مجید شاکری، کارشناس مسایل اقتصادی، در گفتوگو با خبرنگار الف اظهار داشت: چیزی که رهبر انقلاب در پیام نوروزى صراحتاً به آن اشاره کردهاند، هدفگذاری جهش تولید در سال ٩٩ بر اساس روند آغاز شده در ٩٨ است.
وی تصریح کرد: ما در سال ۹۸ با وجود سیاست گذاری خاص، عملا با یک شرایط و برنامه ریزی درست روبرو نبودیم، و همین تلاش هم حول یک امر برنامهریزی شده همساز و هدفدار انجام نشده است. نتیجه نهایی این رشد به شدت بخشی شده و نامتناسب بین ردههای صنعتى مختلف همان رشد ١.٣ درصد نه ماهه سال ٩٨ است که نشان دهنده این است که اقتصاد در حال ترمیم است بدون اینکه برای آن برنامه ریزی کرده باشیم.
شاکری تصریح کرد: سال ۹۸ آزمایشگاه فوقالعادهای بود که بفهمیم کدام یک از صنایع نه تنها در شرایط تحریمی دچار مشکل نشدند بلکه بهصورت درونزا شروع به رشد کرده و کدام یک دچار مشکل شدند.
این اقتصاددان افزود: جهش تولید نیاز به چیزی بیشتر از آنچه که در سال ۹۸ انجام دادیم دارد. جهش نیاز به یک برنامهی همساز کلان و به اندازه کافی جزئی شده در ردههای مختلف صنایع دارد. ما به یک چنین چیزی نزدیک هستیم و وضعیتمان در سال ۹۹ میتواند بهتر از سال ۹۸ باشد. شعارها در سال های گذشته روی زمین مانده است ولی امیدواریم هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اقتصادی، این امر محقق شود.
شاکری خاطرنشان کرد: ردههای مختلف صنعت رفتارهای متفاوتی را نسبت به تغییرات فضای کلان اقتصاد ایران در سال های قبل داشتند، صنایعی که کاربر و ارزآور هستند و ارزبر نیستند، مثل بخشی از صنایع لوازم خانگی، کفش، پوشاک... وضعشان فوقالعاده خوب شده است.
اما صنایعی مثل خودروسازی که ارزبر و سرمایهبر بوده و کاربر نبودند، به محض اینکه به یک مشکلی در بخشی از زنجیرهی تأمینشان برخوردهاند، دچار مشکل شدند.
واقعیت پیام رهبری این است که هم اکنون نقش سازمان برنامه و بودجه که به اندازه یک قوه اثرگذار است و همردیف مجلس قرار گرفته است باید پررنگ باشد.
صنایع ارز آور و کاربر که در سال ۹۸ کارنامه معیشتی داشتند، امسال باید تقویت شده و مشکلات صنایع ارز بر و سرمایه بر هم در شرایط تحریم برطرف شود.