بی‌هراس از کرونا در جستجوی زندگی در سطل‌های زباله

محمدصادق کلبادی،   3990110074 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
بی‌هراس از کرونا در جستجوی زندگی در سطل‌های زباله

قامتش زیر کیسه  آبی رنگ و بزرگی که به دوش می‌کشید خم شده بود. ایستگاهش سطل‌های زباله آهنین بود، از این سطل زباله تا سطل بعدی تکه نانی که در دست داشت را می‌جوید و با آستینش عرق از پیشانی پاک می‌کرد. نه از دست‌کش خبری بود و نه از ماسک.

طاهر با صورتی استخوانی و رنگ پریده و کلاهی بر سر و چشمانی کم فروغ  چهل و چند ساله بنظر می‌آمد اما 31 ساله بود و اهل یکی از شهرهای مرزی غرب کشور. 10 سالی از پایتخت نشینی‌اش می‌گذرد اما سهم اش از خاک تهران دره‌های فرحزاد بود و سقفی به وسعت یک آسمان! به قول خودش« هرجایی که بتونم بخوابم خونمه و آسمون هم سقفم!» برای کار عازم تهران شده بود و دوسالی در پمپ بنزین مشغول بود اما اعتیاد اول کار بعد جای خواب و بعد هم وجودش را از او گرفت  تا 8 سال بی‌کاری و آوارگی و زباله گردی برای چندرغاز بشود تمام زندگی‌اش...

اگرچه وحشت از ویروسی که این روزها شهر را خلوت کرده و بسیاری را خانه نشین، نمی‌گذاشت نزدیکش بشوم اما دل به دریا زدم و برای دقایقی همراهش شدم. دستکش و ماسکم را که دید گفت:« برو کنار نفتی نشی» گفتم «اگر نمیخوای کرونا بگیری بیا این ماسکو بزن » بی‌حوصله و بی‌رمق نگاهم کرد و گفت : « این چیزا رو من اثر نداره ماسکتو نگهدار برای خودت» دل و دماغی برای حرف زدن نداشت اما یک پاکت سیگار قفل دهانش را باز کرد « این چیه می‌کشی آخه؟ فقط مگنا قرمز یا بهمن کوچیک خوبه، نداری؟» گفتم نه عملم سنگین نیست» با نیش خند گفت:« از اون ماسک و دستکشی که دستته معلومه»!

گوشه‌ای به دیوار تکیه داد و نشست تا نفسی تازه کند که سیگارش را روشن کرد و گفت:«غذا داری بهم بدی یا پولشو بدی؟» گفتم « باشه ولی آخه چطور اینقد نترس و بیخیالی؟ نشنیدی این ویروس جدید چندین نفرو کشته؟» پک عمیقی از سیگار گرفت و دودش را که بیرون می‌داد گفت:« از چی بترسم؟ الان 7-8 ساله شب و روزم شده خوابیدن کنار سگ و گربه ، غذامم که هرچی گیرم بیاد، یکی دلش بسوزه یچیزی بهم بده یا برام بگیره، من زندگی نمی‌کنم که از دستش بدم فقط نفس می‌کشم، الکی الکی هستم. دوتا سگ دارم اوناهم بی‌کس و کار بودن خیلی باوفان، ته همین دره یه چادر دارم» وسط حرفش پریدم و گفتم:« امسال برف و بارون خیلی زیاد بود، تو همون چادر بودی؟» پک بعدی را عمیق‌تر کشید و گفت:« از شهرداری چند شب اومدن مارو جمع کردن بردن یه تو یه سالن گرم و نرم ولی بعدش ولمون کردن...راست گفتی واسم غذا می‌گیری یا سرکارم گذاشتی؟» گفتم:« خیالت راحت غذا چی دوست داری؟» خندید و گفت :« یه لقمه نون و پنیر هم بدی من راضی‌ام»

بلند شد و کیسه را دباره روی شانه‌هایش گذاشت و در حالی که سیگارش به فیلتر رسیده بود چنان عمیق پک می‌زد که گویا آخرین سیگار زندگی‌اش هست، چند قدمی که پیش رفتیم دباره از زندگی‌اش برایم گفت از اینکه وقتی 12 ساله بود پدرش بخاطر بیماری از دنیا رفت و مادرش هم در خانه‌های مردم کار می‌کرد. نه علاقه‌ای به تحصیل داشت و نه شرایطش را پس تا کلاس اول راهنمایی درس خواند و بعد مدرسه را رها کرد. وقتی کمی پشت لبش سبز شده بود سیگار را تجربه کرد و بعد هم نئشگی با تریاک! تا امروز که از دره‌های فرحزاد سر در آورده و با زباله‌گردی روزها را به شب می‌رساند.

از درآمد این کار پرسیدم که می‌گفت چیزی حدود 50 تا 60 هزارتومان در روز! با خنده گفتم:« خوبه زن نداری وگرنه خرجت بالا می‌رفت»، خندید و گفت:« زن که نه ولی هستن ...» ادامه نداد اما حدس می‌زدم چه در سر دارد گفتم:« اونها هم کارشون همینه؟» پاسخ اش کوتاه بود: «نه؛ بلخره عمل خرج داره...» هرچه سعی کردم از آن حرف‌های انگیزشی و آن چنانی برایش بگویم ذهنم یاری نمی‌کرد؛ آخر چگونه می‌شود آتش بر کف دست نهاد و با یاد کوه‌های پر برف قفقاز خود را سرگرم ساخت؟

در همین فکرو خیالات بودم که گفت: «ولی سیگارش خوب بود دستت دردنکنه!» گفتم باشه بیا این هم پول غذای امروزت ولی قانع نشدم چرا از این ویروس کرونا نمیترسی ؟» کیسه‌اش را دباره زمین گذاشت و پول را که در جیب پالتوی کهنه و پاره‌اش می‌گذاشت گفت: «اگر یه روز مثل من زندگی کنی توام دلت می‌خواد این زندگی سگی تموم بشه؛ تاحالا چندبار خودکشی کردم  بیا ببین دستمو، چندبار رگمو زدم ولی نفهمیدم چی شد شهرداری چیا جم کردنم، یبارم اینقد مواد زدم داشتم می‌مردم...» با خنده گفتم: «حالا خودت به کنار، تو از زندگی سیر شدی، فکر نمی‌کنی بقیه مردم یا همون دوستات از تو بیماری بگیرن و یه وقت بمیرن؟» نگاهش به سطل زباله‌ای بود که در گوشه‌ای از خیابان چشمش را گرفته بود، سرعتش را بیشتر کرد و گفت:« داداش هوامو داشتی دمت گرم ولی به جهنم، بمیرن! مگه من برای این مردم مهمم؟من دیگه ته خط رسیدم...»

جوابی نداشتم، جوابم را هم گرفته بودم او هم به سرعت به آن سوی خیابان گام برمی‌داشت بی‌آنکه عابران و اتومبیل‌ها برایش مهم باشند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۳۲۴۲۱۵:۴۳:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۱۰
جناب مقاله نویس محترم! پسرعمه من مثل خودم دیپلم ناقصه، منتها من رفتم تراشکاری و در حال حاضرم ماهی سه میلیون و پونصد درآمدمه، پسرعمه منم رفته دنبال به قول خودش صنعت بازیابی، کارشم همینه که مستقیم مواد به درد بخور رو از توی آشغالای سطح شهر جمع آوری میکنه، الانم ماهی ده تا دوازده میلیون درآمدشه. شما که خیلی برای این قشر دلت میسوزه یه مقاله هم برای ما کارگرای زحمتکش صنعتی تراشکاری بزن داداش.
ناشناس۱۳۹۳۴۸۷۱۸:۵۶:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۱۰
قیمت نفت به شدت کاهش یافته و قیمت بنزین در ایران با احتساب فوب خلیج فارس و دلار نیمایی، لیتری 2300 تومان می باشد. مسئولان قیمت بنزین را تعدیل نمایند.
ناشناس۱۳۹۳۴۹۱۱۸:۵۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۱۰
این جوان چون ژنش خوب نیست محکوم به بیکاری یا انجام کارهای پست است.
ناشناس۱۳۹۳۶۵۲۲۲:۲۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۰
حق میگه تا درآمد کارهای تولیدی پایین باشه نباید توقع جهش تولید داشت.
ناشناس۱۳۹۳۲۴۵۱۵:۴۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۱۰
از شما بعید بود که از مصائب مردم گزارش تهیه کنید
ناشناس۱۳۹۳۴۴۴۱۸:۱۲:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۱۰
همش به خاطر کروناست حواسشون نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۳۹۳۲۵۵۱۵:۵۴:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۱۰
یکی اینجوری پول در میاره و یکی قایم شده و پول ها به حسابش واریز میشه
ناشناس۱۳۹۳۲۵۹۱۶:۰۱:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۱۰
اگه کار نکنه از گرسنگی میمیره
ناشناس۱۳۹۳۳۲۵۱۶:۴۳:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۱۰
کار کنه هم یه هفته بعد میمیره علت مرگ : ابتلا به کرونا
m87۱۳۹۳۶۸۱۲۳:۳۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۱۰
کرونا نه بیماری حاد تنفسی.!!!
ناشناس۱۳۹۳۲۶۵۱۶:۰۵:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۱۰
جادارد حجت الاسلام اقای مهاجری .. که منتقد سریال پایتخت بود عنوان کرد که برگزیدن نام پایتخت ارزشهای دینی مارا ..خدشه دار کرده است ولذا توصیه میکنم این عکس را برای امثال ایشان بفرستید تا بدانند ارزشها ازاین طریق ازبین میرود نه فقط باکلمه پایتخت
ناشناس۱۳۹۳۲۷۰۱۶:۰۸:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۱۰
چندین ساله که همه مرده متحرک هستیم، چطور باید یک نفر رو از حیوان کمتر کنیم، متاسفمم برای خودم. چندین سال هست که تمام پلاستیک ها رو جدا می کنم، و کنار سطل میزارم، برای اینکه کسی رو نبینم که سرش رو تو سطل برده باشه، ولی هر روز تعدادشون بیشتر میشه.
ناشناس۱۳۹۳۲۷۲۱۶:۰۹:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۱۰
آیا سهم او از کشوری با اینهمه سرمایه خدادادی این است ؟! آیا او به عنوان یک ایرانی به سهم خود دست یافته ؟! چه کسی میبایست پاسخگوی اینهمه بی عدالتی باشد ؟!
ناشناس۱۳۹۳۳۳۰۱۶:۴۵:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۱۰
آمریکا
ناشناس۱۳۹۳۳۸۴۱۷:۲۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۱۰
آمریکای جهانخوار در حال جنگ بیوژولیک با ماست
ناشناس۱۳۹۳۶۷۱۲۳:۱۱:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۱۰
مجید جان بیولوژیک نه بیوژولیک !
ناشناس۱۳۹۴۵۹۶۱۸:۱۰:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۱۱
آقای میرسلیم که می خواست به نیازمندان آمریکا کمک کنه اینو چی میگه؟
ناشناس۱۳۹۳۲۸۰۱۶:۱۴:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۱۰
یکی پیدا میشه که مامانش ؛ برای تحصیلش ؛براش مدرسه می سازه !!!! یکی هم باید یه لقمه نون بچه اش رو از توی زباله ها در بیاره
ناشناس۱۳۹۳۳۷۶۱۷:۱۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۱۰
الانم اون طفل لوس.. خودش رو به بهونه کرونا قرنطینه کرده تا مبادا گزندی از دشمن بهش وارد بشه
ناشناس۱۳۹۳۴۴۳۱۸:۱۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۱۰
عدالت مملکتمون اینه داداش زیاد خودتو ناراحت نکن ..
ایلامی۱۳۹۳۲۹۷۱۶:۳۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۰
این حق مردم ما نبود.
ناشناس۱۳۹۳۲۹۸۱۶:۳۶:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۰
در این شرایط باید با قوه قهریه جلوی زباله گردی را گرفت و حاکمیت به نحوی از این افراد حمایت مالی کند. همین زباله گرد میتواند افراد زیادی را آلوده کند و هزینه ای به مراتب بیشتر برای جامعه ایجاد کند.
ارانی۱۳۹۳۹۰۶۰۸:۵۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۱۱
قوه قهریه نیاز نیست در حد خورد وخوراک وجای خواب بهش بدید خودش بیرون نمیاد ؟؟؟؟
سهراب۱۳۹۴۴۳۲۱۵:۴۰:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۱۱
باید از بیت المال از اونا حمایت کرد.
ناشناس۱۳۹۳۳۰۱۱۶:۳۷:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۱۰
بی هراس از کرونا داخل سطل زباله ، در سرزمین نفت و گاز و معادن ، پیدا کنید پر تفال فروش را ؟
ناشناس۱۳۹۳۳۱۲۱۶:۴۰:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۰
بی هراسی نیست داداش. بند خدا ترس داره اما درد نداری و گشنگی بدتر از ترسه. گشنگی نکشیدی تا ترس از یادت بره
ناشناس۱۳۹۳۳۲۳۱۶:۴۳:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۰
تو عمرت گرسنه بودی نویسنده ؟ هراس که هیچ مرگ هم یادت می رود
ناشناس۱۳۹۳۳۴۱۱۶:۵۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۰
مدیران عزیز و با کفایت ، واقعا دستمریزاد ،خدا قوت
پرتو۱۳۹۳۳۶۳۱۷:۰۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۰
به این مقدار دل خوش نباشید
rassharif۱۳۹۳۴۰۱۱۷:۳۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۱۰
می رفتی ازش می پرسیدی کرونا اولویت چندم شه؟
ناشناس۱۳۹۳۴۶۶۱۸:۳۲:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۱۰
این که نداره از آشغالی پول در میاره غلط میکنه پول سیگار میده. احتمالا معتاد هم هست. جناب الف جان شما هم لازم نیست دلت بسوزه دولت به اندازه کافی آزادشون گذاشته
ناشناس۱۳۹۳۴۹۶۱۹:۰۰:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۱۰
برای چی فقط در زمستان گرمخانه فعاله؟ باید در تمام ایام سال مکانهایی برای افراد بی خانمان باشه.
ناشناس۱۳۹۳۶۸۳۲۳:۳۴:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۱۰
چشم پولشم از حقوق شما و مالیات کم میکنیم اینها راحت مواد بکشن و حال کنند
ناشناس۱۳۹۳۵۰۷۱۹:۱۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۰
نتيجه بي عدالتي،تبعيض ورانت خواري در ..اداره كشور است
ناشناس۱۳۹۳۵۲۳۱۹:۳۳:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۱۰
تعجب کردم از این مقاله اینا بلاخره یه جوری شکمشونو سیر میکنن ..
ناشناس۱۳۹۳۵۵۰۲۰:۰۶:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۱۰
فاصله طبقاتی نتیجه فاصله گذاری اقتصادی است یعنی خودی و غیر خودی
ناشناس۱۳۹۳۵۶۱۲۰:۲۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۱۰
خدا مسبب اصلیشو نیست ونابود بکنه بحق محمد و آل محمد
ناشناس۱۳۹۳۵۸۶۲۰:۵۰:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۱۰
بعد از سالها كشوري با اين ثروت مسئولان ..ش بايد آب شوند ودرزمين فرو برند خداوند از شما نخواهد گذشت .. عدالت کجا هست؟
ناشناس۱۳۹۳۶۱۳۲۱:۱۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۱۰
این جمله‌اش رو دوست نداشتم: به جهنم، بمیرن! مگه من برای این مردم مهمم؟ من دیگه ته خط رسیدم نمی‌توان قاعده یکسان داد، ولی آدمی که از همه طلب‌کار است، اهل کار نیست.
ناشناس۱۳۹۳۶۹۶۲۳:۴۸:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۱۰
برای خوشایند شما نگفته که خوشت بیاد!!! این جمله فریاد بی‌عدالتیِ اجتماعیه متوجه میشی؟! یعنی وضعیت فاجعه‌بارِ این آدم کاری باهاش کرده که دیگه زیر بار هیچ نوع مسؤولیت اجتماعی نمیره
ناشناس۱۳۹۳۶۵۶۲۲:۳۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۰
مگر بالاتر از مردن هم داریم وقتی اشخاصی در جامعه باید هر روز کار کنند و درامد برای گذران روز خود داشته باشند و اگر روزی کار نکنند قوتی برای خوردن ندارند ایا از کرونا ترسی دارند؟
الف در قامت یار۱۳۹۳۶۷۲۲۳:۱۳:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۱۰
با سپاس از الف مخصوصا نگارنده خیلی زیبا و تاثیرگذار امیدوارم همچین مطالبی ادامه دار باشه امیدوارم مردم به هم بی تفاوت نباشن و دولت به فکر مردم باشه.
ناشناس۱۳۹۳۶۸۲۲۳:۳۳:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۱۰
دلخوش به این مقدار نباشید
ناشناس۱۳۹۳۷۰۷۰۰:۱۴:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۱۱
یه سوال. با این وضعیت فقر و فساد، چرا کسی اینجا به فکر پایمال شدن خون شهدا نیست ؟ مگر شهدای عزیز جونشون را در راه خدا و برای این مردم ندادند؟
ناشناس۱۳۹۳۷۱۷۰۰:۲۸:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۱
من از وقتی میبینم که عده ای دارن از این راه درامدکسب می کنن جنس های یکم بارزش تر خونه رو راحت تر داخل این سطل ها میزارم و جدا می کنم شما هم این کار رو بکنید
ناشناس۱۳۹۳۷۴۷۰۰:۵۰:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۱۱
فقر دشمن بشریت است.
ناشناس۱۳۹۳۸۲۸۰۴:۵۴:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۱۱
قابل توجه نجومی بگیران. کمی از اینان خجالت بکشید و در خانه های خود استراحت کنید.
ناشناس۱۳۹۴۹۶۶۰۲:۱۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۱۲
کسانی که در این شرایط حساس در خانه نمی مانند در شیوع بیماری مرگبار کرونا و مرگ هموطنان خود شریکند و گناهشان از طرف جامعه غیرقابل بخشش است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین