۰:۲۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۱۲
با اراده خداوند شدن و نشدن فعلها شکل می گیرند --- همه ی شدن و نشدن فعلها و اراده ها به اراده ی خداوند ، که مبتنی بر مقتضای علم و حکمت فراگیر ذات اقدس یکتای او است ، گره گسست ناپذیر خورده اند بدون تحقق اراده ی خداوند ، که آفریننده همیشه فعال جهان هستی و آگاه به تمامی حقایق این جهان است ، به شدن یا نشدن هر فعل بشری یا غیر بشری ، این رعایتها بتنهایی نمی توانند کار ساز باشند. بحکم قرآن: « وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ » ﴿آیه ۲۹ سوره تکویر﴾ شرط تحقق یافتن اراده ی خداوند با توکل اولیه صادقانه به او در موفقیت هر کار و اقدامی ضرورت اولیه ی شکل گیری این موفقیت است. این بمعنای مصلحت گرایی راهبردی در حکمت خداوند در فرا گرفتن همه ی شرایط تاثیر گذاری و تاثیر پذیری مثبت و منفی در تحقق یا عدم تحقق هر فعلی است و بمعنای جبر نیست.
ناشناس۱۳۹۴۹۱۵۰۱:۰۲:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۱۲
یکی از علل بلایا در طول تاریخ افرادی شبیه به شما بوده که فکر میکنید .. .. آمده اید و لابد هر نوع عملی را هم برای خود مجاز می دانید حتی ..
دعایی۱۳۹۴۹۵۲۰۱:۴۵:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۱۲
لطفا اول جمله خود اضافه کنید : از دیدگاه خداناباوری . علم مورد نظر در همین یک مورد در چند ماه اخیر هم دیدگاه کاملا ثابتی نسبت به موضوع نداشته . چطور میتوان خداوند را کنار گذاشت و فقط و فقط دم از علم ناپایدار بشری زد؟
ناشناس۱۳۹۵۰۹۵۱۰:۳۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۱۲
از بنده حرکت از خدا برکت بایدنکات بهداشتی را رعایت کنیم ان شاالله خدا به ما رحم میکنه
ناشناس۱۳۹۵۱۸۱۱۲:۳۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۱۲
البته افراط و تفریط هم خوب نیست دعا هم آرامش دل است، هم اعتقاد است و هم پاسخی است که خداوند به افراد معتقد می دهد و خود آن فرد نیز می تواند در مورد پاسخ قضاوت کند. همه اینها بین فرد و خدای خودش هست، و نه لازم است به کسی گفته شود و نه لازم است دیگران بخواهند این عمل را قضاوت کنند البته نکات و اصول بهداشتی نیز جای خود را دارد اما انتقاد من در مورد این بود که نوشتید «تنها با رعایت...» که در واقع با این حرف دعای افراد را مورد قضاوت قرار دادید. دست کمش این است که بگوییم نمی دانیم.
ناشناس۱۳۹۴۵۸۳۱۷:۵۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۱۱
دعا یک نوع بیان آرزو است.
ناشناس۱۳۹۴۶۰۲۱۸:۱۶:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۱۱
ازهیچ کس طرفداری نکن درزندگی خودت بگذار آنها بارفتاروزبان وکردارخودشان نشان بدهند چه کاره هستند تومامورخودت هستی که بی نیازباشی از بردگی دیگران و با خداباش ونترس
ناشناس۱۳۹۴۶۱۰۱۸:۲۱:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۱۱
دعای خالی مشکلات مملکت را حل نمیکند بلکه تدبیر و عمل مقدم است.
ناشناس۱۳۹۴۶۲۳۱۸:۳۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۱۱
لا یمکن الفرار من حکومتک اگر نیک بنگریم بشریت سر کش و مغرور باید بخود آید فسق و فجور قتل و جنایت و حرام خوری و تن فروشی و همجنس بازی و همه مصادیق فسادو حرام که در همه کتب آسمانی آمده است را کنار بگذارد و به سوی حق بیاید
احسان۱۳۹۴۶۴۰۱۸:۵۴:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۱۱
"گزارشهای مختلف از سراسر دنیا"، "آخرین تحقیقات علمی و پیمایشهای  ملی" و ... میشه منابع معتبرتون رو به ما هم معرفی کنین؟
حامد۱۳۹۴۶۶۹۱۹:۱۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۱۱
لعنت بر تهاجم فرهنگی
ناشناس۱۳۹۴۷۵۱۲۰:۴۷:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۱۱
تا دنیا بوده برای اقوام مختلف بلایا نازل شده است هرچند بدست خود بشر باشد بلایی ایت برای متنبه شدن انسان ها اگر به هوش آیند
محسن۱۳۹۴۸۱۴۲۲:۰۷:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۱
مغالطه شده ، دعا مستحب و نماز واجب است ، بصورت فردی هم میشود نماز خواند ونیازی نیست با جمع باشی ، آنکه نمیخواند از مردن و دنیای بعد از آن غافل شده و با خدا رابطه ندارد و این هم دلایل مختلفی مانند خانواده ، محیط کار و تحصیل و نقش رسانه ها دارد
ناشناس۱۳۹۴۸۵۸۲۳:۴۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۱۱
دعا رابطه ی کاملا خصوصی و قلبی بین انسان و خداست دعا در خلوت و با خلوص نیت و از اعماق دل باعث آرامش و آثار معنوی در رفتار و افکار انسان می شود به خرافات و ریاکاری آلودن چنین ارتباط پاکی بسیار ناپسند است کاش جامعه به سمتی می رفت که راه سوء استفاده از ارتباط پاک انسان و خدا و پیامبر و معصومین در جهت رسیدن به مقاصد دنیوی و پست و مقام و پول و ثروت بسته می شد حیف که اینطور نشد
مصطفی۱۳۹۴۸۹۳۰۰:۳۲:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۲
دعا ودرمان اگر کنار هم باشند معجزه می شود وکار به سرانجام دلخواه می رسد. اما دعای بدون اقدام وعمل ودرمان برای کرونا تلاشی ناقص است. ودرمان بدون دعا نیز جفایی بزرگ در حق رشد معنوی انسان است.
ناشناس۱۳۹۶۰۸۴۰۸:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
یعنی الان چینی ها که دعا نکردن در کنترل بیماری موفق نشده ؟
علی۱۳۹۵۰۵۴۰۹:۲۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۱۲
ویروس هم مخلوق آفریدگار است برای بقای خودش مبارزه میکند کار طبیعت همین است
مصطفی۱۳۹۵۰۷۱۱۰:۰۷:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۲
این واقعا یک ادعای بی دلیل است که در همه مراسمات جمعی چه در مساجد کوچک و هیئات کوچک و حتی در مراسمات بزرگ حاکمیت حضور پر رنگ دارد و این علت عدم حضور جمعی از دینداران شده است ولی به نظر می رسد علت مهم سبک زندگی غربی و شهر نشینی مدرن است و البته وجود شبهات سنگین اعتقادی و.. که باید همه عوامل را باید رصد کرد بله انسانها همه فطرتا خداپرست هستند ولی متناسب با در جه ایمانشان پایبندی به مناسک دارند
ناشناس۱۳۹۵۰۸۰۱۰:۱۴:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۱۲
با توکل زانوی اشتر ببند اگر با دعامشکل حل میشود علما را بفرمایید تا درب مساجد و مقبره امام زاده ها را باز کنند
ناشناس۱۳۹۵۱۰۲۱۰:۴۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۲
خب یه عده بدون دسترسی به دارو و امکانات دعا بکنن و عده ای تحت مداوا و نظارت قرار بگیرن و عده ای هیچ کار نکنن و نتیجه را مقایسه کنید.
بانام۱۳۹۵۲۳۶۱۳:۲۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۱۲
دست به دعا شدن در تمامی افراد بشر و بطور ناخودآگاه وجود داشته و دارد و هر وقت انسان به مرحله عجز و ناتوانی می رسد حتی افرادی که هیچ مذهب یا دینی ندارند بطور ناخودآگاه دست به دامان نیرویی ازلی و ابدی که قطعا خداست می شوند. بنابراین دعا همیشه و همه جا و از طرف همه کس وجود دارد و نه قائم فردی خاص است و نه مکانی خاص
ناشناس۱۳۹۵۳۱۴۱۵:۰۴:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۲
کرونا بلای خداوندی بدست خود بشر است حاکمان ظالم کره زمین باز این هشدار را جدی نگرفته اند
تعمیق معرفت دینی خیلی مهم است۱۳۹۵۴۴۲۱۷:۱۷:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۱۲
...صحیفه‌ی سجادیه و بسیاری از دعاها - در تعمیق معرفت دینی خیلی نقش دارد. تعمیق معرفت دینی خیلی مهم است... دوستان عزیز! من به شما عرض بکنم؛ انس با قرآن و تدبر در قرآن، همچنین تدبر در ادعیه‌ی مأثوره‌ای که اعتبار دارد - مثل صحیفه‌ی سجادیه و بسیاری از دعاها - در تعمیق معرفت دینی خیلی نقش دارد. تعمیق معرفت دینی خیلی مهم است. یک وقت یک کسی همین‌طور روی احساسات، در نماز جماعت هم ممکن است شرکت کند، در اعتکاف هم شرکت کند، در مجلس عزای حسینی هم شرکت کند، در فلان تظاهرات دینی هم شرکت کند، اما این معرفت در عمق جان او وجود نداشته باشد؛ لذا سر یک پیچی، سر یک دست‌اندازی، یکهو میبینید که از جا در میرود؛ این به خاطر این است... بیانات امام خامنه ای در دیدار وزیر علوم و استادان دانشگاه تهران‌ ۱۳۸۸/۱۱/۱۳
ناشناس۱۳۹۵۴۷۰۱۷:۳۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۱۲
از فواید کرونا ویروس این است که ...مسلمین ..فهمیدند خداوند از رگ گردن به ایشان نزدیک تر است !
ناشناس۱۳۹۷۸۵۹۱۶:۰۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۱۴
و ایضا تمام انسانها
ناشناس۱۳۹۷۰۹۵۰۰:۳۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۴
کرونا تنبیه خداست که انسان به مخلوقات که سهل است حتی به همنوع خود هم رحم نکرد
ناشناس۱۳۹۷۷۰۲۱۴:۱۷:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۱۴
.. خداوند عقل داده از آن استفاده درست بنمایید.
ناشناس۱۳۹۷۷۸۷۱۵:۳۶:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۴
به نظرمن دنیای بیخدا بسیار دنیای وحشتناکی است ودعا ونیایش یک مسئله شخصی است و آثار آن از نظر آرامش روحی به خود شخص می رسد بنابراین در مسئله ای که سود آن ازدعا به خود شخص برمی گردداینقدر نگرانی شما از برای چیست اگر کسی بیماری غیر واگیردار داشته باشد ونخواسته باشد درمان کند آیا ضررش به دیگران است هرگز اول به خودش وبعد به خانوادهاش پس بیهوده نگران نباشید چون ایمنی بدنتان پایین می آید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین