پایگاه خبری آتلانتیک گزارش می دهد: ۴ سناریوی احتمالی از پایان شیوعِ ویروس کرونا و بازگشتِ زندگی به شرایط عادی

گروه ترجمه الف،   3990111029 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

احتمال دارد که شیوع ویروس کرونا برای یک یا دو سال ادامه داشته باشد. از این رو، احتمالا برخی مولفه های مرتبط با زندگی عادی نیز در همین دوره زمانی، به حالت عادی بازخواهند گشت.

۴ سناریوی احتمالی از پایان شیوعِ ویروس کرونا و بازگشتِ زندگی به شرایط عادی

به گزارش الف، "جو پینکسر" نویسنده ارشد "پایگاه خبری آتلانتیک" در مقاله ای جهت پاسخ به این پرسش که چه زمان جهان، زندگی عادی را در پیِ شیوع ویروس کرونا از سرخواهد گرفت، چهار سناریو احتمالی را به بحث گذاشته است. وی در این رابطه می گوید:

«شیوعِ جهانی ویروس کرونا، زندگی را در کشورهای اقصی نقاط دنیا تقریبا به حالتِ تعطیلی درآورده است. در شرایط کنونی، بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده اند، بسیاری از گردهمایی ها و تجمعات مردم(در قالب های مختلف) ممنوع شده است و مردم در کشورهای مختلف جهان در قرنطینه خانگی به سر می برند. همه انسان هایی که تاکنون تحت تاثیرِ شیوع و همه گیریِ ویروس کرونا قرار گرفته اند، این سوال را در ذهن دارند که چه زمان، اوضاع به شرایط عادی بازخواهد گشت؟»

پاسخ به این پرسش ساده است: هنگامی که بخش کافی و قابل توجهی از مردم(حدودا 60 تا 80 درصد از آن ها) به نحوی در برابرِ ویروس کووید 19 مقاوم شوند که امکانِ شیوعِ بیماری از طریق آن ها، به کلی منتفی شود. این مساله هدف نهایی است. اگرچه هنوز هیچ کس به طور دقیق نمی تواند پیش بینی کند که چه مدت طول می کشد تا به این نقطه برسیم. 

در این راستا و برای پاسخ به این پرسش که چه مدت طول خواهد کشید تا زندگی بار دیگر به شرایط عادی باز گردد، چهار سناریو و جدول زمانی مطرح شده که در ادامه به آن ها اشاره می شود. این پیش بینی ها تا حد زیادی متاثر از نظراتِ متخصصان و کارشناسانِ مرتبط هستند.

*پیش بینی اول: ویروس کرونا ظرف یک تا دو ماه مهار خواهد شد

در همین ابتدا باید بگویم در گفتگوهایی که با کارشناسان مختلف داشته ام، تحققِ این پیش بینی را تا حد زندگی غیرمحتمل ارزیابی کرده اند. "ویلیام هاناژ" استاد اپیدیمیولوژی در "دانشکده بهداشت و سلامت عمومی دانشگاه هاروارد" معتقد است: "اگر ظرف یک یا دو ماه آینده، تلاش های پزشکی تا حدی به ثمر رسد و با شدتِ بیماری زایی ویروس کرونا مقابله شود، سیاست هایی نظیر اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی می تواند کم رنگ و کم رنگ تر شود و کم کم زمینه برای برقراری شرایط عادی فراهم شود(البته تحقق این مساله تا حد زیادی غیر محتمل است).

از سویی، می‌توان قوانین سخت گیرانه فاصله گذاری اجتماعی را کنار گذاشت و در عوض رفتارها و سیاست های سهل انگارانه‌ای را در این زمینه برقرار کرد. این مساله در نوع خود و آنگونه که "نویمر"(استادیار بهداشت و سلامت عمومی دانشگاه کالیفرنیا) می گوید: "شوکِ بزرگ، کوتاه و شدیدی را در هفته های آتی به وجود خواهد آورد، به شدت بر زیرساخت های بهداشتی فشار می آورد و حتی موجب مرگ افراد زیادی خواهد شد. پس از وقوع چنین فاجعه ای، قابل تصور است که شمارِ زیادی از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند بهبود خواهند یافت و جمعیت آن ها در اکثریت قرار می گیرد و این مساله موجب خواهد شد تا امنیت بیشتری در برابر این بیماری ایجاد شود". 

هر دو شرایط موجب خواهند شد تا انسان ها بار دیگر مثلا بتوانند به بیرون بروند با این حال، اگر قرنطینه خانگی افراد ادامه یابد، کارشناسان و متخصصان خواهند توانست بیش از پیش از ویروس کرونا بیاموزند و سیاست های بیشتری را برای مهار و حتی درمانِ این ویروس به اجرا بگذارند. در واقع، اگر با خودمراقبتیِ انسان ها، فشار از روی زیرساخت های بهداشتی برداشته شود، پزشکان و دانشمندان می توانند بهتر و بیشتر بر روی درمان و مهار ویروس کرونا تمرکز کنند. 

پیش بینی دوم: ویروس کرونا ظرف سه تا چهار ماه مهار می شود

"هاناژ"در این رابطه بر این باور است که ظرف این مدت، پزشکان چیزهای زیادی را از ویروس کرونا خواهند آموخت که به ما این اطمینان را خواهد داد تا بتوانیم فعالیت های مختلف را از سر بگیریم. ظرف این مدت، دانشمندان خواهند توانست با تحلیلِ نتایج آزمایش های افرادی که علایم ابتلا به ویروس کرونا را دارند و آن هایی که هیچ علامتی ندارند، دانشِ خود را در مورد ویروس کرونا ارتقا دهند و به یک راه حل پزشکی برسند. 

این مساله در نوع خود موجب خواهد شد تا آن دسته از افرادی که نسبت به ویروس کرونا آسیب پذیرتر هستند شناسایی شوند و تحت قرنطینه قرار گیرند و آن هایی که از آن مصون هستند(که اکثریت مردم هستند)، بار دیگر به زندگی عادی خود بازگردند. در این راستا، می توان حتی احتیاط هایی را نیز به خرج داد مثلا ظرفیتِ کاری رستوران ها و حضور انسان ها در دیگر مکان های عمومی را با ظرفیت محدود، مجاز اعلام کرد. 

"مایکل استوتو" استاد بهداشت و سلامت عمومی در "دانشگاه جرج تاون" معتقد است سه متغیر، شیوع و گسترش یک بیماری را تعیین می کنند: با چه تعداد انسان، یک نفر در طول روز و در شرایطی که امکان انتقال بیماری وجود دارد ارتباط دارد (خواه از طریق ارتباطِ چهره به چهره یا لمس کردنِ یک چیزِ مشترک)، احتمال و شانسِ انتقال ویروس در هرکدام از برخوردهای افراد چه مقدار است، و تعداد انسان هایِ مبتلایی که شما با آن ها برخورد دارید. 

استوتو بر این باور است اگر آزمایش های بیشتر و بیشتری در مورد ویروس کرونا انجام شود و اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب شود، می‌توان مثلا بر یک متغیر بیش از بقیه تمرکز کرد. این امر در نوع خود موجب خواهد شد تا برخی ممنوعیت هایی که در تضاد با شرایط عادی هستند برداشته شده و یا تا حدی مجاز شوند. در این مدت، دانشمندان قادر خواهند بود تا امکانات درمانی را کشف و ارائه کنند که تا حد زیادی علایم ابتلا به کرونا را تضعیف و از وقوع مرگ بر اثر این بیماری جلوگیری کنند. این امر در نوع خود موجب خواهد شد که تا حد زیادی، باری که بر دوش نظام درمانی وجود دارد برداشته شود و شرایط برای درمان قطعیِ ویروس کرونا هموار شود. 

پیش بینی سوم: ویروس کرونا ظرفِ چهار تا دوازده ماه مهار می شود

یکی از مسائلی که در مورد ویروس کووید 19 هنوز مشخص نشده این است که آیا این ویروس نظیرِ آنفلوآنزا، با شروع فصل تابستان تا حد زیادی تضعیف می شود یا خیر. دانشمندان جواب های گوناگونی برای این دارند که چرا فصل تابستان، دشمنِ آنفلوآنزا است با این حال، هیچ کدام از تئوری های آن ها در این باره از قطعیت لازم در مورد ویروس کرونا برخوردار نیستند. 

"نویمر" حدس می زند که داشنمندان در دو یا سه ماه آینده پی خواهند برد که آیا ویروس کووید 19 نیز ویروسی فصلی است یا خیر. این امر دو گزاره را مطرح خواهد کرد: یا این ویروس در تابستان تا حد زیادی تضعیف خواهد شد و یا خیر. در هر دو احتمال، حداقل برخی از اقدامات مرتبط با فاصله گذاری اجتماعی تا نیمه دوم سال جاری میلادی ادامه خواهند یافت. آنچه که مهم است این نکته می باشد که اگر احتمال اول محقق شود، می توان تا حدی به بازگشت برخی شرایطی که در وضعیت عادی با آن ها مواجه بوده ایم، امیدوار باشیم. به عنوان مثال، مناطقی که گرم تر هستند، از امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود و می توان برای احتیاط، برخی سیاست های فاصله گذاری اجتماعی را همچنان حفظ کرد اما تا حدی شرایط را برای زندگی عادی نیز فراهم کرد. 

در چهارچوب احتمال دوم، انتظار می رود به علت سیاست های محدودکننده، شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش یابد با این حال، احتمالِ اوج گیری مجدد ویروس کرونا در ماه های گرم تر به شدت بالا خواهد بود. نویمر می گوید: "اگر در اوایل ماه ژوئن(تیر و خرداد) شمار مبتلایان به کرونا تا حد زیادی کاهش نیابد، ما متوجه خواهیم شد که به احتمال زیاد، ویروس کرونا در دسته ویروس های فصلی نیست. مسلما فصلی نبودنِ ویروس کرونا اختلال های گسترده ای را در زمینه های مختلف نظیر سیاست، اقتصاد و جامعه، در جهان ایجاد خواهد کرد".

پیش بینی چهارم: ویروس کرونا ظرف دوازده تا هجده ماه(و حتی بیشتر) مهار خواهد شد

در خلالِ هر آنچه تاکنون در مورد تلاش ها برای مهار ویروس کرونا گفته ام باید به این نکته اشاره کنم که دانشمندان و پژوهشگران در اقصی نقاط جهان تمام تلاش خود را خواهند کرد تا واکسن ویروس کرونا را هر چه سریع تر بسازند. بهارِ سال 2021 نزدیکترین زمانی است که هر نفر انتظار کشف و ارائه واکسن کرونا را دارد. اگر زودتر از این، در هر نقطه ای از جهان واکسن ویروس کرونا اختراع شود، باید گفت در نوع خود یک رکورد قابل توجه است. البته گفته می شود اگر حتی واکسن اختراع شود نیز باید برای آزمایش های بیشتر بررسی شود که این امر می تواند حدودا شش ماه تا یک سال طول بکشد. 

فرآیند ساختِ واکسن ویروس کرونا سخت و زمان بر است زیرا باید این اطمینان حاصل شود که واکسن مذکور به انسان های سالم آسیب نخواهد زد و آنتی بادی های مطلوب را تولید می کند. از سوی باید این مطلب به تایید برسد که آنتی بادی های مذکور به نحو موثری با ویروس کرونا می جنگند و آن را شکست می دهند. فراموش نکنیم قرار است واکسنی کشف شود که قرار است به بدن میلیون ها انسان در سرتاسر جهان تزریق شود، از این رو باید در مورد آن و تبعات جانبی اش، تا جای ممکن اطمینان خاطر وجود داشته باشد. 

اگر یک واکسنِ مطمئن کشف شود، زندگی احتمالا به شرایط عادی بازخواهد گشت. البته این فرآیند به صورت فوری نخواهد بود. استوتو بر این باور است که واکسیناسیون میلیون ها آدم شاهکار نیست. اساسا باید مشخص شود چه گروه هایی ابتدا باید واکسن را دریافت کنند؟ چه گروه هایی بیشتر آسیب پذیر هستند؟ کارمندان نظام بهداشت و سلامت و یا گروه های دیگر. 

از سویی این احتمال نیز وجود دارد که هیچ واکسنی تولید نشود. این مساله تا حد زیادی ناامیدکننده است با این حال، تا زمانی که روش درمانی موثری برای ویروس کرونا پیدا نشود باید اقدامات احتیاطی را همچنان انجام داد و منتظر بود تا جامعه پزشکی به راهکاری موثر جهت مقابله با ویروس ناشناخته کووید 19 بپردازد. همانطور که پیش از این گفته شد، این ویروس و ساختار آن چندان شناخته شده نیست و برای مطالعه و درمان آن نیاز به زمان است. 



***نویسنده: جو پینسکر، وی نویسنده ارشد پایگاه خبری آتلانتیک است.

*لینک: https://www.theatlantic.com/family/archive/2020/03/coronavirus-social-distancing-over-back-to-normal/608752/

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۴۹۷۴۰۲:۳۷:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۱۲
اين فرضيات هيچكدام راه حل مناسبي براي ادامه زندگي عادي جامعه نيست مگر ميشود ١٢ماه تا ١٨ماه همچنان مردم در قرنطينه خانگي باشند حتي سه الي چهارماه هم محال است بشود قرنطينه ادامه يابدوهمه جا تعطيل ودر واقع زندگي تعطيل باشد
ناشناس۱۳۹۵۹۲۱۰۱:۰۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
خدابیامرز گل آقا یک بار به نقل از آقای خاموشی وزیر نیرو نوشت «مشکل قطعی برق در آینده حل میشود» پرسیدند یعنی برق زیاد میشود گفت «نه، مردم عادت میکنند»
ناشناس۱۳۹۵۰۱۹۰۶:۳۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۱۲
اتاق فکر دولت باید برای تمام این موارد سناریو تهیه کند جناب نوبخت هم که بیشتر از فیلمسازان استاد سناریو سازی هستند و باید پیش بینی های لازم را برای دخل و خرج و رکود و اشتغال مولد خانگی و توام با تولید صنعتی را بنمایند
علیرضا۱۳۹۶۹۷۸۲۱:۵۵:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
آقای نوبخت یک نقشه بردار را برداشته آورده گذاشته رئیس مرکز آینده نگری ! ببینیم چه آینده ای برامون پیش بینی می کنند
ناشناس۱۳۹۵۰۲۸۰۷:۵۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۱۲
ماکجای این فرضیه ها هستیم ؟
ناشناس۱۳۹۵۰۳۶۰۸:۲۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۱۲
ماجرای کرونا به این زودی ها پایان نمی پذیرد. مردم باید به این وضعیت عادت کرده و اصول بهداشت فردی را رعایت کنند.
تبریزی۱۳۹۵۰۴۴۰۸:۵۰:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۱۲
بر اساس تحقیقات جدید، کروناویروس از طریق آبزیان و کفچه مار منتقل می شه. پس برای مبتلا نشدن به این بیماری از دست دادن و روبوسی با آبزیان و کفچه مار جدا خودداری کنید.
محمد۱۳۹۵۶۹۰۲۰:۴۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۲
عده ای عادت دارند همه چی روبه مسخره بگیرند واقعا جای تاسف داره
تبریزی۱۳۹۵۸۳۶۲۳:۵۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۱۲
عده ای هم عادت دارن فقط جدی باشن. بیا با هم گریه کنیم.
توپانی۱۳۹۵۰۵۳۰۹:۲۴:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۲
تاریخ نام ملتی که نظم اجتماعی داشته ودرشکست ویروس کروناپیشتازبوده راثبت خواهدکرد.پس ای هموطن بیاودرخانه بمان وازلذت زودگذرسیزده بدربگذرتامثل همیشه ماقهرمان شکست این بحران باشیم.
ناشناس۱۳۹۵۸۵۸۰۰:۱۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
چی میگی داداش!!؟ موضوع مگه سیزده بدر و حتی 14 و 15 یا 16 و هفده است!؟؟؟
ناشناس۱۳۹۵۰۵۹۰۹:۴۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۱۲
بنظرم اولین تغییر در سبک زندگی و معماری مردم رخ خواهد. قطعا مردم دیگر همچون گذشته میل به زندگی آپارتمانی نخواهند داشت و زندگی در خانه های ویلایی در اولیت خواهد بود. و شاهد رشد چشم گیر مردم جهت استفاده از پشت بامهای خود بعنوان روف گاردن خواهیم بود
ناشناس۱۳۹۵۰۶۵۰۹:۵۶:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۲
اندر حكايت دريا و اپيدمي !!!! -------- خدا رحمت كنه مرحوم قيصر امين پور ، كه در شعري چنين سرود : " حاصل جمع تمام قطره ها مي شود دريا ، بيا دريا شويم " !! والبته " اپيدمي كرونايي " هم حاصل جمع تمام ويروس هاي كرونايي است !!پس با اين حساب بيا تا ويروس نباشيم !! يعني حامل ويروس نباشيم ، ناقل ويروس نباشيم تا اپيدمي هم نباشيم !! دريا باشيم ، اپيدمي نباشيم !!! بله ؟!
ناشناس۱۳۹۵۱۰۳۱۰:۵۰:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۱۲
پس شعار بزرگان ما که ما کرونا راشکست می دهیم چه میشود
ناشناس۱۳۹۵۱۵۳۱۱:۵۲:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۱۲
تا آماده شدن واکسن کرونا و دارو و درمان ممکنه یکی دو سال و حتی بیشتر طول بکشه. نمیشه اینهمه وقت کشور رو قرنطینه کرد. احتمالا باید ترکیبی از مواظبت و «ایمنی گله ای» رو بکار برد. یعنی مثلا ماسک برای سالمندان اجباری بشه ولی در مورد جوانان و افراد سالمتر کمتر سختگیری بشه. وقتی بخش زیادی از افراد کم خطر جامعه کرونا بگیرن و بهبود پیدا کنند یعنی بخش زیادی در برابر کرونا تا یک مدت واکسینه شدن.
ناشناس۱۳۹۶۰۸۱۰۸:۲۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۱۳
شما ماسک و دستکش سراغ داری به ما هم بده
ناشناس۱۳۹۵۴۴۶۱۷:۲۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۲
رئیس جمهور ما از قبل پیش بینی کرده بود یک هفته بعد شد مدتی و در آخر گفت که باید با کرونا زندگی کنیم . مثل اینکه این پیش بینی اش مربوط به جمعه نبوده و داره درست از کار در میاد .
ناشناس۱۳۹۶۹۹۴۲۲:۱۱:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۱۳
خدا می داند دست خداست
ناشناس۱۳۹۷۰۱۹۲۲:۵۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
امیدوارم معجزه ای بشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین