شرط کارگری دولت برای حمایت از کسب و کار آسیب‌دیده از کرونا

گروه اقتصادی الف،   3990108073

قرنطینه خانگی و اقتصاد کرونایی باعث بیکاری بخش زیادی از مشاغل و کارگران شد و انگار این بیکاری بعد از گذشت یک ماه برای دولت نگران کننده شد که برای پرداخت تسهیلات ارزان به کسب و کارها شرط اخراج نکردن کارگران را گذاشت.  

به گزارش تسنیم،  قرنطینه برای دستفروش‌ها، نظافتچی‌ها، کارگران ساختمانی و خدماتی، مشاغل خانگی و غیررسمی، مسافرکش‌ها، پیک‌های موتوری و فروشندگان خرد و ده‌ها شغل دیگر، معنی بیکاری دارد.

بخش قابل توجهی از کارگران خویش‌فرما و شاغل در مشاغل خرد، خدماتی و خانگی در آخرین ماه سال خانه‌نشین شده‌اند. کرونا کسب و کار را از سکه انداخت. درست در ماه پایانی سال که بازار شب عید رونق داشت و برای آن دسته از مشاغلی که عیدی در کار نبود؛ کاسبی عید بهترین عید حساب می شد، کرونا آنها را خانه نشین کرد. 

 قرنطینه برای آنها یعنی سقوط به زیر خط فقر. تکاپو برای برای ماندن در صحنه هم، بازی با مرگ است و خطر ابتلا دارد. در حالی که به گفته ی  غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران  کسب‌وکارهای خدماتی کوچک و متوسط نزدیک 40 درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارند، این شرایط در بسیاری موارد باعث بیکاری بخش عظیمی از کارگران شد. برخی کارفرمایان از آب گل آلود کرونا ماهی گرفتند و به بهانه های مختلف و بعضاً دورکاری به صورت غیر رسمی کارگران خود را اخراج کردند.

ماه اسفند با هزارسختی و ناامیدی برای اکثر مشاغل و دل نگرانی برای بسیاری از کارگران گذشت و در نهایت بیکاری و اخراج و تعطیلی بنگاه ها برای بخش زیادی از کسب و کارها ارمغان کرونا شد. بخشی از کارگران هم که خودشان گرفتار این ویروس منحوس شدند. برای آن دسته از کارگران که مبتلا شدند وزارت کار تمهیدات بیمه بیکاری در نظر گرفت و اواسط اسفند ماه بود که کوروش یزدان، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار درباره کارگران مبتلا به کرونا گفت: در قانون کار یا تأمین اجتماعی سقفی برای مرخصی استعلاجی پیش بینی نشده است، لذا کارگران می توانند در صورت بیماری با دریافت گواهی معتبر از پزشک از مرخصی استعلاجی برخوردار شوند؛ البته این مرخصی باید با توجه به ماده 74 قانون کار به تایید سازمان تامین اجتماعی برسد. لذا در مواردی که فرد با تشخیص پزشک، مشکوک به بیماری کرونا باشد و در قرنطینه قرار بگیرد و یا مبتلا به این بیماری شده و تحت درمان باشد حق استفاده از مرخصی استعلاجی را خواهد داشت و غرامت دستمزد این ایام توسط سازمان تامین اجتماعی به او پرداخت خواهد شد.

وضعیت بیکاری کارگران  و کسب و کارها انگار برای دولت هم نگران کننده شد، و بالاخره بعد از آنکه کارشناسان اقتصادی تذکرات فراوانی نسبت به ورشکستگی بنگاه های کسب و کار و بیکاری چشمگیر کارگران دادند، بالاخره دولت اقدام به تصویب پرداخت تسهیلات به کسب و کارها کرد که البته شرط خوبی هم برای پرداخت بیان کرد. 

شرط رئیس جمهور برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کسب و کارها/ کارگران خود را اخراج نکنید

«حسن روحانی» صبح پنجشنبه،7فروردین در جلسه اقتصادی کرونا اظهار کرد: از امروز محدودیت‌های جدید اعمال می‌شود. نسبت به کسب و کارهایی که صدمه دیدند مشروط به اینکه کارگری را اخراج نکرده باشند تسهیلات ارزان قیمت در اختیارشان می‌گذاریم که برای این کار برنامه‌ریزی می‌شود.

وی گفت:  امروز تصمیمات دیگری را اتخاذ کردیم. اولین تصمیم این بود که نسبت به کسب و کارهایی که صدمه دیدند مشروط بر اینکه کارگری را اخراج نکرده باشند و نکنند، اگر بنگاهی صدمه دیده و کارگری را اخراج نکرده باشد تسهیلات ارزان قیمتی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. در این زمینه  وزارتخانه های صمت و رفاه و بخش اقتصادی دولت، برنامه ریزی و تعیین  و جدول آن را مشخص می‌کنند و در مجموع   75 هزار میلیارد تومان را برای این کار مدنظر قرار دادیم.ان شاءالله بانک مرکزی با همکاری بانکها این اقدام را انجام خواهد داد.

5 هزار میلیارد برای بیمه بیکاری در سه ماه پیش‌رو

روحانی گفت:  75 هزار میلیارد تومان تسهیلات را با نرخ ترجیحی 12درصد در اختیار بنگاه های خدماتی و تولیدی قرار می‌دهیم و زمان بازپرداخت آن 2 سال هست. لذا نرخ این تسهیلات 12درصد و مجموع رقمی که مدنظر قرار دادیم  75هزار میلیارد تومان است.

رئیس جمهور با اشاره به استفاده از صندوق بیمه بیکاری گفت:  علاوه بر این اقدامی که انجام دادیم، مواردی هم لازم است که از صندوق بیمه بیکاری استفاده کنیم، مواردی بوده و ممکن است مواردی هم پیش رو داشته باشیم، برای این کار هم رقمی حدود 5هزار میلیارد تومان مدنظر قرار دادیم برای اینکه این صندوق بتواند بیمه بیکاری را برای 3 ماهی که پیش رو داریم. البته امیدواریم در ماه فروردین و اردیبهشت از این مسائل عبور کنیم و شرایط عادی شود .

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین