دانشگاه علوم پزشکی شیراز: مرگ و میر ناشی از الکل در استان فارس، ۶ برابر کروناست

گروه سلامت الف،   3990107103 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز علت سبقت گرفتن مرگ و میر با الکل در استان فارس از کرونا را باور غلطی دانست که عده‌ای فکر می‌کنند با خوردن الکل از کرونا پیشگیری می‌شود در صورتی که این موضوع هیچ تاثیری برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس ندارد.  

دانشگاه علوم پزشکی شیراز:  مرگ و میر ناشی از الکل در استان فارس، ۶ برابر کروناست

به گزارش فارس، مسمومیت الکلی تعدادی را در فارس راهی بیمارستان کرده و رئیس اورژانس استان از مسمومیت الکلی ۴۷۵ نفر تا صبح شنبه دوم فروردین خبر داد.

با این حال، رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز علت سبقت گرفتن مرگ و میر با الکل در استان فارس از کرونا را باور غلطی دانست که عده‌ای فکر می‌کنند با خوردن الکل از کرونا پیشگیری می‌شود در صورتی که این موضوع هیچ تاثیری برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس ندارد.

رامین افشاری گفت: افراد سودجو با توجه به اینکه الکل در بازار کم است، الکل صنعتی را با محلول سفیدکننده(وایتکس) مخلوط و آن را به عنوان الکل طبی در بازار عرضه می‌کنند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر مصرف الکل در تجمعات و دورهمی‌ها نسبت به قبل بیشتر شده و همین باعث مرگ و میر بیشتر از کرونا است، اظهار داشت: اگر 5 سی سی الکل صنعتی به تنهایی خورده شود به سرعت باعث کوری چشم و مصرف مقدار بیشتر آن باعث مرگ می‌شود.

افشاری تصریح کرد: مصرف این مقدار الکل صنعتی با تاری چشم، تپش قلب، سردرد و سرگیجه همراه است و باید سریع به بیمارستان علی اصغر شیراز که تنها بیمارستان مسمومیت در جنوب کشور است مراجعه شود.

رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیمارستان علی اصغر به مسمومیت‌ها و همچنین بیماران کرونایی اختصاص دارد، افزود: در صورت بروز مسمومیت، مراجعه به درمانگاه باعث اتلاف وقت است و ممکن است نجات بیمار با مشکل مواجه شود.

وی با اشاره بر اینکه علم پزشکی ثابت کرده که مصرف الکل به هر میزان برای بدن مضر است، اظهار کرد: این الکل‌ها به صورت غیراستاندارد تهیه می‌شود و افراد سودجو آن را بین مردم توزیع می‌کنند.

وی با تصریح اینکه اکثر کسانی که در اثر مصرف الکل تقلبی اذعان دارند که این الکل را از همان کسانی که قبلا تهیه کردند خریداری نموده‌اند، افزود: مردم از کرونا می‌ترسند اما مرگ و میر با مصرف الکل 6 برابر است که این میزان آمار دقیق نیست چرا که برخی از افراد قبل از مراجعه به بیمارستان فوت می‌کنند.

این روانپزشک، اطمینان داد که احتمال واگیر ویروس کرونا برای افرادی که به بخش مسمومیت این بیمارستان مراجعه می‌کنند وجود ندارد.

افشاری تصریح کرد: متاسفانه راه تشخیص الکل اصل و تقلبی برای مردم عادی وجود ندارد و این فقط در آزمایشگاه‌ها قابل شناسایی می‌باشد بنابراین مردم الکل را برای مصرف بهداشتی در پیشگیری از ویروس کرونا، فقط از مراکز معتبر تهیه کنند.

رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز بابیان اینکه کسی با خوردن الکل نمی‌تواند بگوید به کرونا ویروس مبتلا نمی‌شوم، تاکید کرد: الکلی که برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب است، وقتی فردی برای ضدعفونی الکل می‌نوشد در دهان رقیق شده و این قابلیت را از دست می‌دهد.

به گفته افشاری، افرادی که بیش از اندازه الکل مصرف می‌کنند ناآرام هستند و پس از مدتی به پرخاشگری روی می‌آورند بنابراین از درگیر شدن و خوراندن هر نوع دارو به این افراد باید پرهیز کرد.

وی این فرضیه که در کشور روسیه و حوزه بالکان آمار مرگ و میر ناشی از کرونا به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی با درصد بالا، کم است را باوری غلط دانست و افزود: «مشروبات الکلی» نه تنها ایمنی بدن را مقاوم نمی‌کند بلکه آن را ضعیف کرده و احتمال بیماری‌های عفونی در این افراد افزایش می‌دهد.

رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: برخی از این افراد برای مراجعه به مراکز درمانی هراس دارند این در حالی است که در این مراکز فقط اقدامات درمانی را انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: درمان سرپایی و یا خانگی برای این افراد وجود ندارد و فقط با مراجعه به بیمارستان می‌توانند از مرگ و کوری چشم جلوگیری کنند.

افشاری گفت: الکلی که برای مصرف بهداشت در خانه‌ها وجود دارد باید دور از دسترس کودکان و در ظرفهای قفل‌دار نگهداری شود تا از مسمومیت کودکان جلوگیری کنند.

وی با تصریح اینکه خانواده‌ها الکل را در بطری‌های نوشابه نگهداری نکنند، تاکید کرد: الکل را در بسته بندی مخصوص با برچسب نشانه‌دار تهیه کنید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۸۹۴۹۸۱۸:۰۵:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۷
همون استراتژی معروف(عامو حال و حوصله داریا) تو دنیا داره خوب جواب میده چرا با الکل دارید خرابش میکنید????
ناشناس۱۳۹۰۳۴۱۱۱:۵۶:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۸
الکل رو برای چیز دیگری می خورند. خودمان رو که گول نمی زنیم..! مشکل تقلب است. کسی که الکل صنعتی جای طبی می دهد قاتل است و باید محاکمه شود. قاتل رو ولش کردیم میگیم کرونا؟؟
ناشناس۱۳۹۰۰۲۷۰۱:۵۹:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۸
حقیقت اینه :این افراد الکل رو برای پیش گیری از کرونا نمیخورن، جریان چیز دیگه اس. الانم تقلبی زیاد شده تلفات میده
ناشناس۱۳۹۰۰۸۹۰۴:۲۷:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۸
جدای از بحث الکل،انصافا ما مردم شیراز در رعایت اصول در خانه ماندن،رعایت فاصله اجتماعی،عدم رفتن به مسافرت و.. خوب عمل کرده ایم.
ناشناس۱۳۹۰۰۹۰۰۴:۲۸:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۸
امان از دهن‌بینی و فکر را به کار نینداختن که اثر مخربش از ویروس کرونا هم خطرناک تر است.
اكبر۱۳۹۰۱۳۱۰۶:۵۳:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۸
اين ربطي به كرونا نداره، قبلش بوده، بعدش هم هست، منتها الان آمارش اعلام ميشه، قبلاً نميشد..
ناشناس۱۳۹۰۲۱۱۰۹:۵۴:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۸
شماره پلاکها شناسایی و جریمه به خودرو ها تعلق گیرد و یارانه مالک خودرو نیز قطع شود در شرایطی که اکثریت مردم با مشقت در خانه مانده اند عده ای بی خیال و بیرحم مثل تروریست ها مشغول جابه جایی بمب کرونا بین شهرها و استانها هستند. چرا باید اکثریت ملت بخاطر عدم رعایت این افراد به مصیبت گرفتار شوند؟
ناشناس۱۳۹۰۳۳۷۱۱:۵۲:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۸
عده ای نوشیدن الکل را دوست دارند . و متاسفانه افراد سودجو جان این افراد را در خطر انداختن. کسی برای کرونا الکل نمی خورد. الکل مصرف خودش را دارد. اما این دستکاری ها جان انسان ها رو در خطر می ندازد .. جلوی سودجویان گرفته شود تا الکل صنعتی دست مردم ندهند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین