لطفا برای جهش تولید دنبال "راهکار" نروید، فقط موانع را بردارید !

احمدرضا هدایتی*،   3990111082 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
لطفا برای جهش تولید دنبال "راهکار" نروید، فقط موانع را بردارید !

رهبر معظم انقلاب اسلامی، موضوع ضرورت توجه به کار مطلوب و اثربخش در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی را اولین بار در سال ۱۳۷۳ با تعیین شعار «وجدان کاری و انضباط اجتماعی» یادآوری کردند، اما با توجه به شرایط تحمیلی به کشور و اولویت‌های متعدد دیگری که وجود داشت، امکان طرح و پیگیری جدی مسائل اقتصادی در سال‌های پس از آن فراهم نشد.

مدتی بعد و پس از تثبیت نسبی شرایط کشور، از سال 1387 موضوع اقتصاد مجدداً در ردیف مهمترین مطالبات ولی امر مسلمین قرار گرفت و هر سال یک بُعد جدید و قطعه‌ای تقریباً متمایز و متفاوت از جورچین (پازل) اقتصاد مقاومتی از سوی ایشان مطرح و پیگیری شده است. 


این موضوع یعنی فرآیند رشد اقتصادی با طرح شعار «نوآوری و شکوفایی» در سال ۱۳۸۷ آغاز و با شعار «اصلاح الگوی مصرف» در سال ۱۳۸۸، شعار «همت مضاعف و کار مضاعف» در سال ۱۳۸۹، شعار «جهاد اقتصادی» در سال ۱۳۹۰، شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» در سال ۱۳۹۱، شعار «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» در سال ۱۳۹۲، شعار «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» در سال ۱۳۹۳، شعار «دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی» در سال 1394، شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» در سال 1395، شعار «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» در سال 1396، شعار «حمایت از کالای ایرانی» در سال 1397، شعار «رونق تولید» در سال 1398 و شعار «جهش تولید» در سال جاری ادامه یافت.


رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در تاریخ 3/5/91 در جریان دیدار کارگزاران نظام با ایشان در این رابطه می‌فرمایند: «آدم می‌تواند فرض کند که این شعارهای سال حلقه‌هائی بود برای ایجاد یک منظومه‌ی کامل در زمینه‌ی مسائل اقتصاد؛ یعنی اصلاح الگوی مصرف، مسئله‌ی جلوگیری از اسراف، مسئله‌ی همت مضاعف و کار مضاعف، مسئله‌ی جهاد اقتصادی، و امسال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی. ما اینها را به عنوان شعارهای زودگذر مطرح نکردیم؛ اینها چیزهائی است که می‌تواند حرکت عمومی کشور را در زمینه‌ی اقتصاد ساماندهی کند؛ می‌تواند ما را پیش ببرد. ما باید دنبال این راه باشیم.» 


امام خامنه‌ای در رابطه با اهمیت هدف‌گذاری درست و اصولی نیز در سخنرانی اول فروردین‌ماه سال‌ 94 در مشهد مقدس فرمودند؛ «نه در اقتصاد و نه در هیچ برنامه‌ی دیگری، بدون هدف‌گذاری نمی‌شود حرکت کرد، باید هدف‌گذاری بشود. اگر در هر کاری بدون هدف‌گذاری مسئولان دولتی حرکت کنند و پیش بروند، کار به روزمرّه‌گی خواهد رسید؛ به نتیجه نمی‌رسد. هدف‌گذاریِ مشخّص و ثابتی باید وجود داشته باشد که به‌سمت آن هدف، همه‌ی دستگاه‌ها را و همه‌ی امکانات را بسیج کنند». 


البته این شعارها با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه 1392 و سایر بیانات رهبر معظم انقلاب طی این سال‌ها، به حد کمال رسید، اما متأسفانه به علل مختلف از جمله؛ فشارهای تحمیلی به کشور از سوی دشمنان این مرز و بوم و بی‌مهری و کم‌لطفی برخی مسئولین و نیز پاره‌ای از اقشار جامعه، در حد مورد انتظار محقق نشد.


با این‌حال این تدبیر (اعلام شعارهای سالانه از سوی رهبر معظم انقلاب) طی این سال‌ها کارکردهای گسترده‌ی داشته و توانسته است، ضمن تعیین مهمترین اولویت جامعه، تا حد زیادی توجه مردم و مسئولین را بر ضرورت پرداختن به موضوع اقتصاد سوق داده و مسیر رشد اقتصادی کشور را تسهیل و تسریع نماید. 


برخی از مهمترین نتایج این رویکرد (تعیین شعارها) عبارتند از؛ هدایت و توسعه کارهای مطالعاتی در این زمینه، افزایش نوآوری‌ها خلاقیت‌ها در جهت رشد تولید و خودکفایی و تقویت نسبی بخش تولید، بهبود نسبی نظام مالیاتی، اصلاح قانون صدور چک، بهبود نظام ارزی، جلب توجه مسئولین به ضرورت خروج از وابستگی به نفت، تلاش برای جلوگیری از خام‌فروشی، تشدید اقدامات مبارزه با مفاسد و نیز قاچاق، ساماندهی نسبی روند واردات و صادرات، برجسته شدن موضوع در محافل و فضای مجازی و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی.


در واقع علت و حکمت طرح این شعارها را باید در تبدیل موضوع رشد و پیشرفت اقتصادی کشور به یک دغدغه و مطالبه عمومی برای تحقق «اقتصاد مقاومتی» و استحکام درونی پایه‌های اقتصادی ایران اسلامی با استفاده از نیروهای درونزا که همواره مورد تأکید معظم له قرار داشته بررسی و دنبال نمود. 


بنابراین اگر قرار باشد شعار امسال گام نهایی برای ایجاد یک اقتصاد فعال و پویا باشد، شاید نیاز به جستجوی راه‌کار جدید برای «جهش تولید» نباشد، بلکه باید ضمن آسیب‌شناسی و کشف علت ناکامی‌های قبلی، اقدامات قبلی با استفاده از ظرفیت فکری مدیران کارآمد، متعهد، متخصص و ترجیحاً جوان (توجه به شایسته‌سالاری) با جدیت بیشتر دنبال و موانع موجود در مسیر تولید را به شکل علمی و عملی برطرف نموده و با اطمینان و اعتقاد قلبی باور کنیم که اگر اراده کنیم و بخواهیم، می‌توانیم.


یادمان باشد که جهش به معنای تداوم مسیر با شیب به‌اصطلاح ملایم نیست، بلکه باید اقدامی جدی و قابل ملاحظه و اتفاقی محسوس و در حد خیز برداشتن و پرش و به‌عبارت دیگر، رشد چند برابری رخ بدهد، که این خواسته همان‌گونه که اشاره شد، مستلزم بسیج عمومی همه منابع و تقویت اقدامات مثبت قبلی و به‌خصوص رفع موانعی است که طی سال‌های گذشته در نتایج بررسی‌های مطالعاتی و مقالات علمی و ژورنالیستی متعدد مورد اشاره قرار گرفته است.


نکته قابل توجه دیگر در بیانات ابتدای سال‌جاری رهبری، در نظر داشتن نیاز بازار داخلی است و این بدان معنا است که در شرایط فعلی حتی اگر فقط بازار گسترده داخلی هدف قرار گیرد، این جهش می‌تواند محقق شود و قطعاً چنانچه با شگردهای خاص (مثلاً افزایش کیفیت و بِرندسازی)، تسخیر بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در دستور کار قرار گیرد، نمودار تولید می‌تواند در بهترین موقعیت ممکن قرار گیرد.

*کارشناس ارشد مدیریت

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۵۱۱۳۱۱:۰۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۲
بدون سرمایه گذاری، آرامش سیاسی و اقتصادی و البته در سایه کرونا رونق و جهشی در تولید اتفاق نخواهد افتاد.
ناشناس۱۳۹۵۹۳۲۰۱:۱۵:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
سال قبل چی شد؟؟؟؟
ناشناس۱۳۹۵۱۱۷۱۱:۰۶:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۱۲
پیش بینی وضعیت اقتصادی کشور در سایه کسر بودجه سنگین و خسارات ناشی از کرونا امر سختی نیست!!!
ناشناس۱۳۹۵۱۱۹۱۱:۰۸:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۲
سالیان درازی است که عده ای خاص مبالغ کلانی را بعضا از سیستم بی درب و پیکر بانکی با روابط خاص و دادن رشوه و یا تضمین پست مدیران و غیره گرفته اند و معلوم نیست ضعف قوانین و یا فساد دستگاه های نظارتی نمی توانند معوقات کلان بانکی را که طی این سال ها صدها برابر هم برای آنها سود های کاذب حاصل از تورم و کارهای دلالی داشته است اگر این معوقات و جریمه های آن پس گرفته و به چرخه تولید برگردد به رونق و جهش تولید کمک شایانی میکند
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۳۹۵۱۲۳۱۱:۱۲:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۲
با اجرای قانون جامع و کامل از کجا آورده ای برای همه بخش ها چه دولتی و چه خصوصی و چه افراد به اصطلاح آزاد باید ثروت های نجومی و .. حاصل از فساد سالیان دراز از حرام خوران باز پس گرفته شود و از آنها برای گسترش تولید استفاده کرد
ناشناس۱۳۹۵۱۲۴۱۱:۱۲:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۲
موانع رو بردارن تا غیرخودیها پولدار بشن؟
ناشناس۱۳۹۵۱۲۸۱۱:۱۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۱۲
سود تو واردات است مخصوصا که رانتی هم باشد تولیدی ها را ورشکست کردن رفت
ناشناس۱۳۹۵۶۱۱۱۹:۴۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۲
سود در هیچ کاری نیست.
ناشناس۱۳۹۵۱۲۹۱۱:۱۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۱۲
برای اینکه تحولی حاصل شود باید اغلب مدیران شبکه بانکی را که سالیان درازی است به صورت اختاپوسی و .. بر سیستم بانکی چنبره زده و اقتصاد کشور را بیمار نموده اند برکنار و در موعد خود به فسادها و تخلفات آنها رسیدگی کرد
ناشناس۱۳۹۵۱۳۳۱۱:۲۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۱۲
بهتر است بگویی اولویت این آقایان مذاکره است و نه چیز دیگری و الان هم خبر آمده با توصیه همان نهادهای بین المللی تسهیلات برای کارهای کشاورزی را حذف کردن و مرحله بعد آن هم گرفتن وام بوده وقتی مجمع تخشیص مصلحت به کار خودش که تنظیم شدن تصمیمات دولت و مجلس با سیاست های کلی ابلاغی پیشرفت را بررسی نمی کند و آن ها خیلی از کارهایی که می خواهند انجام می دهند بدون این که بازخواست شوند معلوم است که این شعارها سال به سال عقب می افتد
ناشناس۱۳۹۵۱۳۴۱۱:۲۳:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۱۲
اگر قرار بود شعارسال بتواند مشكلات اقتصادي ايران را بر طرف كند الان حدود ده سال است كه شعارها اقتصادي است ولي در اين مدت هم وقبل از آن هم مشكل بزرگ ايران ومردم مسائل اقتصادي است
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۳۹۵۱۳۵۱۱:۲۳:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۱۲
پس از سالیان دراز در اردیبهشت 98 طرح تحقیق . تفحص از بانک مرکزی در صحن مجلس تصویب شد ولی باز هم عوامل .. نفوذ دار نگذاشتند این طرح تصویب شود اگر مجددا این طرح به اجرا گذاشته شود بسیاری از موانع تولید رفع و فسادهای کلان بانکی مشخص میگردد
ناشناس۱۳۹۵۱۳۶۱۱:۲۷:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۱۲
از آنجا که بر اثر نوسانات و تلاطمات اقتصادی و رانت و.. سو استفاده از قدرت و موقعیت عده ..ای به ثروت های حرام نجومی رسیده اند که باید این ثروت های نامشروع ملی و مشا اعلام گردد
الف ر۱۳۹۵۱۴۰۱۱:۲۹:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۱۲
تا زمانی که مدیران ناتوان و سفارشی حتی در سطح وزیر داریم که اینها ناشی از نگاه حزبی و دیندار ظاهر الصلاح ه این شعار ها (حقیقتا بسیار حکیمانه) محقق نمیشود مدیران دولتی که اکثر شان با رانت دکتر و مهندس شدندپس از سالها خرابی دستگاه ها متبوعه پس از باز نشستگی که مقداری تجربه کسب کردند میروند تو بخش خصوصی ولی در صورتیکه ژاپن مدیران مجرب بخش خصوصی را برای دستگاه های دولتی جذب میکند
ناشناس۱۳۹۵۱۶۹۱۲:۱۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۱۲
یکی از مهمترین موانع تامین اجتماعی است که اگه کاری کنه ، کارش رو بانک هم انجام میده
ناشناس۱۳۹۵۱۹۱۱۲:۵۱:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۲
یکی از بهترین راهکارهای رفع موانع تولید اینست که حق بیمه کارگران و مالیات آنان را بین 80 الی 100% از روی دوش تولیدکنندگان بردارند و بجای آن از مافیای ارز و سکه و مسکن و محتکران که با حسابهای دیگران پول جابجا میکنند و باعث گرانی میشوند بگیرند با اینکار حتی نیازی به دادن دهها هزار میلیارد وام به تولیدکنندگان هم نیست کارگران هم دیگر بیکار نیستند. ضمنا تورم پول بدون پشتوانه هم کمتر میشود
بهبود۱۳۹۵۲۳۹۱۳:۲۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۱۲
برای جهش تواید اول باید اهداف ما اصلاح شود و سیاست در خدمت افتصاد قرار گیرد. با این اهداف فعلی جهش تولید مثل پرورش مرغ سنگخوار ..است.
فدوی۱۳۹۵۲۶۰۱۳:۵۶:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۲
راهکار نه ، رفع موانع نه فقط مبارزه با فساد
ناشناس۱۳۹۵۲۷۶۱۴:۱۸:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۲
درست مشخص نکردید منظورتان از «موانع» چیست؟ به بهانه رفع موانع خیلی چیزها برداشته شده و کارهایی انجام شده که نباید میشده ولی «موانع» یا دیده نشده یا برداشته نشده!
ناشناس۱۳۹۵۲۷۷۱۴:۲۰:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۱۲
اصولا ساختار اداری کشور برای واردات طراحی شده نه تولید
ناشناس۱۳۹۵۷۹۵۲۲:۵۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۱۲
ساختار کشور بر اساس : سهمیه دانشگاه استخدام کسر خدمت سربازی معافیت های گسترده مالیاتی تسهیلات کلان بی بهره به خودی ها و حلقه نزدیک سپرده شده . ماحصل بخشش جایگاههای علمی و اقتصادی و فرهنگی و البته سیاسی به افراد کم توان نتیجه اش را ملاحظه می فرمایید ! اگر .. .. انسانهای کم توان برای کشور رشد و جهش به بار بیاورند !! سخت بیراهه می روید !
ناشناس۱۳۹۵۳۰۱۱۴:۴۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۱۲
كمك و راهكار وهيچي لازم نيست فقط كاري به ما نداشته باشين ٩٠ در صد توليد نيازي به شما نداره
ناشناس۱۳۹۵۹۱۴۰۰:۵۸:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
شما که هنرمندی چرا تو یک کشور صنعتی خودتو نشون نمیدی، مملکت و بی .. مملکت اگر تحریم نبود و تجارت آزاد بود خیلی از مدعیا باید واکسی میشدن. اونائیکه کار بلدند همیشه بودند همیشه هم موفقند.
ناشناس۱۳۹۵۳۵۲۱۵:۴۸:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۲
تولید فرع است اصل مصرف (تقاضا)است که تولید (عرضه)را می طلبد مصرف هم نیاز به توان خرید دارد خوب شما این حلقه را دو نیم کرده و فقط به بخش تولید پرداخته اید
ناشناس۱۳۹۵۳۷۵۱۶:۱۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۱۲
اما برادر اگر اشتباه نكنم در هر كار و برنامه بزرگي اول تعيين " راهكار " بعد از آن به دنبال " رفع موانع " احتمالي و يا موانع حتمي ! يك چيزي مثل " استراتژي " و " تاكتيك " مثلاً ... به فرض نميدانم شايد !!! الله اعلم !! -.
ناشناس۱۳۹۵۴۰۰۱۶:۳۹:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۱۲
دوست من یه یخچال فریزر ایرانی خریده طی دو سال اخیر چندین بار خدمات پس از فروشش آمدن و نتونستن مشکلش را حل کنند هم برفک می زنه و هم صدای بلند داره تا به حال دو بار هم بی جهت وقتی که مسافرت بودند از کار افتاده و گوشتها در فریزر گندیده من 18ساله یخچال فریزر سامسونگ دارم که بی نظیره و اصلا نیاز به تعمیرات نداشته کیفیت اجناس داخلی باید بهبود پیدا کنه حمایت از محصولات با کیفیت پایین می شه عاقبت صنعت خودرو گران و به درد نخور
ناشناس۱۳۹۵۴۰۲۱۶:۴۱:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۱۲
لطفا راهی که صنعت خودرو رفته را تکرار نکنید
ناشناس۱۳۹۵۶۸۱۲۰:۴۰:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۱۲
مشکل تولید در کشور سیاسی هست و تا اصلاحات بنیادی سیاسی صورت نگیرد چیزی درست نمی شود.
ناشناس۱۳۹۵۷۸۰۲۲:۴۳:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۱۲
تولید تو ایران حتی حرفش هم ..! وقتی واردکننده ها همه یا از مسئولین هستند یا بچه هاشون منافع حکم میکنه وارد کننده باشی نه تولید همین چندتا کارخانه هم که هست همش مرتبط با مسئولینه لطفا ..ننویسین
ناشناس۱۳۹۶۳۵۸۱۲:۱۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
وارد کننده هم پدرش تو این مملکت درمیاد. اون وارد کننده های منظور شما اصلا ..
ناشناس۱۳۹۵۸۶۳۰۰:۱۹:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
برای جهش تولید باید : یا تقاضای داخلی بره بالا که قدرت خرید مردم الان 80 درصد کم شده و یا باید کالا صادر کنیم که نه کیفیت داریم و نه رابطه با دنیا ..
رضا۱۳۹۶۵۲۵۱۴:۱۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
قوانین حاکم بر نحوه کار اداره استاندارد، سازمان محیط زیست، وزارت صنایع، مراکز تحقیقاتی صادر کننده مجوز تولید ، سازمان بهداشت،اداره کار، گمرکات باید اصلاح و با قوانین هوشمند جایگزین بشوند. سازمان‌های دولتی توسط افراد حقوق بگیری که واقعا هیچ حسی نسبت به ریسکهای سرمایه گذار ندارند اداره می‌شوند و راحت ماه‌ها برای یک تصمیم کوچک تاخیر دارند. دروازه های کامپیوتری پر زحمت و کم بازده خدمتگزاری دستگاه‌های دولتی را بسیار محدود کرده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین