دفاع مسیح مهاجری از نقدهایش به سریال پایتخت

گروه اجتماعی الف،   3990109059 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی دیگر به واکنش‌ها به نقدهایش به سریال پایتخت پاسخ داد.


به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری چند روز پیش انتقاداتی را متوجه سریال پایتخت کرده بود که با واکنش‌هایی همراه شده بود. او در یادداشتی دیگر به این حواشی اشاره و پاسخ داده است که در ادامه می خوانید:

«مقاله ای که روز چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹ در انتقاد از مجموعه تلویزیونی پایتخت نوشتم، به نوشته شدن چندین مقاله توسط صاحبنظران محترم در مدت ۴۸ساعت گذشته و در نقد آن مقاله منجر شد. علاوه بر این، انبوهی از اعلام نظرهای پیامکی و شفاهی از طریق فضای مجازی به اینجانب رسید که نشان دهنده حساسیت موضوع است. به همین دلیل لازم دانستم این تکمله را هم بنویسم.

ا- از تمام عزیزان که اظهار نظر کرده اند تشکر می کنم و بسیار خوشحالم که احساس می کنم افق روشنی پدیدار شده که از فرهنگ شدن نقد منصفانه و دور از غوغاسالاری حکایت دارد. این، برای جامعه ما که از فقدان چنین فرهنگی رنج می برد، نعمتی بزرگ است.

۲- اینجانب به موضوعات مطرح شده در آن مقاله نمی توانم به عنوان امور پیش پا افتاده نگاه کنم، زیرا مقولات فرهنگی، دینی، اخلاقی و ارزشی، هویت ما را تشکیل می دهند و بی‌تفاوتی نسبت به این امور است که حکمرانی را به بیراهه می کشاند و ما اکنون تاوان سنگین همین بی تفاوتی ها را می پردازیم. این بی تفاوتی اگر ادامه یابد، در آینده ای نزدیک شاهد جا خوش کردن کامل ضد ارزش ها در تمام‌ شئون خواهیم بود.

۳- بر خلاف بعضی برداشت ها نه تنها با طنز مخالف نیستم، بلکه آن را برای جامعه لازم می دانم ولی طنز باید قواعد خود را داشته باشد تا بتواند ضمن شادی آفرینی، آموزنده هم باشد و در ازای وقتی که از بیننده و شنونده می گیرد به او نکات اخلاقی بیاموزد؛ نه این که عبور از خط قرمزها را برای او عادی جلوه دهد و اباحی گری را به فرهنگ تبدیل نماید.

۴- کلمه "پایتخت" از ابداعات فرهنگ شاهی  و مخصوص ایران است. در زبان های عربی و انگلیسی برای مرکز سیاسی کشور، کلمات "عاصمه" و "کپیتال" به کار می روند که هر دو به معنای شهر بزرگ یا مرکز سیاسی کشور هستند. این نکته و ضرورت خودداری از به کار بردن کلمه "پایتخت" را از سال های  دور بارها تذکر داده ام ولی توجهی به آن نشد. البته اخیرا که مقاله "ما هم شاه شده‌ایم" را نوشتم و منتشر کردم، به من می گویند دیگر ضرورتی ندارد این کلمه را کنار بگذاریم!

۵- ضمنا همان طور که در مقاله مورد نظر تاکید کردم، نباید نقاط قوت رسانه ملی را نادیده گرفت. نباید تلویزیون را فقط سفید یا فقط سیاه ببینیم. می بینید که تلویزیون ما رنگی است.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۱۷۶۹۱۴:۵۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۹
بهترین سریالی است که تا کنون درباره مسایل مهم کشور به نمایش در آمده است. آن آقایانی که تا حالا در ناز و نعمت بوده اند, با دیدن این سریال , دردشان گرفته!!!
ناشناس۱۳۹۲۰۴۵۱۷:۳۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۹
اتفاقا ما دردمان گرفته که چرا فرهنگ غلط را دارد نهادینه می کند که باعث ایجاد یاس و نا امیدی و فروپاشی خانواده ها در اینده خواهد شد البته الان هم وضع خوبی نداریم
کلمیس۱۳۹۱۸۷۶۱۶:۰۱:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۹
جناب مهاجری من یک سوال ساده وغیر فلسفی دارم ازشما ومردم عزیز میخواهم باکامنت گذاشتن وجواب به سوالم اذهان افکارعمومی کشوررا یاری دهید 1-سریال پایتخت ونام پایتخت برروی سریال ارزشهای مارابیشتر زیرسوال برد یا بوسیدن فلز وشکستن درب حرم وحمایت ویاسکوت برخی مراجع وعلما ..دراین مورد وبی توجهی مقامات قضایی به این تفکر بنابر گفته خودشان افراد خودجوش کدام جریان وکدام تفکر بی ارزشی راترغیب وبرضد ارزشها اصراردارند؟
ناشناس۱۳۹۱۹۱۲۱۶:۲۱:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۹
هرچیزی که در جامعه عادی شده باشه که حتما کار درستی نیست ولی پایتخت پرطرفدارترین فیلم دهه ۹۰ هست یه مقدار به جای گیر دادن به حاشیه ها به اصل مطلب توجه کنید. جامعه ی ما کلا شده حاشیه نگر و حاشیه ساز به جای تفکر روی نماز که جوونا رو چه طور با نماز در ارتباط کنن ، توجه شون شده چرا انگور حلاله شراب حرام ؟؟؟ همه رو میگم هم مردم و هم دولت
ناشناس۱۳۹۱۹۳۲۱۶:۳۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۹
انتظار مطالب و نقدهای فرهیخته تری از آقای مسیح مهاجری داشتم ولی وقتی دیدم که به کلمه پایتخت پیله کرده و با توجیهات عجیب و غریب سعی در دادن بار منفی به این کلمه دارد، از سطح فکر ایشان شگفت زده شدم.
ناشناس۱۳۹۱۹۷۳۱۷:۰۸:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۹
سریال سرگرم کننده خوبی است. از این بیشتر از بضاعت این سیستم فیلم و سریال سازی در نمیاد. پس بیخود نباید یقه این سریال را گرفت. این بالاترین سطح خروجی ممکن از صدا و سیماست.
ناشناس۱۳۹۲۵۱۷۰۰:۱۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۱۰
دلم میخواست که به این نظر هزار منفی بدم.
ناشناس۱۳۹۱۹۸۰۱۷:۱۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۹
شما یا مسائل مهم کشور را نمی دانی و یا تا الآن سریال خوب ندیده ای. شاید هم شما در ناز و نعمتی و در کنار پنجره ای دو جداره فارغ از همه ی ناملایمات و سر و صدا ها نشسته ای که این گونه مسائل پیش پا افتاده و سطحی را مسائل مهم کشور می دانی. از نظر شما بوی بی دردی به مشام می رسد
ناشناس۱۳۹۲۰۱۰۱۷:۲۴:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۹
اگر شما روش بهتري براي ساختن سريالي كه هم طنز باشد وهم اموزنده وهم بدون مشكل خوب بفرماييد انجام دهيد كنار گود نشستن وإيراد گرفتن خيلي راحته
ناشناس۱۳۹۲۲۳۰۱۹:۲۹:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۹
نمی شود مسایل معرفتی را به نظر سنجی گذاشت اینکه اکثریت بخواهند سم بخورند با خودشونه بروند بخورند ولی اینکه رای بگیریم سم خوبست بخوریم ویا نخوریم جهالت ست این افرادی که مدعی اند خوبست وبدست باید دلیل اقامه کنند دنیای معرفت ونقد ادله وبیان می خواهد نه کمیت واقلیت واکثریت و زور. حق با خودش سنجیده می شود بعد هر کسی خواست برود سرش را بکند توی هر سوراخی با خودش هست اما نباید بگوید اینکه ما مثلا 80 ملیون می خواهیم وخواستیم پس حق با ماست.مشکل اینجاست عده ای کم سواد مثل من در هر موضوعی وارد می شوند .بعد همین من بی سواد مدعی هستم فیزیک را فیزیک شناس باید نظر بدهد .
علی۱۳۹۲۴۵۸۲۳:۲۴:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۹
برخی از ایرادات این سریال به طور نمونه ترویج دختربازی، تلکه کردن و کلاهبرداری پولی و مالی از افراد، اشد بی حرمتی به بزرگترها، لودگی و بی ادبی و بیان کلمات سخیف، رقص و آوازهای غیرمجاز، بی مسئولیتی نسبت به اعضای خانواده و.. توسط شخصیتی به نام بهتاش و سیاه نمایی در مورد عقاید و اعتقادات اکثریت جامعه ایرانی توسط کلیه بازیگران، فاسد انگاری تمام مسئولین کشور، عدم رعایت روابط زن و مرد نامحرم در سریال، بوسیدن زن در سریال، مادی انگاری تمام جوانب زندگی مردم ایران، ترویج ژست هنرپیشه های ممنوع الکار قبل انقلاب و پخش موسیقی های افراد معاند با نظام و..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین